• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)

Auteur: Dizono, gepost 13 juli 2016 om 22:51 – 49 Reacties

Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)Afbeelding Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)

Opel Astra X-Treme
In 2001 wilde Opel even laten zien waartoe ze in staat waren: 4.0 V8, 444 pk, top van 320 km/u en 0-100 in 3.9 seconden. En dat met kenteken.

Wie rondom de eeuwwisseling zich interesseerde voor autosport, weet ongetwijfeld dat Opel in die jaren actief was in het DTM met de Astra Coupé. Deze racewagen had behalve de globale vorm echter weinig van doen met de door Bertone getekende coupé op basis van de Astra G. De DTM-racer werd aangedreven door een 4.0 V8. Dit blok lag achter de vooras en stak een flink stuk het interieur in, waardoor de coureur zo’n 70 centimeter verder naar achter zat als in een normale Astra G Coupé.

In 2001 besluit Opel echter de in de DTM-gebruikte techniek naar de straat te brengen met de Astra OPC X-treme. De auto doet zijn naam eer aan, het is geen gewone Astra met de looks van een DTM-wagen, maar een DTM-wagen die is aangepast voor gebruik op de openbare weg. Normale lichtunits, een tweede racekuipje, 21-inch wielen met bekend OPC-design en een interieur dat ondanks het alcantara, gefreesd aluminium en een airbagstuurtje niet kan verhullen dat dit gewoon een racewagen is. Zelfs de vleugeldeuren van de racer worden één op één overgenomen in de X-Treme.

De aanpassingen zorgen er wel voor dat de Astra een tweetal kentekenplaten mag voeren. De door Spiess aangepaste Northstar V8 heeft een slagvolume van vier liter en is goed voor 444 pk. Afhankelijk van de gekozen overbrenging en spoilerafstelling ligt de top tussen de 310 en 330 km/u, terwijl de 100 in een kleine 4 seconden op de klok staat. Daarmee was de Astra net zo snel als de Lamborghini Murciélago die opdezelfde IAA haar debuut maakte.

Hoewel een aantal vermogende klanten aan Opel liet weten wel zo’n Astra OPC X-treme aan de collectie te willen toevoegen, besloot men in Rüsselsheim helaas om de Astra niet in een kleine oplage te gaan bouwen.

Ook interessant!

  • Jongste Astra OPC
    Jongste Astra OPC van Marktplaats: dit is 'm!
  • Nieuwe Astra
    Nieuwe Astra L (inclusief OPC) is al bijna klaar
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Dit is de sufste Opel OPC van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, concept, Coupe, dtm, opc, Opel, rood, vergeten-concept, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Russische studenten bouwen puike roadster voor 10 mille
Volgend bericht: Vandoorne: ‘meer opties dan alleen McLaren voor 2017’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. henrie zegt

    13 juli 2016 om 22:54

    Die was ik helemaal nog niet vergeten… ;)

    Login om te reageren
  2. rolov zegt

    13 juli 2016 om 22:55

    Nee die herinner ik mij nog wel. Die vleugeldeuren zijn mij bijgebleven . Geile bak zelfs voor een Opel toendertijd.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    13 juli 2016 om 23:00

    Een beetje voor mijn tijd om het ding bewust mee te maken, maar gedurende de jaren er achter gekomen dat het even bestond.

    Ik vind de Astra Coupé van deze generatie een prachtig ding. De cabriolet evenmin. Zijn beide nog steeds mooie auto’s om te zien, vooral een goudkleurig exemplaar.

    Login om te reageren
    • bohica zegt

      13 juli 2016 om 23:20

      @viezefreddyw: ik heb een tijd overwogen om zo’n bodykit te plaatsen .
      Maar nadat ik een even met de auto had gereden kwam ik tot de conclusie dat dit de slechtste en saaiste auto was die ik ooit had gereden .

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        14 juli 2016 om 07:29

        @bohica: Een Opel blijft een Opel.

        Login om te reageren
        • Junior540 zegt

          14 juli 2016 om 15:04

          @martinus: een Opel word ook een Vauxhall

          Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        14 juli 2016 om 09:09

        @bohica: ik ook, maar uiteindelijk stond het niet op m’n BMW. Het Opel straalde eraf.

        Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      14 juli 2016 om 08:02

      @viezefreddyw: zeker weten. Ik rijd nu bijna een jaar in mijn eerste autotje, een Astra driedeurs van deze gen. Een collega van me heeft zo’n coupe, waar ik toch een beetje jaloers op ben..
      Heb t verder totaal niet op Opel. Het is dat ik dit ding zelf heb ingeruild toendertijd.

      Login om te reageren
    • poeperman zegt

      14 juli 2016 om 08:57

      @viezefreddyw: eerst zeggen “prachtig” en dan “evenmin”. Dat laatste kan je enkel gebruiken bij negatieve connotaties. Een kort voorbeeld: “ik vind de Astra niet mooi, de cabrio evenmin.”

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        14 juli 2016 om 09:00

        @poeperman: U meneer, u heeft helemaal gelijk. Foutje van mij. Maar ik vind hem wel prachtig. Zowel de coupé als de cabriolet.

        Login om te reageren
    • kars zegt

      14 juli 2016 om 09:42

      @viezefreddyw: Precies dit. Ik ben geen fan van Opel, maar een mooie Astra Coupe van deze generatie is toch wel een fraaie bak. Vooral in OPC trim.

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    13 juli 2016 om 23:01

    Als ze bij GM ballen hadden, hadden ze hem gewoon uitgebracht. Al was het maar om VAG te sarren door een Opel Astra op de markt te brengen die even snel is als het toenmalige topmodel van Lamborghini.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      14 juli 2016 om 05:17

      @Edge: VAG bashen, het blijft makkelijk punten scoren

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        14 juli 2016 om 08:15

        @87sandyd: hij basht helemaal niet.

        Login om te reageren
  5. ritchie zegt

    13 juli 2016 om 23:02

    Een beetje te X-treme voor op straat

    Login om te reageren
  6. bottles zegt

    13 juli 2016 om 23:03

    Woah..

    Login om te reageren
  7. sjaakerdeknaak zegt

    13 juli 2016 om 23:17

    Lijkt op de auto van MASK

    Login om te reageren
  8. speedzz zegt

    13 juli 2016 om 23:18

    Atmosferische motor??

    Login om te reageren
    • super zegt

      13 juli 2016 om 23:40

      @speedzz:
      Stratosferisch denk ik.

      Login om te reageren
      • baap zegt

        14 juli 2016 om 01:08

        @super: Mesosferisch, thermosferisch, exosferisch.. als het maar atmosferisch is.

        Login om te reageren
  9. edjehaze zegt

    13 juli 2016 om 23:19

    Oorbeschermers bijgeleverd?

    Login om te reageren
  10. Shenkie zegt

    13 juli 2016 om 23:32

    Sowieso de baas van de parking bij de Mac met deze bolide!

    Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      14 juli 2016 om 00:03

      @shenkie: Alle GTI’s zullen spontaan een andere Mac zoeken…

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        14 juli 2016 om 12:31

        @romeoalfa: Zolang er in de aanrijroute naar de McDrive nog een bochtje zit.. hoeven die zich niet zoveel zorgen te maken.

        Login om te reageren
  11. autodrop zegt

    13 juli 2016 om 23:35

    De voorkant, nee. Lijkt op een dubbele kin. De rest, dikke prima voor een dagje fun!

    Login om te reageren
  12. lazy123 zegt

    13 juli 2016 om 23:49

    Super gaaf voor een Opel

    Login om te reageren
  13. arii zegt

    14 juli 2016 om 00:21

    Fuck, er bestaat dus wel wen Opel die ik zou willen hebben…

    Login om te reageren
  14. diablogt zegt

    14 juli 2016 om 00:48

    Je kon het weldegelijk bestellen, alleen je was een miljoen euro verder. Meen ik te herinneren.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      14 juli 2016 om 01:24

      @diablogt: Dit dacht ik ook. Prijs weet ik niet maar volgens mij kon je hem wel bestellen als je maar een grote zak met geld mee nam.

      Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    14 juli 2016 om 04:00

    Alhoewel ik geen Opel fan ben vind ik het jammer dat deze niet is uitgebracht.

