Pagani: Lambo Veneno is top, McLaren P1 ruk

Auteur: , 55 Reacties

Naast een fantastische verzameling auto's is er nog één ding wat Geneve bijzonder maakt: van bijna ieder merk loopt op enig moment de baas rond. Bijvoorbeeld Horacio Pagani. Zijn mening over Porsche, McLaren, Lamborghini en Ferrari?

Awesome heeft nieuwe definitie

Horacio Pagani en Kristian von Koenigsegg zijn twee grote namen die al enige tijd volgens een hele eigen visie supercars van de beste soort maken. Vroeger waren dat Enzo Ferrari en Ferrucio Lamborghini. Heel kort was er ook Gordon Murray. Minstens net zo interessant als de visie van deze mannen op het maken ven de perfecte supercar is hun visie op andermans werk. Een kort interview dat Jalopnik met Pagani hield trekt wat interessante voorkeuren bij de vader van de Zonda en Huayra los.

McLaren F1 blijft fantastisch

Om af te trappen blaast Horacio kort het carbonfiber kaartenhuisje van Ron Dennis omver. Hergebruik van de motor en carbon badkuip van een MP4-12C in de P1 vind hij niet kunnen. De auto straalt te weinig uit en verbleekt simpelweg naast de McLaren F1 eveneens aanwezig op de stand. De McLaren P1 mist een ziel en visie. Prestaties en engineering zitten er ongetwijfeld in maar het geheel komt niet lekker uit de verf.

Lamborghini lijkt het op dat punt beter te begrijpen. Hoe gekleurd Pagani’s mening over zijn eerste werkgever is blijft een raadsel maar hij vond de Veneno een prachtige stijloefening. Gezien de productieaantallen kan je het niet veel meer noemen.

Verder werd duidelijk dat Horacio een zwak heeft voor Ferrari maar ook Porsche. Van 911’s moet hij niks hebben maar een Carrera GT valt zeer in de smaak.



55 reacties

Duidelijk een vooroordeel naar Lamborghini toe. Zelfs een kind weet dat de veneno niet meer is dan een aventador met een lelijke bodykit. De p1 mag dan misschien niet de schoenen vullen van de f1, maar hij maakt ongetwijfeld gehakt van de Lambo.
@fejjie: wat bedoel je dan? qua prestaties ofzo?
@fejjie: Qua prestaties zijn ze volgens mij nagenoeg gelijk, maar ook al ben ik geen fan van het design van de P1, ik vind ‘m 100 keer mooier dan dat Lambo gedrocht.
@Vanquish: sssst! Straks hoort die je nog!!
Voor welke van de 3 zouden jullie gaan
@tt123: pagani
en groot gelijk heeft ie!!
@aventador51: ik ga sowieso voor die p1 die lambo ziet er niet uit (aventador is veel mooier)
@hard13: de aventador is ook een schitterende auto.
de Veneno is alleen te duur en al uitverkocht maar dit is echt waar Lamborghini voor staat: compromisloos.
Mooi dat ie heren daar rondlopen en elkaars werk bekritiseren
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de Veneno erg lelijk vind en hetzelfde geldt ook voor de LaFerrari. De enige van die 3 die ik echt mooi vind ik de McLaren…
@ej20g: misschien vindt je hem wel mooi mat wat hier wordt bedoeld is dat de P1 originaliteit mist (naar mijn voorkeur komt het mclaren logo er te veel in voor). je mag dan wel de Veneno lelijk vinden maar qua design is hij wel geslaagder dan de P1
@aventador51: dat mag je uiteraard vinden. Voor mij ligt het andersom. De Murciélago vind ik mooi door de simpele lijnen maar net als bij de Veneno vind ik ook de lijnen van de Aventador en de Reventon te druk. Dan is de P1 een stuk rustiger gelijnd.
@ej20g:
Als ik Horacio was zou ik hetzelfde roeptoeteren. Van die 3 Lambo’s heeft hij geen last, de P1 daarentegen vist in dezelfde vijver als Pagani….
Dit zou een moeilijke keuze zijn voor mij, de Veneno of de P1… Maar als ik het geld al had, dan zou het de P1 worden omdat de Veneno simpel genoeg al uitverkocht is.
LaFerrari sowieso. In basis de nieuwste en meest moderne supercar, gecombineerd met een heerlijk uiterlijk. Doe-mij-die-maar!
Hij heeft gewoon groot gelijk dat de tupperware P1 verbleekt naast de 20 (!) jaar oude F1
Die P1 is inderdaad niets, mist uitstraling en is net zo steriel als Ron Dennis zelf. Die Veneno is gelukkig al uitverkocht, want die auto is veel te duur, niet mooi, en het origineel, de Aventador, ziet er beter uit, alleen schijnt laatstgenoemde niet erg prettig te rijden volgens de test bij Fifth Gear. Pagani zou mijn smaak ook niet zijn (wel extreem maar niet mooi), La Ferrari daarentegen wel.
Waarom wordt die McLaren P1 zo erg onderschat? Wordt wellicht de beste rijdende supercar gecombineerd met prachtige lijnen.
Het is voor mij de Veneno en de McLaren P1.
1 //www.supercars.net/gallery/119513/2950/1060366-1536.jpg”
2 Veneno, extreem en motort
3 Huayra/918 mooi, en motort/ techniek
4 P1 techniek niet echt mooi.
@anakiet:
Techniek niet mooi???
@JamesBond007: idd, wat the f*ck. De techniek van de P1 is vooruitstrevender dan het gebruik van een motor uit de jaren ’70.
1 LaFerrari, Mooi extreem en techniek

