• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel/niet op hol geslagen Tesla veroorzaakt dodelijke crash

Auteur: machielvdd, gepost 14 november 2022 om 19:03 – 14 Reacties

Wel/niet op hol geslagen Tesla veroorzaakt dodelijke crash

Of de Tesla nu op hol was geslagen of niet, er zijn helaas twee doden te betreuren.

Ongelukken met Tesla’s liggen altijd onder een vergrootglas. Vaak omdat de auto in kwestie op Autopilot reed, maar er is ook wel eens sprake van een ‘op hol geslagen’ auto. Dat lijkt ook het geval te zijn bij een tragisch incident in China.

Het ongeluk dateert al van 5 november, maar nu zijn de beelden op het internet beland. Daarop is te zien hoe een Tesla Model Y ogenschijnlijk vanuit het niets begint te accelereren. De bestuurder (of de auto?) weet nog op het allerlaatste moment een scooter te omzeilen.

Dit is nog maar het begin, want vervolgens is te zien hoe de Tesla met een krankzinnige snelheid door het verkeer raast. De bestuurder staat intussen ongetwijfeld doodsangsten uit.

Dit kon natuurlijk niet goed aflopen. De Tesla raakt onderweg al een fietser en klapt verderop vol op een tuktuk. Dit resulteert in een crash, waarbij de auto eindelijk tot stilstand komt. Het lijkt erop dat de Tesla op geen enkel moment geremd heeft.

Helaas zijn er twee mensen die het niet na kunnen vertellen. Volgens de media zijn dit een motorrijder en een fietser. Waarschijnlijk wordt met de motorrijder de bestuurder van de tuktuk bedoeld, afgaande op de beelden. De 55-jarige bestuurder heeft het wonder boven wonder overleefd, al is hij wel gewond. Daarnaast zijn er nog twee gewonden gevallen.

De grote vraag is: wat heeft zich hier afgespeeld? Iemand die claimt een familielid van de bestuurder te zijn schreef op social media dat hij tevergeefs probeerde te remmen. De Tesla zou dus op hol geslagen zijn.

Tesla heeft vandaag echter gereageerd en spreek dit tegen. De data van de auto wijst volgens hen uit dat er niet geremd is. In plaats daarvan was juist het gaspedaal ingetrapt. In dat geval lijkt de bestuurder de pedalen verward te hebben, met desastreuze gevolgen.

Als de bestuurder inderdaad het verkeerde pedaal ingedrukt heeft, is het wel hoogst opmerkelijk dat het zo lang duurt. De dollemansrit strekte zich namelijk uit over 2,6 kilometer. Maar goed, paniek kan rare dingen doen met mensen. We kunnen dus niks uitsluiten.

Uiteraard zal dit allemaal tot op de bodem uitgezocht worden. Tesla heeft ook gezegd hun medewerking te verlenen aan het onderzoek. Dat heeft ze er overigens niet van weerhouden om alvast hun eigen conclusies te trekken.

Via: Bloomberg

Ook interessant!

  • Video: Tesla sloopt kind bij crash test
    Video: Tesla sloopt kind bij crash test
  • Beelden Tesla’s die over kinderdummies rijden moeten weg
    Tesla wil niet dat jij deze video te zien krijgt
  • Tesla arbeider ontslagen na delen autonome crash
  • Tesla Model S crash
    Tesla Model S rijdt van klif, bestuurder kan het navertellen

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Elektrisch, model-y, Tesla

Vorig bericht: « Alfa Romeo heeft de meest tevreden klanten van alle merken
Volgend bericht: Mansory overtreft zichzelf met k(n)otsgekke Ferrari Roma »

Lees Interacties

Reacties

  1. tortuga zegt

    14 november 2022 om 19:17

    Heb eens een reportage gezien van dat toyota incident met versnellen. En daarbij is uit een onderzoek gekomen dat er vaak de gaspedaal met rem verward wordt bij zo’n gevallen

    Login om te reageren
  2. iannuzi zegt

    14 november 2022 om 19:18

    … ooit een beschonken bejaarde met auto aan de verkeerde kant van mijn garagedeur aangetroffen. En maar beweren dat het aan de auto lag… hik…rooie neus … hik

    Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    14 november 2022 om 19:58

    Ik zie de video toch echt nergens staan in het artikel…

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      14 november 2022 om 20:37

      Klopt, die hebben we er bewust niet bij gezet.

