Opel Meriva keihard gefacelift, behoudt zijn FlexDoors

Auteur: , 24 Reacties

Zie jij de verschillen?

Opel Meriva feestlift

Het is wellicht niet de spannendste Opel, maar het concern kan elke nieuwe vernieuwing goed gebruiken, en pakt dan ook flink door met de verversing van het gamma en de motoren. De huidige Meriva ging sinds 2010 mee, en dus werd het tijd de boel strak te trekken. De snuit werd voorzien van meer chroom en LED-lampjes, en ook de koplampen zijn wat strakker gesneden. Oh, en geheel in Opels grote-wielen-traditie kan je er 18 inch jetsers onder hangen.

De grootste verschillen spelen zich onderhuids af, alle motoren zijn Euro 6-compliant en een stuk(je) zuiniger geworden. Met name van de nieuwe 1.6 CDTI (136 pk, 320 Nm), die de oude 1.7 vervangt, wordt veel verwacht. In de cockpit vindt de familieman die (nog) geen Zafira nodig heeft een nieuw spraakgestuurd IntelliLink-Infotainment-systeem.

De instapper is nu een 1.4 met 100 pk, maar het zou mij niet verbazen als de nieuwe 1.0 SIDI driecilinder (115 pk) ook een plekje krijgt in de kleine MPV. De vraag is eigenlijk: waarom hangen ze deze er niet direct in?

Vanaf begin 2014 staat de frisse nieuwe Meriva bij de dealert, zou het de laatste zijn?

Oh, en automotive designers, kifesh met die rare onderbroken/verspringende lijnen aan de zijkant van jullie auto’s? Wordt dit een trend?

Update: Een video van de nieuwe Meriva vind je op opajunk. De introductie staat gepland voor het Autosalon van Brussel in januari, waar de auto zijn wereldprimeur beleeft.




24 reacties

Ik vind deze meriva een echt een sprong in de goede richting van Opel. Een fris design en die grote velgen staan hem ook goed. Mijn ouders hebben de pre-facelift. Ik heb hem een beetje kunnen testen in de Duitse Eiffel, hij rijd prima. Onderin is hij wel wat traag, maar voor de rest is het een voortreffelijke auto. Die suïcide-doors zijn een toffe gimmick naar mijn mening.
Pa heeft een Meriva, eigenlijk een verrassend fijne auto met superstoelen (optioneel)
Alleen die draken motoren van Opel, zo traag en stroperig niet normaal, lijkt altijd of het vermogen 50% is van het opgegeven vermogen.

Dus goed dat ze met nieuwe motoren komen, tenminste …. als ze beter zijn
@tomleeuw: En als ze dan super zuinig waren, maar dat ook niet. Zeker de 1.4 TURBO (schijnbaar moet dat bij Opel met hoofdletters) is om te janken, dat doet de concurrentie toch echt beter. Hoop idd op vernieuwde motoren.
@sajmun: Het is een vrij zware auto, hij is ook groot, het verbruik bij normaal gebruik moet 1:15 haalbaar zijn:)
@tomleeuw: De 1.4 Turbo met 120 of 140PK is niet een verschrikkelijk slome auto, het zou kunnen zijn dat die de goedkoopste versie heeft gekocht? een 1.4 atmosferisch
@MichaelvdBroek: Jawel, het is een 120pk uitvoering. Maar het voelt echt niet als 120pk, op papier zal topsnelheid en acceleratie best normaal zijn. Maar wat een stroperige drek is het. En als je het wel mee vind vallen, zou ik eens een andere motor proberen.
Die deuren zijn ook cool!
Kifesh deze deurtje zo?!

On: niet eens heel lelijk in een goede kleur + velgen
Vind het nog steeds een beetje een ouwelullen bak. Ik heb ook medelijden met iedereen onder de 65 die in een Meriva rijdt.
“Opel Meriva keihard gefacelift, behoudt zijn FlexDoors”

Rare tietel: Uiteraard behoud hij die! Was er spraken van dat hij die zou verliezen dan? Buiten dat het veel te duur is dat voor een facelift weg-te-enigneeren is het ook nog eens een belangrijk verkoop punt.

O.T: Absoluut de minst mooie Opel, en dat is zo gebleven. De zeikant vind ik geslaagd, de voor- en achterkant niet.
Je zegt het zelf al: het is een USP, en dat mag genoemd worden.
De deuren zijn inderdaad leuk en bovendien handig, dus eerder nog rolstoel dan Rolls Royce.
Deuren zijn onzinnig, als je ergens naast staat en je wil voor en achter instappen sta je dom te kijken.
@fordnut: met 2 man natuurlijk. Ze hadden overigens een foto van de oude ernaast moeten zetten. Ik kan geen verandering zien aan alleen deze foto.
@fordnut: Je begrijpt de door Opel beoogde doelgroep niet: gezinnen met kleine kinderen. Die achterdeuren maken het zooooveeeel makkelijker om een kind in z’n zitje te zetten en in de gordels te krijgen dan gewone deuren.

http://media.gm.com/content/media.suffiximg.w_550.maxw_550.maxh_367.jpg/content/dam/Media/images/INTL/News/opel/2012/jul/meriva_best_agers/264465.jpg/1341578436561.jpg
@mpwpeter: Schuifdeuren zijn nog veel makkelijker, misschien niet zo mooi wel veel handiger.
Ik heb de eerste generatie Meriva gehad. Heb er in 18 maanden zo’n 200K meegereden, Probleemloos.
De FlexDoors zijn ideaal om kinderen in kinderzitjes te zetten, daarnaast is het ook veel makkelijker instappen voor volwassenen. Wanneer je de achterstoelen naar achter zet heb je een hele ruime reiswagen voor 4 volwassenen. Daarnaast had ik de goede stoelen, echt een aanrader.
Wel had de auto twee nadelen: Kofferruimte veel te klein, en de 1.7 CDTI trok het net niet lekker waardoor er weinig acceleratie in zat…

Heb nu de Astra SportsTourer met dezelfde motor en dat rijdt een stuk prettiger, ook de kofferruimte is veel groter.
Wat ik wel mis is het makkelijke instappen… Volgend jaar bij de Zafira kijken….
@slowland: eerste generatie had geen flexdoors…
@mar10us: Pffff………….
De Meriva B dan. Jij je zin
Ga ik nu echt opbouwende kritiek geven?

jup. echt.

Jammer dat ze de vorm van de lichten aan de voorkant niet meer hebben doen lijken op de Zafira en de Volt. Die lampen als boemerang aan de voorzijde vond ik wel een geslaagd ontwerp/familiegezicht. Nu blijft t een beetje op een opgeblazen corsa van één (of 2) generatie(s) geleden lijken.
@sjamp: En jammer dat de achterlichten niet op die van de Cascada en de nieuwe Insignia lijken :-)
Jammer van de achterlichten, voor de rest een erg mooie auto. M’n ouders hebben ook een Meriva van de pre-facelift en wat de 1.4 turbomotor betreft, gewoon even laten chippen naar 170 PK en het gaat als een bommetje! Bij stoplichtsprintjes kijken de meeste er zelfs van op
Ben ik de enige die FlexDoos las? Is wel toepasselijk.
Het zou ook wel heel vreemd zijn als ze die deuren ineens anders zouden doen, dan moet er dermate veel aan het model aangepast worden dat je beter een compleet nieuwe op de markt kan brengen ipv een facelift.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).