Officieel: dit is de nieuwe Opel Corsa

Auteur: , 29 Reacties

De eerste Corsa met een vleugje Franse fromage is hier.

Heeft Opel het lekkerste voor het laatst bewaard? Het is maar net hoe je het ziet. Na de onthulling van de Corsa-e is het nu de tijd voor de ‘reguliere’ Corsa. Oftewel de variant met verbrandingsmotoren onder de kap.

Deze Corsa is ontwikkeld onder de vleugels van PSA en dat zie je op technisch vlak terug. Aan het uiterlijk zal je er weinig van merken. Het exterieur is des Opels. De nieuwe Corsa staat op het modulaire CMP-platform. Daarmee deelt de hatchback techniek met onder andere de Peugeot 208 en de DS 3 Crossback.

De nieuwe Opel Corsa zal verkrijgbaar worden met benzine- en dieselmotoren. Het begint bij 75 pk en loopt op tot 130 pk. Ook dit klinkt bekend in de oren met de Peugeot 208 in het achterhoofd. Voor het eerst is de hatchback verkrijgbaar met een achttraps automaat. Die automaat is standaard op de 130 pk benzinemotor. De overige varianten hebben standaard een handgeschakelde vijfbak.

Officieel: dit is de nieuwe Opel Corsa

De hatchback straalt plezier uit. Dit is geen verkooppraatje, maar een constatering als je naar het uiterlijk en de specificaties van de nieuwe Corsa kijkt. De hatchback weegt minder dan 1.000 kg. De autobouwer wist gewicht te snoepen door gebruik te maken van lichtgewicht materialen. Zo is de motorkap van aluminum en wegen de voorstoelen en achterbank samen 10 kg minder in vergelijking met zijn voorganger. De lichtste variant weegt slechts 980 kg. De daklijn is 48 millimeter lager in vergelijking met het vorige model. Desondanks is er niet ingeleverd op hoofdruimte, de zitpositie is namelijk ook 28 millimeter lager.

De 4,06 meter lange Opel komt in meerdere varianten, waarvan de GS Line voorlopige de leukste zal zijn. Dit pakket komt onder andere met sportstoelen, aluminium pedalen, zwarte hemelbekleding en rode details. Het uiterlijk van dit pakket zie je op de foto’s, inclusief een sportuitlaat met twee pijpjes.

In het interieur is standaard een 7-inch touchscreen te vinden. Upgraden naar een 10-inch touchscreen behoort tot de mogelijkheden. De bestuurder kijkt naar een digitaal instrumentarium. Het bedienen van zaken als de climate control kunnen zowel via de fysieke knoppen als met het scherm in de middenconsole.

Officieel: dit is de nieuwe Opel Corsa

Opel kiest voor een ruime optielijst met de nieuwe Corsa. Zaken als stuurverwarming, een panoramadak, lederen bekleding en een in twee kleuren gespoten carrosserie zullen tot de extra’s behoren.

De nieuwe Corsa bestellen kan vanaf de eerste helft van juli. Prijzen en beschikbaarheid zijn op dit moment nog niet bekend.



29 reacties

Ben geen Opel fanaat maar deze lijkt erg goed gelukt zo! Zet maar eens naast een Polo.
@autodidact: de kracht van de Polo is dat deze in tientallen smaken leverbaar is, waaronder 200 en voorheen 220 pk.
@daniel1975: gaat deze ook nog krijgen
@kennone: ik hoop het, zou leuk zijn! Helemaal als 3 deur!
Voor een Corsa vind ik hem er best leuk uit zien! Jammer dat het nu PSA is, en dat er heel weinig mensen rond gaan rijden met de uitvoering zoals hier getoond. 90% zal rond rijden in een zeer fantasieloze versie
Kan aan mij liggen, maar stond dit bericht gisteren ook al op AB? Nu zijn alle reacties verwijderd en wordt er een re-post van het bericht gedaan?!

OT: vind het een geslaagde auto! Ziet er in basis al sportief en modern uit. Stukken beter dan de vorige Corsa!!
-EDIT: inderdaad, precies dat ;-) –
@edge: Aha, ik dacht al, ben ik gek geworden?

OT Een Corsa eindelijk weer onder de 1000kg is een goeie trend. Nu nog een gave OPC…..
@dutchdriftking: Opel gebruikt toch weer ‘GSI’ voor de vlotte modellen?
@sirprize: Opel gebruikt ze beide. Bij het uitgaande model Corsa was de GSi de “warme” variant met 150pk, en de OPC de “hete” variant met 207pk.
@Edge: exact dit. Maar ik vraag me af of OPC terug komt. De Corsa was er al uit, er is geen Astra OPC en ook geen Insignia OPC.
@dutchdriftking: Maar dat zijn dan ook Opels op GM-basis, die wellicht niet populair genoeg zijn om de extra kosten van een OPC te verantwoorden. De nieuwe Corsa is een PSA-product en deelt zowat alles behalve het plaatwerk met de 208. Als we van deze generatie 208 een GTi mogen verwachten, wordt een Corsa OPC ook een stuk rendabeler voor PSA
@dutchdriftking: je weet wel dat deze hete variaties altijd veel zwaarder wegen door remmen, ophanging, motor en bak?
@daniel1975: jazeker. Maar dat de instapper onder de 1000kg is dat is toch fijn?
@dutchdriftking: jazeker! 😉
Jazeker, we zien er van op de hoogte ;-). De post staat nu op het goede moment erop.
@willeme: Het was ook warm gisteren, kan me voorstellen dat jullie snel richting het weekend wilden. 👍
Best een leuke auto. Knappe gedaan dat het er echt uit ziet als een echte Opel zowel van binnen als van buiten.
Fraai
Vind de achterkant wel netjes, voorkant ben ik (zoals bij wel meer Opels) geen fan van. Het huidige familiegezicht doet mij niet zoveel.

Wel mooi dat hij onder de 1000kg blijft, is toch een mooie grens! Zouden meer merken moeten doen.
Lekker karretje geworden en eigenlijk het ideale alternatief wanneer de Polo te saai is maar de 208 te onconventioneel. Dat er een vleugje DS3 geleend wordt is hem vergeven, Audi en Hyundai doen het ook.

Hopelijk legt het model ze geen windeieren.
Voorkant heeft een zweem van de laatste Kadett en eerste Astra. En toch verfrissend. Knap gedaan. Vooralsnog hebben de Fransen geen slechte invloed.
Dat ziet er toch een heel stuk beter uit dan z’n voorganger. Daar werd ik koud noch warm van.
Ik rij op dit moment een Opel Corsa E met alle denkbare opties. Wil je veel auto voor weinig geld, dan is het een goede keus maar je levert daarvoor veel kwaliteit in. Doorgaans gaan er dingen stuk waarvan je denk ‘da hoort niet stuk te gaan’
Gewoon wel echt een mooie auto
Best een nette bak .
Plotselinge spuitpoe*
@autodrome: Is die * nu een S? Of vind je het helemaal niks?
Mooi karretje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).