
Let dus goed op! De boetes zijn laag, evenals de uitkering van de verzekeraar als het fout gaat.
Het is een bekend beeld in heel Europa op de wegen. Er wordt veel, enorm veel onderhoud gepleegd. Het is relatief rustig en de mensen die door Europa kruisen, zijn veelal met vakantie. Geen haast dus.
Daarbij zijn de weersomstandigheden behoorlijk goed. Logisch dus dat deze periode van het jaar wordt gebruikt om grootschalig onderhoud aan de wegen te plegen. Een voorbeeld dat iedereen wel zal herkennen kunnen we vinden bij onze Oosterburen. Op de Autobahn zijn er enorm veel ‘Baustellen’. Heb je net de vaart erin en ein-de-lijk die Duitse opa in zijn Astra diesel eruit gereden, kun je weer op de remmen. Dat is een verstandige keuze, want bij Baustellen wordt de weg een stuk smaller gemaakt. Daarnaast zijn de boetes voor te hard rijden bij Baustellen niet voordelig, integendeel.
Een boete die minder voor de hand liggend is, maar wel degelijk op de loer ligt is dat je niet op de linkerbaan mag rijden. Althans, die kans is heel erg groot. Er geldt namelijk een maximum aantal centimeters qua breedte van je auto: 202 centimeter. Voordat je je zelf rijk gaat rekenen: dat is de breedte inclusief de spiegels! In principe geven autofabrikanten de breedte op in centimeters zonder de spiegels. Deze regelgeving is al wat ouder en stamt uit de tijd dat auto’s nog niet zo bizar breed zijn als dat nu het geval is. Let goed op, de maximale breedte wordt van te voren aangegeven. Er zijn ook Baustellen waarbij de breedte beter voor elkaar is, maar dit is zeker niet overal het geval!
Een beetje Ford Focus komt daar al overheen, dus de kans dat je in overtreding bent is erg groot. Moet je nu ook bang zijn voor of de Polizei gaat handhaven? Niet direct. Je snelheid in de gaten kan financieel lucratiever zijn, de boete voor met een te brede auto op de linkerbaan rijden bij een Baustelle is namelijk 20 hele euro’s. Een goede reden om tóch de rechterbaan te kiezen is je verzekering. Als er een ongeluk gebeurd op een Baustelle, dan is de persoon in overtreding automatisch ook de schuldige, ook al kon je er niets aan doen. Volgens het Goslar Institut is de beste optie om even zelf je auto op te meten, zodat je zeker weet dat je niet in overtreding bent.
Met dank aan Kenneth voor de tip!
Grappig, Duitsers zijn immers vaak te breed
@gertjan2012: heb je het over Duitse auto’s?
@gertjan2012: te diep bedoel je
Op de autobahn klap ik mijn spiegels dan ook in. Als ze mijndaar op aanspreken habe ich es nicht gewusst.
“Er geldt namelijk een maximum aantal centimes qua breedte van je auto: 202 centimeter.”
Per baustelle staat de maximale breedte aangegeven. Deze varieert van 2,0 tot 2,2 meter. Gewoon even op het bordje kijken. De baustelle met 2 meter maximaal zijn er nog best maar worden minder. Meestal is het nu 2,1. Dan kan je met bijvoorbeeld een audi A6 gewoon nog rijden.
Spiegels even inklappen dan maar! ?
Is dit ook de reden van de kleinere spiegels op een aantal Duitse auto’s uit het verleden? (MB w124, Audi A4, VW golf mk IV) Ook in Nederland kom je het bord van maximale breedte wel eens tegen, maar heb nog nooit gehoord dat hierop gehandhaafd wordt.
@e39540itouring: nee dat was gewoon omdat het goedkoper was…
@nofxke: nee het was gedaan met het idee van de dode hoek die je nodig hebt. Aan de linker kant had je een bredere spiegel zodat je goed langs je auto kan kijken of je word ingehaald. De rechter kant staat in een andere hoek en heb je minder nodig.
@e39540itouring: in Nederland wordt de breedte niet incl. spiegels berekend. Totale breedte voertuig in Nederland mag max. 2.55m zijn en wordt berekend zonder spiegels.
Shit joh. Dit wist ik dus echt niet. Ik ging altijd uit van de opgegeven breedte, dus zonder spiegels.
Dus met m’n camper (T4) reed ik altijd vrolijk door op de linkerbaan… Moet altijd wel lachen om mensen in een Focus die dan denken dat ze er niet tussen passen…
Vind het wel bijzonder dat dat niet echt duidelijk gecommuniceerd wordt en vraag me eigenlijk af of de verzekering daar dan wel op terug kan vallen om niet uit te keren.