Plaatjes verboten ?
Jammer.
Was altijd spannend of ie goed door kwam of niet :)
Die zgn meme’s bekijk is wel op 9gag e.d. die hoeven van mij niet op een autosite…
vindt hij* jawel
Deze meneer slaat volledig de plank mis!! Kritiek hebben op de P1 omdat deze eenzelfde (maar door-ontwikkelde) motor gebruikt als de MP4-12C en de Veneno wat niets meer is als een Aventador met tupperware een stijloefening noemen??

Wat je mening over deze auto’s ook is, deze uitspraak slaat kant nog wal, had meer van hem verwacht!
@lotuselises2: helemaal met je eens.
Ik heb zelf helemaal niks met dat venenoding.
ik ben fan van de P1. Die is gewoon prachtig.
Ook eventjes via Jalopnik :
Twee van de drie Veneno’s gaan naar de VS, de derde naar het Midden-Oosten.
Beide Amerikaanse eigenaren hebben toegegeven de auto te gaan gebruiken. Eentje zal in de showroom van Lamborghini Manhatten op display staan als de eigenaar er niet mee aan het rijden is, en de andere zal (volgens de eigenaar) vaak gereden worden op de openbare weg in zuid Florida. Beniewd hoe lang het duurt voordat ik op I-95 South voorbij geschoten wordt door een Veneno.
@featherlight: you lucky bastard! FL is the best place in the world !
De man heeft wat de McLaren betreft gelijk maar de Lambo, tja, dat kun je toch niet serieus nemen
Maarrrr als we zijn meetlat naast dat van z’n eigen creaties leggen dan kun je toch ook concluderen dat de Huayra ruk is?

Ik bedoel een doorontwikkelde Merc motor (niet eens een eigen motor!!!) en een badkuip die niet anders is dan een Zonda.

Denk dat hier wat meer achterzit. Hij weet dat dat gedrocht van Lambo geen concurrent is dus daar kan hij mild en zelfs lovend over zijn. De P1 daarentegen zit in zijn vaarwater en dus die moet afgekraakt worden….
@Rick-dos: Alles is relatief. De Mercedes motor in de Hyura is wel gebaseerd op een ‘standaard’ blok maar is speciaal voor Pagani sterk doorontwikkeld. Hij heeft zelfs een eigen productiecode bij Mercedes.
@Rohrl-fan: Klopt, maar dat is ook niet echt mijn punt. Wilde er alleen maar mee zeggen dat zijn argumentatie flinterdun is.

De Huayra is naar mijn mening een prachtige auto en dat “prachtig” komt meer van het feit dat er zoveel details aanzitten waardoor het geheel prachtig wordt.
Maar zo vind ik de P1 een qua design ook prachtig. Lekker agressief ogend. Hou ik wel van.
En de Ferrari is zeker ook wel een mooie verschijning. Enige minpunten zijn de neus en de naam. ;)
@Rick-dos: “De P1 daarentegen zit in zijn vaarwater en dus die moet afgekraakt worden….”

