• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de Ring

Auteur: Wouter, gepost 20 mei 2009 om 09:56 – 41 Reacties

Afbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de RingAfbeelding Opel Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km op de Ring

Opel Insignia OPC Sports Tourer
Geen excuses meer dat er voor de kinderen een ruime, maar verder saai gezinshok moet komen. Een Insignia Sports Tourer is ruim genoeg en in OPC trim ook nog eens leuk.

Net als de Insignia OPC sedan heeft de Insignia OPC Sports Tourer een 2.8 V6 turbo onder de kap die een gezonde 325 pk en 435 nm levert. Een verlaagde wielophanging met FlexRide en Adaptive 4×4 met elektronisch sperdifferentieel (eLSD) en Brembo-remmen maken het plaatje compleet. Opel wil het hele pakket testen op de Ring. Dat doen meer fabrikanten, maar Opel het net even anders. In 12 dagen achter elkaar zullen twaalf coureurs, designingenieurs en kenners van de Nordschleife elkaar afwisselen om 10.000 km te maken op de Groene hel. Die twaalf dagen zijn goed voor 27.000 schakelovergangen, 35.551 bochten en een totaal van 487 ronden en staan gelijk aan 180.000 km op de weg.

De Insignia OPC Sports Tourer sprint in 6,3 seconden naar de 100 en haalt een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Filmpje!

Insignia OPC Sports Tourer begint tests op Groene Hel

* Topvermogen: dynamische station wagon moet 10.000 km afleggen op Nürburgring
* Toppakket: 325 pk, 435 Nm, Adaptive 4×4 en 1.530 liter laadvolume
* Topscores: Insignia OPC sedan met vlag en wimpel geslaagd

Breda/Nürburgring – De Insignia OPC Sports Tourer staat later dit jaar bij de dealers, maar moet eerst nog door de hel, beter gezegd de Groene Hel of de Nordschleife van de Nürburgring, het zwaarste, meest veeleisende en gevaarlijkste racecircuit ter wereld.

De Opel-ingenieurs staan erop dat alle OPC-modellen een streng testprogramma van 10.000 kilometer afwerken op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring, die van de legendarische coureur Jackie Stewart de bijnaam ‘Groene Hel’ kreeg. De Insignia OPC sedan heeft dat programma pas geleden probleemloos afgewerkt.

“De Insignia OPC sedan slechtte in twaalf dagen tijd 487 ronden op topsnelheid. Dat is het type van prestaties en uithoudingsvermogen dat we van al onze wagens eisen,” aldus Hans Demant, Managing Director van Opel.

De Opel Insignia OPC Sports Tourer heeft met zijn 325 pk/239 kW, 435 Nm sterke 2,8-liter V6 Turbo-motor een overvloed aan vermogen. Ook aan toptechnologie ontbreekt het hem niet: een lager, herwerkt mechatronisch chassis met FlexRide en Adaptive 4×4-transmissie met elektronisch sperdifferentieel achteraan (eLSD) en Brembo-remmen. En natuurlijk biedt hij ook de functionaliteit van een ruime station wagon met een laadvolume van 1.530 liter.

Autotechnologie op z’n best
Net als de Insignia OPC sedan bulkt de Sports Tourer van de technologische innovaties. De OPC-motor werd 25 procent krachtiger dan de 2.8 V6 Turbo met 260 pk uit de ‘reguliere’ Insignia. Die vermogenstoename is vooral te danken aan de herwerkte uitlaat die de tegendruk aanzienlijk verlaagt terwijl de speciale dempers bijdragen aan een sportieve, diepe ‘stem’. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u mogelijk maakt.

De sturing van het Adaptive 4×4-systeem met eLSD werd bijgesteld om de koppelontplooiing aan te passen aan de sportieve filosofie van de OPC. De ingenieurs van het Opel Performance Center ontwikkelden een specifieke, hyperdynamische vooras, HiPerStrut of High Performance Strut genaamd, voor het chassis dat tien mm lager ligt dan dat van de vierwielaangedreven Insignia in Sport-uitvoering. Dat uit zich in minder stuurstoringen en een betere feedback voor de bestuurder.
De standaard gemonteerde elektronische FlexRide-ophanging van de OPC werd afgestemd op de hogere prestaties en op een sportievere rijstijl. Ze biedt drie verschillende sportieve keuzes: de standaardmodus biedt het hoogste rijcomfort, de modus Sport is stijver afgesteld en de nieuwe OPC-stand garandeert maximaal rijplezier.

