• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opvolger Audi TT (2014): details lekken uit

Auteur: ricardo, gepost 17 maart 2012 om 12:16 – 52 Reacties

Audi TT-schets uit 2007

Van de huidige Audi TT is onlangs een Plus-versie uitgekomen (360 pk, awwyeah!) en dat betekent langzaam toewerken naar een nieuwe model. Over een paar jaar is het alweer tijd voor de derde generatie van de TT, en daarvan zijn al de nodige details uitgelekt.

Het Britse CAR Magazine opent het geruchtengala omtrent de nieuwe TT die in 2014 zal arriveren. Volgens het blad wordt hij een stuk hoger gepositioneerd (figuurlijk, het wordt geen off-roader) dan nu het geval is. Hij kruipt dus dichter naar de R8 toe waarmee ruimte wordt gecreëerd voor een model ónder de TT; de veelbesproken R4/R5 met middenmotor-configuratie.

De next-gen TT zou op het nieuwe MQB-platform van Volkswagen komen te staan -dat zal debuteren in de nieuwe A3– wat flink moet schelen in de productiekosten. CAR Magazine rept over een besparing van 20%, maar dat lijkt ons wel erg rigoureus. Ook een gewichtsbesparing van om en nabij de 60 kilo komt op het programma te staan.

Aangezien de TT hoger in de Audi-ranglijst komt te staan wordt er rekening gehouden met een opgevoerde 2.5 TFSI als topmodel, goed voor een RS-badge en 385 pk. Audi’s top engineer Michael Dick wist dat te bevestigen. De instapper wordt als vanouds een 1.8 TFSI met ongeveer 180 pk. De 2.0 TFSI is ook van de partij en moet goed zijn voor 220 danwel 280 paardenkrachten. Dieselen schijnt ook te kunnen, en daarvoor moet een 2.0 TDI zorgen. Het nadeel is wel dat laatstgenoemde niet over Quattro-aandrijving beschikt en alleen via de voorwielen wordt aangedreven. Schakelen zou via een handbak met zes verzetten moeten verlopen of een zeventraps S Tronic (komt in 2015).

Het is nu nog wat prematuur om iets over het design te zeggen, maar reken op een LED-offensief en een single frame grille als de meest kenmerkende features voor de voorkant. Nu is het afwachten op de vroegtijdige fotolozing voor de onthulling. De Coupé zou overigens in juni van 2014 debuteren, de Roadster volgt in november van dat jaar.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Audi TT is goedkoper, maar nog steeds te duur
  • Mijn Auto: Audi TT-RS van Menno
    Mijn Auto video: Audi TT-RS van Menno

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, iaa-2013, TT, tt-rs

Vorig bericht: « Renault’s nieuwste vlaggenschip heet ‘Talisman’
Volgend bericht: Belgische politie slingert EVO-racer op de bon na filmpje »

Lees Interacties

Reacties

  1. therealcalover zegt

    17 maart 2012 om 12:22

    Wat is de verschil?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      17 maart 2012 om 12:28

      @therealcalover: Deze autootje word ligter.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        19 maart 2012 om 08:58

        @alcantara:
        Zal moeilijk gaan, de huidige TT met 2.0 TFSI weegt amper 1260kg. Is door het veelvuldig gebruik van aluminium best al een licht karretje…

        Login om te reageren
    • fean zegt

      17 maart 2012 om 12:31

      @therealcalover: zoals in het bericht hierboven wordt aangegeven een nieuwe TT met allerlei verschillen tov de vorige, anders staat het er niet he..

      Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      17 maart 2012 om 13:15

      @therealcalover: dat is m niet p het plaatje dat is de huidige

      Login om te reageren
  2. conny zegt

    17 maart 2012 om 12:29

    Ziet er goed uit

    Login om te reageren
    • akrapovic zegt

      17 maart 2012 om 12:56

      @conny: wat ziet er goed uit? Die kleurplaat?

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        17 maart 2012 om 14:20

        @akrapovic: haha lol :P

        Login om te reageren
  3. jippie zegt

    17 maart 2012 om 12:39

    Probleem van de TT is dat het design zo snel verouderd.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    17 maart 2012 om 12:45

    Raar verhaal, goedkoper te maken en hoger gepositioneerd? Terwijl deze dan tussen de R4 en R8 gaat kosten. Veel logischer zou zijn de TT onder de R4 te positioneren. TT als dure Scirroco, R4 als Boxter/Cayman tegenhanger en R8 als 911 tegenhanger.

