• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opgewaardeerde Mercedes eVito brengt 6,6 kuub nog verder

Auteur: willeme, gepost 6 december 2021 om 14:59 – 11 Reacties

opgewaardeerde Mercedes eVito

Voor grote doch niet al te zware items is de opgewaardeerde Mercedes eVito perfect.

Naast personenwagens zijn er natuurlijk ook bedrijfswagens die moeten verduurzamen. In principe valt er veel meer te winnen bij busjes en bedrijfsauto’s als ze elektrisch worden. Een elektromotor is prettiger om te rijden dan een oude viercilinder rouwdouwer. Daarbij rijden busjes veel vaker (ook in bebouwde omgevingen) en laten we eerlijk zijn: voor de emotie koop je geen bedrijfswagen met dieselmotor, toch? 

Maar er kleeft wel een enorm nadeel aan: je komt niet zover met een EV-bus. Waar we bij personenauto’s actieradiussen van 300 tot 400 km vrij normaal vinden, zijn er zat elektrische bedrijfsauto’s die niet eens de 200 km halen volgens de WLTP. Daarmee wordt de doelgroep ernstig verkleind. Met zo’n bus moet gewoon gewerkt worden en wil je niet 2-3 uur per dag onderweg laden. 

Opgewaardeerde Mercedes eVito

Gelukkig heeft Mercedes de eVito flink aangepast. Qua uiterlijk zie je niets. De drie foto’s die Daimler ons stuurde laten geen verschil zijn met het uitgaande model. De wijzigingen bevinden zich dan ook onderhuids. De accu is vernieuwd en heeft een bruikbare capaciteit van 60 kWh. De accu is dus ietsje groter, maar je kunt die 60 kWh altijd gebruiken. Dat is 70% meer dan voorheen! 

Dat zorgt ervoor dat de actieradius flink is toegenomen. Afhankelijk van de uitvoering is een range van 242 tot 314 kilometer mogelijk volgens de WLTP. Laden gaat nu ook sneller. 50 kW is standaard mogelijk, optioneel zelfs 80 kW.

Recupereren

In het beste geval kun je van 10 naar 80% laden in 35 minuutjes. Dan moet je wel zorgen dat je de opgewaardeerde Mercedes eVito in Drive Auto hebt staan, zodat ‘ie maximaal op de motor kan afremmen en energie kan recupereren. De motor levert 116 pk piekvermogen en een maximum koppel van 360 Nm. Met name dat laatste is erg prettig, omdat dat direct paraat staat. 

  • opgewaardeerde Mercedes eVito

Er is keuze uit een korte (5,14 meter) of lange (5,37 meter) versie. In die eerste kun je 6 kuub meenemen, in de tweede 6,6 kubieke meter. Qua gewicht moet je wel even opletten, want in de korte eVito is 888 kilogram het maximum laadvermogen. De lange versie mag niet meer dan 853 kilogram meenemen. 

Meer lezen? Lees hier ons bedrijfswagen vergelijk: elektrisch, benzine of diesel!

Ook interessant!

  • Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
    Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
  • Monceau Automobiles - Mercedes SLC
    Monceau Automobiles - Mercedes SLC
  • Mercedes zegt vaarwel tegen de verbrandingsmotor
  • Mercedes EQS productieversie
    Gelekt: de Mercedes EQS in al zijn glorie!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

accupakket, Bedrijfswagen, Busjes, e-vito, Elektrisch, Mercedes, opladen, vito

Vorig bericht: « BREEK: Dít zijn de nieuwe analytici voor F1 volgend jaar!
Volgend bericht: Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto! »

Lees Interacties

Reacties

  1. cheatah zegt

    6 december 2021 om 15:16

    Het verschil tussen de twee versies is dan weer dat je denkt, maak een variant minder Mercedes, wat maken 23cm nou uit (that’s what she said)

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      6 december 2021 om 15:27

      @cheatah: nou blijkbaar gaat het ook ten koste van het laadvermogen en waarschijnlijk is de verlenging identiek aan de brandstofbroer.

      Login om te reageren
  2. arta zegt

    6 december 2021 om 15:48

    Valt me na de Stellantis voertuigen toch wat tegen. Die doen 75kWh en 100kW snelladen.

    Het had mooi geweest als MB nu een volgende stap naar 90 of 100kWh had kunnen zetten. Met de aandrijflijn uit de EQE/EQS hebben ze laten zien dat ze die techniek wel beheersen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 december 2021 om 16:47

      @arta: Joh ze hebben ook gewoon een personenwagen versie hiervan met 100kWh en snelladen. Dus die techniek hebben ze allang.
      De eSprinter is nog veel erger, daar moet ook een versie van komen met veel groter accu pakket.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        7 december 2021 om 10:26

        @fanboy: het ding is met zon transportbusjes, dat de techniek die jullie hier graag in wille zien er voor zorgt dat ze te zwaar worden. En dan is het laadvermogen te klein🤷‍♂️. Of ze moeten allemaal een C rijbewijs gaan halen en rij en rust tijden gaan respecteren. Wat tegen 2026 ook gaat veranderen naar 2,7 ton ipv vanaf 3,5 ton

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          7 december 2021 om 11:29

          @tortuga: Ja het laadvermogen komt in Europa zeker in het geding met ons type busjes en de regelgeving op de grotere bussen.

          Maar als je ziet waar de Amerikanen nu mee bezig zijn, dan is dat geen half werk. Gewoon grote bus met flink wat rijbereik, daar kan iedereen mee uit.

          Login om te reageren
  3. Robert zegt

    6 december 2021 om 15:53

    Is dat WLTP bereik nou bepaald met 100% van het laadvermogen benut?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 december 2021 om 16:49

      @RRRobert: Dat lijkt me sterk.

      Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      6 december 2021 om 19:18

      @RRRobert: Op mijn werk hebben we een aantal EQV’s rijden. Kwa bereik wat op het dashboard wordt aangegeven komt erg overeen met de echte kilometers die ermee gereden kunnen worden

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    6 december 2021 om 16:34

    Waarom moet de wagen in Drive Auto staan om te kunnen snelladen? Dat lijkt me niet logisch.

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    6 december 2021 om 21:13

    Wat is de verwachte prijs?
    Lijkt me prima voor mijn bedrijf en mijn gezin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North