@reactief: Die borden qua breedte staan bij iedere Baustelle. Het enige verrassende kan zijn dat de spiegels ook worden meegenomen.
Overigens nooit visueel “commentaar” gekregen van vrachtwagenchauffeurs bij je inhaalacties?
@karhengst: Ja, die borden mis ik niet. Maar een T4 is 1,84m breed, dus meestal ruim binnen de maximale maat van vaak 2,10m.
Daar ging ik tenminste vanuit. Ik wist echt niet dat over de totale breedte gaat. Die wist ik ook helemaal niet van mijn bus, idem voor mijn auto. Dit geldt dus ook zo in Nederland?
De breedte van de T4 blijkt 2,17m te zijn. Dus toch te breed voor bij de meeste werkzaamheden.
Heb nooit signalen van vrachtwagen chauffeurs gehad trouwens. Ik prop de camper heus niet door onmogelijke ruimtes hoor. ik ken mn busje goed, dus hou gewoon links minimaal ruimte en dan blijft er vaak meer over dan de gemiddelde auto over laat tussen hem de vrachtwagen.
@karhengst: die kunnen idd heel boos worden. Sommige rijden gewoon zo dat je d’r helemaal niet voorbij kan.
@doublechevron65: in sommige gevallen ook gewoon terecht omdat ze bepaalde slingers aan zien komen waarvan ze weten dat ze niet tussen de lijnen kunnen blijven.
@reactief: hoezo niet duidelijk gecommuniceerd? Op het bord staat toch de breedte?
@vroaaar: En jij wist dat dat over de breedte inclusief spiegels gaat?
Ik niet, en daar gaat het me om. Voor mij is dat echt nieuw. En ik zal vast niet de enige zijn…
@reactief: maar je wijt het feit dat jij dat niet weet aan onduidelijke communicatie. Punt is dat jij zelf moet zorgen dat je de verkeersregels kent als je in een ander land komt. “Ich habe es nicht gewusst” is geen excuus.
@vroaaar: jajaja… jij weet alles.
Feit is dat dit bericht niet voor niets op een manier is geschreven waaruit blijkt dat velen het niet weten.
Als jij de breedte van je auto op zoekt staat daar bijna altijd de breedte zonder spiegels, en bij die borden staat niet specifiek dat het juist inclusief spiegels is.
Ik vind dat niet duidelijk. Maar ben blij dat ik het nu weet. Gelukkig was jij al opper slim en weet je alles al. Fijn voor je!
@reactief: typisch weer zo’n reactie(f) van iemand die vindt dat het altijd aan een ander – bij voorkeur de overheid – ligt als ie ergens niet van op de hoogte is. En het dan maar op de man speelt als iemand ‘m daar op wijst. Liever iemand afzeiken dan toegeven dat je zelf een sukkel bent.
@vroaaar: Op de man wijzen?
Dat doe jij nu volgens mij hoor. Waar ben je op uit?
Ik zeg wat ik vind, jij vind mij en sikkel omdat ik iets niet weet. Prima. Fiets lekker verder.
Zoals gezegd, ik vind dat het niet heel duidelijk is. En ben blij dat ik het nu weet. Zo simpel is het.
Ik geef verder niemand de schuld. Als ik een boete zou krijgen had ik die gewoon geaccepteerd.
@reactief: oh, dus die opmerkingen over hoe super slim ik ben hebben inhoudelijk iets te maken met de breedte van auto’s en borden langs de Duitse snelwegen?
Het feit dat autofabrikanten de maat opgeven zonder spiegels heeft niets te maken met verkeersregels en -borden. En omdat maten van buitenspiegels nu eenmaal niet standaard zijn, is het bovendien slim van de wegbeheerder om de totale breedte op het bord te vermelden want dat voorkomt kapotgereden spiegels. Dat geldt overigens ook in Nederland. Dit soort borden (C17 t/m C21) geven altijd Totale lengte, breedte, hoogte, gewicht aan. Dus inclusief alles wat er in zit of uitsteekt.
@reactief: daar zal je niet ver mee komen in geval van een ongeluk. Een ieder wordt geacht de wet te kennen. Dus ook de verkeersregels. Dat zal het eerste zijn wat je te horen krijgt in een rechtbank.
@sportevo: Klopt. Maar heb me nog wat ingelezen. En het is dus specifiek dit bord, wat de toelaatbare breedte voor een weg aangeeft, dat over de totale breedte gaat
Voor de rest is de breedte van de auto volgens wet de breedte zonder spiegels. Die staat ook in je papieren.
