• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ouders roken kinderen op achterbank ziek

Auteur: CasperH, gepost 17 augustus 2015 om 11:16 – 74 Reacties

Roken in de auto met kinderen: wel of niet doen?


Moeten we net als in Engeland, Wales, Ierland, Italië en Frankrijk rookverboden instellen voor auto’s waar kinderen op de achterbank zitten?

Long- en kinderartsen vinden dat er een verbod moet komen op het roken in de auto met kinderen op de achterbank. Dit omdat de nicotinedampen in een kleine ruimte enorm schadelijk zijn voor kinderen. Die kunnen acute astma-aanvallen krijgen, hebben twee keer meer kans op luchtwegklachten en lopen bovendien kans op allerlei irritaties en ontstekingen, waaronder oorontstekingen.

In een aantal landen zijn er daarom al rookverboden in de auto ingesteld of aangekondigd. In landen waar deze verboden gelden toont onderzoek aan dat kinderen minder klachten hebben en gezonder zijn. De meerderheid in onze Tweede Kamer voelt echter niets voor zo’n verbod. De PvdA in de vorm van Marith Rebel verschuilt zich achter “Wat mensen doen achter de voordeur, daar gaan wij niet over”, terwijl SP-Kamerlid Henk van Gerven beweert dat het ongezonder is om met je kind door Amsterdam te wandelen dan in de auto te roken. Goede reclame voor de hoofdstad, meneer Van Gerven!

Long- en kinderartsen maken zich boos over de volgens hun laconieke houding van de Tweede Kamer. Wat vinden jullie? Is een rookverbod in de auto een goed idee?

Ook interessant!

  • Rookverbod in auto met kinderen, aldus kinderartsen
    Rookverbod in auto met kinderen, aldus kinderartsen
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

kinderen, poll, pvda, sp

Vorig bericht: « Bizarre veilingopbrengst voor Porsche van Steve McQueen
Volgend bericht: Kim Holland poseert met lekke band [Porsche Cayman S] »

Lees Interacties

Reacties

  1. marussia zegt

    17 augustus 2015 om 11:21

    Ik ben er mee eens dat het verbod er moet komen, maar als ze in de auto roken roken ze waarschijnlijk ook thuis. Maar dat is de keuze van de ouder. Die horen te weten wat goed en slecht voor hun kind is.

    Login om te reageren
    • thoisss zegt

      17 augustus 2015 om 12:14

      @marussia: Ik ben zelf een stevig roker, maar ik kijk echt met afschuw naar volwassenen die roken in de auto met kinderen erbij. Hoewel ik zo’n verbod wel zou steunen denk ik idd dat het geen potten zal breken in die huishoudens. Het is gewoon de verantwoordelijkheid van de ouder..

      Login om te reageren
  2. rnej zegt

    17 augustus 2015 om 11:21

    “Wat mensen doen achter de voordeur, daar gaan wij niet over”

    wat een onzin, er zijn genoeg mensen niet in staat kinderen goed op te voeden maar toch mogen ze uberhaupt kinderen nemen.

    als zo’n verbod nodig is dan moet het er maar komen… hoewel ik betwijfel of mensen die roken met kids in de auto er gehoor aan zullen geven, want ze weten vast wel dat het niet goed is…

    Login om te reageren
    • racenderechter zegt

      18 augustus 2015 om 12:33

      @rnej ze zouden verboden moeten worden om kinderen te krijgen.

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    17 augustus 2015 om 11:22

    In de auto roken met kinderen? Dan ben je gewoon een kindermishandelaar.

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      18 augustus 2015 om 16:35

      @norge: en in een huis waar kinderen rondlopen? Dat is hetzelfde op veel regelmatiger basis. En dat valt niet te controleren. Dus ja verbied het maar…. lost niks op.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        18 augustus 2015 om 16:53

        @marc94: Zelfde verhaal..

        Login om te reageren
  4. porsche928 zegt

    17 augustus 2015 om 11:24

    Ik kom uit 1972, mijn vader rookte en ook in de auto. Ik heb geen irritaties geen longziekte (zefs mijn vader niet). Zelf ben ik niet roker en mijn vrouw ook. Wat mij betreft mag roken helemaal verboden worden, maar betuttelende regels hoeven wat mij betreft niet vezonnen te worden. Het helpt toch niet als die kinderen in hetzelfde huis wonen met twee of meer rokers.

