• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Meriva keihard gefacelift, behoudt zijn FlexDoors

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 oktober 2013 om 09:31 – 24 Reacties

Opel Meriva feestlift


Zie jij de verschillen?

Het is wellicht niet de spannendste Opel, maar het concern kan elke nieuwe vernieuwing goed gebruiken, en pakt dan ook flink door met de verversing van het gamma en de motoren. De huidige Meriva ging sinds 2010 mee, en dus werd het tijd de boel strak te trekken. De snuit werd voorzien van meer chroom en LED-lampjes, en ook de koplampen zijn wat strakker gesneden. Oh, en geheel in Opels grote-wielen-traditie kan je er 18 inch jetsers onder hangen.

De grootste verschillen spelen zich onderhuids af, alle motoren zijn Euro 6-compliant en een stuk(je) zuiniger geworden. Met name van de nieuwe 1.6 CDTI (136 pk, 320 Nm), die de oude 1.7 vervangt, wordt veel verwacht. In de cockpit vindt de familieman die (nog) geen Zafira nodig heeft een nieuw spraakgestuurd IntelliLink-Infotainment-systeem.

De instapper is nu een 1.4 met 100 pk, maar het zou mij niet verbazen als de nieuwe 1.0 SIDI driecilinder (115 pk) ook een plekje krijgt in de kleine MPV. De vraag is eigenlijk: waarom hangen ze deze er niet direct in?

Vanaf begin 2014 staat de frisse nieuwe Meriva bij de dealert, zou het de laatste zijn?

Oh, en automotive designers, kifesh met die rare onderbroken/verspringende lijnen aan de zijkant van jullie auto’s? Wordt dit een trend?

Update: Een video van de nieuwe Meriva vind je op opajunk. De introductie staat gepland voor het Autosalon van Brussel in januari, waar de auto zijn wereldprimeur beleeft.


Ook interessant!

  • Dit is de sufste Opel OPC van Marktplaats
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

brussel-2014, facelift, meriva, Opel, Video

Vorig bericht: « Amai, BMW 4 Serie Cabrio lekt het web op [updated]
Volgend bericht: Video: Mercedes SL63 AMG vs Yamaha R1, 300+ km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. geengehoorisrechtdoor zegt

    9 oktober 2013 om 09:39

    Ik vind deze meriva een echt een sprong in de goede richting van Opel. Een fris design en die grote velgen staan hem ook goed. Mijn ouders hebben de pre-facelift. Ik heb hem een beetje kunnen testen in de Duitse Eiffel, hij rijd prima. Onderin is hij wel wat traag, maar voor de rest is het een voortreffelijke auto. Die suïcide-doors zijn een toffe gimmick naar mijn mening.

    Login om te reageren
  2. tomleeuw zegt

    9 oktober 2013 om 09:53

    Pa heeft een Meriva, eigenlijk een verrassend fijne auto met superstoelen (optioneel)
    Alleen die draken motoren van Opel, zo traag en stroperig niet normaal, lijkt altijd of het vermogen 50% is van het opgegeven vermogen.

    Dus goed dat ze met nieuwe motoren komen, tenminste …. als ze beter zijn

    Login om te reageren
    • sajmun zegt

      9 oktober 2013 om 10:18

      @tomleeuw: En als ze dan super zuinig waren, maar dat ook niet. Zeker de 1.4 TURBO (schijnbaar moet dat bij Opel met hoofdletters) is om te janken, dat doet de concurrentie toch echt beter. Hoop idd op vernieuwde motoren.

      Login om te reageren
      • MichaelvdBroek zegt

        9 oktober 2013 om 13:54

        @sajmun: Het is een vrij zware auto, hij is ook groot, het verbruik bij normaal gebruik moet 1:15 haalbaar zijn:)

        Login om te reageren
    • MichaelvdBroek zegt

      9 oktober 2013 om 13:55

      @tomleeuw: De 1.4 Turbo met 120 of 140PK is niet een verschrikkelijk slome auto, het zou kunnen zijn dat die de goedkoopste versie heeft gekocht? een 1.4 atmosferisch

      Login om te reageren
      • tomleeuw zegt

        9 oktober 2013 om 14:00

        @MichaelvdBroek: Jawel, het is een 120pk uitvoering. Maar het voelt echt niet als 120pk, op papier zal topsnelheid en acceleratie best normaal zijn. Maar wat een stroperige drek is het. En als je het wel mee vind vallen, zou ik eens een andere motor proberen.

        Login om te reageren
  3. jweelden zegt

    9 oktober 2013 om 09:55

    Die deuren zijn ook cool!

    Login om te reageren
  4. kaya zegt

    9 oktober 2013 om 09:56

    Kifesh deze deurtje zo?!