Dus ik blijf het verwarrend en onduidelijk vinden.
Maar je hebt gelijk, er zijn al uitspraken geweest door rechters die dit verkeersbord erkennen (logisch), dus geen schijn van kans om het aan te vechten.
Is het in de Nederlandse wet ook omschreven dat de maximum breedte (heel soms zie je die wel eens) inclusief spiegels is? #wiekandituitzoeken?
@av_diver: Ja, maximum breedte is gewoon het ene uiterste punt tot het andere uiterste punt, daarbij maakt het niet uit wat het uiterste punt is.
@av_diver: wat Robert110 zegt. In Nederland geldt exact dezelfde regelgeving. Daarom wel frappant dat dit artikel volledig in Duitse context is geschreven.
20 euro is een schijnboete. Wat is die 991.1 toch een plaatje…
@intimrasiert: geflitst worden bij een Baustelle valt ook wel mee, althans als ze niet aan het werk zijn. (Aan het werk geen ervaring mee). Ik ben in juni bij een Baustelle geflitst, 8 km te hard na correctie. Ik moest slechts € 10,- betalen. Kom daar in Nederland maar eens om!
Hehe oeps, ik denk altijd dat die twee meter bedoeld is als waarschuwing, niet als regel. Ik ram er altijd doorheen met m’n extreem brede Hyundai Grandeur.
@Jochempie: net als die blauwe borden met adviessnelheid, dat is toch gewoon een uitdaging?? ;)
@jules713: de uitdaging is om de dubbele snelheid te halen. Lukt bijna altijd met een personenwagen, elke personenwagen trouwens.
@jules713: minimaal 30km/u ?
@sirprize: plus 30. @autoblog waarom werkt het plusteken niet in de Android-app?
@Jochempie: rond bord met rode rand geeft een gebod/verbod aan.
Dus lekker tegen een brede BMW aan knallen terwijl hij bij een Baustelle op de linkerstrook naast je zit en… kassa!!
@hubert: je kan het er op wagen als je auto als wat schade heeft aan de bestuurderskant. Hopen dat ie geen dashcam heeft. Chique is het overigens niet.
@Hubert: waarom altijd weer BMW :( Mag het niet een keer een audi zijn?
Mooi, lekker doorknallen met mijn 1966 mm brede TT-RS over die, na dit artikel, lege baan :-)
In de Baustelle altijd even opletten. Maar de prijzen van bekeuringen vallen wel mee TOV Nederlandse prijzen. Het verzekeringsverhaal is dan wel weer spannend.
Ik klap m’n spiegels altijd in bij de baustelle. De Range Sport is al best breed van zichzelf. Geeft me een geruststellend gevoel dat ik niet direct een spiegel kwijt ben als ik een cm naar links of rechts stuur.
@loserboi932: inderdaad even de spiegels inklappen, scheelt al gauw weer een paar cm. Ik vermoed alleen dat je dan weer in overtreding bent omdat je rijdt zonder in gebruik zijnde spiegels.
Geen problemen voor mijn Peugeot 205 CTI…..
Deze regel is al zo oud als de weg naar Methusalem. Voor de Duitse verzekeraars lucratief. Als je in overtreding bent qua breedte en er wordt een ongeluk veroorzaakt, ook al ben je niet de schuldige wordt je toch als ‘schuldige’ aangewezen omdat je auto te breed was. Simpel beredeneerd, als je er niet gereden had was het ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd. Alles om maar onder de verzekeringsuitkering uit te komen.
@erik2907: fijn dat deze wet oud is, maar als niemand hem kent. Ik vond het nuttige informatie.
@sirprize: rij jij dan zonder rijbewijs dat je dit niet wist?
Tijdens theorie- en rijlessen wordt je geleerd dat je ergens niet mag inrijden als je voertuig breder is dan de aangegeven rijbaan breedte. Spiegels horen óók bij het voertuig! Dus feitelijk is het heel normaal dat je spiegels meerekent omdat het bord nu eenmaal aangeeft de maximale breedte.
@erik2907: waarschijnlijk was dat die ene fout tijdens m’n theorie-examen 22 jaar geleden.
@sirprize: dan heb je niet veel bijgeleerd de afgelopen 22 jaar. Dat je nooit hebt afgevraagd wat het bord maximale breedte nu precies betekent.
@erik2907: dat “mitschuld” gebeuren gaat ook op als je betrokken raakt bij een ongeval en 130+ hebt gereden (ook al geldt ter plaatse geen limiet); de wetgever in Duitsland zegt dan dat als je harder reed als de adviessnelheid, en ook al was het jouw schuld helemaal niet, je tóch mede-aansprakelijk bent…
@erik2907: “zo oud als Methusalem” of “zo oud als de weg naar Rome”.