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      17 augustus 2015 om 11:33

      @porsche928: en stel dat je morgen een andere diagnose krijgt, dan ineens wel? Onderbouwing op basis van een anekdote is geen onderbouwing.

      Login om te reageren
      • ghostnl zegt

        17 augustus 2015 om 11:45

        @rijnounsdoor: 10-20 jaar geleden rookte bijna iedereen in z’n auto met de kinderen erin.
        Ik blijf erbij dat het de verantwoording is van de ouder zelf en niet van de politiek. Anders krijgen we straks ook nog eens wetten wat je wel en niet in je eigen huis mag doen.
        En btw ik ben een “niet-roker”

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 augustus 2015 om 11:53

          @ghostnl: er zijn al heel veel wetten over dingen die je in eigen huis niet mag doen. Veel ervan betreffen kinderen. Kinderen schoppen of slaan mag bijvoorbeeld gelukkig niet. Waarom mag je dan wel de lucht mogen vergiftigen die de kinderen inademen?
          Om terug te komen bij auto’s, roken zou je moeten doen zoals rijden met grootlicht. Het mag gewoon maar alleen zolang anderen het niet merken.

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      17 augustus 2015 om 12:18

      @porsche928: ik ben ook opgegroeid met een zware shag rokende vader, ook in de auto.
      Ik mankeer niets, maar het is toch niet gezond voor je, dat is toch wel bewezen.
      Jij en ik snappen zelf dat het niet gezond is, maar blijkbaar zijn er mensen die het besef nog steeds niet hebben.
      Ik rook, maar daar hoeft mijn kind geen last van te hebben.
      Roken doe ik buiten en al helemaal niet in de auto!
      Sterker nog, hij zag me vorige week met een sigaret en vroeg me wat ik aan het doen was….

      Login om te reageren
  5. jerry zegt

    17 augustus 2015 om 11:26

    Roken verknalt ook je auto, maar dat moet je zelf maar weten.
    Roken in de auto met je kinderen daarbij, beter van niet. Ooit gehoord van mee-roken.

    Login om te reageren
  6. grunn zegt

    17 augustus 2015 om 11:27

    Er is uit onderzoek gebleken dat er geen link is tussen passief roken en longkanker( http://www.forbes.com/sites/danielfisher/2013/12/12/study-finds-no-link-between-secondhand-smoke-and-cancer/ ), lijkt mij nogal overdreven dus als dat verboden zou worden.

    Login om te reageren
    • 4apaev zegt

      17 augustus 2015 om 11:44

      @grunn: onderzoek zeker gesponsord door phillip morris?

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        17 augustus 2015 om 13:26

        @4apaev:

        Misschien is het onderzoek waar in bovenstaand artikel naar gerefereerd wordt wel gesponsord door de anti rook lobby, maar dat neem je wel voor waar aan?

        Login om te reageren
        • stihl zegt

          17 augustus 2015 om 18:47

          @rhellema:

          Een anti-rook lobby (voor zovere dat bestaat) is er niet finaniceel bij gebaat bij een dergelijk onderzoek. Philip Morris daarentegen weer wel.

          Login om te reageren
    • super zegt

      17 augustus 2015 om 13:39

      @grunn:
      er is uit 1 onderzoek geconcludeerd dat er geen verband is in bepaalde situaties, dat is wat anders dan dat er geen verband is.

      Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      17 augustus 2015 om 18:04

      @grunn: Er zijn 8 onderzoeken die het tegendeel bewijzen:
      1.National Toxicology Program. Report on Carcinogens. Eleventh Edition. U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, National Toxicology Program, 2005.
      2.National Cancer Institute. Cancer Progress Report 2003. U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health, 2004.
      3.International Agency for Research on Cancer. Tobacco Smoke and Involuntary Smoking. Lyon, France: 2002. IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans, Vol. 83.
      4.U.S. Department of Health and Human Services. The Health Consequences of Involuntary Exposure to Tobacco Smoke: A Report of the Surgeon General. Rockville, MD: U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, Coordinating Center for Health Promotion, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office on Smoking and Health, 2006.
      5.U.S. Department of Health and Human Services. How Tobacco Smoke Causes Disease: The Biology and Behavioral Basis for Smoking-Attributable Disease: A Report of the Surgeon General. Atlanta, GA: U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Office on Smoking and Health, 2010.
      6.National Cancer Institute. Health Effects of Exposure to Environmental Tobacco Smoke. Bethesda, MD: National Cancer Institute; 1999. Smoking and Tobacco Control Monograph 10.
      7.U.S. Environmental Protection Agency. Respiratory Health Effects of Passive Smoking (Also Known as Exposure to Secondhand Smoke or Environmental Tobacco Smoke—ETS). U.S. Environmental Protection Agency, 1992.
      8.California Environmental Protection Agency, Office of Environmental Health Hazard Assessment. Proposed Identification of Environmental Tobacco Smoke as a Toxic Air Contaminant: Part B Health Effects, 2005.

