• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gefacelifte Porsche Cayenne is officieel en HEET

Auteur: willeme, gepost 18 april 2023 om 04:40 – 16 Reacties

Gefacelifte Porsche Cayenne

Met de gefacelifte Porsche Cayenne kan men er weer even tegenaan.

Goedenacht dames en heren! Jullie hebben er allemaal met smart op gewacht en hier is ‘ie dan eindelijk: de gefacelifte Porsche Cayenne! De auto kan niet als een verrassing komen, daar Porsche een behoorlijk uitgebreide teasercampagne had toegepast. Uiteraard hebben we jullie daarover kunnen informeren. We wisten al een hoop dingen, maar nu is de SUV van de Zuffenhausers helemaal officieel.

We zeggen gefacelifte Porsche Cayenne, want het is zeer zeker geen nieuw model. De huidige generatie (PO536 voor intimi) kwam in namelijk 2018 op de markt. Het werd ondertussen tijd voor een opfrisbeurt en die heeft de Cayenne dan ook gekregen. De Cayenne zat altijd al in het hogere gedeelte van de SUV-markt en volgens Porsche is de Cayenne nu meer dan ooit de ‘ultieme sportwagen’ in zijn segment.

Cayenne

Opgefrist uiterlijk

Wat is er allemaal nieuw? Nou, eigenlijk meer dan dat je zou denken. Het is nog overduidelijk een Porsche Cayenne. Maar de neus is helemaal nieuw: grille, motorkap, bumper, voorschermen en koplampen. Aan de achterzijde is de klep anders, evenals de bumper. Er zijn drie nieuwe kleuren, alhoewel je met PTS uiteraard nog veel meer kunt kiezen. Tevens zijn er de nodige sportpakketten, waarmee je tot wel 33 kilogram kunt besparen. Gezien het leeggewicht van een Cayenne is stelt dat niet veel voor, maar het is leuk dat het kan.

Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne

Onderstel gefacelifte Porsche Cayenne

Dat sportwagen-gehalte uit zich namelijk in de stalen veren, die je alsnog kunt krijgen (luchtvering begint nu wel een beetje marktconform te worden). De dempers zijn dus ingrijpend verbeterd en PASM (Porsche Active Suspension Management) is nu standaard voor deze modellen. Uiteraard is adaptieve luchtvering wel mogelijk, maar leuk om te zien dat ze bij Porsche de stalen veren weten te verbeteren. Met luchtvering wordt er vaak toch wel erg veel weggefilterd, dus goed nieuws voor de purist.

Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne

Aandrijflijnen

Dan de aandrijflijnen van de gefacelifte Porsche Cayenne. De gefacelifte Porsche Cayenne is er in eerste instantie met drie verbeterde motoren: de Cayenne, Cayenne e-Hybrid en Cayenne S.

e-Hybrid

We beginnen eventjes met de belangrijkste voor ons land: de Cayenne e-Hybrid. Deze variant is in Nederland aanzienlijk goedkoper dan de Macan en daardoor is de Cayenne gek genoeg de goedkoopste SUV die het merk aanbiedt. We hadden gehoopt op een verbetering op het elektrische vlak en die hebben we gekregen.

Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne

De elektromotor heeft nu 177 pk, 41 pk méér dan voorheen. De accu is ook groter geworden: deze heeft nu een capaciteit van 25,9 kWh, 8 kWh meer dan voorheen. Hierdoor kun je volgens de WLTP zo’n 90 km puur elektrisch rijden. Het systeemvermogen van de (in ons land) goedkoopste Porsche SUV is 470 pk, 20 pk meer dan de eerste Cayenne Turbo.

Basis model

Door de BPM is de basis-Cayenne in Nederland minder interessant. Deze heeft een 3.0 V6 met enkele turbo. Hier stijgt het maximum vermogen van 340 pk naar 353 pk. Het koppel gaat er 50 Nm op vooruit en bedraagt nu 500 Nm.

Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne

De gefacelifte Porsche Cayenne S heeft nu een dikke V8!

Dan hebben we ook nieuws over de Cayenne S. Hierbij is er sprake van ‘downsizing nieuwe stijl’, want de 2.9 biturbo V6 is bij deze versie vervangen door een 4.0 V8 biturbo. Deze levert in de Cayenne S precies 474 pk en 600 Nm, dat is 34 pk en 50 Nm meer dan voorheen.

Daarbij loopt zo’n V8 toch een stuk mooier dan een V6. De reden dat Porsche dit doet, heeft te maken met de (gek genoeg) emissie-eisen. In veel gevallen kan zo’n grotere motor op deellast toch efficiënter draaien dan een kleiner blok. Deze variant accelereert overigens in 4,7 seconden naar de 100 km/u en kan maximaal 273 km/u halen.

Gefacelifte Porsche Cayenne
Gefacelifte Porsche Cayenne

En het interieur dan?

Het grote nieuws voor Porsche is het compleet nieuwe interieur. Dat heeft veel kenmerken van de Taycan en is inderdaad flink moderner dan voorheen. Porsche had al het een en ander verklapt (inclusief enkele afbeeldingen). uiteraard kun je ook hier alles naar hartelust samenstellen. Tevens is er een nieuw filter dat moet zorgen voor een ongekend goede luchtkwaliteit in de auto. Geen taco-windjes laten, dus!

Prijzen en uitrusting

Man, het goede nieuws blijft maar doorgaan. Porsche heeft de prijzen namelijk bekend gemaakt. Spoiler alert: ze zijn hoger dan voorheen. Het is echter minimaal, terwijl je meer vermogen, koppel én uitrusting krijgt. De 19 inch velgen zijn niet meer leverbaar: 20 inch is namelijk het minimale, wellicht dat je ze nog wel kan krijgen voor een winterset via Porsche Tequipment.

