De Volkswagen ID3 is vernieuwd. De elektrische auto krijgt wat aanpassingen zoals nieuwe technologie en strakkere looks.
De veranderingen zijn niet wereldschokkend. Volkswagen doet het op zijn Duits en de verbeteringen zijn ieder geval op het gebied van de looks minimaal. Misschien ook wel logisch, de auto ziet er nog steeds modern uit en valt in de smaak bij veel klanten. De auto kennen we sinds 2019 en daarom is het wel tijd om hem wat strakker te trekken.
Opgefriste Volkswagen ID 3
De ID3 was de eerste auto dat op het elektrische MEB-platform stond. Voor het Duitse merk dus een hele belangrijke auto. De auto werd relatief goed ontvangen: hij rijdt goed en het bereik is aanvaardbaar. Waar veel mensen wel moeite mee hadden was het interieur en het gebrek aan bedieningsgemak. Volkswagen heeft meerdere keren gecommuniceerd dat het naar klanten luistert en de feedback meeneemt.
Het uiterlijk van de auto is nauwelijks aangepast. We zien kleine aanpassingen zoals een nieuwe bumper aan de voorkant met grotere luchtkoelingen. Dit maakt de Volkswagen ID3 wat agressiever. De zwarte strook onder de voorruit is verwijderd, met verzonken secties aan de zijkanten ziet dat er nu anders uit. De zilveren lijst boven de zijruit is nu standaard. De achterkant heeft een nieuw detail. Bij het oudere model scheen het stuk verlichting dat in de achterklap zat niet, nu wel. Je kunt tevens kiezen uit wat nieuwe kleuren: olijfgroen, helderblauw en zwart.
Interieur
Hier waren de meeste klachten over. Het merkt zegt dat het klachten heeft meegenomen in de ontwikkeling van dit nieuwe interieur. Het lijkt echter verdacht veel op het oude. Er zijn verbeterde materiaalkwaliteiten gebruikt, waaronder zachte, door schuim ondersteunde oppervlakken in de cockpit.
De deurpanelen zijn aangepakt met zachtere en grotere oppervlakken, met meer genereuze handgrepen voor mensen met grote handen. Het interieur van de ID.3 is nu volledig diervrij, met een groot aandeel gerecyclede materialen.
Het ECO -microfibermateriaal van Artvelours dat op de deurafwerkingen en stoelhoezen wordt gebruikt, is bijvoorbeeld gemaakt van 71 procent gerecycled plastic afval.
Verbeteringen aan de ergonomie hebben niet echt plaatsgevonden. Het is nog steeds swipen met de climate control, de grootste bedieningen verlopen bovendien nog altijd via het touchscreen.
De ID3 heeft twee losstaande displays. Een compacte 5,3-inch driver display bediend met touch-bedieningselementen op het multifunctionele stuurwiel en een groter 12-inch touchscreen dat het navigatiesysteem, telefoonfuncties, media, regelt, Assist Systems en voertuiginstellingen. Dit moet nu allemaal sneller werken.
Aandrijving
Niet echt veel nieuws hier. Alle versies van de elektrische auto beschikken over een 204 pk elektromotor. Het accupakket heeft nog steeds 58 kWh met een bereik van maximaal 426 kilometer. Zonde dat dit niet uitgebreid is. De Pro-S versie zien we ook weer terug en heeft 77 kWh en een opgegeven actieradius van 546 kilometer.
In de toekomst gaat er een snellere versie komen, namelijk de GTX. Tevens komt er een nieuwe basisversie met een kleinere accu. Voordeel hiervan is dat de auto hierdoor goedkoper wordt. De nieuwe ID3 moet aan het begin van de zomer al voor je deur kunnen staan. Wellicht een kleine teleurstelling wie hoopte op een grondige facelift.
Dutchdriftking zegt
Ik ben bang dat de verbeteringen voor de Golf net zo groot zullen zijn…
flyerbunch zegt
Evolutie, geen revolutie.. was te verwachten.
lekkerlinksrijden zegt
Dus, wat ze echt hadden moeten aanpakken hebben ze niet gedaan. Lekker geluisterd naar de klanten
RutgerK zegt
Een update die de auto wel kon gebruiken. Wel apart om bij deze introductie nog nietbl te komen met het nieuwe stuur de nieuwe bediening onder het scherm maar dat dat dan weer moet wachten op de introductie vannde ID.7.
Verder lees ik wat commentaren waarvan ik denk dat het niet zo relevant is voor als je 5 dagen in de week dezelfde route rijdt tussen thuis en werk.
Habanero zegt
Ik schreef het al eerder, het interieur van deze auto voelt net zo prettig en ergonomisch aan als een gemiddelde office printer. En al dat zgn. ecologisch verantwoord en elektrisch gefonkel in goudprijs te betalen in vgl. met een al niet zo goedkope Golf. Het is duidelijk wie of wat hier beter van wordt – de aandeelhouders die meteen kunnen afvinken dat ze nu plots duurzaam beleggen.
MartijnGizmo zegt
Zou er niet gewoon een Multivan-stuur in kunnen? Ziet er hetzelfde uit, maar dan met drukknoppen. Je weet wel, van die knoppen die je kunt bedienen zonder ernaar te kijken en dat er dan vervolgens meteen en slechts eenmalig de gewenste reactie plaatsvindt.
lekkerlinksrijden zegt
Komt pas in 2024, ze moeten het ‘stuur’wiel opnieuw uitvinden
neymar zegt
Swipen met de climate control wat een grap 😂
leaper035t zegt
Aan ID3-gebruikers: zijn dat realistische kilometers?
potenza zegt
426 is 320km. Als t zonnetje schijnt. Maar je laadt niet 100%. Dus reken op 280km op de snelweg met 120-130 kmh.
lpgbarrel zegt
Echt een vervoersmiddel.. Niks leuks aan
ghost zegt
“Valt in de smaak bij veel klanten” – als je als gemiddelde leaserijder moet kiezen uit ruk, ruk of ruk, kies je natuurlijk de premium ruk van VW…