
Ook zo klaar met die felle verblindende lampen midden in de nacht? Er lijkt een oplossing te zijn.
We leven weer in de wintertijd, wat inhoudt dat de kans aanzienlijk is dat zelfs forenzen ’s ochtends in het donker moeten rijden en wellicht ’s avonds een donkere spits tegemoet gaan. En dat betekent: let goed op je lampengebruik. Vooral automatische-lampenstand-gebruikers: je zou bijna zeggen dat je koplampen altijd aan hebben gewoon beter is.
“Verblindende koplampen”
Tenminste, bijna. Want moderne koplampen hebben een nadeel. Vooral LED (Matrix)-koplampen: die produceren toch een verrassend verblindende lampen. Nou werd de theorie altijd zo neergezet dat deze lampen ‘herkennen’ wat ze niet moeten verblinden. Maar of dat in de praktijk werkt? Vaak voelt een moderne lichtbundel alsof iemand constant met groot licht aan rijdt. Niet fijn.

Op de Japan Mobility Show in Tokio is een lichtleverancier ter plaatse genaamd Koito, die een potentiële oplossing biedt voor de verblindende lampen. Opvallend is dat de uitvoering precies zo werkt zoals altijd ‘beloofd is’ voor extreem felle koplampen. De koplampen van Koito zijn namelijk uitgerust met 16.000 individuele ledlampen, die selectief kunnen dimmen dan wel uitschakelen waar nodig. De koplampen communiceren met de ADAS van de auto, zodat de auto precies weet waar de obstakels zitten. De leds richting deze obstakels worden dan minder fel en de rest blijft fel genoeg dat de bestuurder nog steeds genoeg zicht heeft. Voor zover bekend kunnen de koplampen voetgangers, verkeersborden die fel terug schijnen, tegenliggers en auto’s die je volgt herkennen om daar rekening mee te houden.

De vraag is natuurlijk of het echt werkt, al lijkt de praktische uitvoering van de technologie tegen verblindende lampen op hun stand op de JMS te werken. Er natuurlijk nog niks beloofd worden over het toepassen van deze technologie door Koito. Maar dat ze meehelpen is natuurlijk een mooie zaak. Heb jij ook last van die felle lampen? Of is het allemaal onnodig? (via BestCarWeb)





