
Tesla verkocht niet alleen slecht in Nederland het afgelopen kwartaal…
We konden maandag al melden hoe Tesla ervoor staat in Nederland: behoorlijk slecht. Afgelopen maand verkochten ze 65% minder auto’s dan het jaar ervoor en over het hele kwartaal zijn de verkopen met 52% gedaald. Maar goed, dat is Nederland, hoe staan de zaken er wereldwijd voor?
Die vraag kunnen we nu ook beantwoorden, want Tesla heeft zojuist de cijfers van het afgelopen kwartaal bekend gemaakt. Dat wil zeggen: de cijfers van de productie en leveringen, de financiële resultaten volgen later.
In het eerste kwartaal heeft Tesla 336.681 auto’s geleverd en dat zijn er 12,9% minder dan vorig jaar. Toen leverde Tesla 386.810 auto’s. Analisten hadden verwacht dat Tesla 377.000 tot 390.000 leveringen zou rapporteren, maar dat valt dus vies tegen. De totale cijfers zijn weliswaar niet zo dramatisch als die van Nederland, maar de champagne kan wel dicht blijven op het Tesla-hoofdkwartier.
Tesla heeft de verkopen niet per model uitgesplitst, maar ze maken nog wel onderscheid tussen de Model 3 plus Y en de rest. Dat laat zien dat de Model S, Model X en de Cybertruck echt geen rol van betekenis spelen. Hier zijn er in totaal maar 12.881 van verkocht in het afgelopen kwartaal. 96% van de geleverde Tesla’s was een Model 3 of Model Y.
Tesla deelt geen cijfers per regio, maar we weten wel dat Europa een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de daling. De verkopen halveerden namelijk niet alleen in Nederland: in heel Europa werden er maar 32.899 Tesla’s verkocht. Dat zijn 56% (!) minder dan een jaar eerder. Dan valt de totale daling van 13% eigenlijk nog mee. Dan moeten er ook markten zijn waar de verkoop nog wel op peil is gebleven of gestegen is.





Ik heb een grondige hekel aan (alle) subsidies, want altijd is het de ultieme definitie van een inferieur product wat niet met gelijke behandeling op de markt kan bestaan en aldus welvaart vermindert voor de groep, en dus niks met EV/Tesla/Musk, maar het niet vermelden in dit stukkie dat nieuwe model Y in china en noorwegen (twee best grote markten) best verkopende auto is in Q1/25, is een “rare” omissie.
De zakelijke markt is altijd al bestuurd door de overheid dmv het bepalen van de bijtelling. Alleen wordt de ev erop aan gekeken en toen het voor diesels gunstig was kraaide er niemand naar
Ik denk dat ze in de huidige omstandigheden blij mogen zijn dat de daling ‘maar’ 13% minder is, en best eindelijk eens werk maken van een andere CEO die niet bij de helft van de wereldbevolking braakneigingen oproept.
U denkt dus dat de helft van de wereldbevolking hun mening over goed/slecht volledig door de subsidiemedia laat bepalen? Dat is een stuk minder dan mijn inschatting, dus klinkt heel positief.
Wat verwachten zij dat iedereen een tesla rijdt? Op een gegeven moment is het punt bereikt om met nieuwe modellen op de proppen te komen. Maak een compleet nieuw model en positioneer deze laag of hoog. Saaiheid bij Tesla. Je zou denken dat een man als Elon Musk met al zijn beperkingen en gekte, op een idee zou komen. Verras ons maar.
De investeerders verwachten dat inderdaad wel ja. Beetje net als dat iedereen dezelfde iPhone heeft.