![Q7](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Audi-Q7-front.jpg)
Opschudding alom. Soort van.
Audi heeft de olie het gamma van de Q7 ververst. De oude zespits diesels met respectievelijk 218 en 272 pk moeten plaatsmaken voor nieuwe zespits diesels met 231 respectievelijk 286 pk. De oplettende lezer heeft het waarschijnlijk al door: deze cijfers kenden we al van de nieuwe Audi A6. Audi’s grijpt de switch aan om de Q7 mee te slepen in de moderne badge-bonanza van het merk. De typeaanduiding ‘3.0 TDI’ moet wijken ten faveure van de badges ’45 TDI’ respectievelijk ’50 TDI’. Beide aggregaten voldoen aan de strenge Europese Euro 6D Temp-uitstootnormen.
Nu we het toch over uitstootnormen hebben: Ingolstadt heeft duidelijk nog steeds volop vertrouwen in diesel. De 45 TDI en 50 TDI zijn (voorlopig) namelijk tevens de enige Q7’s die je kan kopen. De grote SUV van Audi volgt daarmee het voorbeeld van zijn broer van Volkswagen, de Touareg (rijtest).
De SQ7 met 4.0 V8 TDI is, ondanks dat er laatste nog drie aan de Belgische politie werden geleverd, al enige tijd uit het gamma verdwenen. Q7’s op benzine staan helemaal niet op de kaart, dus als je een fullsize-SUV van VAG maar tevens intens geniet van vonkende bougies, dan moet je uitwijken naar de Porsche Cayenne, Bentley Bentayga (rijtest) of Lamborghini Urus.
Dat is nou jammer, wilde toch echt een Q7 kopen, met benzine torretje. Helaas dan maar even verder kijken
@lekkerlinksrijden: Gewoon een nieuw voorraad model aanschaffen.
@lekkerlinksrijden: Range Rover sport maat.
volgend jaar komen volgende motoren ook nog:
3.0 diesel met 211pk
3.0 benzine met 340pk
De SQ7 komt ook terug met de gekende 4.0 BiTDI met 435pk
En owja, de hybride (e-tron) komt volgend jaar ook terug
De oude benzinemotoren kwamen niet meer door de WLTP cyclus toch? Lijkt mij dat ze makkelijk de V8 van de urus of bentayga moeten kunnen swappen.
@markie123: Elke motor kan door de WLTP-test geraken. Het is geen test dat motoren gaat afkeuren of verbieden. De oude V6 motoren gaan gewoon zéér hard stijgen in CO² uitstoot als het met de WLTP-norm getest word. Dat is ook de reden dat Audi enkele motoren uit het gamma heeft genomen en terug in de markt plaats met mindere pk’s en mild-hybride principe.
@dt89: Maar als dit een eerlijkere test is, dan zou je toch juist verwachten dat spaardieseltjes daar in verhouding meer last van hebben? Mijn ervaring is dat hoe groter de motor is, Hoe groter de kans is dat je in de buurt kunt komen van het opgegeven verbruik.
@kareljansen: Klopt, ga ik ook niet ontkennen. Dat is ook de reden dat bij Audi de zogenaamde ultra motoren weg zijn ondertussen. En de meeste motoren met mild-hybrid komen. En WLTP gaat inderdaad een realistischer verbruik geven maar vooral een correctere CO² en daar is het voornamelijk om te doen. En weet dat er nu voornamelijk in NEDC 2.0 word gecommuniceerd, dus NEDC correlated.
@dt89: Dat vele modellen met mild-hybrid komen heeft mogelijk ook nog een fiscale grondslag. In Duitsland zijn er namelijk plannen om elektrische en hybride modellen tegen de halve bijtelling voor privé gebruik te laten rijden.
Aangezien de Duitse premium merken allen hoog inzetten op deze Nikko aandrijving, heb ik het vermoeden dat ze enige voorkennis hebben.
Ik zou zo’n 3.0 TFSI toch juist kunnen waarderen in deze auto. Zuipen doet ie toch al en echt snel hoeft zo’n auto niet te zijn (al is 333pk, ook op dat gewicht meer dan vlot).
@granlusso: werd eerst wel geleverd en dat leverde een sprint op van 5,5 seconde naar de 100 als ik mij niet vergis. Niks te klagen!
@wildewesten: Ja, zag ze weleens te koop staan. En wat betreft dat sprintje: absoluut vlot zat!
@granlusso: ik heb zo’n Q7 met 3.0 tfsi, wat een heerlijke wagen is dat… maar zeer zeldzaam…
~de olie~ ververst ?
@allesmetturbo: dat doen de meeste audis vanzelf
@srthellcat: De mijne verbruikt per 30.000 km geen volle liter.
“Audi’s grijpt de switch aan om de Q7 mee te ..”, oej van dit soort zinnen gaan mij de tenen krommen. Ik ben dan ook wel een erg degelijk typje.
ehm… pflanzgarten ?
@sezz:
Niet op letten, is normaal.
@sezz: ja die is vreemd, bij Jaapiyo zijn die uitroepen meestal aan voedsel gerelaterd dus “fleischpflanzerl” was logischer geweest. Zo’n Nurburgring Streckenabschnitt is gewoon uit de bocht springen.
218pk in zo’n tank. Wat een k*t motor
A ja