    On: niet eens heel lelijk in een goede kleur + velgen

    Login om te reageren
  5. mcpeek zegt

    9 oktober 2013 om 10:02

    Vind het nog steeds een beetje een ouwelullen bak. Ik heb ook medelijden met iedereen onder de 65 die in een Meriva rijdt.

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    9 oktober 2013 om 10:08

    “Opel Meriva keihard gefacelift, behoudt zijn FlexDoors”

    Rare tietel: Uiteraard behoud hij die! Was er spraken van dat hij die zou verliezen dan? Buiten dat het veel te duur is dat voor een facelift weg-te-enigneeren is het ook nog eens een belangrijk verkoop punt.

    O.T: Absoluut de minst mooie Opel, en dat is zo gebleven. De zeikant vind ik geslaagd, de voor- en achterkant niet.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 oktober 2013 om 10:10

      Je zegt het zelf al: het is een USP, en dat mag genoemd worden.

      Login om te reageren
  7. StijnB zegt

    9 oktober 2013 om 10:15

    De deuren zijn inderdaad leuk en bovendien handig, dus eerder nog rolstoel dan Rolls Royce.

    Login om te reageren
  8. fordnut zegt

    9 oktober 2013 om 11:42

    Deuren zijn onzinnig, als je ergens naast staat en je wil voor en achter instappen sta je dom te kijken.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      9 oktober 2013 om 11:44

      @fordnut: met 2 man natuurlijk. Ze hadden overigens een foto van de oude ernaast moeten zetten. Ik kan geen verandering zien aan alleen deze foto.

      Login om te reageren
    • mpwpeter zegt

      9 oktober 2013 om 12:40

      @fordnut: Je begrijpt de door Opel beoogde doelgroep niet: gezinnen met kleine kinderen. Die achterdeuren maken het zooooveeeel makkelijker om een kind in z’n zitje te zetten en in de gordels te krijgen dan gewone deuren.

      Login om te reageren
      • fordnut zegt

        9 oktober 2013 om 15:46

        @mpwpeter: Schuifdeuren zijn nog veel makkelijker, misschien niet zo mooi wel veel handiger.

        Login om te reageren
  9. slowland zegt

    9 oktober 2013 om 11:52

    Ik heb de eerste generatie Meriva gehad. Heb er in 18 maanden zo’n 200K meegereden, Probleemloos.
    De FlexDoors zijn ideaal om kinderen in kinderzitjes te zetten, daarnaast is het ook veel makkelijker instappen voor volwassenen. Wanneer je de achterstoelen naar achter zet heb je een hele ruime reiswagen voor 4 volwassenen. Daarnaast had ik de goede stoelen, echt een aanrader.
    Wel had de auto twee nadelen: Kofferruimte veel te klein, en de 1.7 CDTI trok het net niet lekker waardoor er weinig acceleratie in zat…

    Heb nu de Astra SportsTourer met dezelfde motor en dat rijdt een stuk prettiger, ook de kofferruimte is veel groter.
    Wat ik wel mis is het makkelijke instappen… Volgend jaar bij de Zafira kijken….

    Login om te reageren
    • mar10us zegt

      9 oktober 2013 om 13:48

      @slowland: eerste generatie had geen flexdoors…

      Login om te reageren
      • slowland zegt

        9 oktober 2013 om 21:08

        @mar10us: Pffff………….
        De Meriva B dan. Jij je zin

        Login om te reageren
  10. sjamp zegt

    9 oktober 2013 om 12:53

    Ga ik nu echt opbouwende kritiek geven?

    jup. echt.

    Jammer dat ze de vorm van de lichten aan de voorkant niet meer hebben doen lijken op de Zafira en de Volt. Die lampen als boemerang aan de voorzijde vond ik wel een geslaagd ontwerp/familiegezicht. Nu blijft t een beetje op een opgeblazen corsa van één (of 2) generatie(s) geleden lijken.

    Login om te reageren
    • MichaelvdBroek zegt

      9 oktober 2013 om 13:59

      @sjamp: En jammer dat de achterlichten niet op die van de Cascada en de nieuwe Insignia lijken :-)

      Login om te reageren
  11. andy8908 zegt

    9 oktober 2013 om 13:42

    Jammer van de achterlichten, voor de rest een erg mooie auto. M’n ouders hebben ook een Meriva van de pre-facelift en wat de 1.4 turbomotor betreft, gewoon even laten chippen naar 170 PK en het gaat als een bommetje! Bij stoplichtsprintjes kijken de meeste er zelfs van op

    Login om te reageren
  12. Corrado16v zegt

    9 oktober 2013 om 16:31

    Ben ik de enige die FlexDoos las? Is wel toepasselijk.

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    9 oktober 2013 om 19:58

    Het zou ook wel heel vreemd zijn als ze die deuren ineens anders zouden doen, dan moet er dermate veel aan het model aangepast worden dat je beter een compleet nieuwe op de markt kan brengen ipv een facelift.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North