De Honda S2000 is zo weer helemaal bij de tijd.
Gisteren had Jaap het over banden, in dat geval specifiek voor elektrische auto’s. Aangezien Jaap ons linkse, progressieve en wakkere geweten is van de redactie, heeft hij er een epistel aan gewijd waar zelfs Maarten van Rossum spontaan deodorant gaat gebruiken.
Vandaag hebben we goed nieuws voor mensen met een leuke en bijzondere auto. Het nieuws komt van GoodYear en het feit wil dat ze het gamma uitbreiden van hun F1 Assymetric 6, een van de betere sportieve banden van het moment (samen met de Michelin Pilot Sport 4S en Continental SportContact7).
Team vlees!
Waarom is dit goed nieuws? Nou ze komen met twee bijzondere maten: 235/45 R17 en 245/40 R18. Tegenwoordig leven we in tijden dat velgen qua diameter heel erg groot zijn, maar dat ze ook vrij smal zijn. In beide gevallen zijn dit lekker brede bandjes met lekker veel ‘vlees’ erop. #teamvlees!!!
De maten zijn niet ontoevallig gekozen. Hierdoor kunnen mensen met een oude Mazda RX-7, Honda S2000 of Subaru Impreza WRX STI nieuwe banden voor hun auto kopen. Dit klinkt heel erg logisch maar is echt bijzonder. Fabrikanten maken hun banden in de populairste maten. Je ben in veel gevallen aangewezen op een oudere band van het premium-merk of je moet op zoek gaan naar een onbekender merk dat toevallig wel iets produceert in de juiste maat.
Welke banden heb jij?
Dat is precies de reden waarom je liefhebbersauto’s niet op Michelins, GoodYears of Continentals ziet staan, maar op Falkens, Toyo’s of Kumho’s: die bedienen de vervangingsmarkt veel meer. Ook hoeven sommige merken niet zo ‘erg’ te zijn als hun naam doet vermoeden. Zo zijn in bepaalde delen van de tuningscene Nangkang-banden erg populair, vraag maar aan @720s die zich identificeert als Loek.
Laten we hopen dat bandenfabrikanten dit vaker gaan doen. Er zat wereldwijd zat autoliefhebbers die nog een leuke auto hebben met een voor 2024 ietwat afwijkende bandenmaat.
Maar hierdoor zijn we eigenlijk wel benieuwd: welke banden heb jij op jouw auto? En waarom heb je specifiek voor dat rubber gekozen? En het belangrijkste: zou je andere banden overwegen als die in jouw maat leverbaar waren? Laat het weten in de comments en maak kans op gratis chatssessie met @nicolasr!
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over bandenmaten!
Robert zegt
Ik kijk naast de testscores specifiek naar rolweerstand en afrolgeluiden. Zo ben ik nu ook naarstig op zoek naar een nieuw setje en het valt mij op dat de ‘sportieve toppers’ qua afrolgeluiden veelal rond 72-73 dB zitten, terwijl sommige allround zomerbanden (bijv. de Ventus Prime 4 van Hankook) daar 3-4 dB onder zitten. En dat scheelt véél aan herrie in de auto.
jaapiyo zegt
Ventus Prime is prima. Heb ze zelf ook op de Bimma.
Robert zegt
Ik had deze banden ook op de vorige auto. Inderdaad een prima alternatief voor ‘de A-merken’.
Dutchdriftking zegt
235/40/19 is niet heel bijzonder, maar ook weer niet heel gangbaar. Qua prijs/kwaliteit/herrie is Continental niet gek. Sport contact 5 momenteel op de Alfa. En voor de winterbanden (ja ook deze maat) is Uniroyal mijn keuze. Een winterband gespecialiseerd in regen past goed bij ons klimaat.
kniesoor zegt
Op m’n daily met een blaartrekkende 84 peekaa zitten de standaard alu’s met 195/65 HR15’s. Uiteraard Goodyear Efficientgrip Performance 2, omdat die enorm slijtvast en stil zijn en een lage rolweerstand hebben. Daarbij zijn ze voor A-merk banden ook nog redelijk geprijsd en hebben ze adequate eigenschappen in natte omstandigheden (van dat laatste hebben we helaas vrij veel in Nederlandje . . . 🤨).
mtuning zegt
Op al mijn autos Falken ze914 vanwege de maten en kwaliteit
nofxke zegt
Past helaas niet op mijn S2000. Heb nog de eerste lichting met 16 duim.