    Login om te reageren
    • bartjuh zegt

      17 maart 2012 om 13:16

      @mashell: ja dat lijkt mij ook. Helemaal omdat die r4 door ze midden motor beter in verhouding is, Dus meer potentie heeft.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    17 maart 2012 om 12:50

    Details ? Vertrouwd (saai) uiterlijk.
    Onderstuurd als de nete.
    Veuls te duur voor die goedkope VW rommel die ze verbergen onder een laagje zacht plastiek.

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      17 maart 2012 om 16:05

      @norge: Jij hebt nog nooit in een TTRS gereden zeker

      Login om te reageren
      • bisazza zegt

        17 maart 2012 om 16:11

        @pexiges: laat gaan joh… Z’n leven is al beperkt genoeg…

        Login om te reageren
      • pikes83 zegt

        17 maart 2012 om 23:42

        @pexiges: nou vertel hoe rijd dat dan ben benieuwd?

        Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      17 maart 2012 om 19:55

      @norge: Heb toevallig vandaag proef gereden met een TT 2.0 TFSI onderstuurd is ongeveer het laatste wat ik over die auto zou zeggen.

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        18 maart 2012 om 16:50

        @911GT2:

        Tsja, iemand met een onderstuurde Hyundai i30 CW CRDi i-Catcher, en 15″ velgen, moet je natuurlijk ook niet al te serieus nemen ….

        :-)

        Login om te reageren
      • StijnB zegt

        19 maart 2012 om 09:04

        @911GT2:
        +1 Schakelt goed, is licht (1260 kg) en is zelfs met de 2.0 TFSI snel genoeg (6,6s naar 100). Enig nadeel is het wat lichter stuur op hogere snelheid en het gebrek aan achterruimte. Maar een fantastische wagen die helaas te vaak over het hoofd wordt gezien omdat de eerste generatie geen wegligging had die bij de looks pastte…

        Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    17 maart 2012 om 12:52

    Hopen dat het niet weer zo’n kappersbarrel wordt. De huidige TT is zum kotzen! Maar Audi kennende zullen ze een A3 pakken en er een rondere dak op gaan zetten.

    Login om te reageren
  7. love4sportcars zegt

    17 maart 2012 om 12:53

    Raar, op audiblog.nl zeggen ze juist het omgekeerde; de 3e TT gaat terig naar de 1e generatie, dus positionering blijft eigenlijk hetzelfde, en de basismotor wordt een 1.4 TFSI met 185 pk( incl. Cilinderuitschakeling) en euh… Misschien niet onbelangrijk, maar op audiblog.nl stond ook dat het Quattro concept NIET in productie gaat…..;(

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    17 maart 2012 om 12:53

    @norge: klopt helemaal! VW rommel is het!

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      17 maart 2012 om 14:16

      @rufctr01: Wel goede VW-rommel natuurlijk. ;)

      Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      17 maart 2012 om 15:01

      Altijd mooi om te zien dat lieden zonder knaken trachten de premium merken af te kraken …..

      :-)

      Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    17 maart 2012 om 12:56

    huidige TT is een verdomd mooi wagentje, komende TT zal ook een lekker bommetje worden..

    eerste TT daarin tegen heb ik nooit mooi gevonden, een typisch vrouwen wagentje vind ik het.. maar die kunnen we inmiddels wel vergeten.. :)

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      17 maart 2012 om 14:18

      @dennisr: Helaas kan ik hem niet zo snel vergeten. Bij mij in het dorp rijden er een stuk of 10… Gelukkig rijdt er ook een TT-RS! :)

      Login om te reageren
  10. mrs250 zegt

    17 maart 2012 om 12:58

    Ik snap de positionering niet helemaal in combinatie met de motoren. Als je hem tussen een model met middenmotor en de R8 wilt zetten moet je niet met 4-cilinders met 180pk aankomen. Daarbij… De TT is nooit geroemd om zn wegligging, lijkt me handiger om die middenmotor als de betere neer te zetten.

    Maarja, het blijft een TT, ongetwijfeld genoeg kappers die hem kopen. ;)

    Login om te reageren
  11. KaCh1ng zegt

    17 maart 2012 om 13:00

    ging er geen R4 uitkomen? zou een betere opvolger voor de TT zijn

    Login om te reageren
  12. akrapovic zegt

    17 maart 2012 om 13:02

    Het blijft toch een vrouwenauto, alleen de rs is nog te doen. Verder wil je er als man zijnde echt niet in worden gezien

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      19 maart 2012 om 09:00

      @akrapovic:
      Your loss, de huidige TT is echt een goede rijderswagen (itt de eerste generatie)

      Login om te reageren
  13. HZW zegt

    17 maart 2012 om 13:08

    Dit is toch wel lichtelijk achterhaalde info.
    Het hele R4/R5 verhaal is afgeblazen en dat heb je recentelijk in de media kunnen lezen.

