
De olieprijs zit aardig in de lift. Ondertussen brengt een vat ruwe olie alweer meer dan 90 dollar op, het hoogste niveau sinds oktober 2008. Medio 2008 betaalden wij 1,70 euro voor een liter loodvrij en vroegen we ons af of we dat jaar nog de twee-euro-per-liter-grens zouden halen. Zover is het gelukkig niet gekomen. Rond die tijd moest in de Verenigde Staten voor een gallon benzine een recordprijs van meer dan 4 dollar worden afgerekend.
Oud Shell topman John Hofmeister heeft op eBay een glazen bolletje op de kop getikt en voorspelt dat Amerikanen rond 2012 zo’n 5 dollar per gallon zullen afrekenen. Dat is dus 25 procent bovenop de recordprijs uit 2008. Als de beste man gelijk krijgt en we kort door de bocht even 25 procent optellen bij onze recordprijs uit 2008, dan komen we uit op een nette 2,13 euro per liter. Een spannend vooruitzicht dat nog leuker wordt wanneer je bedenkt dat de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is. Dus ook de rekening van het energiebedrijf zal gaan drukken op onze koopkracht, om nog maar te zwijgen over alles wat er verder duurder wordt door een hoge olieprijs.
Maar goed, als oud Shell topman zal John Hofmeister best enig inzicht hebben, echter heb ik nog nergens een glazen bol gezien die echt werkt, dus we wachten lijdzaam af wat de toekomst ons brengt. Een leuke hybride of EV misschien? (via: cnn)





Ik denk dat ik eerder met de trein/ov ga dan met een hybride of EV…
tussen nu en 5 jaar komt er vast een nieuw record
Flink doorgassen nu allemaal, nu kan het nog, over 20 jaar kan je aan je kinderen vertellen dat je nog voor je plezier ging autorijden (en je kon het nog betalen ook!)
Klote Amerikanen!!! Omgerekend betalen ze 1 euro per liter….hetgeen een utopie is in ons land.
@y.master: hier in kuwait betaal ik 16 euro cent per liter! gooi hier de pajero vol (70 liter) voor 12 euro..
@spykerboy: nja, dan moet ik nog terugrijden en is het tankje weer leeg ? ;-)
Dat wordt dus een Nissan Leaf rijden met z’n allen… nooo!!1
:S he bah,hier heb ik helemaal geen zin in!!
Helaas, het is hier aan de pomp ook al weer te merken. De Diesel heeft maanden lang zo rond de 1.17 geschommeld.. vanmiddag moest ik tanken en hij is nu (al) 1.26.. begin deze maand was het nog 1.18.. jammer.. daar gaan we weer.. de crisis had toch voordelen..
@Freewarefreak: Beetje Premium benzine langs de snelweg is al 1.66~1.68 per liter … dat is 365 gulden-center per liter !
Als je dat voor een Amerikaan omrekent naar $/gallon, dan gelooft ie het gewoon niet.
Zolang de prijs niet meer onder de 1,45 zakt voor een liter euro95 ga ik echt niet meer tanken. Mij zullen ze niet krijgen, ga nog liever met de fiets zo!
@Alcantara: …dát zal ze leren ! :lol:
ja, ik heb duidelijk een goed moment gekozen om auto te gaan rijden :’) Slechte ontwikkeling, maarja, het is niet alsof je een keus hebt.
Dat de prijs zo hoog ligt hebben we te danken aan onze overheid!
Dáárom dat de gasfactuur thuis zo gestegen is.
Ik heb het wel al gemerkt, vanmorgen nog €1,324/l diesel zien staan bij de plaatselijke power… En de veel goedkopere G&V (oid) stond ook al op €1,22/l..
Waar is Weird al Yankovic? ”I bouughht it, on, eee-bayy”
Heb ergens ook het idee, of het nou wel of niet vanzelf zal komen, dat het sowieso gaat gebeuren als zo’n joker het gaat roepen…
Volgens mij heeft ie aandelen olie ;-)
De LPG prijs is ook al hard gestegen. Was het twee maanden geleden nog voor +/- €0,60 is het nu al +/- €0,75. Stijging van ruim 25%! :shock:
@YK:
Moet ook niet op gas gaan rijden. Punt 2 (mierenneukerij) het is exact 25% dan
@YK: In de winter is de LPG altijd een beetje duurder dan in de zomer, maar de prijzen schieten nu idd wel erg snel omhoog.