Zware test: 12 dagen, 27.000 keer schakelen, 35.551 bochten en 487 ronden
Voor hij in de herfst in de showrooms verschijnt, neemt de Opel Insignia OPC Sports Tourer het op tegen de Groene Hel: 10.000 snelle kilometers op de Nordschleife komen overeen met ongeveer 180.000 kilometer op de weg. De gewijzigde afstelling compenseert het verplaatste zwaartepunt van de station wagon en dat is de reden waarom de ophanging van de Sports Tourer afzonderlijk wordt getest op de Ring.

Hoewel het 20,8 kilometer lange, slopende testcircuit deel uitmaakt van het standaard OPC-programma, is deze extra test altijd iets speciaals voor Volker Strycek en zijn team. De voormalige Duitse toerwagencoureur en manager van het Opel Performance Center somt op: twaalf coureurs, designingenieurs en kenners van de Nordschleife wisselen elkaar twaalf dagen lang af achter het stuur van een standaard Insignia OPC, en dat ongeacht de weersomstandigheden. “Die twaalf dagen zijn goed voor 27.000 schakelovergangen, 35.551 bochten en een totaal van 487 ronden en dat kan zijn tol eisen van een auto.”

Validatiecoördinator Jens Hornischer, die een belangrijk deel van de testafstand heeft gereden, legt uit: “We pushen de auto om voortdurend 90 procent van zijn potentieel te benutten en dat is een zware test voor elke auto. Bovendien gaat er zo goed als geen voorbereiding vooraf aan deze test.”

Een Insignia OPC sedan in de specifieke OPC-kleur Arden Blue werkte eerder in mei zijn testprogramma af en bevestigde daarmee de hoge kwaliteitsnormen voor Opel-klanten.

Opels lange traditie van sportieve station wagons biedt het beste van twee werelden
De Insignia OPC Sports Tourer is het recentste hoofdstuk in een lange en succesvolle geschiedenis van station wagons. Als pionier van dit segment bracht Opel in 1953 de Olympia Rekord Car-A-Van naar Europa, een kruising tussen een auto en een bestelwagen. In 1970 bouwde de fabrikant de Ascona Voyage, een lifestyle station wagon avant la lettre.

De volgende innovatie in dit segment kwam er in 1991, toen Opel de krachtigste productie station wagon ter wereld voorstelde, de Omega Caravan 24V met 3-liter zescilinder in lijn, goed voor 204 pk. De Vectra OPC zette Opels traditie van krachtige station wagons voort. Hij was vanaf 2005 verkrijgbaar als zeer dynamisch voorwielaangedreven model met 280 pk.

De nieuwe Opel Insignia OPC met 325 pk zet een enorme stap voorwaarts op het vlak van dynamiek met nog meer vermogen en het Adaptive 4×4-systeem. En de dynamische Sports Tourer zal op zijn beurt heel wat aandacht trekken.

OPC: thuis op de Nordschleife
Het testwerk op de Nordschleife van de Nürburgring is een lange traditie bij Opel, die teruggaat tot de jaren zestig en die werd bezegeld toen het Duitse merk in 2006 een partnercontract afsloot met het legendarische racecircuit. Op dat ogenblik opende de fabrikant uit Rüsselsheim zijn eigen testcentrum vlak aan de Ring. Die vestiging biedt de ideale testomstandigheden, vooral voor de OPC-modellen van Opel.

Het huidige gamma met hyperdynamische modellen omvat naast de Insignia OPC sedan, hatchback en Sports Tourer ook de Corsa OPC, Astra OPC, Meriva OPC en Zafira OPC. De speciale ‘Nürburgring Edition’ van de Astra OPC ten slotte is een eerbetoon aan het veeleisende racecircuit.

Ook interessant!

