
Het moet een keer gebeuren, maar dit geintje gaat heel veel hinder opleveren én heel veel geld kosten.
We rijden er dagelijks massaal overheen: de Van Brienenoordbrug. Per dag passeren er zo’n 250.000 auto’s en daarmee is het de drukste brug van Nederland. Boze tongen beweren dat het zelfs de drukste brug van Europa is. De aanstaande renovatie van deze brug gaat dus een aardig verkeersdrama worden.
Dat niet alleen: de renovatie gaat ook veel meer geld kosten dan verwacht. En met veel meer bedoelen we ook echt véél meer. Rijkswaterstaat was in 2022 uitgekomen op een bedrag van 680 miljoen. Nu verwachten ze dat het 1,5 tot 2 miljard (!) gaat worden. “Dat is gewoon wat het werk kost tegen de huidige prijzen. Alles is gewoon veel duurder geworden,” aldus Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat.
De oostelijke boog dateert uit 1965 en is dus behoorlijk op leeftijd. De brug staat niet op instorten, maar er zitten wel haarscheurtjes in de constructie. Het is de bedoeling dat de oudste bogen compleet worden vervangen en verder moet er een grondige renovatie plaatsvinden.
Er was alleen weinig animo onder aannemers om deze monsterklos op zich te nemen. Bij de aanbesteding in 2022 was er maar één gegadigde, die volgens de toenmalige minister veel te veel geld vroeg. Daarom wordt het project nu in vieren gesplitst, en komt er in juli een nieuwe aanbestedingsronde.
De gunning is pas in 2026, maar ook dit jaar wordt er al gewerkt aan de Brienenoord. Van 28 mei tot 2 juni en van 6 tot 10 juni is de parallelbaan dicht. En dat is nog maar een klein voorproefje van wat er komen gaat. De komende jaren zal de brug soms weken tot maanden (deels) dicht zijn. Maar… dan kan ‘ie wel weer honderd jaar mee.
Bron: Telegraaf
Foto: Gerard Stolk





Voor 2 miljard lijkt het me simpeler om het geheel nieuw te maken en laten we het ruim nemen binnen 2 maanden de oude eraf en de nieuwe erop, hoe simpel kan het zijn?
Gewoon doen! Stuur maar een mailtje naar jö[email protected] met [email protected] in de cc en zeg dat je het voor 1.9 miljard wel wil doen met een snellere doorlooptijd. Zet ‘m op!
Wat kost t dan volgens jou om t geheel nieuw tr maken?
Laat dat nou precies zijn wat ze van plan zijn… maar dat gaat ook jou niet in twee maanden lukken hoor.
@rotjeknor66.
Helemaal met je eens, hoe kan in vredesnaam zoiets 2 miljard kosten.
De A24 tussen A15 en A20 heeft inclusief tunnel 1.2 miljard gekost.
Aannemers zoals BAM hebben al vaak zat geld achter zulke projecten voor overheid gegooid, dus die zullen nu wel extreme hoge prijs neerleggen om de boel wat te compenseren.
Moet dit Europees aanbesteed worden of uitsluitend beperkt tot Bouwkartels in Willem Alexander’s grondgebied? Wordt dit weer zo’n Schiphol Tunnel/Betuwelijn schandaal met over 12 jaar het verplichte Parlementaire Onderzoek voor de onvermijdelijke overschrijding van het totale budget met 370%. Game On! 🤑
Zoiets moet Europees aanbesteed worden. Rotterdam heeft ook al ervaring met goedkoop – duurkoop. Een deel van de nieuwe A16 had beton van WC papier. Dat kwam ineens naar beneden. Konden ze opnieuw beginnen.
Het zou misschien een goed idee zijn als RWS een eigen constructiebedrijf zou beginnen. Scheelt in de kosten, aanbestedingen en kwaliteit. We hebben en masse bruggen en viaducten aangelegd tussen 1950 en 1970 dus er is echt werk genoeg want al deze oude infra voldoet niet meer.
Kan die dan weer 100 jaar mee? Lijkt me sterk.
De oostelijke boog is van 1965, die heeft al een paar renovaties achter de rug en moet nu helemaal vervangen worden. Kortom, veel langer dan een jaar of 60 gaat zo’n brug, op zo’n immens druk traject, niet mee…
Om een beeld te schetsen van de werkzaamheden:
– er wordt een nieuwe boog gebouwd die de westelijke boog (uit 1990) geheel gaat vervangen. Net zo breed, die kan dus op dezelfde bruggenhoofden worden gelegd
– de oude westelijke boog wordt volledig gerenoveerd, en vervangt daarna de oude oostelijk boog (uit 1965). Omdat de nieuwe boog een stuk breder is, moeten hiervoor de bruggenhoofden en de toevoerwegen ook aangepast worden.