Mocht dat gebeuren en het gevolg is dat mensen minder gaan rijden, daalt het van zelf. Waar geen markt voor is (of de markt daalt) moet je ook zakken met je prijs om het nog te verkopen. Meeste mensen zullen wel niet geheel serieus zijn, maar goed. Vooralsnog is autorijden voor meeste mensen een verslaving net als roken dat kan zijn. Dus hoeveel hij ook stijgt die mensen die verslaafd zijn kopen het toch wel. Zodra er dus minder mensen op fossiele brandstof gaan rijden, deste sneller de tankstations zeggen: sorry meneer de sheik, ik verkoop het bijna niet meer, dus koop ook minder in. Enzovoort
Beetje jammer dit, die Amerikanen moeten niet zeuren.
helaas wordt dat dan geen leuke 1e auto voor mij voorlopig, er zit niks anders op dan de ka van m’n moeder nog maar ff gebruiken… of de familiebak van me pa(Espace)…
“wij van wc eend” verhaal, lekker zelf speculeren op je eigen product om de markt uit angst gedreven kunstmatig hoog houden.
Als beleggers meegaan op deze speculatie en hun onzekere aandelen verkopen om olie futures te nemen wordt de prijs hoger terwijl de markt eigenlijk niet verandert is, een zelf self-fulfilling prophecy, in het voordeel van shell
@dw: Het lijkt inderdaad op een ‘shell-fulfilling prophecy’.
@Crosscabouter: :lol:
waarom is hij nu oud topman? leuk zulke broodje aap verhalen. zo maak je de prijs kunstmatig hoog. als je het maar vaak genoeg verkondigd, gaat iemand die invloed op de prijs heeft er ook in geloven. “sorry maar ik heb per ongeluk op enter gedrukt en nu staat de wereld olie prijs op 5 dollar per gallon”, of zoiets dergelijks. één groot kartel is het, al die oliemaatschappijen/olie producerende landen. dit is nog erger dan drugs. daar wordt wel tegen opgetreden, maar tegen die olieproducenten niet. de tabakindustrie wordt aangepakt door globale rookverboden. de mensheid wordt opgescheept met EV en hybride voertuigen. allemaal interim oplossingen. waterstof is eigenlijk het enige, maar dan stoot je die olieproducenten tegen het hoofd. die houden de hele boel tegen.
Alleen hier al om zouden we over moeten stappen op alternatieven brandstoffen. We worden in gijzeling gehouden door een verslaving die totaal geen waarde meer heeft als we de alternatieven serieus een kans gaan geven.
Als je dat niet wil zien dan ben je een junk.
Lijkt me eerder dat de gemiddelde AB reaguurder met grote oogkleppen rondloopt. Glazen bol heb je nauwelijks nodig voor zo een voorspelling. Wat nu aan het gebeuren is al jaren aangekondigt: de prijszetting van ruwe olie verandert van politieke beslissingen van vnl.de OPEC van hoe veel ze wensen te produceren, naar de meer rechtlijnige verhouding van vraag en aanbod. Want vanaf ongeveer nu (+- enkele jaren) zal de globale vraag naar ruwe olie de productiecapaciteit overstijgen. Meer bekend onder de naam Peak Oil. En de prijs zal daarmee enkel omhoog gaan zolang er geen nieuwe grote crisis komt die de vraag doet verminderen.
Al sinds 2006 is de productie van conventioneel uitgewonnen ruwe olie gepiekt en die zal enkel minderen met de tijd. De zoektocht naar alternatieven, waaronder olie die moeilijker toegankelijk is, is al begonnen en de energiemarkt zal voor altijd veranderen. De officiele prognoses zijn optimistisch om de economische stabiliteit te behouden, maar feit is dat de IEA ieder jaar minder optimistisch is.
Ik zeg, zorg ervoor dat je van elke km geniet, als je enkel in de file gaat staan laat aub die auto thuis want dat is pure verspilling op alle vlakken, een autoliefhebber onwaardig. Dan idd liever de trein of de fiets. Of gewoon thuis blijven…
@Onehp: jij ziet een oliecrisis veroorzaakt door de markt…dat mag…maar bedenk héél goed, dat van elke liter brandstof 70 eurocent naar de schatkist gaat ! Als er daadwerkelijk een tekort zou zijn / komen, dan is dat vooraleerst óók op een thuismarkt (oliewinning) te merken. Maar in Kuwait etc…kost brandstof geen drol. Schaarste is een uitvinding van de overheid om zichzelf daarmee te verrijken.
Laten we gaan staken! Twee weken niet tanken, dat zal ze leren!
of naar kuwait verhuizen, al zal een kratje grolsch daar wel weer ietsje duurder zijn…
@Simpson: Water kost in het midden oosten goud!