Eerst zien dan geloven of werken én je verbetert de situatie van al die duizenden auto’s niet die nu al met die dotmatrix ledlampen zijn uitgerust. Met name als je als fietser of voetganger zo’n auto tegemoet ziet komen, is het een drama. Maar ook in de achteruitkijkspiegel is het bij sommige merken (o.a. Tesla, Peugeot, BMW) echt hopeloos.
Bij Tesla worden ze slecht af fabriek afgesteld (AT Zimmermann)afleveringservice onbestaand, en blijven zonder onderhoud (blijkbaar ook niet nodig) en blijven zo rondrijden tot de eerste keuring ( 4 jaar BE) waar ze dan massaal afgekeurd worden.
En ja de 2 andere aangehaalde merken is ook spot on.
De matrixlampen op mn (vorige) Audi en huidige Porsche leveren nooit gezeur op. Zie heel duidelijk een donker vakje rondom tegenliggers. Nog nooit gesein oid. Tesla lampen zijn wel de horror als tegenligger. Volop strooilicht.
Die Tesla’s is mij een raadsel hoe dat ooit door de EU typegoedkeuring is geraakt. Je ziet vanaf 100-en meters afstand welke auto’s de Tesla’s zijn, met dat irritante strooilicht.
Was laatst een berichtje over. Veel Tesla’s die bij de keuring worden afgekeurd op verkeerd afgestelde koplampen. Musk’s gedachtegang: Mars verlichten met de Tesla’s, dan weet ie waar die heen moet met z’n raket (wanneer gaat dit er eens van komen).
Tesla en BMW zijn het ergst van allemaal, terug naar halogeen of echt terug in de tijd: kaarsjes
Carbidlampen FTW !
Nog nooit last van BMW koplampen gehad, Tesla daarentegen dagelijks…
Ik heb ook nooit last van BMW koplampen die te hoog staan en rij owv wisselende uren tamelijk veel in’t donker.
Het zijn idd voornamelijk Tesla’s en ook sommige moderne vrachtwagens met matrix koplampen die vrij hinderlijk zijn. De laatste tijd zie ik ook veel nieuwe Opel modellen die altijd met hun automatische grootlichten (matrix of niet?) aan rijden en pas vrij laat naar dimlicht gaan. Daar scheelt ook wat met dat systeem volgens mij.
Niet alleen de lampen van een Tesla zijn een horror voor je ogen 👀
Maar als die automobilist het gewoon vertikt om af en toe even z’n koplampen te poetsen, dan is al die hightech shizzle helemaal voor noppes.
Met name opstartende zout water in de winter zorgt voor zoveel verstrooiing als je dat op je koplampen laat zitten, dat je letterlijk iedereen verblindt.
Ja, ik ben schuldig ! Rijd iets Zweeds suffig met dat geavanceerde lichtspel. Fantastisch ! De auto zoekt zelf de zaken die extra “ aangelicht “ moeten zoals bv. verkeersborden. Maar tegenliggers raken regelmatig in paniek want er komt licht aan. Dit terwijl er geen sprake is van verblinding. Tenminste wanneer je niet een konijn bent dat richting de lamp van de jager rent om…. Dus mijn advies is : Niet kijken in de lichtbundel maar hou je bezig met jezelf. Nog een ongevraagd (eigenlijk niet gerelateerd of misschien wel) advies: probeer niet verder te kijken dan jouw autolampen kunnen schijnen. Bezorgt alleen maar hoofdpijn en levert niks op.
Grappenmaker.
Je hoeft niet in lichtbundels te kijken om erdoor verblind te raken natuurlijk. Als jij regelmatig tegenliggers hebt die klagen over verblinding, dan ligt dat primair aan jou of jouw auto.
Weer zo’n lolbroek in een xc90 waardoor ik helemaal niks meer zie, en dan is het nog mijn eigen schuld ook?
Heb je dan een Saab of een klassieke Volvo van voor de tijd dat dit een Chinees merk is geworden?
Het verschilt wel echt enorm per merk en de uitvoering daarvan. Een maandje terug een poosje met een C8 Audi A6 uit 2025 gereden met Matrix Led en dat werkt echt rammend goed, je ziet precies de lichten uitgaan om de auto’s, tegenliggers, ook met rare bochten en glooiingen op de weg. Dat is echt real-time met een enorm snelle respons-tijd, om het maar even zo uit te leggen. Voor in Italië was dat erg fijn en leuk om te ervaren hoe goed het kan werken.
En de stereotype klopt over oude Tesla’s die ongeveer altijd omhoog staan afgericht, terwijl alle lampen toch zichzelf moeten kunnen afstellen in de hoogte? Volvo/Polestar heeft een vertraging van een paar seconden en die is niet helemaal aan het opletten, de AliExpress sensoren die daar in zitten mogen wel een upgrade gebruiken. Ik heb haast de neiging om mijn grote licht (LED) soms handmatig aan te zetten zodat de sensoren van tegenliggers mij zien. En dat terwijl je groot licht in Nederland zo goed als niet/nooit nodig hebt als je goede LED lampen voor hebt..
Heb zo’n idee, dat sommige medeweggebruikers wel erg gevoelig zijn voor andere koplampen dan halogeen. M’n oudere Brit heeft xenon (heel erg hip & happening in het eerste decennium van deze eeuw), die prima staat afgesteld en desondanks zo heel af en toe alsnog tot hysterisch knipperende tegenliggers leidt. Kwezels !
Soms is het niet eens zozeer de sturing van de lichtstraal, maar simpelweg de gigantische hoeveelheid licht die geproduceerd wordt. Xenon is daarbij vaak een wat koelere tint, wat dat nog eens versterkt.
En bij oudere auto’s is het glas van de koplampen ook niet meer helemaal krasloos, wat extra verstrooiing oplevert.
Qua dat laatste : daar heb je een punt. Mijn koplampglazen zijn weliswaar recent gepolijst (door yours truly), maar die glazen zullen ondanks dat vast niet meer zo krasvrij zijn als toen de wagen de fabriek uit rolde. Maar goed, ik ga er vanuit, dat dat maar een marginale verstrooiing tot gevolg heeft.
Vanaf de BMW G-series met LED koplampen werkt het ook zéér goed! De tegenliggers rijden ook in een donker vak en hoeven niet met hun lichten te knipperen. Op de E en F-series was het precies nog de middeleeuwen in vergelijking
Om meer LED’s nou als oplossing te presenteren? Ik denk dat de oplossing meer in hogere resolutie camera’s zit en snellere reactie tijden. Of je dan 64 of 16000 LEDs onafhankelijk kan aansturen maakt niet uit.
Overigens valt met me op dat het altijd de ‘have not’s” zijn die met hun groot licht knipperen. En hoewel ik zelf heel verblindingsgevoelig ben, ik rijd in het donker met zo’n gele bril, wordt ik eigenlijk alleen verblind door oude barrels waar iemand het weer eens gepresteerd heeft een H7 lampje er verkeerd om in te zetten of iemand met handmatig grootlicht en dat vergeet op tijd uit te zetten.
Bij een H7 zien we niet vaak dat de DIY er ze er verkeerd inplaatst, met de duplex lamp was het destijds dagelijkse kost
Ik rij uiteraard ook veel in het donker, en met regen was dat helemaal een drama. Mijn Tesla heeft van die matrix lampen en je ziet dat deze netjes een donker blok maakt bij een tegenligger en verkeersborden etc mooi uitlicht. Ik krijg nooit lichtsignalen dus ik denk dat ze wel goed staan.
Waar jenaast Teslas ook last van hebt zijn die BMW, Audi en VW lampen. Die hebben vaak te laat door dat je er bent. Bloedirritant. Ik rij dus sinds kort ook met zo’n geel brilletje. Ziet er niet uit, maar je sleept iedereen en alles terug in het halogeen tijdperk en het is gedaan met het verblindende wit-blauwe licht.
Sorry meneer Uw koplamp is kapot dus de auto is economisch total loss
De Suv hype helpt ook niet als je een wat lager bij de grond auto rijdt.
Hopeloos irritant die matrix led lampen. Zelfs als ze niet slecht functioneren irritant verblindend. Heb het seinen allang opgegeven; is als vechten tegen windmolens (Don Quichote) want voor de eigenaren zijn het fijne lichtbundels.
Tesla’s zijn idd negatieve uitschieters.
Tesla is dramatisch qua koplamp verblinding. Duitse merken zijn altijd perfect.
Ik heb op mijn oude auto gewoon H4 met een scherpe lijn. Strak afstellen (elke meter vooruit is 1cm naar beneden) en je verblindt nooit iemand. Ik heb tot 130 per uur echt geen behoefte aan meer licht.