Deze licht aangepaste oude Audi S8 is dikker dan de nieuwe. Maar is het ook mooier?
Nog niet zo heel erg lang geleden kreeg de huidige Audi S8 (van de D5-generatie) een facelit. In principe is de Audi S8 een bijzonder autotype. Vrij ingetogen, terwijl er toch een bom van een motor in het vooronder hangt.
Bijna niemand zal vermoeden dat je in een topsedan zit die op zijn sloffen 300 km/u haalt (zonder begrenzer) en van 0-100 kan accelereen in 4 seconden. Er zijn eigenlijk maar twee nadelen. Ten eerste de prijs. Een nieuwe Audi S8 kost je 195.426 euro. Ouch. Ten tweede: was de vorige Audi S8 stiekem niet veel dikker?
JMS Fahrzeigteile
De oude Audi S8 heeft ook een 4.0 TFSI motor (zij het een compleet ander blok) en weegt eventjes 250 kg minder. Met het geld dat je bespaart, kun je perfect een paar modificaties aanbrengen om ‘m beter te maken. Dat is precies wat de met deze dikke oude Audi S8 van JMS Fahrzeugteile is gebeurd. Met een paar eenvoudige aanpassen is ‘ie net wat dikker gemaakt. Zo is het koetswerk voorzien van een nieuwe wrap in de kleur lichtgrijs. Is het mooi of spannend? Nee, maar je kunt vast wel een mooi kleurtje bestellen.
De grootste verandering betreft de velgenset. Die zijn afkomstig van de Ultralight Series van Barracuda. Het model is de ‘Project 2.0. De velgen zijn enorm groot. 10,5 inch breed en 22 inch in diameter. Dat is aanzienlijk groter dan de 9×20 waar de S8 af-fabriek op stond. Uiteraard zijn de velgen zeer concave, want dat is wat de mode voorschrijft anno 2022. Eromheen liggen banden in de maat 265/30 22. De wielen wegen slechts 12,7 kilogram per stuk. niet verkeerd voor 22 inch.
Motor oude Audi S8
Om het mooi af te maken, is de oude S8 middels een module flink verlaagd. Heel eerlijk: een inch kleinere velg en 1 cm meer rijhoogte en hij zou perfect zijn, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Dan de motor. Dat is een 4.0 TFSI V8 met 520 pk aan vermogen en 650 Nm aan koppel. Dat is nog een langeslag-motor (boring is kleiner dan de slag), terwijl de huidige Audi S8 een ‘vierkante’ V8 heeft: boring en slag zijn gelijk. In dit geval is de motor nog helemaal standaard. Nu voelde de Audi S8 van deze generatie altijd al sneller aan dan de cijfers doen ermoeden (0-100 km/u in 4,2 seconden en een top van 250 km/u).
Als je meer wil, dan is dat mogelijk JMS heeft nog een hele hoop accessoires in de aanbieding. Er zijn diverse upgrades voor meer motorvermogen en een vetter geluid middels diverse sportuitlaten.
Meer lezen? Dit zijn de duurste toplimousines van Nederland!
tortuga zegt
Lange slag motor is toch langere slag dan boring? Maar deze staat inderdaad heel laag voor dagelijks verkeer! En is inderdaad mooier dan de nieuwe
kniesoor zegt
Dat langeslag-verhaal dient inderdaad even gerekalibreerd te worden . . .
hippopotamus zegt
Nemen jullie die, neem ik een S8 D2 (of een paar exemplaren voor dat geld)
HZW zegt
Zit waarschijnlijk luchtvering onder met een dropbox.
Dus dit is geen rijhoogte, sturen wordt ook moeizaam als hij zo laag staat.
mout zegt
Of het vorige model S8 met kapot onderstel mooiers dan het nieuwe?
Voor mij net zo’n vraag als kiezen tussen een Ambassdor uit twee modeljaren, waarvan 1 op gebroken assen…
Poulusma zegt
@willeme
“De wielen wegen slechts 12,7 kilogram per stuk. niet verkeerd voor 22 inch.” Dat is zeker niet veel!
Ik ben toch wel benieuwd wat een losse velg dan weegt! 😊
p993 zegt
Een wiel is toch velg en band?
Poulusma zegt
@p993
Dat klopt! Vandaar ook mijn vraag om het gewicht van een losse velg, als een 22″ velg + band maar 12,7 kg weegt en het om een “Ultralight Series” gaat kan dat nog weleens spectaculair laag zijn! Zouden de velgen van magnesium gemaakt zijn?
HZW zegt
Een band zal ± 7-8 Kg wegen als het een lichte band betreft.
Ik vermoed dat die 12.7 Kg het gewicht is van een losse velg.
Het complete wiel (velg+band) zal 20-22 Kg wegen is mijn vermoeden.
Poulusma zegt
@HZW
Er wordt toch over een wiel en niet over een velg gesproken 😉
p993 zegt
Snap niet waarom petrolhead zo’n auto zou kopen. Het gaat bij dit soort wagens toch over je comfortabel laten vervoeren op de achterbank over grote afstanden? Als je hierin alleen gaat rijden dan zeul je mi teveel auto ‘voor niks’ mee.
Om te sturen kun je tientallen leukere auto’s verzinnen…