• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opgefriste Cayenne Turbo E-Hybrid is de sterkste ooit

Auteur: willeme, gepost 29 augustus 2023 om 00:01 – 15 Reacties

Opgefriste Cayenne Turbo

Met de opgefriste Cayenne Turbo E-Hybrid win je elk stoplichtsprintje.

De Porsche Cayenne van de huidige generatie (de PO536) is nog niet zo heel lang geleden voorzien van een facelift. Porsche koos er voor om de SUV en de Coupé tegelijkertijd te voorzien van een nieuwe snoet.

Wel was het motorengamma beperkt, zeker omdat de gewone Cayenne (V6) en Cayenne S (V8) niet heel populair zullen zijn in Nederland. Iedereen gaat voor de e-Hybrid plug-in hybride. Want daarmee heb je natuurlijk een gunstigere BPM boete.

Opgefriste Cayenne Turbo

Nu is er een nieuw topmodel in de vorm van de opgefriste Cayenne Turbo E-Hybrid. Dat is de opvolger van de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Er nu (nog) geen S-model. Dat is eigenlijk ook niet heel erg nodig, want man-oh-man wat een lekkere specificaties heeft dit model.

Meer vermogen en koppel

Het is net als voorheen een combinatie tussen de bekende 4.0 V8 biturbomotor en een elektromotor. Die laatste is aanzienlijk sterker dan voorheen en levert nu precies 176 pk (130 kW). De achtcilinder is ook herzien en levert nu precies 599 pk. Het systeemvermogen is 739 pk en het maximale systeemkoppel bedraagt 950 Nm.

Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo

De prestaties zijn daardoor bijna komisch te noemen. De standaardsprint die niemand doet, maar waar iedereen over praat is in 3,7 seconden achter de rug. Die andere puur academische waarde – de topsnelheid – bedraagt 295 km/u.

Aan de andere kant is de auto milieuvriendelijker dan ooit. Niet alleen is de elektromotor krachtiger, ook de accu is groter. Deze heeft nu een capaciteit van 25,6 kWh.

Opgefriste Cayenne Turbo

Vroeger voldoende voor een BMW i3 of Renault Zoe, tegenwoordig dus de capaciteit van een performance-hybride. Rijd je enkel en alleen op de accu, dan is het mogelijk om 82 puur elektrische kilometers af te leggen.

Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT-pakket

Je kan de nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid bestellen als SUV en als Coupé. Als je voor de Coupé gaat, kun je optioneel kiezen voor het ‘GT-pakket’. In principe heb je dan de opvolger van de Cayenne GT Turbo te pakken. Alle hardware en software is sportiever afgesteld wanneer je het GT pakket kiest.

Ook ligt deze 10 millimeter dicht op de grond. Speciale 22 inch GT Design-velgen zijn standaard, evenals keramische remmen als PDDC én achterwielbesturing. Deze versie is ook fractioneel sneller. Van 0-100 km/u accelereren is gedaan in 3,6 tellen terwijl de topsnelheid 305 km/u bedraagt.

Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo

De Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pakket kun je verder herkennen aan de neuspartij met zwarte accenten. Bijzonder woordje ‘neuspartij’, hier in de provincie is dat toch een coke-party maar dat terzijde.

Aan de andere kant zal de ambitieuze nachtapotheker items als zwarte wielkastverbreders, carbon spoiler en dak plus een titanium sportuitlaatsysteem wel kunnen waarderen.

Opgefriste Cayenne Turbo
Opgefriste Cayenne Turbo

Goed nieuws voor de liefhebbers van paardenkrachten, want Porsche gaat de Cayenne Turbo E-hybrid ook in Nederland leveren. In november van dit jaar is de marktintroductie. Prijzen worden te zijner tijd bekend gemaakt.

Waarschijnlijk zal het prijsverschil tussen de Cayenne S en deze Turbo E-Hybrid niet heel erg groot zijn, vanwege het bijzondere BPM-stelsel in Nederland. Zie het als een geste naar de echt rijke mensen van het land, zodat die nog eventjes kunnen genieten van een V8.

Check hieronder wat @wouter vindt van de opgefriste Cayenne:

Meer lezen? Dit zijn de gaafste Cayennes op een rij!

Ook interessant!