  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • Dit is de sufste Opel OPC van Marktplaats
  • Jongste Astra OPC
    Jongste Astra OPC van Marktplaats: dit is 'm!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

insignia, nurburgring, opc, Opel, sports-tourer

Vorig bericht: « Jos Verstappen gaat racen in een Lola-Aston Martin!
Volgend bericht: VW Golf GTI en Polo Wörthersee 09 – rood is het thema »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert_W zegt

    20 mei 2009 om 10:00

    Gave bak hoor! Wat zullen ze hiermee doen na dit avontuurtje?

    Login om te reageren
  2. Einser zegt

    20 mei 2009 om 10:00

    Leuk. Ik ben er zondag.
    Kijken of die gasten van Opel een beetje bij kan houden.

    Een beetje.

    Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    20 mei 2009 om 10:01

    Opzich wel een leuk wagentje.
    Van plan om die te testen?

    Login om te reageren
  4. Jurrian zegt

    20 mei 2009 om 10:02

    Coool! hier blijf je dus die scirocco mee voor. met de hele familie.

    Login om te reageren
  5. Benjamin1 zegt

    20 mei 2009 om 10:02

    Het blijft een gezinscontainer. Hier om de hoek staat ook een Astra Station in OPC trim. Waarom zou je spoilers en sideskirts plakken op iets wat het tegenovergestelde is van seks..

    Login om te reageren
  6. FiXeR zegt

    20 mei 2009 om 10:05

    En de eerste dag rijden ze hem in elkaar :’) ?

    Login om te reageren
  7. nickkmoo zegt

    20 mei 2009 om 10:13

    @Benjamin

    Ja, een RS6 is ook een gezinscontainer, same voor een RS4, heb je daar moeite mee dan? Is gewoon een dikke bak van Opel, alleen mocht er van mij een andere voorbumper op.

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    20 mei 2009 om 10:15

    Erg mooi! Lekker dik, zonder echt schreeuwerig te zijn.
    Nu nog even doorsparen… zucht ;)

    Login om te reageren
  9. jeroen zegt

    20 mei 2009 om 10:17

    @ Benjamin1

    Wát?! het tegenovergestelde van seks? Als de mensen die die auto kopen geen seks hadden hadden ze die auto ook niet hoeven kopen.:P

    aan Wouter: moet er in het eerste stuk van je artikel niet bij staan dat er een “leuk” gezinshok moest komen? Want die ruime saaie gezinshokken zijn er al zoveel.

    Login om te reageren
  10. BmwMPower zegt

    20 mei 2009 om 10:25

    Ik zou het erg gaaf vinden als de auto er probleemloos doorheen rijdt.
    Genoeg vermogen, uitstraling. Wat wil je nog meer? Dit is een van de mooiere Opels.

    Willen ze bewijzen dat dit echt een Tourer (voor de lange afstand etc.) is?

    Login om te reageren
  11. Toms zegt

    20 mei 2009 om 10:31

    Ik vermoed dat je deze auto minder zult tegenkomen dan een S4/RS4 of porsche 911. Als je ‘m dus aanschaft heb je in ieder geval iets exclusiefs. Leuke auto, ik hoop dat mijn dealer mij als insigniarijder eens uitnodigd voor een testritje.

    Maar wat inderdaad als ze de auto op dag drie in de vangrail parkeren. Beginnen ze dan weer van voor af aan met een andere auto?

    Login om te reageren
  12. Toms zegt

    20 mei 2009 om 10:34

    @benjamin1 heb jij ooit met een astra of insignia gereden? Dit zijn beide verdomd goed rijdende auto’s die ook nog eens bijzonder praktisch zijn.

    Login om te reageren
  13. VonStroke zegt

    20 mei 2009 om 10:39

    @Toms: De Insignia heeft toch nog kleine hekelpunten voor de echte rijder. Zo is de rempedaal te sponzig, de besturing vaag rond het midden en mocht de bak wel wat vlotter schakelen. Vooral van 2 naar 3 dan.

    Login om te reageren
  14. ferrari zegt

    20 mei 2009 om 10:40

    wat een leuke poging voor aandacht voor een model te krijgen. wat zal de tijd worden die ze zullen realiseren? opel is altijd wel voor een verrassing te porren en het zal ze met dit model zeker weer gaan lukken. mooie bak, die ondanks ingetogen toch kracht uitstraald.

