• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opladen aan de lantaarnpaal? In Utrecht kan het!

Auteur: nicolasr, gepost 25 mei 2023 om 15:00 – 9 Reacties

Je elektrische auto legaal opladen aan een lantaarnpaal. In Utrecht is dat sinds kort mogelijk.

Laten we eens een keer onze ouderwetse petrolhead-pet afzetten en eens zonder vooroordelen praten over de voordelen van de elektrische auto. Want ja, die zijn er echt wel. Legio zelfs. Je wil voorbeelden? Krijg jij voorbeelden.

Allereerst is een elektrische auto veelal sneller. Ze zijn efficiënter, ze hebben minder onderhoud nodig, ze zijn stiller, trillen minder en ze bieden veelal een prettiger rijervaring dan hun brandstofgestookte broeders en zusters.

Verder is het voor de bewoners van steden prettig als er alleen maar elektrische auto’s rondrijden. Want natuurlijk komt de energie die nodig is om de accu op te laden ergens vandaan, maar de uitstoot is niet in de stad, waar duizenden mensen lopen.

Allemaal voordelen…

Laad je elektrische auto op aan de lantaarnpaal

Maar zoals een groot filosoof en wijsgeer ooit al sprak en zeide; ieder voordeel heb ze nadeel. En dat geldt ook voor de elektrische auto. Ze zijn duur, zwaar en die accu’s zijn ook niet heel milieuvriendelijk. En wat denk je van het tekort aan laadpalen?

Dat is zó irritant, kom je eindelijk thuis na een dag werken, kun je nergens een vrije laadplek vinden. En tot overmaat van ramp blijven al die subsidieslurpers ook gewoon staan als de auto vol is.

Maar in Utrecht zijn ze nu bezig met een plan om dat voorgoed tot het verleden te laten behoren. Daar kun je in bepaalde wijken je elektrische auto opladen aan de lantaarnpaal. Dat wordt nu getest en als het een succes is, gaan ze 1800 lantaarnpalen ombouwen tot laadpaal.

In principe is dat makkelijk gedaan. De lantaarnpalen worden van stroom voorzien door 600 elektriciteitskasten. Elke kast kan 3 laadplekken voor de elektrische auto aan. Dat zou dus neerkomen op 1800 extra laadpalen. En dat is hard nodig, want al zijn er al 1500 laadpalen in Utrecht, er zijn veel meer elektrische auto’s. En mensen hoeven ook niet meer zelf creatief te worden, scheelt ook weer…

Hoe lang de test duurt, is niet bekend. Maar het lijkt ons hier een no-brainer. Doe het meteen met zoveel mogelijk lantaarnpalen. Is in elk geval 1 extra nadeel van deze vorm van mobiliteit weg!

Ook interessant!

  • Lekker goedkoop je Tesla opladen aan een lantaarnpaal
    Kostenbesparing: Tesla opladen aan een lantaarnpaal
  • Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
    Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
  • EV publiek opladen niet voor iedere Nederlander vanzelfsprekend
    EV publiek opladen niet voor iedere Nederlander vanzelfsprekend
  • Tesla-stekkers moet nieuwe standaard worden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

laadpaal, lantaarnpaal, utrecht

Vorig bericht: « Video: wanneer je geen voorrang krijgt op de rotonde
Volgend bericht: Deze 2 jaar oude Mercedes heeft 370.000 kilometer op de klok »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    25 mei 2023 om 15:28

    Niks bijzonders. In bepaalde delen van Arnhem-Schuytgraaf (Vinex stadsdeel) kan dit al járen.

    Login om te reageren
  2. Flutterbear zegt

    25 mei 2023 om 15:32

    Het is geen lantaarnpaal waar je kan laden maar een laadpaal in de vorm van een lantaarnpaal. De benodigde infrastructuur is veel zwaarder voor een laadpaal. Met 3 aansluiting verwacht ik minimaal 3 fases van 35A terwijl een huis standaard 3x25A krijgt (3x35A is belachelijk duur) en een rijtje lantaarnpalen voldoende hebben aan 1x10A, 2300 watt is heel veel ledjes..

    Login om te reageren
    • alpacatje zegt

      25 mei 2023 om 23:12

      Hoezo duur? Hier in Belgie heb ik hier 3*63A en dan nog eens 3*32 parallel voor de laadpaal. Wat is er dan zo duur in NL?

      Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    25 mei 2023 om 15:35

    Ik kijk hier mee, maar kan desondanks toch lachen.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    25 mei 2023 om 15:50

    Voor paal staan 2.0 🙂

    Login om te reageren
  5. fromtheg zegt

    25 mei 2023 om 16:25

    In Rotterdam kan dit ook al enige tijd.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 mei 2023 om 11:08

      Waar is dat in rdam?

      Login om te reageren
  6. arnie zegt

    26 mei 2023 om 09:54

    Dat worden een hoop kabels over de stoep in het halfdonker. Zag ergens dat ze in Keulen laadpunten in de stoeprand inbouwen. Duurder dan palen maar ziet er fraaier uit.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 mei 2023 om 11:10

      Zal wel meevallen. De lantaarnpalen staan over het algemeen langs de trottoirband ipv aan de achterzijde van het trottoir.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North