Zal op Yokohama’s blijven staan.
ponnie zegt
Een s2000 heeft toch niet zo’n kammezeulen van banden?
235/45/17 en 245/40/18 zijn onder andere mercedes maten, dus eigenlijk heel normaal.
Op een s2000 hoort origineel 215/45/17 en 245/40/17, een stuk kleiner qua omtrek.
nofxke zegt
Op de facelift, eerste uitvoering zelfs maar 16 inch
europeancar1997 zegt
Afgelopen jaar de Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 banden gekocht voor de 944. Wat een banden zijn het, echt het gripniveau is niet te evenaren, afrolgeluid valt mee (69 db). Toen de keuze gemaakt vanwege de gunstige prijs (342,- voor 4 banden, 205/50/17 en 225/45/17). Het prijsverschil met Michelin vond ik te groot en met Hankook en andere merken heb ik wisselende/tegenvallende ervaringen mee gehad.
Een andere band die hoog op het lijstje staat en waarschijnlijk de opvolger wordt is de Yokohama Advan Neova AD08 RS. Nog een sportievere band, waar in de regen rijden eigenlijk een no-go is. De grip in de regen en de hogere prijs heeft mij besloten om voor de Goodyear’s te kiezen.
jaapiyo zegt
Ik heb zelf de blepperige cookie cutter velgen met 215/60/15 banden. Moeilijke maat om te vinden. Er zaten uit Amerika BF Goodrich banden op. Die waren prima, maar rechtsachter zat er een keer een bobbel op. Dus beide achterbanden toen vervangen met Kumho’s. Het is zo’n incourante maat dat je niet veel keuze hebt. Maar ik vind de cookie cutters en ballonbanden wel passen bij de look.
Gele Koplamp zegt
De S2000 blijft toch wel een van de mooiste auto van de afgelopen 25 jaar
jaapiyo zegt
Ja. Simpel, goede proporties, nog net geen idioot hoge neus door voetgangersveligheidnormen. Daardoor ook lage beltline. Alleen de achterkant vind ik niet zo bijzonder en is een beetje gedateerd. Maar dat mag de pret niet drukken. Geen enorme JDM fan maar gaaf ding zonder meer. Prijs is er inmiddels ook wel naar…
lennertg zegt
Denk niet dat hier veel s2000 eigenaren iets aan hebben. Ga nu zelf van 16 naar 17 op de mijne en om door de keuring te geraken zal het 215/45/17 voor en achter 245 of 255/40/17 worden
O plaat zegt
Enkel de mustang heeft specifiek gekozen banden. BF goodrich radiaal banden met de witte letters. Zo als het hoort op een 60s Amerikaan.
De Cadillac heeft Falken’s, dat is de enige niet Chinees die 20″ banden verkoopt voor sedans.
De Vw bus heeft Michelin’s want die waren El cheapo
JelmerS zegt
225/40/18 en 265/35/18 Goodyear F1 6 op de Z4 3.0SI en bevallen prima. Tesla model 3 performance na 50k aan kilometers de Michelin pilot sports 4S vervangen voor de continentals 7 en dan op aanraden iets breder 245/35/20 om de velgrand beter te beschermen. Breedte is inderdaad beter, Michelin denk ik toch de betere band. Op de mini Countryman F60 SD ALL4 de fout gemaakt Michelin pilot sport 5 te leggen 225/45/19, dat had beter gekund.
randy zegt
Mijn 2011 Citroën DS4 thp 200 staat op Michelin pilot sport 4 banden maatje 235 40 18.
Wereld van verschil met de maxxis 4 seizoen banden welke op de auto zaten toen ik em kocht.
Bart-Jeroen Jansen zegt
Volvo s40 2002 op Nexen n-Fera 205-50-16. Rijbsimds een jaar of 12 op Nexens en ze bevallen erg goed.