• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opgefriste Volkswagen ID3 is hier en dit is allemaal anders

Auteur: Onno, gepost 1 maart 2023 om 07:50 – 12 Reacties

Opgefriste Volkswagen ID 3 is hier: verbeteringen beperkt, maar belangrijk

De Volkswagen ID3 is vernieuwd. De elektrische auto krijgt wat aanpassingen zoals nieuwe technologie en strakkere looks.

De veranderingen zijn niet wereldschokkend. Volkswagen doet het op zijn Duits en de verbeteringen zijn ieder geval op het gebied van de looks minimaal. Misschien ook wel logisch, de auto ziet er nog steeds modern uit en valt in de smaak bij veel klanten. De auto kennen we sinds 2019 en daarom is het wel tijd om hem wat strakker te trekken.

Opgefriste Volkswagen ID 3

De ID3 was de eerste auto dat op het elektrische MEB-platform stond. Voor het Duitse merk dus een hele belangrijke auto. De auto werd relatief goed ontvangen: hij rijdt goed en het bereik is aanvaardbaar. Waar veel mensen wel moeite mee hadden was het interieur en het gebrek aan bedieningsgemak. Volkswagen heeft meerdere keren gecommuniceerd dat het naar klanten luistert en de feedback meeneemt.

Opgefriste Volkswagen ID 3
Opgefriste Volkswagen ID 3
Opgefriste Volkswagen ID 3

Het uiterlijk van de auto is nauwelijks aangepast. We zien kleine aanpassingen zoals een nieuwe bumper aan de voorkant met grotere luchtkoelingen. Dit maakt de Volkswagen ID3 wat agressiever. De zwarte strook onder de voorruit is verwijderd, met verzonken secties aan de zijkanten ziet dat er nu anders uit. De zilveren lijst boven de zijruit is nu standaard. De achterkant heeft een nieuw detail. Bij het oudere model scheen het stuk verlichting dat in de achterklap zat niet, nu wel. Je kunt tevens kiezen uit wat nieuwe kleuren: olijfgroen, helderblauw en zwart.

Opgefriste Volkswagen ID 3

Interieur

Hier waren de meeste klachten over. Het merkt zegt dat het klachten heeft meegenomen in de ontwikkeling van dit nieuwe interieur. Het lijkt echter verdacht veel op het oude. Er zijn verbeterde materiaalkwaliteiten gebruikt, waaronder zachte, door schuim ondersteunde oppervlakken in de cockpit.

De deurpanelen zijn aangepakt met zachtere en grotere oppervlakken, met meer genereuze handgrepen voor mensen met grote handen. Het interieur van de ID.3 is nu volledig diervrij, met een groot aandeel gerecyclede materialen.

Het ECO -microfibermateriaal van Artvelours dat op de deurafwerkingen en stoelhoezen wordt gebruikt, is bijvoorbeeld gemaakt van 71 procent gerecycled plastic afval.

Verbeteringen aan de ergonomie hebben niet echt plaatsgevonden. Het is nog steeds swipen met de climate control, de grootste bedieningen verlopen bovendien nog altijd via het touchscreen.

Opgefriste Volkswagen ID 3
Opgefriste Volkswagen ID 3
Opgefriste Volkswagen ID 3
Opgefriste Volkswagen ID 3

De ID3 heeft twee losstaande displays. Een compacte 5,3-inch driver display bediend met touch-bedieningselementen op het multifunctionele stuurwiel en een groter 12-inch touchscreen dat het navigatiesysteem, telefoonfuncties, media, regelt, Assist Systems en voertuiginstellingen. Dit moet nu allemaal sneller werken.

Aandrijving

Niet echt veel nieuws hier. Alle versies van de elektrische auto beschikken over een 204 pk elektromotor. Het accupakket heeft nog steeds 58 kWh met een bereik van maximaal 426 kilometer. Zonde dat dit niet uitgebreid is. De Pro-S versie zien we ook weer terug en heeft 77 kWh en een opgegeven actieradius van 546 kilometer.

