Gaat de overname van PSA zorgen voor een kettingreactie? De hoge heren doen een boekje open.
Een wijs man zei eens: “In de toekomst zijn er nog maar vijf grote autoconcerns over. En Morgan, uiteraard.” Het lijkt er nu wel een beetje naartoe te gaan. Om competitief te zijn moet je wel samenwerken. Dus op het moment dat merken verkocht en gekocht gaan worden, kan dat zorgen voor een kettingreactie.
Dat laatste stelt Carlos Taveres, CEO van Groupe PSA (Peugeot Société Anonime). Tavares is lekker bezig op dit moment. De deal met General Motors om Opel (en dus ook Vauxhall) over te nemen is net rond en op dit moment is hij bezig om Proton Holdings over te nemen. Voor PSA zou dit betekenen dat de verkopen in Zuid-Oost Azië enorm kunnen stijgen.
Concullega Carlos Ghosn (Renault-Nissan) is erg blij met de overname. Naar eigen zeggen is hij een groot voorstander van consolidatie. De samenwerking tussen Renault en Nissan is nu al weer 17 jaar geleden begonnen en op dit moment wordt Mitsubishi toegevoegd. Volgens Ghosn is het vooral belangrijk om slim samen te werken, alleen veel verkopen is niet de sleutel tot succes. “Het delen van onderdelen en technologiën is vele malen belangrijker”, aldus de eindbaas.
Maar de leukste uitspraken komen uiteraard van Sergio Marchionne. De overname van Opel door PSA zorgt ervoor dat hij nog meer concurrentie heeft te vrezen in Europa, waar FCA het behoorlijk dramatisch doet met een marktaandeel van 6,6%. Marchionne heeft geprobeerd om FCA met GM te fuseren, maar die deal werd afgeketst.
“Ik sluit niets uit. Sterker nog, misschien moeten we nog een keer bij GM aankloppen. Of bij een ander concern. Zolang FCA er maar bij gebaat is.” Marchionne stelt dat een samenvoeging van GM en FCA het waard is om na te streven, maar beseft dat GM minder interesse heeft, nu The General nauwelijks meer rol van betekenis speelt in Europa.
Grote baas van General Motors, Dan Ammann is heel duidelijk over de avances van Ome Sergio: “We hadden destijds geen interesse en we hebben nu nog minder interesse.” Klare taal en keiharde woorden voor onze favoriete coltrui-drager.
Marchionne, niet voor één gat te vangen, richt zijn pijlen op de Volkswagen Group. Eind jaren 90 kreeg het merk last van ‘aankoperitus’ en kocht in recordtijd merken als Bugatti, Lamborghini, Cosworth, Bentley, Ducati en Scania op. Marchionne hoopt dat VW komt aankloppen: “Voor VW kan het wel degelijk zin hebben om met ons te praten. De overname van Opel door PSA is voor VW de grootste bedreiging.” Door de overname is Groupe PSA nu ineens de nummer 2 van Europa, vlak achter de Wolfsburgers.
Op zich zou het ook geen verkeerde move kunnen zijn: VW heeft het lastig in de VS en FCA heeft te weinig afzet in Azië. Een reactie van Matthias Müller verschaft duidelijkheid: “We zijn niet bereid om te praten. Op dit moment heeft VW andere zorgen.” Met die laatste zin doelt Müller ongetwijfeld op Dieselgate. (Via: Automotive News Europe)
Design_Driven zegt
Over een tijdje fuseert FCA met een Chinees, ik weet het zeker, en dat zou helemaal geen gek idee zijn.
rufctr01 zegt
Laat PSA maar schuiven
camber24 zegt
‘De nummer 2 van Europa, vlak achter de Wolfsburgers’. Volgens mij heeft VW toch echt een groot gat naar de nummer 2. Ook na de overname.
Mijn allergrootste angst; een Ferrari met VAG onderdelen/bemoeienis.
Ja, een Lamborghini van nu is een veel betere auto dan een Lamborghini van begin jaren 90. Maar is het ook leuker/mooier/spannender? Niet bepaald…
rufctr01 zegt
@camber24: ik denk niet dat de Italiaanse overheid dat laat gebeuren. Ferrari is toch wel de trots van Ferrari. Ik denk niet dat de Ferrari’s er beter van worden, ze zijn al erg goed en daar hebben ze VAG niet voor nodig.
stamp zegt
@rufctr01: Hihihi. Ferrari is toch wel de trots van Ferrari. En WC eend is de goeiste, al zeggen ze ’t zelf.
