• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla-stekkers moet nieuwe standaard worden

Auteur: willeme, gepost 13 november 2022 om 13:00 – 23 Reacties

Tesla-stekkers

Tesla-stekkers moeten de toekomst gaan worden. Ook voor andere merken.

Als het gaat om elektrische auto’s, heeft Tesla een voorsprongetje op de rest die ze maar niet uit handen geven. Alle gebruikelijke argumenten die we tot pakweg 2010 konden aanhalen, kunnen de prullenbak in. Ondanks de soms povere bouwkwaliteit, het generieke design, het minimalistische interieur en het feit dat de modellen heel erg lang mee moeten gaan, blijven ze uitstekend verkopen.

Waarom? Simpel, de prijs is interessant, de prestaties zijn bovengemiddeld goed en er is een meer dan acceptabele range. Ook niet onbelangrijk, Tesla’s zijn vaak aanzienlijk lichter dan de concurrentie. Het scheelt soms wel 400 tot 500 kilogram.

Tesla-stekkers

Maar misschien wel de belangrijkste reden om een Tesla te kopen in plaats van een EV van een ander merk is het Tesla Supercharger-netwerk. Tegenwoordig kun je daar ook auto’s laden van andere merken. Heel erg handig, zo konden ook wij vaststellen tijdens de grote Autoblog-snellaadtest.

Tesla-stekker nieuwe standaard

Tesla vindt het zelf ook heel erg handig. Dermate handig dat ze nu willen dat alle autofabrikanten de laadpaalconnector van Tesla meegeven. Er is op dit moment geen universele standaard. De meeste hoogstaande EV’s in Europa hebben de CCS2-connector, waarbij die afkorting staat voor Combined Charging System.

Laden

Tesla noemt hun connector nu de North American Charging Standard. Volgens Tesla is de standaard van Tesla superieur. De NACS-stekker heeft geen bewegende delen, is twee keer zo compact en twee keer zo krachtig.

USB-C

Het idee is simpel, Tesla wil zo een beetje de ‘USB-C’-poort van laadsystemen hebben. Een aansluiting die op alle andere aansluitingen past. Dat is in principe een heel erg goed idee. Het grote issue is natuurlijk die geniale gek aan het roer. Andere automerken hebben namelijk de grootst mogelijke moeite met de escapades van Elon Musk.

Tesla-stekkers

Niet alleen zijn gedrag op Twitter, maar ook het feit dat dat medium nu zijn speeltje is. Op dit moment is hij bezig om alle bedrijven van Twitter weg te jagen, terwijl het verdienmodel ooit was om zo veel mogelijk adverteerders aan te trekken.

Wat denk jij? Welke connector moet de nieuwe standaard worden? En waarom? Laat het weten, in de comments!

Via: Jalopnik.

Ook interessant!

  • Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers
    Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers
  • Man krijgt rekening van half miljoen euro voor opladen Tesla
    Man krijgt rekening van half miljoen euro voor opladen Tesla
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla Roadster wordt alleen maar meer waard

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, opladen, Tesla, Video

Vorig bericht: « Waarom was Red Bull zo traag gisteren?
Volgend bericht: Autoblog Spot van de Week: Vandenbrink Ferrari 612 Shooting Brake »

Lees Interacties

Reacties

  1. florisje zegt

    13 november 2022 om 13:15

    Ik vind die Elon maar een engerd, een autist die popie-jopie loopt te doen om aandacht te krijgen en als je kritiek op hem hebt wordt je verzwegen, op een platform waar hij pretendeert vrijheid van meningsuiting te verbeteren… ik vind het maar niks. er zit vast wel weer een achterliggende gedachte achter deze move.

    Login om te reageren
    • oversoft zegt

      13 november 2022 om 15:35

      Jazeker, ze krijgen namelijk subsidie van de overheid om laadstations aan te leggen, met een voorwaarde: deze MOETEN (in de VS) CCS1 aansluitingen krijgen.

      Door deze connector nu vrij te geven hopen ze dit te kunnen omzeilen.

      Login om te reageren
    • 718s zegt

      19 november 2022 om 19:21

      Waar baseer je engerd op? Heb je je wel is verdiept in ‘m? Hij is extreem intelligent, heeft de wereld veranderd, vind landende rakketten uit, betaal je via PayPal? Heeft hij gemaakt hé. Met z’n solar bedrijf accupakketten ontwikkelen die jij straks ook aan je huis moet ivm stroom opslag, heb je wel is in z’n auto gereden? Heb je de YouTubes van Joe rogan en elon wel is gekeken..

      Die vent is super tof… En van zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid kunnen een hoop mensen wat leren.

      Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    13 november 2022 om 13:21

    Een standaard voor laden is sowieso goed. Dat het idee van Musk komt moet niet uitmaken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2022 om 13:38

      Maar er is al lang een standaard… Musk is gewoon weer in een narcistische bui en vindt dat wat hij heeft beter is.
      Ik haat andere narcisten en zeg dat Musk de stekker kan steken waar de zon niet schijnt.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        13 november 2022 om 14:20

        Er is geen standaard. Er zijn meerdere types en iedereen kan gebruiken wat hij wil. De ccsv is meest gebruikt en misschien daardoor een onofficiële standaard, maar niet de standaard.