      Login om te reageren
  7. retsok zegt

    17 augustus 2015 om 11:27

    Als de gene die rookt het raampje als enige een beetje openzet, dan wordt de rook gelijk door het venturi effect uit de auto gezogen. Dan is er practisch geen overlast voor de rest. Dus ik vind een verbod te ver gaan. Dit is de verantwoordelijkheid van de ouder.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      17 augustus 2015 om 18:42

      @retsok: Toch best nog eens het venturi effect opzoeken voor je zo’n dingen verteld…
      https://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effect

      Login om te reageren
      • retsok zegt

        17 augustus 2015 om 19:54

        @phdg: Als je raam open staat in een rijdende auto ontstaat er vlak achter het begin van de opening een venturiwerking die voor een onderdruk zorgt. Door deze onderdruk wordt er lucht naar binnengezogen. Daardoor loopt de druk van de lucht in de auto op en deze hogere druk wil zich weer egaliseren met de druk buiten de auto. Deze lucht verlaat de auto in het achterste gedeelte van het open raam. Dit proces herhaalt zich continu.
        Je kunt dit fenomeen goed waarnemen als je een sigaret rookt in de auto. De rook die je uit het geopende raam uit wil blazen, vliegt meteen de auto weer in. Zit je achter in de auto en blaas je de rook naar het achterste gedeelte van het geopende raam, dan zie je dat de rook naar buiten wordt meegenomen.

        Login om te reageren
  8. s660 zegt

    17 augustus 2015 om 11:29

    Ala die mafketels in de politiek nu eens net zo’n hetze zouden voeren tegen alcohol als tegen roken, dan zijn we op de goede weg.
    Er sterven per jaar meer mensen aan de gevolgen van alcohol gebruik dan aan de gevolgen van tabak. Helaas hoor je die zuipschuiten daar nooit over.

    Oh, ik rook trouwens niet.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 augustus 2015 om 11:46

      @s660: ja, laten we alles verbieden waar enig risico aan zit…

      Login om te reageren
      • s660 zegt

        17 augustus 2015 om 11:56

        @lekbak:
        Dat is wel erg kort door de bocht.
        Ik trek de twee grootste risico’s voor de volksgezondheid gelijk.
        Het is wetenschappelijk bewezen dat de gevolgen van alcohol op de volksgezondheid minimaal net zo groot zijn.
        Echter zijn we met zijn allen nog niet zover om daar een hetze tegen te voeren, kennelijk is de alcohollobby sterker dan de tabakslobby of zuipt links liever.
        Ik geef ook ruiterlijk toe dat ik tabaksrook smerig vind, echter iemand die uit zijn/haar bakkes stinkt vind ik net zo ranzig.

        Maar, enig idee wat jij per maand zou kunnen besparen op je ziektekosten verzekering als er geen alcohol gedronken zou worden?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 augustus 2015 om 16:36

          @s660: voeg vet eten, snoepgoed en een zittende baan zonder sporten er ook maar aan toe.

          Het grootste verschil met roken en alcohol is dat alcohol prima met mate gebruikt kan worden en dit dat ook door het overgrote deel gedaan wordt. Waar roken voor bijna iedereen een dikke verslaving is. Dat alcohol schadelijk is dat is een feit. Dat alcohol ook een hoop goede dingen met zich mee brengt is ook een feit (het sociale aspect is enorm en erg belangrijk voor velen).

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            17 augustus 2015 om 17:24

            @lekbak:

            Dat sociale aspect was vroeger ook zo met roken. Tijdens een verjaardag bijvoorbeeld zette de gastheer/vrouw op iedere tafel een glas met rookgerei waaruit de gasten gewoon konden pakken.

