Opel komt met ‘betaalbare’ stekkerwagen; de Ampera-e

Auteur: , 46 Reacties

Misschien dat elektrisch rijden nu écht een vlucht kan gaan nemen.

ampera-e

Vorige maand lanceerde General Motors, nog altijd het moederbedrijf van Opel, op de CES in Las Vegas een volledig elektrische Chevrolet, de Bolt. Lang bleef het vaag of het apparaat omgelabeld zou worden naar iets Europees, maar aan die onduidelijkheid is vandaag een eind gekomen. Het wordt een Opel en ze noemen hem Ampera-e.

In het persbericht staan geen specificaties, maar wel dat de Ampera-e een ‘bereikbare’ prijs gaat krijgen. En wát dan bereikbaar is, willen ze niet verklappen. Wel weten we dat de Bolt zo’n 30.000 dollar (28.000 euro) moet opleveren, dus denk een beetje in die range. Da’s ongeveer gelijk aan de prijs van de nieuwe Tesla Model 3. Die verwisselt voor 35.000 dollar van eigenaar, zei Elon Musk desgevraagd.

Goed, er zijn geen specs bekend voor de Opel, maar die hebben we wel van de Bolt. En aangezien er meestal niet heel veel meer verandert dan een merkje op de grille durf ik best te zeggen dat de Opel ook een accupakket meekrijgt waarmee de Ampera-e ruim 300 kilometer ver komt, dat diezelfde accu na een uurtje laden voor 80% vol zit, dat er vijf man in kunnen en dat er ruimte is voor 480 liter aan spulletjes. Het is trouwens geen licht wagentje. De accu’s wegen 400 kilo en dat brengt het totale gewicht van de Bolt (en dus de Opel) op 1600 kilo. Daarmee gaat ie nog wel in 7 tellen naar de 100 en de koek is op bij 145 kilometer per uur. En had ik al gezegd dat er geen verbrandingsmotor inzit, zoals bij de vorige Ampera?

De nieuwste Opel laat zijn gezicht waarschijnlijk definitief zien op de autosalon van Genève, in 2017 kun je hem ook daadwerkelijk kopen.

En als laatste, gewoon omdat het vandaag donderdag is, nog een plaatje van de kont van de Ampera-e.

Ampera-bips



46 reacties

:(
@gerjanm: een beetje lelijk is hij wel inderdaad..
Nee, hoeft niet zo voor mij…
Voor dat geld zijn er nog een berg leuke alternatieven op fossiele brandstoffen. Verder ziet ‘ie er goed uit hoor!
@2wheeler: Klopt, maar innovatie kost in een vroeg stadium nou eenmaal wat extra’s.
@berlinetta: Vanzelfsprekend! Daarom hoop ik van harte dat de groene ridders hun geld uit willen geven aan dit kekke bakkie.
@2wheeler: aanschafprijs zijn niet de enige kosten die je hebt aan een auto.

Reken maar eens na wat je over 5 jaar betaald aan:
– Brandstof
– Wegenbelasting.
@berlinetta: Achter het verkeerde idee aan hollen ook…
@robert110: Het idee is perfect. De uitvoering is gewoon nog niet helemaal waar het moet zijn, maar dat is slechts een questie van tijd. Kijk: Een electrische motor heeft zo veel betere prestaties dan een verbrandingsmotor, dat het een godswonder is dat we nu nog met fossiele brandstoffen rijden. Denk aan het volle koppel vanaf 0 toeren, denk aan 4-wiel aandrijving zonder diffs, denk aan torque vectoring, aan energie terugwinnen bij het remmen ipv het te dumpen in wrijving en warmte, denk aan alle verliezen in warmte en wrijving, slijtage… echt: zo’n beetje alles is beter aan een electromotor. Alleen de accu’s zijn nog niet waar ze moeten zijn. Maar zodra daar een grote doorbraak komt (en die komt er echt wel), dan is het echt over en sluiten voor de verbrandingsmotor.
@MDA: Nog beter is de benenwagen… Gooi water en eten in de loper en er komt energie vrij die de benen aandrijft…enige afval is organisch en kan gebruikt worden bij bemesting van nieuwe energie… Of het nou leuker is?
@norge: Uiteraard is het niet leuker. Daarom wordt autorijden op fossiele brandstoffen ook een hobby in de toekomst. Alleen voor de liefhebbers.
@berlinetta: kan iemand mij uitleggen waarom het woord ‘autoliefhebber’ wordt geclaimed door mensen met een fossiele brandstof fetish?
@mlut: Ik noem nergens het woord autoliefhebber. Ik bedoel met liefhebbers slechts liefhebbers van rijden op fossiele brandstoffen.
@norge: Ha… dat is helaas niet waar. De mens is niet efficienter dan de electromotor. In ieder geval, niet per KM (misschien wel in andere activiteiten, maar niet in transport). Zeker als je het transport van goederen meetelt. En leuker… leuker… tja, als je de insane mode van de Tesla niet leuk vind, kun je prima in een VAG diesel leasebak stappen. Ik weet wel welke ik leuker vind. Als de Tesla3 straks net zo rap van zijn plek komt als zijn grote broer, heb je aan ‘leuk’ geen gebrek. En met een nieuwe generatie torque vectoring wordt bochtensnelheid ook wel leuk…
@norge: Ik wilde hier iets antwoorden, maar iets op de site werkt niet lekker… wie weet verschijnt mij oorspronkelijke bericht morgen wel… Intussen kan ik alleen maar zeggen: Tesla insane mode? Niet leuk genoeg?
@MDA: Wat iemand leuk vindt, is subjectief. In 3,2 sec naar de 100 sprinten is leuk voor een paar keer, maar ook dat went. En verder ben ik van mening dat elektrisch rijden niet zo leuk kan zijn als ouderwets rond tuffen.
Best een cool model zo! Beetje DS3 met dat ruitje zo. Leuke kleur ook!
Pittig duur én pittig lelijk. Voor mij een dikke nee
Die genoemde 30.000$ is wel na subsidie vanuit de overheid (à $7500). Dat wordt dus al iets meer. Kijken naar prijs excl. Subsidies, dan is een de Bolt exact de helft van een (instap) Model S. Dat zou zich in NL vertalen naar een auto van +-€40000. (Model S vanaf €80k).

