• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Renault heeft goed nieuws voor liefhebbers van knoppen

Auteur: Loek, gepost 14 november 2024 om 17:18 – 5 Reacties

Renault is niet van plan om touchscreens te gebruiken wanneer dat niet nodig is.

Touchscreens in auto’s zijn misschien wel hét bewijs dat vooruitgang soms niet op elke manier vooruitgang is. Qua opgeruimd geheel, aantal functies en overzicht is een touchscreen een mooie uitkomst, maar bediening (vooral tijdens het rijden) laat soms wat te wensen over. Vandaar dat merken nog steeds bezig zijn met de balans tussen wat er in een scherm moet of niet. Sommige merken vinden dat alles er wel in kan, andere merken houden bijvoorbeeld een fysieke volumeknop en/of climate control als aparte knoppen. Besef wel: autofabrikanten doen het niet om je te pesten, dus het is vaak interessant om een kijkje in de keuken te krijgen wat betreft de gemaakte keuzes.

Nieuwe interieurs

Hyundai deed bijvoorbeeld al uit de doeken dat knoppen voor hun blijven. Dat was deels vanwege feedback van klanten en potentiële kopers. Bij Renault spreekt het team dat daar met de scepter zwaait over ‘radicale nieuwe interieurs’ bijpassend bij de radicale nieuwe lichting EV’s. Denk dan aan bijvoorbeeld de Emblème Concept. Waar we overigens wel veel schermen en weinig knoppen zien, maar bijvoorbeeld ook een grote draaiknop en bediening op het stuur. Die grote knop wordt de volumeknop, dus die verdwijnt niet. Yes!

Renault

Hoofdontwerper Gilles Vidal legt uit. Ja, het speerpunt van deze nieuwe reeks interieurs wordt wel ‘perfecte digitale integratie’ en het enorme scherm bovenop het dashboard van de Emblème is niet van een designer die centimeters en meters door elkaar haalde. Maar Vidal zegt dat knoppen niet volledig verdwijnen. De ontwerper geeft aan dat er slim gekeken moet worden naar wat je wel en niet in een scherm kan verstoppen.

Phygital

Vidal gebruikt de term ‘phygital’. Dat klinkt als een Pokémon, maar het slaat op de combinatie van physical en digital. Volgens hem kun je dingen intuïtief bedienen via een touchscreen, maar zaken als volumeknoppen en sneltoetsen zijn niet voor niks zo handig. Uiteraard zijn de schermen bovenop het dashboard niet bedoeld als touchscreens, aanraken zou immers lastig zijn door die positie. Daarom zijn die vooral bedoeld om dingen te projecteren en gebruik je het centrale touchscreen of andere knoppen om daadwerkelijk dingen te bedienen. En zoals gezegd, een zeer prominente volumeknop. Volgens Renault geïnspireerd op een ‘hoogwaardige hi-fi-installatie.”

Renault streeft ernaar om de cockpit te stroomlijnen middels duidelijke touchscreens, overzichtelijke menu’s, waar mogelijk fysieke knoppen en stembediening met AI. Maar dus geen enorme iPad en daar blijft het bij. Mooi! (via Autocar)

Ook interessant!

  • Nieuwe Renault 17 is een übercoole restomod
  • Nieuwe Renault Master: EINDELIJK is 'ie er!
  • Nieuwe Mercedes CLA krijgt een Renault-motor uit China
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault

Vorig bericht: « Domeinen veilt afgepakte racemotoren
Volgend bericht: Dít wordt de “baanbrekende” nieuwe limo van Jaguar! »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    14 november 2024 om 17:48

    maar het is renault, dus die knoppen doen hetna 3 jaar niet meer…

    Login om te reageren
  2. jandevries zegt

    14 november 2024 om 18:08

    Je krijgt dus een meter scherm op je dashboard en daarop kun je aflezen dat de luchtkwaliteit binnen dan wel buiten “good” is . Maar dat ruik je toch als het binnen of buiten stinkt?

    Login om te reageren
  3. schuimbekje3 zegt

    14 november 2024 om 19:15

    mijn10 jaar oude chinese auto had al een 2.5 particel filter, vroeger genoeg voor corona tegen te houden, handig in de rivm drive-through… dan hoef ik niet te weten wat het buiten is, by the weg, heeft iemand ooit biohazard op zijn tesla uitgeprobeerd?

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    14 november 2024 om 20:08

    Renault is goed bezig. Het exterieur is leuk, maar niet zo mooi als de nieuwe 5, 4 of de Alpine A290 en A390b. Het interieur is heel positief. Dat mogen ze meer doen. Beetje 70’s, laat maar komen.

    Login om te reageren
  5. lpgbarrel zegt

    15 november 2024 om 19:27

    Knoppen als sigarenpeuken! Ow wacht..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North