Opel Monza Concept lekt uit, heeft enorme vleugeldeuren

Auteur: , 34 Reacties

We hadden tot nu toe alleen een voorkant gezien, maar dit is hem dan, in volle gevleugelde glorie: Opels Monza Concept.

Nadere informatie ontbreekt nog, dus we beperken ons tot wat we zien. Het is een concept uit de categorie ‘vrij ver verwijderd van productie’, dus we moeten hier meer een designrichting uit halen dan direct een nieuw model er uit te filteren.

Het eerste dat in het oog springt zijn twee vleugeldeuren waar Icarus jaloers op zou worden. Ze lopen over de gehele lengte van de A- tot de C-stijl, een B-stijl ontbreekt. Niet alleen komt dit tegenwoordig mondjesmaat in productiemodellen voor (B-Max, i3), voor conceptmakers is een B-stijl alleen maar een sta-in-de-weg. Designers van onder andere Kia en Volvo zullen dit beamen.

Opel Monza Concept, interieur

Wat zien we verder? Een strakke, lage lijn, een stationwagon-kontje, grote dikke velgen, en een hip, minimalistisch interieur met slechts twee pedalen. Daarnaast zien we ook vooral een aantal dingen niet: spiegels, ruitenwissers, het soort spul dat je op een concept niet nodig hebt.

Op korte termijn kunnen we jullie ongetwijfeld meer over de Monza vertellen.



34 reacties

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een prachtig ontwerp vind!
@ej20g: Ik kan dat wel. Het is idd een prachtige concept. Het jammere is is dat de velgen echt veels te overdreven groot zijn. Naja, het is toch alleen een conceptje.
@toyotafortuner: van de week een Opel Astra GTC in de straat. Ff een blik geworpen op de bandenmaat: 19″
Onder een middenklasser, en nog zag het er niet gek groot uit.
GM <3 grote wielen?
@awesome: dit is like 24-inch ofzo? Die jetsers be groot! Echt enorm! Nuja dat doen ze iets te vaak bij concepts.
@toyotafortuner: als je hier nieuwe banden voor nodig hebt, kun je beter direct naar een ‘Donk-specialist’ :p
@awesome: nah. Mag dan wel een zwak hebben voor like 95% van de Amerikaanse bakken, enorme velgenliefhebber word ik nooit. Al helemaal na deze combo: R-klasse op OZ-racings. Het zag er enorm fout uit.
@toyotafortuner: …thats like oh my gawd whatever you know!
@toyotafortuner: sorry, het was laat..
Bij die achterkant denk ik erg aan de Porsche Panamera Sport Turismo…
@autobart: en op de achterkant van die DS9 concept van Citroën. Niet echt originele lijnen..
Mwah, ik vind hm best leuk. Carrosserie iets meer in RX-8-stijl had me wat mooier geleken, Nooit echt fan geweest van Shooting Brakes.
Bah. Stuur maar rechtstreeks naar de put. Dank u.
Ze kunnen wel allemaal concepten maken maar Opel is een zinkend schip. Ze hadden beter handen in 1 moeten slaan met Saab die de laatste jaren mooie wagens maakten.
Lijkt wel op de insignia concept van 10 jaar geleden: http://www.netcarshow.com/opel/2003-insignia_concept/1024×768/wallpaper_09.htm
Kontje heeft er wel van weg inderdaad, hoewel ik daarbij als eerste een Bentley-associatie kreeg.
Nouja… Ambitieus
supervet, jammer genoeg zie we deze niet in productie :(
Signum achtig.
Ik mis alleen wat spiegels !!
Exacte kopie van de DS9 concept?
Dit is gewoon vet!
Lang niet lelijk hoor, strakke neus.
Daar is ie weer, een Opel concept, die op enkele voorgangers lijkt;
De Insignia uit 2003:
http://www.autowp.ru/pictures/opel/insignia/autowp.ru_opel_insignia_concept_13.jpg
De Flextreme uit 2007:
http://www.autowp.ru/pictures/opel/flextreme_concept/autowp.ru_opel_flextreme_concept_14.jpg
De Flextreme uit 2010:
http://www.autowp.ru/pictures/opel/flextreme_gt_e_concept/autowp.ru_opel_flextreme_gt_e_concept_1.jpg
En nu de Monza:
http://www.autowp.ru/pictures/o/opel/monza/opel_monza_concept_6.jpg
Gaat het ooit iets worden? Of is dit de designrichting waar wij in de toekomst op kunnen rekenen?
Ik vind het niet onderscheidend genoeg. Citroën is Opel al voor geweest, met dit soort ontwerpen, dan hobbelt dit er een beetje achteraan, wat dan weer niets oplevert voor Opel.
Voorkant= auto is serieus stoned. En content stoned te zijn :)
Met de neus maken ze de auto aantrekkelijk, maar als je dan die achterkant ziet… nee totaal mislukt concept. Van voren denk je een gt of sportauto maar die achterkant laat dan gelijk weer zien dat Opel niet weet wat men wilt.
Uhm…. Ik weet niet hoe hoog dat ding is maar uhm…. De meeste parkeergarages zijn 1,90m hoog, met een beetje speling natuurlijk want ik kan er gewoon door heen lopen zonder te bukken. Maar m’n punt is gaat dit passen met de deuren open?
@Kvgorp: Ja, want dit ding gaat ooit een parkeergarage van dichtbij zien inderdaad…

OT: Mooi ding. Helaas al 1000 keer eerder gedaan. Bovendien is dit gewoon weer zo’n ruimteschip waar we over 2 jaar het front van terugzien in de nieuwe Insignia (en Astra facelift, Nieuwe Corsa enz.) Maar dan saai
Wat een onvoorstelbaar mooi ontwerp. Voor mij heeft het weinig gemeen met de paar plaatjes van eerdere Opel-conceptcars die hierboven staan. Ik moest meteen denken aan één van de mooiste conceptcars uit de jaren zestig: de 1967 Lamborghini Marzal. Het heeft dezelfde open, scherpe en fragiel masculiene uitstraling.
http://carphotoguru.com/files/gallery/photo/part_14/148083/res/1__01%20(2)__520_311.jpg
Lekker praktisch, die vleugeldeuren.
Bij elke regenbui heb je na het uitstappen een zeiknat interieur en de binnentemperatuur is ’s winters meteen gelijk aan buiten. Daar kan geen airco tegenop!
Een interessante opel, da’s ook lang geleden (van de speedster, al wil ik mensen die de adam willen claimen niet direct afschieten).

Dat ze dit niet direct in productie gieten vind ik zonde. Mooi ding.
En vooral ik vraag me af hoe ze ooit de side impact zones in orde gaan krijgen.
Moeten bere sterk zijn voor de veiligheid, superlicht om de deur handelbaar te maken. En zich bij sluiten toch niet vastzetten in het chassis op een manier dat ze niet geopend kunnen worden na een crash.
Dat zijn ongetwijdeld allemaal dingen waar de kunstzinnige ontwerpers zich zorgen over hebben moeten maken bij het ontwikkelen van dit concept.
Mooie citroen!
Handig, die deuren, vooral in parkeergarages enz.
Als je héél hard gaat rijden met deuren open, stijgt hij dan op?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).