            Het is ook een feit dat alcohol voor meer overlast voor de omgeving zorgt dan roken. En ik zal ook zeggen dat ik graag een biertje en een wijntje lust maar als ze per direct alcohol gaan verbieden dan zal ik er geen nacht minder om slapen. Ik kan ook heel veel plezier hebben met een jus d’orange?

            Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        17 augustus 2015 om 16:09

        @lekbak: kinderen kunnen er niet voor kiezen om dan maar niet met pa

        Login om te reageren
    • super zegt

      17 augustus 2015 om 13:41

      @s660:
      alcohol misbruik ipv gebruik dus.

      Login om te reageren
  9. ab1963 zegt

    17 augustus 2015 om 11:29

    Ben zelf geen roker, maar deze betutteling zou wel erg ver gaan. Goede voorlichting is beter. Aan de andere kant wel weer een leuke extra inkomstenbron met €190,- per overtreding….

    Login om te reageren
  10. kapiteinaudi zegt

    17 augustus 2015 om 11:30

    Ik snap roken sowieso niet. Het is goor, ongezond en je stinkt er uren in de wind van. En het ergste is nog dat iedereen rondom je er last van heeft! ??

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      17 augustus 2015 om 16:19

      @kapiteinaudi: beetje zoals dieselrijders?

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      18 augustus 2015 om 16:40

      @kapiteinaudi: het is gewoon ongelofelijk lekker. Vooral met een biertje. Of ‘ s ochtends hoestend bij de koffie, heerlijk. Het zit ook een beetje in het zelfdestructieve wat (tegenwoordig?) In de mens zit. Alles wat slecht is is lekker.

      Login om te reageren
  11. TimoBac zegt

    17 augustus 2015 om 11:32

    No brainer: Natuurlijk moet dit worden verboden. Die kids hebben geen keuze en worden desondanks toch verziekt.

    Login om te reageren
  12. caprio zegt

    17 augustus 2015 om 11:36

    Lijkt me geen discussiepunt, het roken zal binnenkort ook wel van de terassen van café’s gaan verdwijnen, neem gelijk de auto mee met het uitbreiden rookverbodsgebieden.

    PvdA en consorte begrijp ik niet, de overheid grijpt ook jn achter de voordeur als een kind verwaarloosd of mishandeld wordt…

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      17 augustus 2015 om 15:51

      @caprio: dat roken in de open lucht verboden zou worden, daar kan ik niet bij. Een apart rokersgedeelte op een terras, oké vooruit.

      Login om te reageren
  13. hollandsemarokkaan zegt

    17 augustus 2015 om 11:37

    De slechtste gewoonte die een mens kan hebben, is zich met de gewoonten van anderen te bemoeien.

    Ik rook niet.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      17 augustus 2015 om 11:48

      @hollandsemarokkaan: niet als die gewoonten schadelijk zijn voor anderen of nog dateren uit het stenen tijdperk.

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        17 augustus 2015 om 12:08

        @Carreza: Inderdaad. Vroeger werkte men in de bouw vrijwel zonder bescherming. Tegenwoordig is dat verboden. Is er iemand die dat niet begrijpt? Ik denk het niet. Hetzelfde geld voor roken. Domme gewoonte die nergens goed voor is.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          17 augustus 2015 om 15:49

          @TimoBac: goed voor plezier? Stukje ontspanning? Een lekkernij? Net als een koek of een biertje. Maar je biertje deel je ook niet met je kroost op de achterbank, dus van mij mag dit ook wel verboden wil. Als je zonodig even een stickie in de brand wilt steken, stop dan op een parkeerplaats en rook er ene in alle rust op.

          Login om te reageren
  14. nvn1993 zegt

    17 augustus 2015 om 11:40

    Roken is zóóó Gordons kapsel uit 1991.

    Login om te reageren
  15. henkhupelschoten zegt

    17 augustus 2015 om 11:42

    http://m.youtube.com/watch?v=mg7xCr4D8UA

    Login om te reageren
  16. jrsmoke zegt

    17 augustus 2015 om 11:48

    Stom van de overheid dat ze zich niet wat meer met de gezondheid van de kids bezig houden.