    Login om te reageren
    • jonathan zegt

      17 maart 2012 om 13:25

      @HZW: De R4 is helemaal niet afgeblazen, het quattro concept daarentegen wel

      Login om te reageren
  14. Flamingo zegt

    17 maart 2012 om 13:19

    wanneer komt audi met deze tokkiebak?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      17 maart 2012 om 14:21

      @Flamingo: tenminste een Audi die onderscheidend is :P

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        17 maart 2012 om 19:57

        @rubenpriest: Das toch gewoon een A5 met een andere neus?

        Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      17 maart 2012 om 19:40

      @Flamingo: Die is definitief dood: http://www.audiblog.nl/?p=56274

      Login om te reageren
  15. ytrewq zegt

    17 maart 2012 om 13:28

    @flamingo
    Het audi quattro concept gaat niet in productie, het project is te duur door het materiaalgebruik.

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      17 maart 2012 om 14:03

      @ytrewq: moet het nog zien

      Login om te reageren
    • kickass zegt

      17 maart 2012 om 14:19

      @ytrewq: Jammer vond het wel een mooi concept…

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      17 maart 2012 om 16:08

      @ytrewq: gebruiken ze toch ander materiaal? of kom ik nu met een TE simpele oplossing? :|

      Login om te reageren
  16. Raddraaier zegt

    17 maart 2012 om 15:36

    Als ik in de markt was voor een TT, zou ik gaan voor de A5 of de RCZ. Afhankelijk van m’n budget.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      17 maart 2012 om 19:59

      @Raddraaier: Grappig, ik was in de running voor een RCZ totdat ik vandaag een TT gereden heb. Het verschil in rijeigenschappen is zo groot dat het design van de RCZ dat eigenlijk niet meer goed kan maken…

      Login om te reageren
  17. mightymike zegt

    17 maart 2012 om 16:21

    Aan de hand van een tekening kan je geen mening geven. Speculatie ten top, komt vast wel een goed blok in en krijgt prima rijeigenschappen maar nu valt er niks over te zeggen

    Login om te reageren
  18. michelyman zegt

    17 maart 2012 om 16:45

    Wat is het verschil? Gele ramen? Grotere velgen? De lijnen van de auto blijkbaar niet.

    Login om te reageren
  19. Tommy2 zegt

    17 maart 2012 om 17:34

    Informatie die iedereen wel kan bedenken. Gewoon wat extra pk’s wat voor zich spreekt, MQB worden alle (kleiere) nieuwe modellen op gebouwd, en die 7-traps S tronic is net nieuw dus zal ook gebruikt worden.

    Ik vraag mij trouwens serieus af of de TT nog wel bestaansrecht heeft als er een ‘R4’ met middenmotor komt. Die zou toch een veel betere wegligging moeten hebben, terwijl hij lager gepositioneerd is.

    Login om te reageren
  20. pikes83 zegt

    17 maart 2012 om 18:22

    De eerste generatie TT is nog altijd de mooiste.

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      17 maart 2012 om 21:47

      @pikes83: idd zag m laatst staan helemaal origineel in het zilver, ziet er nog erg goed uit!

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        19 maart 2012 om 09:02

        @Flamingo:
        Is toch wat smalletjes die eerste TT. De tweede betekende ook een gigantisch evolutie in prestaties en weggedrag. Staat met zijn aluminium onderstel vooraan véél verder af van een Golf…

        Login om te reageren
  21. mellie zegt

    18 maart 2012 om 09:54

    Mooi hopelijk zakt het huidige model dan in prijs kan ik die miss aanschaffen

    Login om te reageren
  22. ytrewq zegt

    18 maart 2012 om 21:35

    @dennisr
    Dan zou de auto meer wegen dan de originele quattro en dat mag natuurlijk niet!

    Login om te reageren
  23. lowlow zegt

    18 maart 2012 om 22:30

    Gigantisch weinig verrassende details… Eigenlijk hetzelfde als deze versie met in een geval iets meer peekaas. Hopelijk kunnen ze het vrouwelijke wat inruilen voor dat meer stoere. Wat ze al een beetje deden bij de overgang van 1ste naar 1de TT

    Login om te reageren
  24. lowlow zegt

    18 maart 2012 om 22:30

    *naar 2de TT

    Login om te reageren
  25. janklaassen zegt

    27 maart 2012 om 22:52

    Oké, vanaf 2015 nog fijn een 2.5T 5-cil met 400pk<

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North