Daarmee is het gekeken naar z’n range absoluut een prijspakker, maar of het de definitieve doorbraak van de EV betekent? Ik betwijfel het.
Het model an sich spreekt me niet aan, maar ik juich het hele concept wel toe. Vooral voor al die kleine stadwaggels wordt elektrisch rijden de toekomst. Hoe sneller hoe beter dus.
Ach, mijn auto is het absoluut niet, maar ik denk inderdaad dat wel eens een auto voor de massa kan worden. De eerste 4 jaar maximaal leasen, en daarna wellicht als tweedehandsje al interessant voor de consument. Als je dagelijks niet extreem veel km`s maakt, en je met het vliegtuig op vakantie gaat, dan kan je hier gewoon heel goed mee uit de voeten. Zelf hoop ik dat over een poosje de golf GTE voor particulieren interessant word. Een retourtje woon-werk is voor mij 20km. De meeste tripjes richting familie / uitgaan / weekend vallen ruim binnen de 30km range. Als ik dan een eigen parkeerplek heb, met een mooie paal, kan ik 90% van de tijd elektrisch rijden. En voor de overige km`s heb je een fatsoenlijke brandstof motor. Lijkt me helemaal niet gek.
@dutchdriftking: Klopt helemaal. Zo zou ik het ook graag zien. Elektrisch rijden voor de alledaagse korte ritjes en een lekkere brandstofmotor voor de plezierritjes.
Waarom koop je dan niet gewoon een Renault Zoe?
@frankvantpietje: operationeel is een zoe voor 90% van de potentiële kopers niet interessant, want daar moet je nog een accupakket bij leasen à minimaal €80/maand = €960/jaar (max 12500 km/jaar, 3 jarig contract). *Poef*, weg is het financieel voordeel van elektrisch rijden.
Als dit ding ook in de winter een feitelijke actieradius heeft van 200km, dan zou dit zomaar mijn volgende leaseauto kunnen worden. Beetje zuinig zijn op het milieu door de week en in het weekend genieten van het concert van de Alfa.
De Tesla model 3 voor ongeveer 5000 euro meer met een grotere range en veel sneller. Ook softwarematig ligt Tesla ver voor plus levenslang gratis laden bij de Tesla superchargers. Conclusie
Tesla vs Opel 3-0 knockout.
@kobus1967: conclusie Tesla vs Opel terwijl de modellen nog niet eens op de straat te vinden zijn. Mooi man.
@2wheeler: op papier hè? In werkelijkheid moeten we de crashtests nog afwachten ;-)
@kobus1967: Ook ik zou liever een Model 3 nemen. Maar het is minder zwart-wit dan jij voorspiegelt. De range van de instap Model3 (dus niet een luxere (=duurdere versie)) wordt 200miles verwacht, wat evenveel is als de bolt. De Model 3 wordt verwacht met uitvoeringen die in 3s de 100km/h halen, maar de instapper zal eerder 6s hierover doen (maar beetje beter dan de Bolt dus). De topsnelheid daarentegen, die zal wel hoger liggen, want de Bolt is gewoon afgeknepen. Daar staat dan weer tegenover dat als we naar de aankoopadviezen kijken Tesla’s nog veel (kleine) foutjes hebben. Niet erg groot, maar een groot (ervaren) concern als GM zal mogelijk minder kinderziektes hebben. (Niet toyota-stijl, maar beter dan Tesla).

Dan geeft uiteindelijk de persoonlijke smaak de doorslag, en dan is een leuk gelijnde sedan toch beter dan zo’n ‘people-mover’.