  • Gefacelifte Porsche Cayenne
    Gefacelifte Porsche Cayenne is officieel en HEET
  • nieuwe top-Cayenne
    Nieuwe top-Cayenne krijgt 700 pk (of meer)
  • De Porsche Cayenne gaat helemaal elektrisch worden
    Zo snel gaat de Porsche Cayenne volledig elektrisch worden
  • Video: Porsche 992.2 Turbo S doet z'n testrondjes
    Video: Porsche 992.2 Turbo S doet z'n testrondjes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Coupe, e-hybrid, facelift, Hybride, plug-in, po536, Porsche, SUV, turbo, turbo-gt, turbo-s, V8

Vorig bericht: « Koop een M4 met een alternatieve grille op Marktplaats
Volgend bericht: Panda Knight is nu nog stoerder dan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    29 augustus 2023 om 06:28

    Geen idee hoe porsche het doet, maar ze zijn loeisnel in hun klasse als het op de sprint aankomt. Kijk wel eens die 1/4 mijl tests op carwow en hagerty, de 911 turbo s kan ongelooflijk goed het vermogen op de weg krijgen want wordt enkel verslagen door auto’s die een stuk meer vermogen hebben. En die cayenne is ook het snelst van alle snelle crossovers.

    Wel hylarisch aan deze auto: dan rijdt er 1 met 100 op de snelweg, en dan staat die spoiler omhoog. Dan denk ik: ja man absoluut, jij hebt echt meer downforce nodig in je 2300kilo crossover met 100km/uur. Was helemaal mis gegaan anders.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      29 augustus 2023 om 07:51

      Die spoiler gaat denk ik automatisch. Dat was bij mijn 911 ook zo, bij 100kmh kwam ie omhoog. Handmatig kon overigens ook. Maakt het beeld bij zo’n SUV overigens niet minder grappig.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        29 augustus 2023 om 08:01

        Ik denk ook dat het automatisch gaat ja, want zag er een keer 1, zat een vrouw van rond de 50 in. Vind ik niet helemaal het type om het ding handmatig omhoog te zetten.

        Login om te reageren
        • Stay Positive zegt

          29 augustus 2023 om 17:30

          De spoiler gaat inderdaad automatisch omhoog. Bij mijn TT bij 120km/u (125 op de teller). Onder de 80km/u gaat de spoiler dan weer automatisch omlaag.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      29 augustus 2023 om 10:14

      Ik denk dat een groot deel te maken heeft met de positie van de motor. Ligt verder naar achter dan een middenmotor, bijna op de achteras. Bij het accelereren, drukt dit gewicht extra op de achterwielen, wat enorm helpt voor de tractie. ( *hilarisch, overigens )

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    29 augustus 2023 om 07:23

    Misschien wel de perfecte auto: hij kan alles.. en toch word ik er niet hebberig van..

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      29 augustus 2023 om 07:41

      “Hij kan alles…”

      Veel succes dan met dit ;-)

      https://m.youtube.com/watch?v=-WoudI3gGvk

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        29 augustus 2023 om 08:28

        Haha, oké bijna alles ;-)

        Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    29 augustus 2023 om 08:24

    Als er hoger gezeten moet worden liever een Dacia Duster. Even onaantrekkelijk om naar te kijken maar een stuk goedkoper 🙂

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    29 augustus 2023 om 08:45

    Na de Taycan is het wel stilgevallen wat EV betreft. De elektrische SUV laat wel lang op zich wachten. De “theekan” heeft al een facelift ondergaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2023 om 09:29

      Die elektrische SUV deelt techniek met de Audi Q6, die heeft zijn eerste aankondiging al gehad. De Porsche zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

      Login om te reageren
  5. xahc zegt

    29 augustus 2023 om 10:09

    Tuurlijk milieuvriendelijk want grote accu.. Succesvol gehersenspoeld..

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      29 augustus 2023 om 15:30

      Op het moment dat je netjes al je woon-werk verkeer ritjes op de electromodus doet, is het alsnog veel zuiniger en efficiënter dan een vergelijkbare Cayenne met alleen een V8, die de brandstof voor 70% omzet in hitte en wrijving. Natuurlijk niet zo zuinig in elektrisch verbruik als een Model 3, maar dat is geen eerlijke vergelijking.

      Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    29 augustus 2023 om 15:27

    Valt me toch tegen, een Lotus Eletre is veel sneller

    Login om te reageren
  7. MartijnGizmo zegt

    29 augustus 2023 om 16:13

    400 kg zwaarder dan de Turbo GT (2700 nu!), maar gelukkig wel met optioneel carbon dak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North