    Het zijn toch toekomstige belastingbetalers…

    Login om te reageren
  17. jorritgroen zegt

    17 augustus 2015 om 11:49

    Laat je kind helemaal maar opvoeden door een ander, We mogen niet meer roken in de auto, ze mogen niet even een halfuurtje in de auto blijven zitten, een corrigerende schop mag niet. Ja hallo!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 augustus 2015 om 12:49

      @jorritgroen: gelukkig ben je nog wel vrij om dit soort nonsens uit te kramen.

      Login om te reageren
      • jorritgroen zegt

        17 augustus 2015 om 13:37

        @mashell: vooral serieus op ingaan…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 augustus 2015 om 17:04

          @jorritgroen: het is natuurlijk ook lastig mensen serieus te nemen die het over een “corrigerende schop” hebben.

          Login om te reageren
          • jorritgroen zegt

            17 augustus 2015 om 18:08

            @mashell: en door die opmerking bevestig je mijn punt. Wat, jij kunt het niet eens serieus nemen.

            Login om te reageren
          • marc94 zegt

            18 augustus 2015 om 16:44

            @mashell: van af en toe een corrigerende tik of schop ben ik zelf absoluut niet slechter geworden. Ik heb meer medelijden met leraren en leraressen van kinderen waar het niet gebeurt terwijl het misschien wel op zijn plek was geweest. Volledig nonens is het dus niet naar mijn mening.

            Login om te reageren
  18. lekbak zegt

    17 augustus 2015 om 11:52

    Hoewel ik van mening ben dat ouders niet geschikt zijn als ouders wanneer ze roken met Kids in de auto, vind ik het tever gaan om het te verbieden. Laat de mensen maar zelf nadenken. Minder regels is beter.

    Login om te reageren
  19. Carreza zegt

    17 augustus 2015 om 11:52

    Uiteraard moet dit verboden worden. Maar wanneer je zoiets als ouder zelf niet begrijpt, hoor je simpelweg geen kinderen te hebben.

    Login om te reageren
  20. Alfarobert zegt

    17 augustus 2015 om 12:00

    Ik rook zelf,ook in de auto maar nooit als er iemand bij inzit.

    Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    17 augustus 2015 om 12:12

    Misschien kun je het eerder verbieden om kinderen te krijgen als je het IQ van een praatpaal hebt. Dan zijn er een hele hoop andere betuttelende regels ook niet meer nodig. Maar ja, dat is dan weer onethisch enzo :(

    Login om te reageren
  22. Dev zegt

    17 augustus 2015 om 12:17

    Mijn ouders paften gewoon door terwijl ik als astmatisch kind op de achterbank zat. Dat was voor mij echt een marteling, maar het was de norm, ik wist niet beter. Je kunt achteraf pas zien hoe machteloos je hebt gestaan en dat een beetje betutteling van de staat wel op zijn plaats is. Verbieden die shit.

    Van mij mochten de regels nog iets verder gaan, maar goed het is een “auto”blog.

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    17 augustus 2015 om 12:18

    Ik vraag me af
    Waarom ik nog leef
    – Pa en Ma paften er lustig op los evenals de gehele vrienden en kennissen kring
    – Wij reden in auto’s zonder gordels
    – We hadden een VW Bus als bedrijfswagen -ik haat ze nog steeds- waarbij je knieën als kreukelzone dienden
    – Ik had Corgi en Dinky toys waarvan de lak stikte van de Cadmium
    – We woonden in het grootse industrie gebied van Nederland
    – Er waren nog veel tweebaans wegen
    – Er was nog geen maximum snelheid
    – Op je bromfiets reed je zonder valhelm

    MAAAAAAARRRRRRRRR

    – op je vijftiend bezopen zijn van het zgn Coma zuipen bestond niet
    – vechten deed je met je vuisten niet met messen of andere wapens
    – drugs waren verderfelijk
    – op feestjes was het schuifelen met meisjes ipv gangbangen
    – er werden geen naakte selfies verstuurd.
    – toen was geluk, heel gewoon !