    Login om te reageren
  15. hefmen zegt

    20 mei 2009 om 10:44

    Dit is en blijft een fantastisch mooie auto, zeker in OPC vorm. Wij hebben de Sedan gehad en nu hebben we de sportstourer. Ik heb mijn vader al gevraagd of hij binnenkort de insignia sportstourer OPC wil nemen. Dit kan allemaal omdat hij Opel dealer is:D

    Login om te reageren
  16. wilco zegt

    20 mei 2009 om 10:47

    Als ik het goed zie hebben ze de bmw 335i afgetroefd op zowel vermogen als koppel, knap werk, Opel.

    Login om te reageren
  17. EnzoR zegt

    20 mei 2009 om 10:55

    Zo leuke cijfers, ook wat ze van plan zijn!

    Login om te reageren
  18. Laue zegt

    20 mei 2009 om 10:57

    @ HEFMEN

    Lucky you!

    Login om te reageren
  19. Joost1990 zegt

    20 mei 2009 om 11:08

    Wat een geil ding zeg!

    Login om te reageren
  20. Maarten zegt

    20 mei 2009 om 11:14

    wat issie mooi in Arden Blue :D zkr mooie auto die je helaas niet zo vaak zal zien

    Login om te reageren
  21. skip_alfa .. zegt

    20 mei 2009 om 11:19

    @wilco; maar ik twijfel wel niet dat die 335i de opel aftroefd op sprintijd, bochtenwerk; rijdynamiek, rijplezier, voelen waar de banden gaan enz . ik begin steeds meer en meer de platte cijfers te haten. dat zegt toch niks over de auto ? ja goed, hij heeft veel pk en nm en hij vlamt als een trein … rechtdoor ! ik met mijn alfaatje 1.4 kan sommige bochtjes lekker harder nemen dan de 2.2 mondeo. mooie pk-kilo verhouding + redelijk laag op de grond. als ze zo nu eens wat meer wagens zouden maken. zelfde met de vorige focus rs. met 215 pk trek je deze opc er los uit op het CIRCUIT. tuurlijk, opel is goed bezig enzo, maar deze c5 opc staat me toch niet echt aan ..

    Login om te reageren
  22. peter zegt

    20 mei 2009 om 11:30

    gelukkig stelt “opc” zoiezo niets voor. Maar toch altijd spijtig als een sportafdeling zich moet verlagen en aan zo’n baksteen moet werken

    Login om te reageren
  23. jack zegt

    20 mei 2009 om 11:40

    Het zal waarschijnlijk wel kloppen, maar het is raar om te lezen dat er meer gestuurd wordt dan schakelmomenten:S

    Login om te reageren
  24. CBR600rr zegt

    20 mei 2009 om 11:54

    Als ze bij Opel nou eens inzien dat die lelijke chromen strips van hun auto afmoeten, dan zijn hun auto’s ineens 10 keer mooier. ’t is dat ik geen scanner heb, maar met een zwarte BIC-pen en een automagazine heb ik al aan collega’s laten zien dat die auto veel mooier is zonder die chromen strip bij zijn grill. Kan iemand die wegshoppen met een van die foto’s hierboven?

    Het is jammer dat zo’n potentieel mooie auto zo lelijk wordt gehouden door die stomme chromen strip op de voor- en achterkant.

    Login om te reageren
  25. SjoRs zegt

    20 mei 2009 om 12:04

    @Benjamin1: mooie gesproken! Ik krijg het er ook niet warm of koud van. Laat staan opgewonden… Helaas blijft het een Opel en zouden andere auto’s deze prestatiecijfers beter staan.

    Login om te reageren
  26. Toms zegt

    20 mei 2009 om 12:15

    @vonstroke wat versta je onder de echte rijder? Als je een auto puur voor het circuit wilt hebben dan zul je nooit een insignia kopen.
    Voor wat betreft je punten kan ik het niet beamen noch ontkennen. Maar voor de schakelweg zijn er schakelwegverkorters in de markt en de sponzige remmen kunnen ook betrekkelijk eenvoudig worden verbeterd.
    De wegligging van opel komt de laatste jaren dicht in de buurt van de geroemde wegligging van ford en dat bedoelde ik te zeggen in mijn eerdere post. Uiteindelijk zal het rijplezier van de auto toch met name worden bepaald door de motorisering en daar laten veel concurrenten van de insignia punten liggen bij de benzine motoren.