Maar ik vind het wel een leuke verhaspeling
@560pk: terug naar de schoolbanken :-)
1734. Zoo oud als Methusalem,
d.w.z. zeer oud, daar volgens het bijbelsche verhaal Methusalem (Methusalach) een ouderdom bereikte van 969 jaren. Vgl. Genesis 5, vs. 57. Voor de 16de eeuw vgl. Servilius, 174*: Hy leeft alsoe lange als Mathusalem. Zie verder Brieven v. B. Wolff, 148: ’t Is hoog nodig dat gy zo oud word als Methusalem; Villiers, 94. Voor Zuid-Nederland vgl. Waasch Idiot. 426: Zoo oud als Mathuzalem, zeer oud; Antw. Idiot, 1890. In vele talen komt deze vergelijking voor; zie Wander I, 53; V, 734.
https://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1792.php
Vlakbij Bremen (of was het Hamburg?) stond 1,85 als max voor de linkerbaan bij een baustelle. Dat zal dan toch niet ook inclusief spiegels zijn? Welke auto past dan, een Cuore met alleen een linker buitenspiegel?
@sizedoesmatter: En iedereen kijkt mij met een scheef oog aan als ik zeg dat ik al die premium Duitsers inhaal op de Autobahn. Zo moeilijk is het dus blijkbaar niet.
Graag bij de feiten blijven, een gemiddelde Focus blijft onder de breedte van 2.02cm.
@richardhoj: met of zonder spiegels?
@richardhoj: een mk2 is net onder de twee meter, als ik het goed ingeschat heb aan de hand van de 2 meter duimstok. Een mk3 zou zomaar eens breder kunnen zijn…
@lekbak: inclusief spiegels
@richardhoj: ja. Ik heb een duimstok van twee meter over de motorkap/voorruit gelegd en die lijkt marginaal langer te zijn dan de breedte van de auto incl spiegels.
@lekbak: Volgens betrouwbare bron is de MK3 2010mm. De MK3 is de breedste.
@richardhoj: Focus on facts ?
Wat maken de foto’s bij dit artikel toch weer duidelijk dat die moderne 911 een enorm dikke vette pad is.
Uitstekende auto hoor, waarschijnlijk de beste sportauto ooit maar wat zijn die moderne dingen toch overdreven groot, breed, log en dus zwaar.
@SpiderIV: Er stond laatst op Motortrend een foto van de eerste GT3 naast de laatste. Alleen dat verschil is al enorm. Laat staan tussen de eerste gen en de laatste.
Ik ga altijd driftend over de linker baan bij de baustellen. Moet ik dan de lengte opmeten tussen m’n linker koplamp en rechter achterlicht ?
Beetje Off-tipic, maar wat is de Duitse variant van Flitsmeister? De vaste flitsers worden namelijk wel opgenomen, maar de mobiele vaak niet.
@e550: is dat niet verboden in Duitsland? Of was dat Frankrijk?
@e550: Installeer Blitzer op je telefoon. Voor Iphone geldt wel dat je even een Duitse Itunes account moet koppelen.
Ja, het verbaast mij soms hoe absurd smal die linkerbaan soms wordt bij Baustelles. Je moet vooral uitkijken zodra er een knik/bocht op de weg ligt. Dat betekent soms net even wat extra gas of remmen wanneer je een brede vrachtwagen passeert.
Heel veel baustelle vangrails hebben van die aardig scherpe reflectortjes aan de binnenkant zitten.. ik zelf al een paar keer gemerkt dat 210cm niet altijd 210cm is…
In zo’n Baustelle is het wegdek meestal toch al slecht. Met zo’n 50- 60km/u maakt een geladen oplegger/aanhanger van een vrachtwagen soms een slinger tot 20-30cm, en de chauffeur merkt er Niks van. Gewoon omdat ie rechts over een hobbel,of door een kuiltje gaat. Middelvingers en getoeter langs me. Met dank aan het wélopgevoede eigen inzicht en meedenken van betreffenden. “Ik Ram ‘m er gewoon langs…” Laat maar komen….tót achter mij, want ik maak bij twijfel meestal “dicht” – noemen we dat onder elkaar, dus we gaan met de truck in het midden rijden. Opgelost. We houden geen verkeer op, want snel(ler) gaat het toch niet, we sluiten wel aan hoor, wij willen ook asap die versmalling uit. En slaap krijg je daar heus niet, het maakt je best wel wakker.