
En dat terwijl elektrisch de toekomst was, ook volgens Opel…
Opel leek er een paar jaar geleden nog heilig van overtuigd: de toekomst is elektrisch en daar moest het snel mee gaan. Vanaf 2025 zouden alle nieuwe modellen uitsluitend met stekker verschijnen en in 2028 zou de verbrandingsmotor definitief de deur uit. Maar nu, twee jaar later, klinkt het opeens heel anders: de uitlaat blijft. Ook na 2028 rollen er dus nog modellen uit Rüsselsheim die gewoon op benzine of diesel lopen.
Dat is een stevige draai, zeker omdat CEO Florian Hüttl in 2022 nog doodleuk verkondigde dat Opel in Europa per 2028 alleen nog batterijauto’s zou bouwen. Destijds leek het een vooruitstrevende strategie, sneller dan veel concurrenten. Alleen de klant dacht er anders over. De grote golf richting elektrisch bleef uit, de vraag zakte weg en ineens stond Opel met ambitieuze spreadsheets maar halflege orderboeken.
Ook Opel gaat voorlopig nog even niet elektrisch
Een woordvoerder verwoordt het nu voorzichtig: verduurzaming blijft het doel, maar “de technologie hoeft niet in 2028 te stoppen als de vraag iets anders verlangt.” Lees: als niemand een elektrische Corsa wil, dan blijft er gewoon een Corsa met uitlaat. De kleine modellen zelfs weer als pure benzine- of dieselvariant, de grotere SUV’s in hybridevorm.
Opel staat daar niet alleen in. Volkswagen moest eerder de productie van elektrische ID-modellen al terugschroeven, Ford ziet de vraag naar zijn EV’s in Europa stagneren en zelfs Tesla heeft niet meer het wachtrij-effect van een paar jaar terug. De hele industrie merkt dat de consument minder snel overstapt dan de boardrooms hoopten.
De batterijfabriek die Stellantis in Kaiserslautern had gepland – goed voor accu’s voor 600.000 auto’s per jaar – ligt ondertussen stil. Ook daar geldt: geen vraag, geen haast. Eind 2025 moet duidelijk worden of dat project nog doorgaat.
Concreet betekent het voor Opel dat de nieuwe Corsa (2027) en Astra (na 2028) waarschijnlijk niet alleen als EV komen, maar ook weer ouderwets met uitlaat. Waar de fabrikant ooit pionier leek, is nu vooral pragmatisme troef.
De toekomst is elektrisch, maar die toekomst is er nu nog even niet.





Nog langer puretech genot!
Goed verhaal man, blijf maar weer een jaar stil.
Ze komen met allerlei luchtballonnen en uiteindelijk zie je niks terug. Nee, zo ga je het niet halen. De modellen die ze nu hebben spreken mij niet aan. Opel is een fiasco.
@twinv: grappig, het gamma zoals het nu is spreekt mij meer aan dan ooit tevoren. Geen moeilijke opgave, maar dan nog.
Alleen ik zou wat betreft betrouwbaarheid met een grote boog om alles van Stellantis heen lopen.
Het gaat veel te ver om Opel nu als fiasco te bestempelen. Dat was het de laatste jaren onder regie van GM, waar het jaar na jaar rode cijfers schreef, ondanks de bij tijd en wijle indrukwekkende aantallen in de verkoopstatistieken.
Persoonlijk vind ik ze er qua ontwerpen sterk op vooruit gegaan, al is smaak uiteraard subjectief. Wel ben ik het eens met de heersende opvatting dat het kwaliteitsnivau toch echt omhoog moet.
@Robert: Nou is de grap dat ze in die GM tijd ook een EV hadden ( Ampera-E die kwam van GM, Chevy Bolt) en dat is een betere EV dan alles wat stellantis heeft gebouwd. Toch jammer.
Ik heb die Opel, nu 8 jaar en 200.000km en doet het prima, en ook betrouwbare rijbereik indicaties.
De Stellantis EVs zijn onbetrouwbaar in hun rijbereik weergave en veel laders gaan kapot, het zijn erg gemiddelde of beneden gemiddelde EVs.
En in plaats van Stellantis een VAG product kopen wat nog erger is?
De Pure Tech is zo slecht nog niet in vergelijking met VAG.
Rij nu een lease Audi A3 35eTFSI met DSG, echt de slechtste auto die ik ooit heb gehad qua betrouwbaarheid
Eens. En ga eens in een Astra e proef rijden, een verrassend fijne auto met fijne balans, efficiënt en niet te zwaar (zoals VAG)
TDI intercooler
TDI injectie
Al in 1987, had VAG echt faam gemaakt in Europa en daar buiten. Auto’s uit heel europa werden in afrika ingevoerd ze rijden er nog genoeg rond, GTD was het ultieme hap…
.Ik keek watertandend hoe veel lekkers er daar stond b ij dat handels cafe, echt enorme aantallen GTD “Specials” uit Italie. Donkergroen en blauw vond/vinnd ik het mooist staan op zo’n Golfje.
Die tijd wordt weer leven ingeblazen door ubergolf met 2.5 5-cylinder. Ik ben benieuwd of deze ’t haalt naar het eindstadium.
Maar Opel kan ook een dergelijke imago opbouwen door het ontwikkelen van oude namen die reeds beproefd zijn en in een nieuw jasje steken.
Die tijden zijn helaas voorbij, nu zie je echt alles voorbij rijden v an goedkoop chinees t/m stijlvol british.