    Dat roken slecht is en je dit niet hoort te doen bij kinderen begrijp ik, echter als men dit aan banden wil leggen en regelen dan zeg ik :
    wat doen we aan dat coma zuipen
    wat doen we aan naakte selfies waarmee mensen soms de dood in worden gepest
    wat doen we aan de party drugs
    wat doen we het wapengebruik

    Me is van mening dat bovenstaand iets meer prioriteit heeft dan het verbieden van roken in de auto met kinderen; maar dat is natuurlijk redelijk te controleren, en gaat het daar eigenlijk niet om ?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 augustus 2015 om 12:23

      ” – op feestjes was het schuifelen met meisjes ipv gangbangen ”

      Hier ging de koffie over mijn toetsenbord + beeldscherm. Bedankt!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        17 augustus 2015 om 12:28

        @sir_smokalot:

        Daarom waren rollen drop en King pepermunt toen ook populair !

        Login om te reageren
  24. flik2punt0 zegt

    17 augustus 2015 om 12:40

    Ik ben voor

    Login om te reageren
  25. elias zegt

    17 augustus 2015 om 12:55

    Helemaal voor! Ik zelf zit ook op de achterbank met twee rokers vooraan. Ik vind het jammer dat belgie niet zo een verbodcampagne heeft. Ik zweer echt dat ik die sigaret eens uit hun hand ga trekken en roepen: NU IST GENOEG!! Op lange reizen met de auto is het al gelukt om sigaretten per persoon per rit (400km) naar 2te krijgen maar op korte ritten naar de supermarkt en terug zijn dat er al 2 dus in het dagelijkse leven moet er een verbod komen!! Ik ben het beu!! BEU!!!!

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      17 augustus 2015 om 16:19

      @elias: @elias: Je mag mijn verhaal wel aan die twee daarvoor vertellen, zo kan het ook aflopen: Mijn pa en ma pafte een eind weg dat het blauw stond, sterker nog, zei beloofden mij dat ze mijn rijles zouden betalen als ik voor mij achttiende niet zou roken. Resultaat; een paar dagen nadat ik op mijn achtiende mijn rijbewijs had gehaald ging mijn vader dood aan longkanker. Sterkte en succes.

      Login om te reageren
  26. knipperlichtje zegt

    17 augustus 2015 om 13:16

    Ik ben voor verbieden, rook zelf ook niet. Maar laat de overheid eerst maar eens wat doen aan overgewicht. Weliswaar is dat probleem veel moeilijker aan te pakken dan roken, maar er gaan veel meer mensen dood aan de gevolgen van overgewicht dan aan de gevolgen van roken.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      17 augustus 2015 om 14:04

      @knipperlichtje: dat klopt. Het verschil is denk ik dat mensen over het algemeen meer last hebben van roken als het gaat over het dagelijkse leven. Iemand met overgewicht veroorzaakt over het algemeen alleen “overlast” door de zorg die ze nodig kunnen hebben en dd kosten die daarbij horen. Directe overlast veroorzaken ze alleen als ze overdreven zwaar zijn.

      Ik denk dat je gelijk hebt in zoverre dat er iets aan gedaan moet worden, maar ik denk dat roken in eerste instantie meer overlast veroorzaakt.

      Login om te reageren
  27. imaginenl zegt

    17 augustus 2015 om 13:28

    Ik vind dat ze die regel door mogen trekken: in geen enkele binnenruimte waar kinderen aanwezig zijn mag gerookt worden.
    Wat nou ‘we onttrekken ons aan wat er achter de voordeur gebeurt’? Dit valt gewoon onder de noemer kindermishandeling en dat is nergens toegestaan.

    Login om te reageren
  28. clarkson zegt

    17 augustus 2015 om 13:49

    Mijn kinderen roken zelf ook op de achterbank.

    Login om te reageren
  29. boltiev6 zegt

    17 augustus 2015 om 13:50

    goh, wat een meningen allemaal…roken met kinderen op de achterbank zou eigenlijk verboden moeten worden, eigenlijk ook niet. Welke ouder is hier nu blind voor? Dat doe je gewoon niet. We hebben al genoeg regels en de betutteling neemt hand over hand toe. Laat mensen zelf maar weten wat ze doen. Laat iedereen zich met zijn eigen zaken bemoeien. Je mag ook je wijf niet slaan, toch komt dit bij 1 op de 10 relaties voor. Huiselijk geweld…..Ik heb liever dat ze die klootzakken aanpakken die zitten te bellen of te appen achter het stuur, die regelmatig voor ongelukken zorgen of levensgevaarlijke situaties veroorzaken. Iedere dag heb ik hier wel een ervaring mee.

