• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ophef over ‘schokkende’ miljoenenbonus van Stellantis-baas

Auteur: machielvdd, gepost 15 april 2022 om 19:57 – 19 Reacties

Er is ophef onstaan over de beloning van Stellantis-topman Carlos Tavares

Stellantis-topman Carlos Tavares verdient schandalig veel, maar eerlijk is eerlijk: het is ook niet niks, de baas zijn over 16 automerken.

De naam Stellantis zal de gemiddelde persoon op straat waarschijnlijk niet zoveel zeggen, maar intussen is het wel een van de grootste concerns in de auto-industrie. Sowieso als het gaat om het aantal automerken. Van Opel tot Maserati en van Fiat tot Dodge: het valt allemaal onder de Stellantis-vlag.

De man die dit hele concern in goede banen moet leiden is de Portugees Carlos Tavares. Hij begon op zijn 23ste bij Renault en zwaait nu op zijn 63ste de scepter over een megaconcern van 16 merken.

Zoals wel meer CEO’s is Carlos Tavares niet iemand die enorm veel media-aandacht krijgt, ook al is hij een prominent figuur in de auto-industrie. Tavares is nu echter het middelpunt geworden van een rel over de salarissen van CEO’s.

Tavares kreeg vorig jaar namelijk een bijzonder riante bonus van een slordige €19 miljoen. Daarnaast krijgt hij een aandelenpakket ter waarde van €32 miljoen en ook nog eens een lange termijncompensatie van €25 miljoen.

De Franse president Macron vindt hier wel wat van. Volgens hem moet er perk en paal gesteld worden aan de “astronomische bedragen” die CEO’s betaald krijgen. Als dat in Europees verband geregeld wordt moet het volgens Macron mogelijk zijn om hier wat aan te doen.

Macron’s rivaal Marine Le Pen heeft zich eveneens uitgelaten over de vele miljoenen die Tavares opstrijkt. Zij noemt het “schokkend”. Nu is er een presidentsverkiezing gaande in Frankrijk en valt dit een beetje in de categorie makkelijk scoren. Vandaar dat de beide kandidaten flink van leer trekken tegen Stellantis. Wat overigens niet betekent dat ze ongelijk hebben.

Macron en Le Pen zijn trouwens niet de enigen die hun onvrede uitten. Ook de Franse vakbonden spreken schande van de royale beloning die de opperbaas van Stellantis krijgt.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
    Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
  • Maak indruk en pimp je Stellantis bedrijfswagen
  • Grote plannen Stellantis gepresenteerd, waaronder elektrische Jeep
    Grote plannen Stellantis gepresenteerd, waaronder elektrische Jeep
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, frankrijk, geld, Stellantis

Vorig bericht: « Officieel: de Toyota Supra komt met handbak!
Volgend bericht: Dit gekke slakkenhuis is eigenlijk een zeer grote caravan »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    15 april 2022 om 20:19

    Je voelt je lekkerder in een Peugeot…

    … directiestoel.

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    15 april 2022 om 20:26

    Hij moet eigenlijk 100 miljoen betalen uit eigen zak als CEO voor milieu delicten met zoveel wereld slopende uitstoters

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    15 april 2022 om 20:45

    Heeft de Franse staat een belang in Stellantis? Zo ja, dan mogen ze zich op de aandeelhoudersvergadering beklagen, zo nee, dan moeten ze wat mij betreft niet zeuren.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      15 april 2022 om 21:04

      Frankrijk is een land met nóg meer klagende mensen dan Nederland. Nog vaker protesteren, altijd boos. Het zit in het bloed hoor.

      Maar Établissements Peugeot Frères (EPF) heeft een belang van 7,2% en Bpifrance Participations (6,2%), dus er zit wel wat Frans geld in. Maar zo werkt de wereld, populistisch zeuren van Macron.. zucht.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        15 april 2022 om 21:28

        @rogerzz: Wat zij doen is echt protesteren. Die zetten zoden aan de dijk. Hier moet je een vergunning aanvragen om te mogen protesteren, dan krijg je een veldje aangewezen en dan mag je daar staan met je spandoeken en spreekkoren.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          15 april 2022 om 21:59

          Zij protesteren omdat ze geen eigen verantwoordelijk kennen en denken dat geld uit de lucht komt en de overheid die uit vliegtuigen laat droppen. Ze willen niks doen en geld vangen. ZOdra de regering ook maar iets doet om het leven te veranderen staan ze meteen te protesteren. Ze krijgen hierdoor niks gedaan. Dus ik ben blij dat het hier niet zo gaat. Beter zoals in zwitserland waar het volk regelmatig referenda krijgt en die ook serieus genomen worden. En zelfs wetten worden.

