
Dat is niet alleen gevaarlijk, maar op de verkeerde banden rijden kost ook nog eens onnodig geld.
Regelmatig met de auto naar de garage voor onderhoud. We snappen allemaal dat je dit regelmatig doet. Maar bezig zijn met welke banden er onder je banden zitten, dat is blijkbaar voor veel automobilisten veel minder belangrijk. Terwijl dit juist prioriteit zou moeten hebben. De banden bepalen onder meer de remweg als je eens een keer hard moet remmen, bijvoorbeeld tijdens een plotselinge file op de snelweg.
Verkeerde banden
Het lijkt aan dovemansoren gericht. Jaarlijks lees je onderzoeken over Nederlanders die maar blijven doorrijden op winterbanden in de zomer en ook dit jaar is dat geen uitzondering. BetterTires deed een steekproef in de provincie Utrecht, daarover bericht het AD. Het bandenplatform onderzocht welke banden er onder Nederlandse auto’s zaten.
Winterbanden in augustus: maar natuurlijk
300 willekeurige auto’s werden aan een steekproef ondervonden. Wat bleek? Vijf procent reed nog gewoon op winterbanden. Als je dat percentage doortrekt naar heel Nederland, kom je uit op zo’n 479.000 voertuigen. In 2023 was het nog erger: toen lag het percentage op 7,8% , goed voor 730.000 auto’s op winterbanden in de zomer.
Waarom doen mensen dit? Het heeft vaak te maken met gemak of onwetendheid. Automobilisten zijn nauwelijks bezig met het rubber dat er onder de auto ligt.
Langere remweg
Winterbanden zijn gemaakt voor koude omstandigheden. De banden presteren optimaal onder omstandigheden van 7 graden en kouder. Ik weet niet of je de afgelopen maanden de temperatuur in de gaten hebt gehouden, maar 7 graden in Nederland is weer een tijdje geleden.
Hoe warmer de omstandigheden, hoe onveiliger een winterband presteert. Dat merk je vooral bij remmen. Waar een zomerband bij 100 km/u gemiddeld na 34 meter stil staat, heeft een winterband tot wel 44 meter nodig. Dat is een extra remweg van tien meter.
In een plotselinge file op de snelweg is dit het verschil tussen wel of geen aanrijding veroorzaken. Lekker als zo’n winterbandknaap bovenop je klapt omdat diegene te lui was z’n winterbanden te wisselen in de zomer.
Ook slecht voor je portemonnee
Doorrijden op winterbanden om geld te besparen op de bandenwissel is ook een utopie. Doorrijden op winterbanden in de zomer resulteert in een hoger brandstofverbruik.
Volgens BetterTires ben je gemiddeld 96 euro per jaar extra kwijt door te blijven doorrijden op de winterbanden in de zomer. De banden slijten extra hard onder warme omstandigheden, daardoor moet je ze eerder wisselen.
Wisselen harrie
Dus: hoor jij ook bij die 5% die nog op winterbanden rijdt? Even wisselen. Augustus, september, oktober. Dat zijn nog altijd drie volle maanden waar zomerbanden het winnen van de winterbanden.
Fotocredit: dadamphotography via Autoblog Spots





In Duitsland wordt de stelregel gehanteerd van O tot O dus van Oktober tot Ehh Pasen als de tijd om op winterbanden te rijden.
Met de gemiddelde temperaturen die wij hier in oktober en november hebben is dat dus ook onzin. Winterbanden in NL zijn onzin.
Precies om die reden heb ik de gewoonte om een zomer- en een winterset voor de auto aan te schaffen, bij mijn huidige auto afgeschaft. Als je de laatste vier, vijf winters nog eens kritisch beschouwt, dan heb je veel meer aan een band met goede eigenschappen op nat wegdek. Zelfs een dagtemperatuur van < 7° wordt eigenlijk alleen nog maar op een (beperkt!) aantal dagen in januari en februari bereikt.
Op een heel kalenderjaar zijn die winterbanden hooguit 30 dagen per jaar effectief beter.
Ik heb enkel nog winterbanden omdat ze in Duitsland en Zwitserland verplicht zijn. Op de 2e auto liggen alleen nog maar zomerbanden. Mocht het een keer sneeuwen dan werk je maar lekker thuis.
In Nederland wil je überhaupt niet op de weg zijn als het sneeuwt
Winterbanden bestaan eigenlijk niet, dat wat de marketing verkoopt als winterbanden zijn eigenlijk sneeuwbanden. Presteren in uitstekend op sneeuw en onder alle andere omstandigheden minder dan zomerbanden, ook in de winter.
Exact
Klopt. Ook wanneer het onder de 7 graden is met droog wegdek.
Pasen is Ostern in het Duits ;)
Goede infrastructuur, milde klimaat, gemiddeld 100pk en FWD. Who cares..
Oke op die elektrobakken met hoge koppel is het dan wel weer een dingetje.
Ik moet toegeven dat ik dit ook wel eens heb gedaan. Net na de winter zijn de winterbanden te slecht voor de winter maar nog voldoende voor warmere omstandigheden. Ofwel, nog even oprijden en daarna een nieuw setje zomerbanden eronder.