Breinstein zegt
@rufctr01: zou toch wat wezen als die trekkerbouwers toch nog gelijk krijgen en een edel merk als Ferrari inlijven. Enzo zou zich omdraaien in z’n graf!
camber24 zegt
@rufctr01: mee eens. Inmenging VW/VAG zou zelfs een verslechtering zijn..
tttijn zegt
@camber24: Nog nooit in een moderne Lamborghini gereden denk ik. Ik ook niet maar ik weet zeker dat ik hem spannend genoeg maak.
camber24 zegt
@tttijn: nee, klopt. Wel in een moderne Ferrari. Ben fanboy, en bevooroordeeld..
dutchcourage86 zegt
@camber24: Lekker VAG bashen weer. Lamborghini’s hebben van alles wat, van de extreme Reventon tot de redelijk aaibare Gallardo en de motorfietsen van Ducati zijn nog steeds de mooiste op de markt. Scania bouwt de beste vrachtwagens en Bugatti bouwt net als vroeger record brekende automobielen. De impact valt best mee dus.
Marchionne wordt in dit artikel trouwens wel weg gezet als een sletje haha.
camber24 zegt
@dutchcourage86: ik ben geen VAG basher. Vind zelfs niets makkelijker dan dat. Maar ik heb gewoon echt al horror scenario’s in m’n hoofd als VAG Maranello zou leiden.
lincoln zegt
Opel maakten wel de beste Alfa’s ..
c-greg zegt
@lincoln: waarom is dan alles wat kapot gaat aan een 159 van Opel? 1.9/2.2 kettingen en m32 versnellingsbak.
Fritskee zegt
@c-greg: Dat is net de reden.
lincoln zegt
@c-greg:
Whahaha .. en dat ie niet roest is zeker typisch Alfa ..
Bandenslijtage is typisch Opel ..
realracing3 zegt
Bij Volkswagen AG hoort ook gazelle toch?
LaLancia zegt
@realracing3: nope. Gazelle is van Pon.
drdre1 zegt
@lalancia: aaaargh! Ik rijd op een Pon-product! :-(((
perry_snijders zegt
@realracing3: Piet Pelle is van Pon, niet van Volkswagen.
rufctr01 zegt
Als PSA Proton in handen krijgt worden ze dan ook eigenaar van Lotus? Proton is al een tijdje eigenaar van Lotus, zou wel een hele leuke aanvulling zijn voor PSA.
tunefuldjmike zegt
@rufctr01: Er schijnt een deal op handen zijn om Lotus te verkopen aan een andere partij en dat PSA Proton opkoopt zonder Lotus erbij
mrxsara zegt
@tunefuldjmike: Gisteren hoorden we van een bod op Proton vanuit China, toen er geruchten opdoken dat Geely op Proton aast. Nu blijkt PSA ook geïnteresseerd te zijn, meldt Automotive News. Een woordvoerder laat de wereld weten dat het concern al een bod heeft geplaatst. Met de overname van Proton kan PSA de aanwezigheid in Azië verder uitbreiden. Proton, tevens eigenaar van Lotus, heeft diverse productiefaciliteiten, bestemd voor de lokale markt. In het meerjarenplan van PSA staat dat het in 2021 1 miljoen auto’s wil hebben verkocht in China en Zuid-Oost Azië. Het bod lijkt dus vooral in lijn met dat doel, hoewel met een eventuele overname ook Lotus in handen van PSA komt.
mrxsara zegt
@tunefuldjmike: bij die overname komt ook Lotus in handen van Psa
tarquesh zegt
@realracing3.
Ik zit nu op level 233.
Maar wat is die corvette stingray toch een rot bak.
Wat FCA betreft. Het is wachten tot dat schip zinkt.
henkhupelschoten zegt
Misschien blaas ik nu alle heilige huisjes omver maar ooit zie ik Daimler AG en BMW nog wel eens samengaan. Ooit komt er een punt wanneer ze beide met hu producten niet meer concurreren tegenover de rest. En nee, ik heb geen spul gebruikt…
lekbak zegt
@henkhupelschoten: zeg, ga je vingers eens ff wassen!