Onze overheid is er wel (deels) zelf de schuld van dat er vrijwel geen aannemer te vinden is die dit soort projecten wil doen, door in het verleden keihard te gaan procederen tegen bedrijven die fouten maakten bij dit soort uiterst complexe projecten. De financiële risico’s voor die bedrijven zijn enorm, om het over afbreukrisico’s nog maar niet te hebben. En ja, dan moet je het in stukjes op gaan knippen, waar het ook niet echt goedkoper van wordt. En dan gaan budgetten gegarandeerd niet gehaald worden – iedere vertraging in een deelproject zorgt onherroepelijk voor hogere kosten bij opvolgende deelprojecten, al is het alleen al voor inflatiecorrectie.
Het lijkt erop dat als een opknapbeurt of renovatie noet een miljard kost het niet goed is….geeft ook wel weer aan hoe ongelooflijk veel geld verspilt wordt. Jaren geleden alweer voordat ik voor langere tijd in het buitenland ging werken een kantoorrenovatie voor de Overheid uitgevoerd, Overheidsdienst als huurder van ons kantoor. Het grote ongenoegen gehad met de Rijksgebouwendienst te moeten werken……werkelijk verschrikkelijk hoe er met geld werd gesmeten. Ik en mijn partner hebben daarna niet meer aan Overheden verhuurd, nooit meer..
Wat? Je hebt de kip met de gouden eieren geslacht? Die bouwbedrijven hebben de opdracht binnen en komen daarna met redenen waarom het zoveel duurder uitvalt, overheid betaald toch wel want de nieuwe brug is nodig. Daarom werken zoveel bedrijven graag voor de overheid.
De redenen zijn de gaten in het project.
Overigens weleens aardig voor een journalist om uit te zoeken hoeveel van de Europese aanbestedeningen in Europa nu echt door een niet nationaal bedrijf worden uitgevoerd.
Een compleet nieuwe brug kan toch nooit 2 miljard kosten. Nieuwe ernaast. Daarna de oude slopen. Renoveren van een oude brug…. 2 miljard… dat is toch compleet geschift.
Nieuwe daarnaast? Dat heeft gevolgen voor de oprit en afrit aan de kant van zuid. Die moet je dan ook verleggen kost extra geld en daar moet ook wel ruimte voor zijn.
Volgens mij altijd beter dan iets ontzettend ouds te gaan “renoveren” de kosten worden geschat op 1,5 tot 2 miljard. Doe dat dus ook maar x2….. ik begrijp echt wel dat iets geld kost maar 2 miljard… daar gaan heel veel zakken gevuld worden.
Kijk nou gewoon eens even op luchtfoto gpogle maps. Dan zie je toch al gelijk dat ernaast aan neide kanten aan de zuidzijde bebouwing staat. Dus ernaast kan niet.
Voor dat geld eisen we wel dat de bogen niet wit maar parelmoer geverfd worden. De bjjnaam “parel aan de Maas” moet toch op de één of andere manier waar gemaakt worden.
Dit geloof je toch niet, 2 miljard voor een renovatie. Volgens mij kan je voor dat geld een nieuwe brug bouwen. Zal ook wel weer jaren duren net zoals die renovatie van de galecoperbrug bij Utrecht. Ik kan me niet eens meer herinneren hoe die brug eruitziet zonder steigers 🤣
Alleen dan moet de hele brug eruit en de nieuwe erin en dat zorgt voor meer overlast. Een renovatie kun je in stappen doen waardoor het verkeer altijd deels kan doorrijden.
Voor hetzelfde geld gaan ze een brug tussen Finland en Zweden maken met een lengte van 48 km. Ik denk dat er ergens iets niet goed gaat met de berekeningen
Voor dar geld bouwen ze in Noorwegen de langste autotunnel ter wereld, die 11 uur reistijdverkorting oplevert.
Overheids projecten gaan gewoon altijd twee of drie keer over de kop. De oorspronkelijke berekening van Rijkswaterstaat had dan ook gewoon 230 miljoen moeten zijn zodat het voor 650 miljoen uitgevoerd kon worden. Bouwbedrijven weten nou eenmaal hoe ze uit de overheidsruif kunnen graaien.