Eerlijk gezegd denk ik dat dát exact de reden is…
Dat de Veneno er het best uitziet, daar moet ik hem zeker en vast gelijk in geven. Maar dat de McLaren emotie mist vind ik toch niet waar, persoonlijk vind ik dat die er echt top uitziet! En een 911 vind hij niks? Ik vind dat een van de mooiste auto’s ooit. Daar stel je me toch teleur hoor, meneer Horacio!
grappig dat de chief engineer van McLaren zegt dat de laferrari hem erg tegenvalt op het gebied van aërodynamica.. nauwelijks groundeffect en dus op dat vlak zal de laferrari niet met de p1 meekunnen. Over de styling kun je kritisch zijn maar effectief zal dat uiterlijk wel zijn en ik vond de auto erg indrukwekkend live. De Huayra is indrukwekkend maar ook weird. De laferrari is eigenlijk nogal weinig indrukwekkend om te zien (voor zover ik het kon zien vanaf 10/15meter). De Veneno is een opzichtige neppert als ik het zo zie… geen nieuwe auto maar een coachbuild Aventador. Hoe je die boven de anderen kunt plaatsen, is don’t know. De Agera is mijn favoriet zonder de auto’s te hebben gereden. Bloedsnel, bespoke engineering, uitzonderlijk oog voor detail, extreem maar tegelijk ook ingetogen, niet supermooi maar echt. 0%nep… that’s a true super/hypercar to me.
@w0o0dy: En hoe kan die beste man dat weten? De effectiviteit van de diffuser weet alleen Ferrari. Lijkt me een gevalletje de aandacht afleiden van het feit dat de Ferrari 2 seconden sneller op de 300 zit. Ron Dennis zit in dat promotie filmpje ook heel krampachtig andere merken af te kraken. Is toch helemaal niet nodig? Heb ik Ferrari nog nooit officieel zien doen. Misschien een minderwaardigheidscomplex daar?
@seneca: wellicht omdat hij al decennia met auto’s aërodynamica bezig is? Je bent een topper in je vak of niet…. ben dan kun je dat ongetwijfeld ook zonder te meten zien / inschatten /vergelijken met je eigen project.
@w0o0dy: En je neemt klakkeloos de mening van een directe concurrent aan over een product van de rivaal? Beetje naïef hoor. En nee met het blote oog valt niets te zien. Al werk je 100 jaar in de business. Vraag dat Ferrari maar. Die hadden vorig jaar gigantische problemen met de kalibratie van de windtunnel in de F1. In theorie en ogen van Pat Fry had alles moeten werken maar door een verstoorde luchtstroom in de windtunnel klopte er niets van en werkte geen enkele update. Pas na het in gebruik nemen van Toyota’s windtunnel in Keulen hebben ze het probleem kunnen ontdekken. Moraal van het verhaal: aan het blote oog heb je nauwelijks iets, een micrometer anders kan het verschil zijn tussen volledig floppen of races winnen, zeker bij complexe luchtstromen als het coanda effect en vortices.
dom dat die verprutste Aventador zoveel aandacht krijgt.
verdient ie totaal niet.
De P1 wel. geweldig ding!
Ik snap ook niet hoe ze bij McLaren ruim een miljoen voor dat ding durven te vragen. Geen speciale motor, gewoon die uit de 200k auto geplukt en hetzelfde carbonfibre chassis. Wel heel erg goedkoop. Waar zit hem dan die meerwaarde? De Ferrari heeft een purpose built V12, chassis en natuurlijk de tien keer zo illustere naam en geschiedenis. Ik betwijfel of ze net als Ferrari al ruim 1000 serieuze inschrijvingen hebben..
@seneca: de motor van de F70 is ook een aangepaste bestaande v12 van de F12 toch?