Tegenwoordig laat ik overigens de winterbanden helemaal achterwege. Simpelweg omdat de winterse omstandigheden minimaal zijn en goede zonerbanden met ruim voldoende profiel het prima volhouden in de winter.
In Nederland heb je meer aan regenbanden in de winter. Afgelopen winter alleen maar regen gezien.
Kijk ook eens na de leeftijd. Ik kocht een auto van 2016 met heel erg weinig kilometers. De eerste Pirelli’s zaten er nog op.
Heb voor de daily een setje originele velgen met vrijwel ongebruikte winterbanden van een goed getest merk van MP afgeplukt voor een habbekrats. Die velgen hebben een 2 maten kleinere diameter en bijgevolg banden met een hogere wang, die bovendien een flinke maat smaller zijn. Die lenen zich dus een stuk beter voor heel natte en/of koude omstandigheden. Bijkomend voordeel is, dat winterbanden in een dergelijk formaat een stukkie goedkoper zijn dan de grote en platte zomerbanden. Dus ook uit kostenoogpunt een geschikt alternatief.
In Nederland nog iets doen met winterbanden is onzin. Goede vierseizoenenbanden zijn prima en ga je naar de wintersport dan doe je eventueel sneeuwkettingen eromheen.
Voor alle huishoudens met een auto die je weinig rijdt, geen sportauto, raad ik aan het hele jaar vierseizoenbanden te monteren. Heel makkelijk, veilig en nauwelijks minder comfort dan zomerbanden.
“Bijna half miljoen Nederlanders *rijdt* op de verkeerde banden”: een ‘half miljoen’ is een unieke eenheid.
Ik blijf nog even tot 1 september op de winterbanden doorrijden. Dan zijn de nieuwe CrossClimate 3 sports beschikbaar in mijn maat :)
Crossclimate 3 sport is poep vriend. De enige sport aan die band is dat ie veel minder mm profiel heeft dan de gewone cross climate dus dan kan je beter zelf een paar mm van de gewone crossclimate afgummen daar doe je veel langer mee.
Marketing heren, marketing!
Winterbanden voor NL vind ik onzin. Die paar dagen sneeuw….. ALS er al wat valt.
Ze zullen vast beter zijn bij natte omstandigheden, maar ook daar geldt: Pas gewoon je snelheid aan.
Als jij winterbanden gebruikt en een klootviool knalt op je auto omdat hij z’n snelheid niet aanpast dan zit je alsnog in de shit.
Ik gebruik prima all seasons en dat werkt zoals gezegd dus……..PRIMA.
Hier in Luxemburg net als in D verplicht indien er winterse omstandigheden zijn. Inderdaad velen staan nu nog altijd met winterbanden in hartje zomer (schatting > 50%). Dan zie je wat een regel kan uitmaken: nu is de meeste tijd (als je het hele jaar met winterbanden rijdt) het de “verkeerde band” en werkt de regel averechts.
Uiteindelijk is het aan de bestuurders om er verstandig mee om te gaan, maar dat is iets wat geen goede resultaten brengt voor de meerheid van de maatschappij.
Aangezien we de autos lang houden, en relatief veel rijden investeren we in een tweede set, meestal 2de hands velgen met nieuwe banden, zodat de prijs ok is, en als je 1 keer winterbanden gekocht hebt, kun je vele jaren vooruit. De wielbandkombinatie wissel doe ik zelf, naargelang het weer (2024 veel eerder als 2023), als je een winterjas nodig hebt: winterbanden erop, als een jas te warm is: zomerbanden erop. Ook een goede gelegenheid voor kontrole van de remmen / evtl remmen reinigen en gangbaar houden.
We zitten nu aan de Cote d’azur met een BMW 4 coupe huurauto van een gerenommeerde verhuurder die op winterbanden staat… Alles blijkbaar voor de laagste prijs.
Jep, ga er maar vanuit dat hier aan gerekend is. Er lag vast nog ergens een partijtje veur weinig
Sinds vorige week een andere (elektrische) auto. Was een import uit Luxemburg met winterbanden en auto heeft pas 25000 gelopen.
Ik laat ze er lekker onder zitten.
En nu maar hopen, dat dat geen valse zuinigheid zal blijken te zijn.
Een kniesoor die daar op let.
Winterbanden zijn inderdaad bullshit in NL, Beter meer geld uitgeven aan goede zomerbanden, dat voldoet prima. Zeker niet uit budget overwegingen op winterbanden doorrijden
Ik wil niet door de bandenbranche ervan beschuldigd worden, op de verkeerde banden te rijden. Dus ik volg strict de 7 graden regel. Is alleen lastig wanneer het ’s morgens onder de 7 is, en ’s middags erboven. Dan moet ik in de lunchpauze mijn banden omwisselen. Maar, safety first. Ik wil mijn medeweggebruikers niet in gevaar brengen.
Bandenwissel doe ik echter nooit. Ik heb altijd “zomer” banden onder de wagen. In Nederland is de kou amper aanwezig waardoor ik het persoonlijk onzinnig vind om er winter banden onder te monteren voor de “winter” in Nederland. De keren dat ik naar Duitsland ga leen ik de auto van een maat, dan heeft hij mijn auto voor de dag. (Ja, die maat heeft winter banden onder z’n wagen..)