Een parkeerassistent met achteruitrijcamera is nu ook standaard. Ook kun je nu draadloos je smartphone snelladen (15 watt). Zoals vermeld is PASM nu ook standaard, evenals Matrix LED-koplampen.

Gefacelifte Porsche Cayenne

De prijzen van de gefacelift Porsche Cayenne:

ModelPrijs
Cayenne e-Hybrid€ 110.000
Cayenne Coupé e-Hybrid€ 113.200
Cayenne € 146.200
Cayenne Coupé€ 151.000
Cayenne S€ 182.600
Cayenne S Coupé€ 189.100

Verdere uitvoeringen

Uiteraard vraag je je af: is dat het dan? Nee, er komen ongetwijfeld meer modellen aan van de Cayenne. Tot voor kort had je ook nog modellen als de Cayenne S e-Hybrid, GTS, Turbo, Turbo S, Turbo S e-Hybrid en Turbo GT. Die laatste kunnen we al op de afbeeldingen zien en Porsche kennende zal de rest in de komende tijd worden onthuld.

Tot slot, mocht je een elektrische Cayenne verwachten: die komt pas in 2025. Dat model zal Porsche namelijk voeren naast deze gefacelifte Porsche Cayenne. Dus welke aandrijflijn je ook wil in je grote sportieve SUV, je kan bij de betere Porsche dealer terecht. De eerste drie modellen zijn per direct te bestellen.

Meer lezen? Check dan hier onze Special over de Porsche Cayenne (955)!

Ook interessant!

  • Maak goedkoop de blits met deze Porsche Cayenne Turbo
  • De Porsche Cayenne gaat helemaal elektrisch worden
    Zo snel gaat de Porsche Cayenne volledig elektrisch worden
  • interieur vernieuwde Porsche Cayenne
    Officieel: interieur vernieuwde Porsche Cayenne
  • Porsche Cayenne Cabriolet
    Porsche Cayenne Cabriolet bestaat gewoon!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Coupe, gt-turbo, po536, Porsche, Video

Vorig bericht: « Veel meer verkeersdoden door drank en drugs
Volgend bericht: Polestar 4 is met 544 pk de snelste tot nu toe »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    18 april 2023 om 06:23

    Hier hoort een soort van, luchtjes afweersysteem in.

    Login om te reageren
  2. William zegt

    18 april 2023 om 06:53

    Die strategie we bij meer fabrikanten zien: Bentayga, Urus, Cayenne, Touareg, en Q7 worden niet vervangen na de gebruikelijke zes jaar maar eindeloos gefacelift.
    Oprekken en tijd winnen tot ze allemaal vervangen worden door een 100% elektrisch platform.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      18 april 2023 om 09:43

      @William Precies dit, waarschijnlijk komt er nooit meer een volledig nieuwe Cayenne. En zeker met de steeds wat grotere batterijen voor de e-Hybrids worden ze op papier ook steeds een beetje zuiniger

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      18 april 2023 om 13:23

      Zal je denken? Porsche is juist de gene die met E-feuls aan de gang is om juist de verbrandings motor te kunnen blijven produceren

      Login om te reageren
  3. RAW zegt

    18 april 2023 om 07:48

    Mooi dashboard, alles infoschermen netjes geïntegreerd. Snap niet dat steeds meer merken lukraak schermen op het dashboard plaatsen en niet mooi in het dashboard wegwerken. Zal wel met kosten te maken hebben, maar toch.

    Login om te reageren
  4. MaartenD zegt

    18 april 2023 om 09:10

    Gaap

    Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    18 april 2023 om 09:54

    Ik moet zeggen dat ik de eerste Cayenne, facelift versie, ng steeds het mooist vind. De versies daarna lijken net of ze in elkaar gedrukt zijn.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    18 april 2023 om 10:03

    En wederom is @willeme the hardest working man in the business:
    Auteur: willeme, gepost 18 april 2023 om 04:40

    On-topic: mooie auto, kan hem niet betalen, zie hem wel bij de achterburen verschijnen ter zijner tijd.

    Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    18 april 2023 om 10:07

    Nice, perfecte daily, family en holiday car..

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      18 april 2023 om 10:53

      Ik kan geen enkele reden bedenken om dit boven een panamera te verkiezen.

      Login om te reageren
      • dree16v zegt

        18 april 2023 om 15:29

        Een dikke trailer trekken?

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        18 april 2023 om 20:06

        Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je een Porsche zou willen dat geen 911 turbo is.

        Login om te reageren
  8. harrie zegt

    18 april 2023 om 10:24

    Het blijft een rare brede neus. Die nieuwe stijl koplampen past er ook niet echt lekker bij.

    Login om te reageren
  9. dree16v zegt

    18 april 2023 om 10:48

    Achterkant vind ik geen verbetering maar ik kan er wel aan wennen als ze er één voor deur zetten denk ik. Blijft toch de ultieme daily / familieauto.

    Login om te reageren
  10. weetikveel zegt

    18 april 2023 om 12:29

    €110k voor een dikke Cayenne met 470pk klinkt als een goeie deal. Nog aardig op te kietelen, dan moet je wel heel graag een V8 willen als je die versie overslaat.

    Login om te reageren
  11. Otua zegt

    19 april 2023 om 04:40

    Het begint steeds meer op een station te lijken, met een beetje geluk wordt dat de nieuwe hype.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North