Neerlands’ gas moet gewoon tegen kostprijs worden aangeboden aan Nederlanders.
We geven het gas bijna gratis weg aan Italië en aan tuinders. Maar zelf betalen we de hoofdprijs. Kutzooi.
@zdev: EN…de wegenbelasting is 2x zo hoog als voor eenzelfde benzine-auto…
Olieprijs maakt weinig uit, al zou die (en de dollar) zeer laag staan, dan verhogen de corrupte regenten gewoon alle belastingen op brandstof met een extra 20%.
Mede omdat ik vorige maand 100 euro kwijt was om mijn BMW zes cilinder vol te tanken (en dit zo zou blijven in de komende jaren, dankzij de hoge belastingen e.d.) en ik 900 euro per jaar moest betalen aan wegenbelasting (tendens chronisch stijgend, provincies komen zogenaamd eeuwig geld tekort, minder uitgeven is voor de bureaucratie nooit een optie), ben ik overgestapt op een tweedehands Honda Civic Hybrid.
Compleet uitgerust, loopt 1 op 18, klinkt misschien gek, maar ik ben er zeer blij mee. (Mocht ik ooit het geld hebben dan koop ik een gebruikte XC90 D5 automaat (ja ik geil op SUV’s :), maar de komende jaren die Japannert rijden).
Derde generatie Prius zou praktischer zijn (sneller en vijfde deur, maar is gebruikt twee keer zo duur, misschien iets voor de toekomst).
If you can’t beat them, join them ;)
@Dennis
de berekening is we erg kort door de bocht want in Amerika is er niet of nauwelijkssprake van accijnzen, en in je berekening ga je er er dus ok vanuit dat naast de prijs zonder belastingen de accijnzen ook nog eens 25 procent zullen stijgen. Klopt niet he?
Het bedrag zal dus lager uitvallen dan 2,13 euro
Boeien. Waarschijnlijk gaat die prijs wel naar 5 dollar, maar meer omdat Amerikanen de accijnzen gaan verhogen.
@laurensje: een gallon is ca. 4,5 liter…waar lullen ze over …
ik denk zat ze die BP ramp kosten gewoon uit de consumenten gaan trekken !!.
Je kan geen appels met peren vergelijken, een liter benzine kost in de States zo €0,5 P/L. Dus als daar 25% bijkomt krijg je totaal iets anders dan als je 25% bij €1,60 optelt, omdat er hier meer accijns op zit moet je die niet verhogen maar in NL durven we niet te demonstreren dus als het er echt op aan komt dan hoor je niemand klagen.
@The360box: Hoezo durven we niet te demonstreren? Zolang we leven zoals we leven maakt die paar pleuro extra in je benzinetank toch geen fuck uit. Ondanks de ingrepen van de staat (die we overigens gewoon terugzien in de begroting en aan ons land worden uitgegeven) hebben we een besparing zelf in de hand.
Wat maakt het nou uit? benzineauto’s verdwijnen toch wel.
dat heeft ie van mij
en benzine autos verdwijnen niet he. pasterop!
@Flamingo: Gelukkig wel. Benzineauto’s zijn vies, ze trillen, ze zijn complex en dus onnodig duur en ze zijn veel storingsgevoeliger dan auto’s met een elektromotor. En dat vette inlaat- en uitlaatgeluid hoeft niet te verdwijnen, een paar speakers lossen dat zo voor je op.
@Jochempie: Oke, waar is de ADMIN als je hem nodig hebt? Deze jongen brengt mij aan het huilen :'(
@ZwerverRoodbaard: Chill out, elektrorijden is veel minder erg dan dat het lijkt. Het enige dat we moeten hebben is ofwel accu’s met een goede capaciteit danwel niet-lekkende waterstoftanks.
Ik voorspel dat overmorgen de laatste dag van 2010 is. Wat een kut voorspelling zeg.
Het is geen voorspelling, dit hebben ze al lang in de boeken staan.
Ze kunnen met de prijs doen wat ze willen, waarom denk je dat ze het ene winstjaar na het andere hebben?
Het staat allemaal al vast.
Bekijk the documentaire Aftermath: World Without Oil.
Moge Shell ten onder gaan en moge de mensen zelf hun brandstof gaan verbouwen.
Mvg,
Remon
Zullen we nu eerst eindelijk dat kwartje van Kok eens beginnen terug te geven aan de automobilist, dat was heel veel jaar geleden toch een tijdelijke maatregel…?
Wij olie junkies worden nog eens goed genomen. Buig maar even goed voorover. De olie industrie gaat je even lekker nemen. Alweer.
EV’s FTW.