Samengevat: Ook ik zou voor de Model 3 gaan, maar objectief gezien zal het wel meevallen tov de GM-elektriek.
Toch wel een groot probleem voor de meeste, waar moet je dat ding nu opladen? De meeste hier wonen in appartementen zonder eigen parkeerplek. Niemand die ik ken heeft een eigen huis met oprit of een garage. Dus EV’s zijn in mijn ogen voor de meesten niet interessant, we zullen wel wachten op de waterstof-auto. Die plug-in hybrides zijn wel nog ideaal, je hoeft immers niet uren te wachten aan een laadstation om verder te kunnen rijden.
@scaglietti612: hele volksstammen wonen in die saaie vinex wijken. Veelal met eigen oprit of mogelijkheden tot laadpalen. Bij veel grote flats zijn parkeerterreinen waar echt makkelijk laadpalen gerealiseerd kunnen worden. Geloof mij maar, buiten de oude stadscentra is het sowieso geen probleem, daarbinnen kan het een uitdaging zijn maar komen ze ook echt wel.
@lekbak: Hier in Oostende zitten er ook al een paar van die gebouwen met eigen garage’s en opritten. Het probleem zit echter in de prijs. Een appartement met eigen oprit/garage kost hier pakken meer dan een appartement zonder parkeerplek. Veel van mijn vrienden willen graag zo’n woning, maar is gewoon niet te betalen. Ik weet niet hoe het elders zit. Maar hier aan de kust, betaal je blauw aan huur voor zulke woningen. Komt ook nog eens het probleem bij van laden tijdens de piek-momenten. De meesten zullen vanaf 18u. allemaal zijn wagen beginnen laden. Dus we zullen (volgens HLN) dubbel zoveel energie moeten produceren als nu, terwijl we hier in Belgie nu al geregeld in de shit dreigen te vallen omwille van mogelijke stroomtekort.
Ook nemen zulke gebouwen veel meer plaats in. Ze zijn nu zo’n complex aan het bouwen in de buurt. Pakt veel meer grond in beslag zo. Ev’s zullen wel populair worden, maar toch geloof ik nog altijd in een mix van ev en waterstof-wagens. Zoals je nu benzine, diesel en LPG hebt.
@scaglietti612: Hybride is wat mij betreft sowieso de toekomst. Welke vorm van aandrijving er dan naast de elektrische komt, is nog een beetje onduidelijk. Waterstof lijkt me een goeie, maar ik ben ook benieuwd naar biobrandstoffen.
@scaglietti612: Oke dan zijn EV’s niet interessant voor Oostende. Maar zeker in Nederland wonen echt heel veel mensen in vinex-wijken. Ik ook. Paal op mijn oprit is geen probleem.
Iedere nacht mijn auto aan de stekker en nooit meer tanken trekt me wel aan.
De aanvoer van elektriciteit door de netwerkbeheerder is wel een uitdaging ja. Niet mijn probleem overigens, dus ook geen overweging in de vraag of een EV voor mij (en velen met mij) interessant is.
Hoewel ik zelf groot liefhebber ben van de verbrandingsmotor en elektrische auto’s eigenlijk doodslag vind is dit natuurlijk wel de toekomst. Als tweede auto voor de vrouw is het natuurlijk perfect. En zodra de range richting de werkelijke 600 tot 800 kilometer gaat is het zelfs geschikt voor mij. Helaas is 300 theoretische range echt te weinig voor mij. En de auto nog iets van 5 keer mijn budget, maar dat zijn slechts details.
@lekbak: Nou nou nou… doodslag zelfs


;-)
@baasbas: blijkbaar heeft mijn telefoon dat ervan gemaakt. Doodsaai dus…
Leuk dat elektrische wagens met een degelijke range steeds betaalbaarder worden. Ik denk wel dat het succes van deze wagen valt of staat met de specificaties van de Tesla Model 3. In de VS zit er een prijsverschil van ongeveer 5000 euro tussen, en als die Tesla stukken rijker uitgerust is of een veel grotere range heeft kan de Opel Ampera-e het nog wel eens heel lastig gaan krijgen. Maar goed, dat is iets voor de toekomst, voorlopig is het vooral leuk dat Opel/GM een betaalbare elektrische wagen op de markt brengen.
In ieder geval minder lelijk dan zo’n i3..
Gemiste kans om het de Ampere te noemen.
Yep. Mijn volgende auto wordt of dit, of een Tesla3. En dan een oude E30 328i in de garage om het weekend mee te spelen…
Prijs 35k voor de Tesla is ex incentives
Prijs 30k voor de Chevy is incl incentives

Ze zijn / worden dus ongeveer even duur in de USA
idee is wel leuk, maar het ziet er niet uit..
En ik maar denken dat je in een Multipla voor lul reed…
Wanneer lekt er nu eigenlijk iets over de model 3? Eind maart zou deze gepresenteerd gaan worden.
Leuk stads autootje van 1600kg! ze zijn er nog lang niet met de elektrische auto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).