    Login om te reageren
  30. ej20g zegt

    17 augustus 2015 om 13:54

    Roken in een kleine ruimte is nooit ideaal. Toch hebben mijn ouders altijd gerookt, ook met mij als kind in de auto. Ik heb alleen geen idee of dat altijd zo is geweest, of pas begon toen ik ouder was. Wat ik wel weet is dat er zo’n beetje overal gerookt werd bij ons: thuis, op verjaardagen, in de auto, bij opa en oma, buiten en binnen. Het maakte niet echt uit. Ik heb het wél altijd vies gevonden en ik ddnk dat dat voor veel kinderen geldt, ik ben er zelf dan ook nooit aan begonnen en in mijn auto mag absoluut niet gerookt worden. Dat voorkomt ook nog eens een gore, met nicotine besmeurde auto.

    Hoewel ik van mening ben dat de overheid te veel regeltjes bedenkt, vind ik het idee om roken in de auto te verbieden als er kinderen aanwezig zijn een goede. Je moet de gezondheid van je kind niet in gevaar willen brengen door zo’n vieze gewoonte. Wil je roken? Dan ga je buiten staan, er wordt niet gerookt waar kinderen bij zijn. En dat vind ik zelf altijd wel heel fijn omdat ik dan zelf ook niet meer in die lucht hoef te zitten.

    Login om te reageren
  31. janmetdelangeachternaam zegt

    17 augustus 2015 om 14:22

    Meh gewoon het raampje een stukje open doen, sigaretje lichtelijk naar buiten en uitblazen door het raampje. Zo deed mijn vader het vroeger altijd en nooit last van gehad.

    Login om te reageren
  32. Edge zegt

    17 augustus 2015 om 14:35

    Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je als roker je sigaar/sigaretje gewoon op zak houdt als je kinderen bij je heb. Dat je zelf de gezondheidsrisico’s van het roken op de koop toe neemt, prima, maar anderen moet je er niet mee lastigvallen. En al helemaal geen kinderen die zich nog niet (verbaal) kunnen verweren als pappie of mammie rookt.

    Login om te reageren
  33. potver7 zegt

    17 augustus 2015 om 14:43

    Sja, wat moet je hier van vinden… Natuurlijk is de gezondheid van je kids een goed ding, maar dit riekt toch echt naar symboolpolitiek hoor. Want als papa en/of mama in de auto roken met het kind op de achterbank, dan doen ze dat thuis ook, met het kind in dezelfde kamer die vaak een stuk minder goed geventileerd is dan de gemiddelde auto. En in die kamer zitten ze doorgaans ook een stuk langer.

    Bovendien zou ik niet weten hoe je dit moet handhaven, de popo heeft al genoeg problemen met de handhaving van al die andere regeltjes die op korte termijn een veel groter gezondheidsrisico zijn.

    En als laatste: moeten we dan ook bij wet verbieden dat kinderen langer dan 30 minuten per dag achter een tv/computer/tablet/gameconsole zitten, en dat ze vaker dan 1 keer per maand een ijsje of een portie patat (al dan niet met hamburger of kipnuggets) krijgen?

    Login om te reageren
  34. Dutchdriftking zegt

    17 augustus 2015 om 15:05

    Je kan van alles verbieden. maar als je niet snapt dat je niet moet roken met kinderen in de auto, dan moet je misschien maar niet aan kinderen beginnen. Misschien ben je dan zelfs te dom om auto te rijden…

    Login om te reageren
  35. goreano zegt

    17 augustus 2015 om 15:07

    Het controleren van rokers die thuis de longen van hun kinderen bevuilen, is bijna onmogelijk. Op de openbare weg is dit relatief makkelijk en daarom ben ik een voorstander van dit voorstel.
    Hoogstwaarschijnlijk zullen de voormalig auto-rokers thuis op dezelfde voet verdergaan, maar als dit in de auto niet meer gebeurt, kan dit al verschil maken.

    Login om te reageren
  36. philipf zegt

    17 augustus 2015 om 15:22

    Ik rook zelf ook maar met kinderen om me heen echt niet! En zeker niet in de auto!

    Login om te reageren
  37. purepet9000 zegt

    17 augustus 2015 om 16:12

    Ik ben voor, anders moet gaat de auto stinken.

    Login om te reageren
  38. eduardo81 zegt

    17 augustus 2015 om 17:02

    Met je kids achterin de boel blauw zetten… wat een paupertokkie ben je dan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North