        Login om te reageren
        • oversoft zegt

          13 november 2022 om 15:31

          Er is wel degelijk een standaard. Alle auto’s behalve Tesla gebruik CCS1 in de VS en (inclusief Tesla) CCS2 in Europa.

          Alleen Tesla is de afwijking. Sowieso gaat de Tesla connector nooit iets in Europa worden aangezien die geen 3-fase AC ondersteunt.

          Login om te reageren
          • CYBRTRK zegt

            13 november 2022 om 16:48

            Geen idee waar je dat vandaan hebt maar Tesla’s ondersteunen ook 3-fase AC laden

            Login om te reageren
            • koeberg zegt

              13 november 2022 om 18:46

              Hoe dan??? Tesla connector kent 2 dikke pinnen met een dubbelfunctie voor AC en DC en 3 controlepinnen.
              https://images-stag.jazelc.com/uploads/theautopian-m2en/tesla-charger-labeled-1024×576.jpg
              Leg eens uit hoe je hier 3 fasen doorheen krijgt.

              Login om te reageren
              • CYBRTRK zegt

                13 november 2022 om 19:56

                Ligt aan de markt waar de auto verkocht wordt, maar 3 fasen is zeker mogelijk zie: https://m.youtube.com/watch?v=QtaIRk6BFng

            • oversoft zegt

              13 november 2022 om 23:30

              Dat zeg ik toch ook? Daarom hebben Tesla’s in Europa de CCS2 stekker…

              De Tesla CONNECTOR ondersteunt geen 3 fase, want die heeft maar 2 AC pinnen…

              Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 november 2022 om 17:30

        Eens, deze actie had hij 2 tot 5 jaar geleden moeten doen. Waarschijnlijk was het dan ook probleemloos geaccepteerd. Nu moet Tesla of de rest zich gaan aanpassen. Hier in Europa heeft CCS al gewonnen.

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 november 2022 om 17:30

        Eens, deze actie had hij 2 tot 5 jaar geleden moeten doen. Waarschijnlijk was het dan ook probleemloos geaccepteerd. Nu moet Tesla of de rest zich gaan aanpassen. Hier in Europa heeft CCS al gewonnen.

        Login om te reageren
  3. Habanero zegt

    13 november 2022 om 14:34

    Een puntje voor de EU. Maak de USB-C aansluiting ook tot standaard om auto’s op te laden. Weer een ecologisch probleem opgelost, en een mega-succes voor de ploeg rond Von der Leyen en Michel.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      13 november 2022 om 17:31

      Lekker 100 kW over een USB kabeltje..

      Login om te reageren
      • Habanero zegt

        13 november 2022 om 18:48

        100W of 100kW, het maakt wellicht niet zoveel verschil. De ‘k’ staat voor ‘kracht’, misschien ook voor ‘klimaat’ of ‘krimpvrij’. Zoiets toch, als er vergaderd wordt over dit onderwerp.

        Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    13 november 2022 om 14:41

    Vind Slumerger de beste!

    Login om te reageren
  5. jeroen82 zegt

    13 november 2022 om 15:04

    Ik vind die stekker waar E5 op staat nog altijd de beste keuze.

    Login om te reageren
  6. oversoft zegt

    13 november 2022 om 15:33

    De Tesla connector gaat buiten de VS sowieso geen standaard worden, aangezien deze geen 3-fase AC ondersteunt. Binnen de VS hebben ze een voorsprong qua laadstations, dus daar kan ik me nog enigszins indenken dat dat een argument zou moeten zijn. (Verreweg het grootste gedeelte van de VS heeft ook geen 3-fase aansluitingen).

    Login om te reageren
  7. sportabgasanlage zegt

    13 november 2022 om 16:26

    @willeme de vork zit toch iets anders in de steel. Zie de eerste reactie onder het tweakers artikel https://tweakers.net/nieuws/203348/tesla-maakt-amerikaanse-laadstandaard-beschikbaar-voor-andere-fabrikanten.html#reacties

    Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    13 november 2022 om 17:48

    Tesla is toch overgeschakeld naar CCS alliantie in hun nieuwe auto’s en laadpalen ipv hun eigen connector van in het begin zodat men juist een standaard heeft in de toekomst? Lijkt me juist eerder andersom dat Musk het roer had gedraaid nadat bleek dat de EU dit meer ging promoten en nu blijkt het zogenaamd een uitvinding van hemzelf te zijn? Teveel op Twitter gezeten zeker?

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      13 november 2022 om 18:45

      Wie zegt dan dat het een uitvinding van Musk is?

      Login om te reageren
  9. hjtop zegt

    13 november 2022 om 18:39

    Tsja, Je kunt de vraag ook omdraaien. Bij gebrek aan standaard heeft Tesla er een bedacht en dit vanaf dag 1 aangeboden aan andere fabrikanten. Deze standaard was er veel eerder dan CCS. Je kunt je dus afvragen waarom we een inferieure CCS standaard hebben bedacht. Zonde van het ontwikkelingsgeld. De Tesla standaard is kleiner, prettiger in gebruik en kan een 2x zo hoge laadsnelheid aan. Waarom dan nog CCS?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North