Mercedes die bmw opkoopt, hoe bedenkt je het. Dat is de vijand hè! Concurrentie is gezond, dat maakt beide merken sterker. Bovendien is het dan elke keer toch weer duidelijker dat Mercedes gewoon de beste is ;-)
MaartenD zegt
Ik denk dat Victor Muller binnenkort VAG / PSA en FCA overneemt met Spijker Cars
JelleEp3 zegt
@maarten020: Wat voor gerij heb jij op?
peug206 zegt
@jelle166: idd dat moet ik ook proberen!
reistje zegt
Ik ben wel benieuwd wat voor auto’s Opel nu gaat maken. Worden het Peugeot’s die zijn omgekat?
De Renault-Nissan oplossing spreekt mij nog altijd erg aan. Er word samengewerkt maar beide merken houden hun eigen identiteit. Er is niks mis met samenwerken en technologie delen, maar persoonlijk denk ik wel dat je te ver kan gaan zoals bijvoorbeeld VAG of GM. Als je platformen, motoren, elektronica eigenlijk gewoon alles deelt, wat is dan nog de meerwaarde van merken als Seat of Buick? Als Seat zou verdwijnen missen we dan iets? Ja misschien de Cupra’s maar die zouden net zo goed door geschoven kunnen worden naar Skoda/VW.
hamburg65 zegt
Het enige interessante is Alfa Romeo, de rest is een verloren zaak. Piëch gaf al een paar jaar geleden aan, “het gaat Fiat nog niet slecht genoeg”… gaat komen!
Dutchdriftking zegt
Tja, Gulia met 3.0 TDI is natuurlijk wel fijn.
Supra1981 zegt
Wellicht dat in de toekomst Toyota een ander concern als Mazda, Subaru of Suzuki overneemt. Als Japanners onder elkaar zijn ze de werkwijze reeds gewend.
mrrallycross zegt
Misschien kan fca Ferrari aan Ford verkopen
ramshoek zegt
Niet gehinderd door enige macro (of meso?) economische kennis;
Kijk, dat een club als Opel, welke al meer dan een decennium geen positief resultaat heeft geboekt, uiteindelijk het bord in de tuin krijgt, dan snap ik.
Dat een paar megalomane managers op gezette tijden richting de pers en hun raad van bestuur lopen te schreeuwen dat ze overnames MOETEN doen, dat begrijp ik echter niet echt.
Ik bedoel, kijk nu naar zo’n merk als Honda. Een mooie club maar zeker niet van de omvang van Toyota, VAG of GM. En toch doen die het al decennia prima. Ik geloof dat ze aan het begin van de (laatste) crisis één keertje rode cijfers hebben geschreven.
Neem nu BMW. Qua productievolume zeker niet van niveau Renault/Nissan of PSA. Die stonden ergens 60’er jaren inderdaad op omvallen, maar sindsdien nooit meer.
Mazda, qua volume net FF kleiner dan BMW, opererend in een marktsegment met wat lagere marges dan BMW kan schrijven en toch kunnen ze daar prima de broek ophouden, zeker nadat grootmacht Ford de tent daar via de achterdeur verlaten heeft.
Ik denk dat er absoluut een business case is voor mooie, niet al te grote, zelfstandige merken. Merken met een eigen identiteit, eigen kwaliteit, eigen technologie.
Ik denk dat overgenomen merken behalve baat (inkoop voordeel, het delen van ontwikkelingskosten voor platforms en aandrijftechnologie) er ook last van kunnen hebben dat ze onderdeel zijn van een grote overkoepelend autoconglomeraat. Opel/Vauxhall en daarvoor Saab zijn daar absoluut voorbeelden van!
Het moet gewoon bij het merk passen. Skoda hobbelt vrolijk mee onder de vlag van VAG. Maar met Seat wil het maar niet vlotten terwijl ze technologie en productiefaciliteiten delen. Kennelijk past een merk als Seat minder bij het groot volume eenheidsworst concept van VAG.
Best een ingewikkeld vraagstuk; welk merk past binnen zo’n merken conglomeraat en welke is beter af als zelfstandige club (of bij een ander conglomeraat). Ik heb de indruk dat heel veel managers of raden van bestuur daar amper oog voor hebben en enkel denken aan schaalgrootte.
…………… of simpelweg de vraag ‘wie heeft de grootste?’ in hun voordeel beantwoord willen zien en met welke overnames dat doel bereikt kan worden (en welke bonussen er met zo’n overname gescoord kunnen worden).