          Login om te reageren
    • okdoei zegt

      15 april 2022 om 22:01

      @Edge: exact dit. Het zijn belachelijke bedragen maar vrij weinig tegen te doen.

      Login om te reageren
  4. Stellantis rules the sky zegt

    15 april 2022 om 21:05

    Ophef over inderdaad enorme bedragen, echter wel voor iemand die afgelopen jaren puik werk geleverd heeft. Of veel teveel is? Zeg maar waar de grens ligt, maar dit is wat anders dan een CEO van KLM die na een flink verlies alleen het bedrijf met miljarden staatssteun overeind kan houden, werknemers 20% laat inleveren maar zelf minder inlevert en alsnog meer dan een half miljoen mee naar huis neemt. Dat vind ik veel kwalijker.

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    15 april 2022 om 21:43

    Je moet wat als je maar 19 cent per kilometer onbelast krijgt.

    Login om te reageren
  6. ghini zegt

    15 april 2022 om 22:02

    Stukje zieltjes winnen voor de verkiezingen niet meer. Alleen het Franse volk vindt er wat van, terwijl als je bekijkt hoe groot Stelantis is, hoeveel geld er wordt omgezet etc is het in vergelijking met andere bedrijven en salarissen van CEOs helemaal niet vreemd. Na de verkiezingen in Frankrijk hoor je er niks meer van.

    Login om te reageren
  7. gamma81 zegt

    15 april 2022 om 22:03

    Hypocriet van Macron, over de bonus van Ben Smith van het mega verlieslijdende Air France hoor je hem niet.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      15 april 2022 om 22:26

      Goed punt. De franse staat zal dan wellicht geen aandeelhouder zijn in Stellantis, i.t.t. AirFrance KLM waarin ze dat wél zijn.

      Login om te reageren
  8. meetsysteem zegt

    15 april 2022 om 22:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. c4seum zegt

    16 april 2022 om 00:09

    Je mag het veel vinden, vind ik ook namelijk. Maar de politiek heeft echt niks te zoeken in wat private bedrijven op een ruime concurrentiemarkt uitkeren aan de topmannen.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    16 april 2022 om 06:01

    Bonusregelingen worden vastgesteld door de raad van commissarissen, die zich maar als te vaak als een raad van sinterklazen gedraagt.
    EU regels dat bonussen maximaal 10% van het salaris mogen zijn, niet uit aandelen mogen bestaan (perverse prikkel) en dat het salaris van de CEO niet sneller mag groeien dan de loonsom van het bedrijf zouden helemaal zo gek niet zijn.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      16 april 2022 om 09:24

      @mashell: word dan meteen een communistische staat met zn allen…

      Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    16 april 2022 om 08:28

    Voor Nederland is het eigenlijk doodsimpel om iets aan die ‘exhibitionistische’ zelfverrijking te doen als het gaat om ceo’s van bedrijven waar de Nederlandse staat aandelen in heeft of op enig moment heeft mogen ondersteunen.

    Dit soort mannen zijn in de regel VVD-ers en dus fan van het koningshuis. Net als hun echtgenote. Je topt het salaris af maar deze mannen mogen wel elk jaar op audiëntie in Huis ten Bosch. Borreltje, bitterbal, diner (als je een grote jongen bent), sigaren achteraf partner in de wolken en de bragging rights op de golfbaan dat de koning je een luisterend oor biedt.

    Bijkomend voordeel: zo verdient het koningshuis zichzelf ook nog een beetje terug. Beter nog: Duitsers zijn ook gek op het Nederlandse koningshuis. Dus ik zie export kansen!

    Ik weet niet of dit in Frankrijk gaat werken. Volgens mij is het Frans van Willem niet denderend.

    Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    16 april 2022 om 09:25

    Niks geks in mijn ogen, een man met zo een verantwoordelijkheid, mag van mij nog veel meer verdienen…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      16 april 2022 om 10:36

      @petroldrinker: haha, verantwoordelijkheid, goeie grap!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North