In de toekomst gaat er een snellere versie komen, namelijk de GTX. Tevens komt er een nieuwe basisversie met een kleinere accu. Voordeel hiervan is dat de auto hierdoor goedkoper wordt. De nieuwe ID3 moet aan het begin van de zomer al voor je deur kunnen staan. Wellicht een kleine teleurstelling wie hoopte op een grondige facelift.

Ook interessant!

  • opgefriste Volkswagen ID3
    Opgefriste Volkswagen ID3 krijgt kwaliteitsimpuls
  • Bloedhete versie Volkswagen ID.3 gaat niet gebeuren
  • Vooruitblik vernieuwde Volkswagen ID.3
  • Volkswagen ID GTX moeten ID3 en Buzz leuker maken
    Volkswagen ID GTX moeten ID3 en Buzz leuker maken

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, facelift, ID3, Volkswagen

Vorig bericht: « Lancia Ypsilon beleeft verkooprecord
Volgend bericht: Video: als je twijfelt bij het nemen van de afslag »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2023 om 08:34

    Ik ben bang dat de verbeteringen voor de Golf net zo groot zullen zijn…

    Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    1 maart 2023 om 08:45

    Evolutie, geen revolutie.. was te verwachten.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    1 maart 2023 om 09:09

    Dus, wat ze echt hadden moeten aanpakken hebben ze niet gedaan. Lekker geluisterd naar de klanten

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      1 maart 2023 om 17:12

      Een update die de auto wel kon gebruiken. Wel apart om bij deze introductie nog nietbl te komen met het nieuwe stuur de nieuwe bediening onder het scherm maar dat dat dan weer moet wachten op de introductie vannde ID.7.

      Verder lees ik wat commentaren waarvan ik denk dat het niet zo relevant is voor als je 5 dagen in de week dezelfde route rijdt tussen thuis en werk.

      Login om te reageren
  4. Habanero zegt

    1 maart 2023 om 10:20

    Ik schreef het al eerder, het interieur van deze auto voelt net zo prettig en ergonomisch aan als een gemiddelde office printer. En al dat zgn. ecologisch verantwoord en elektrisch gefonkel in goudprijs te betalen in vgl. met een al niet zo goedkope Golf. Het is duidelijk wie of wat hier beter van wordt – de aandeelhouders die meteen kunnen afvinken dat ze nu plots duurzaam beleggen.

    Login om te reageren
  5. MartijnGizmo zegt

    1 maart 2023 om 11:14

    Zou er niet gewoon een Multivan-stuur in kunnen? Ziet er hetzelfde uit, maar dan met drukknoppen. Je weet wel, van die knoppen die je kunt bedienen zonder ernaar te kijken en dat er dan vervolgens meteen en slechts eenmalig de gewenste reactie plaatsvindt.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      1 maart 2023 om 11:27

      Komt pas in 2024, ze moeten het ‘stuur’wiel opnieuw uitvinden

      Login om te reageren
  6. neymar zegt

    1 maart 2023 om 12:12

    Swipen met de climate control wat een grap 😂

    Login om te reageren
  7. leaper035t zegt

    1 maart 2023 om 12:35

    Aan ID3-gebruikers: zijn dat realistische kilometers?

    Login om te reageren
    • potenza zegt

      1 maart 2023 om 15:02

      426 is 320km. Als t zonnetje schijnt. Maar je laadt niet 100%. Dus reken op 280km op de snelweg met 120-130 kmh.

      Login om te reageren
  8. lpgbarrel zegt

    1 maart 2023 om 13:26

    Echt een vervoersmiddel.. Niks leuks aan

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    1 maart 2023 om 17:59

    “Valt in de smaak bij veel klanten” – als je als gemiddelde leaserijder moet kiezen uit ruk, ruk of ruk, kies je natuurlijk de premium ruk van VW…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North