    Login om te reageren
  16. autodrome zegt

    14 juli 2016 om 04:40

    Wat een lelijk gedrocht …. De liefdesbaby van Miss Piggy en Frankenstein …. Ziet er toch niet uit?

    Login om te reageren
  17. mrmiyagi1982 zegt

    14 juli 2016 om 05:50

    Opel powerrrrrr. Kijk dit is nou een leuk artikel. ? die gm v8 wil ik wel om in mn manta te bouwen bo ey

    Login om te reageren
  18. sportevo zegt

    14 juli 2016 om 06:27

    Volgens mij waren de vleugeldeuren toen nog niet standaard op de DTM auto’s en alleen op deze concept verschenen. De coureurs vonden het wel mooi en de rijder die iets behaalde voor de Astra (volgens mij geen overwinning want dat hadden ze al) kreeg de volgende race die deuren.

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    14 juli 2016 om 06:39

    Lumma bracht deze bodykit uit in die tijd voor 10.000 gulden dat was inclusief aangepaste deuren

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      14 juli 2016 om 10:31

      @rob5nismo: Leuk gedaan, maar was het toch net niet hoor…
      https://www.lumma-tuning.de/bilder/popup/1400×1000-logo/img-0657.jpg?PHPSESSID=5e915193cd60100599d98d9e7fe3b3e5

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        14 juli 2016 om 22:50

        @cossiekille het is ook al wat langer geleden toen dit spul uitkwam ik was toen 18 denk ik

        Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    14 juli 2016 om 07:41

    Had toch leuk geweest.

    Login om te reageren
  21. ferdie zegt

    14 juli 2016 om 07:43

    Dit is dus precies de reden dat Homologatie modellen terug moeten komen naar de DTM en WTCC.
    Is toch super gaaf zo’n ding!

    Login om te reageren
  22. martinus zegt

    14 juli 2016 om 07:55

    Ik had stiekem gedacht dat dit artikel van de hand kwam van maurtisH

    Login om te reageren
  23. toniominestrone zegt

    14 juli 2016 om 08:12

    Helemaal mee eens! Nu rijden er in het DTM silhouet bolides die nauwelijks herkenbaar zijn.

    Login om te reageren
  24. Alfarobert zegt

    14 juli 2016 om 09:27

    Opel,V-8,444PK.Dan denk ik meteen aan Holden.Als deze een miljoen zou kosten als je hem wilt kopen kan ik het me voorstellen dat mensen toch voor een Lamborghini gaan.Opelrijders zijn normaliter geen Miljonairs.

    Login om te reageren
  25. ricksmits zegt

    14 juli 2016 om 10:19

    Ik heb zelf een astra coupe uit 2002. Uitgevoerd in capri yellow en voorzien van orginele(!) OPC trim waaronder bumpers, velgen en interieur. Blijft een pracht auto. Opel kan me gestolen worden maar dit model heb ik altijd een zwak voor gehad! Heb t hele land door gereden voor een orgineel exemplaar met weinig km.

    Login om te reageren
  26. cossiekiller zegt

    14 juli 2016 om 10:26

    Dit hadden ze echt moeten uitbrengen in een beperkte oplage!

    Login om te reageren
  27. wim_meerkerk zegt

    14 juli 2016 om 11:11

    Opel had toentertijd nog meer leuk V8 geweld in petto. Is er helaas nooit van gekomen :(

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      14 juli 2016 om 12:37

      @wim_meerkerk: Niet van Opel zelf toch? Maar gewoon vanaf de plank in de vs toch?

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        14 juli 2016 om 13:48

        @martinus: jep, dikke V8 in de Omega. Die waren productieklaar en prima concurrentie voor de Passat W8.

        Login om te reageren
  28. banaan7 zegt

    14 juli 2016 om 11:16

    Wow gaaf ding!

    Login om te reageren
  29. bimmert zegt

    14 juli 2016 om 12:58

    Dikke wagen, en als coupe/cabrio nog steeds velen malen mooier dan die oersaaie golf uit die tijd.

    Login om te reageren
  30. allesmetturbo zegt

    14 juli 2016 om 14:55

    De perfecte opel, tenzij ze dit blok in de calibra leggen :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North