      Login om te reageren
  4. rogerzz zegt

    14 november 2022 om 20:00

    Als je dan toch een link hebt van Bloomberg, zet dan ook even het statement van Tesla er in:

    “Data taken from the car showed no proof the brake pedal had been applied before the crash, and video showed the brake lights remained off, the electric car maker said in a statement”

    Login om te reageren
  5. chills zegt

    14 november 2022 om 20:42

    Het “gas pedaal” bij Tesla heeft 2 sensoren: 1 aan de onderzijde die de kleiner wordende afstand meet en de ander die de groter wordende afstand aan de bovenkant meet. Als beide waarden niet het tegenovergestelde van elkaar zijn, zal er geen stroom worden vrijgegeven. De auto kan dus niet op hol slaan.

    Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      15 november 2022 om 06:35

      Is overigens bij elk elektronisch gaspedaal zo.

      Login om te reageren
  6. thjvanvlerken zegt

    14 november 2022 om 23:48

    Altijd dat geneuzel over ev die op hol slaan. Het pedaal zal ongeveer dezelfde functie en werking hebben in alle auto’s. Zal tegenwoordig drive by wire zijn. Dus hoe vaak gebeurd zoiets met andere auto’s… maar als het een tesla is dan is ie op hol geslagen. Anyways ongelukken gebeuren helaas.

    Login om te reageren
  7. stefan00 zegt

    15 november 2022 om 06:59

    De rem is gewoon direct gekoppeld met de hydrauliek. Zoals iedere ander auto dus. Het kan gewoon echt niet. + de sensoren die het stroom pedaal onderbreken bij het indrukken van de rem.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 november 2022 om 08:11

    Ik vind het vooral dapper dat Tesla meteen de handen wast in onschuld. Doe eerst even gedegen onderzoek…

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      15 november 2022 om 08:33

      Ik ga er vanuit dat dit zelfs bij Tesla ook gewoon fail safe ontworpen is, d.w.z. dat het “gas pedaal” d.m.v. 2 sensoren gemeten wordt die tegengesteld meten (en als 1 v/d 2 geen waarde geeft je dus geen gas kan geven). Het rem pedaal zit gewoon direct aan de hoofd rem cilinder (brake by wire is wettelijk verboden) en zal ongetwijfeld diagonaal gescheiden zijn, dus zelfs bij een lek zul je nog altijd minimaal 50% remfunctie hebben. Daarnaast zal daar ongetwijfeld een sensor op zitten die de input van het “gas pedaal” onderbreekt op het moment dat de rem ingedrukt wordt.

      Het zou Tesla inderdaad wel sieren om niet gelijk in de verdediging stand te springen en aan te geven mee te werken aan het onderzoek en achteraf de conclusies te delen in plaats van vooraf te roepen.

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        15 november 2022 om 09:08

        Maar Tesla kan toch onmiddellijk de gegevens uitlezen? Die krijgen ze gewoon doorgestuurd. Is nu niet heel lang zoeken naar een Model Y in die straat die +2km volle gas heeft gereden. Daar hoeft dus geen wekenlang onderzoek aan vooraf te gaan. En met social media is het ook kwestie van snel te reageren.

        Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      15 november 2022 om 09:15

      Tesla heeft de data van de auto bekeken en daaruit een conclusie getrokken, veel meer kan Tesla zelf niet doen. Tesla is geen VOA. Ik weet niet wat voor een gedegen onderzoek Tesla had moeten doen volgens jou?

      Login om te reageren
  9. Batterijlikker zegt

    15 november 2022 om 15:09

    Interieur van een Tesla: een iPad, een stuur en twee pedalen. En dan nog die pedalen verwisselen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North