    Login om te reageren
  27. micheloo0 zegt

    20 mei 2009 om 12:40

    Hoeveel gaat die kosten ?

    Login om te reageren
  28. Westleah zegt

    20 mei 2009 om 13:49

    Best een verse auto, alleen hadden ze dat grijs in de voorbumper en rond de uitlaten weg mogen laten van mij, of gewoon in zwart..

    Login om te reageren
  29. CrazyHenkie zegt

    20 mei 2009 om 13:53

    @ Micheloo0

    Lijkt me vergelijkbaar met een Passat R36, dus ong 55-60 mille schat ik ;)

    Ontopic: ziet er lekker duister uit, zo in het zwart met van die donkere velgen. Maar ik zou dat chroom achterop en van die grille wel in carrosseriekleur meespuiten, net als bij het vorige model Vectra OPC.

    Login om te reageren
  30. Jochempie zegt

    20 mei 2009 om 15:36

    Oké Ford, kom maar met die 350 pk sterke Mondeo!

    Login om te reageren
  31. virke zegt

    20 mei 2009 om 15:43

    in t echt is het weer een typische opel hoor..niks dus

    Login om te reageren
  32. Neluz zegt

    20 mei 2009 om 15:50

    Zeker mooiie auto ! maar is het misschien niet te vroeg voor een opc ?

    Login om te reageren
  33. motermuis91 zegt

    20 mei 2009 om 16:18

    kijk als opel dit soort auto´s blijft maken zou ik het nog wel eens een leuk merk gaan vinden ;)

    Login om te reageren
  34. AMG Powerrr zegt

    20 mei 2009 om 18:42

    mooie auto, behalve die uitlaten.

    Login om te reageren
  35. Solstice zegt

    20 mei 2009 om 20:08

    10.000 km op de ring? Konden ze de afslag niet vinden ofzo? 8)

    Login om te reageren
  36. NLBUURMAN zegt

    20 mei 2009 om 20:24

    de opc-uitvoeringen vraten altijd banden als de saab turbo’s (ivm met hoog vermogen op voorwielen). met 4×4 zal dat wel opgelost zijn, en wordt het allemaal mooi :)

    Login om te reageren
  37. slisse zegt

    20 mei 2009 om 23:01

    echt mooi. Opel gaat ervoor, allee toch nu het nog kan.
    Laat maar komen die handel!

    Login om te reageren
  38. Graafke zegt

    20 mei 2009 om 23:27

    Mooie auto, behalve die zilvergrijze vlakken rondom de uitlaat, die detoneren nogal vindt ik.

    Login om te reageren
  39. SupercarFan zegt

    21 mei 2009 om 07:55

    ik vind die zilvergrijze randen om een luchtinlaat aan de voorkant een beetje op een renault megane coupé lijken…

    Login om te reageren
  40. BananaFlip zegt

    23 mei 2009 om 20:03

    OPC blauw is echt heel erg lelijk…
    Maar gelukkig is ie ook in normale colores te verkrijgen.
    Ziet er wel misschien een heel klein beetje cool uit, maar er is één ding, slechts één ding (dat heb ik nog nooit gehad bij een Opel) dat me verschrikkelijk in de weg zit.
    En dat zijn die twee mislukte half afgedekte luchthappers.
    Wat een vreselijk verkrachte dingen zijn dat zeg.
    En idd, een beetje minder blingbling-grijs was ook niet verkeerd geweest.

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    16 oktober 2009 om 20:42

    Sportscars heeft de Opel Insignia OPC Tourer, de 335iXdrive en de nieuwe S4 avant over de Sachsenring gejaagd en SHOCK! de Insignia OPC klopte nips de 335i xdrive touring…. knappe prestatie van Opel. Ok de S4 was 3,5 seconden sneller dan beide concurrenten maar goed… wel een erg snelle station van Opel dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North