Verder heeft de P1 alleen de basis van het chassis van de mp4-12c en is de rest nieuw. Of daarmee de prijs reëel is weet ik niet, maar in dat segment is het toch oninteressant of er een ton meer of minder aan gehangen wordt..
@w0o0dy: Ja de V12 van de LaFerrari is in de basis die van de F12 maar die is voor de LaFerrari ontwikkeld en vervolgens in de FF en F12 gelegd. Daar zijn ze al jaren mee bezig.
@w0o0dy: Dat verwoord ik vreemd. Ik bedoel te zeggen, de 6,3 liter V12 was voor de LaFerrari bedoeld en er zou apart een model worden ontwikkeld voor de opvolger van de 599 en 612. Daar is men vervolgens van afgestapt en heeft ervoor gekozen om de toekomstige LaFerrari motor in de F12 en FF te gooien.
@seneca: Purpose build V12 ? Waar haal jij dat vandaan? Het is ‘gewoon’ de F12 motor die nog wat verder omhoog gehaald is, qua vermogen.
Verders heeft w0o0dy gelijk als hij zegt dat enkel de ‘tub’ van de P1 gelijk is aan MP4 en het V8 onderblok. Verder zitten er andere turbo’s op, andere koppen en een ander uitlaatsysteem. Wat je ‘geen speciale motor’ noemt…
Overigens doet McLaren het ook aardig met haar geschiedenis. Meervoudig F1 kampioenen, Indy 500 kampioenen, Le Mans winnaars, Canam kampioenen. Niet bepaald een muurbloem merkje…
@seneca:

LOL .. “1000 serieuze inschrijvingen” .. denk effe na man ..
Meneer Pagani is schijnbaar wel grote fan van dingen die onderhuids toch lichtelijk anders zijn, dan men de buitenwereld wilt laten geloven.

Na dat versneden slick gedoe bij Top Gear, moet je gewoon de eerste komende maanden je klep houden, en geen Aventador overgoten met een Audi R18 sausje, gaan ophemelen.

Ben persoonlijk geen grote fan van het uiterlijk van de McLaren P1, maar om nu het feit dat hij dezelfde motor gebruikt als zijn kleine broertje, te gaan bekritiseren ? Meneer Pagani is zeker vergeten dat er aangepaste AMG motors in zijn bolides liggen zeker?

McLaren heeft hun motor tenminste in eigen huis ontwikkeld…

Straks gaat hij nog zeggen dat die Huayra een volledig nieuw ontwikkeld model is, en niets te maken heeft met de Zonda, die in basis ook al 14 jaar oud is.
@SimonMc: Helemaal eens met je stukje, behalve dat McLaren z’n motor in eigen huis heeft ontwikkeld. Dat is niet zo, het is in de basis een Nissan VRH35 race motor die door Ricardo is aangepast, ontwikkeld én geproduceerd.
@seneca: Ok, dat wist ik niet. Dank voor de opheldering !
@SimonMc: Wat is er mis dat de Veneno onderhuids een Aventador is? Je kan moeilijk voor 3 auto’s een nieuw platform gaan bouwen, zodat de Veneno volledig nieuw is. Het is te duur en daarnaast ook niet slim. Stel dat de prijs van de Veneno lager zou liggen dan zou je 2 auto’s laten concurreren binnen je eigen merk, vandaar ook die prijsverschil. Zie deze als een soort studiemodel voor toekomstige Lambo’s een special edition en vooral een collectors item een extreme wagen.
Blijkbaar maakt de Veneno veel los, deze wagen verafschuw je of je bent er dol op.
@agera:
Waarom niet, 3,6 miljoen voor wat ander tupperware en een chippie is wel een beetje boel vind ik…..
handtasjes-gewijs heeft die charlatan van Pagani wel gelijk natuurlijk ..
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die de P1 als saai durven te bestempelen! Het mega futuristische uiterlijk en de vele hoogstandjes geven deze auto zijn karakter. De LaFerrari is eindelijk weer een echt echt vette ferrari. Ook deze bomvol hoogstandjes en het mooie is dat ferrari beweert dat de 0-300 tijd nog sneller gaat dan in de P1. Tot slot de Veneno als dit geen echte lamborghini is weet ik het niet meer. Lamborghini hoort over de top te zijn, te schreeuwen, te janken en een mening bij je af te dwingen.

Ik zou zeggen autoblog waar blijft die test
@ejevh89: De McLaren is ook niet saai dat is een mening van meneer Pagani. Ik ben het eens met je comment, je hebt het goed verwoord. De McLaren is zeer futuristisch en ik denk zeker dat we elementen van deze auto gaan terugzien in de komende tijd. De meeste mensen moeten denk ik gewoon wennen aan deze bolide.
De P1 heeft een zeer mooi design, de auto lijkt niet op een auto van een ander supercarmerk. Het is bedacht door McLaren zelf en dat waardeer ik.
Sowieso heeft mclaren de gaafste gadget op geneve voor 99,9 % van de mensen die hier een mening hebben over auto’s waar ze alleen maar van kunnen dromen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).