McLaren P1 – Nürburgring in < 7 min, eerste voor Jay Leno?

Auteur: , 87 Reacties

Nu we na veel concept-teasers eindelijk de definitieve, productieklare McLaren P1 te zien hebben gekregen, wordt het tijd voor het obligate gerol met spierballen. McLaren's CEO Ron Dennis geeft ons alvast een voorproefje.

McLaren P1

Tijdens de presentatie van de P1 in Genève deed Dennis een aantal uitspraken waar we hem zeker aan gaan houden. De strekking, en zo kwam het ook letterlijk uit zijn mond: ‘it’s gonna break all records‘. Ter illustratie gaf hij twee voorbeelden van benchmarks die tot de verbeelding spreken:

– Een rondje Top Gear track dat 10 seconden sneller is dan het huidige record (in de video @ 3:45)
– Een rondetijd van minder dan 7 minuten op de Nordschleife van de Nürburgring (in de video @ 8:45)

Met 913 peekaas kan je veel, maar dit zijn toch wel serieus stevige uitspraken. We zouden zeggen: put your money where your mouth is, en kom maar op met het videobewijs. Een mooie uitsmijter van de CEO: “No one’s coming anywhere near the performance of this vehicle.” Ik denk dat Ferrari het hier niet helemaal mee eens is.

Bekijk de video, waarin F1-commentaarhaas Lee McKenzie een extra zakcentje verdient, op autojunk!

KLIK!

En dan nog dit: we hoorden via de grapevine dat de gele P1 die nu nog op de beursvloer staat naar niemand minder dan petroleumhoofd Jay Leno gaat. De beste man heeft ook al een F1, dus hij is aan zijn stand verplicht om een back-2-back vergelijking tussen deze twee supercars te maken. De drie volgende P1’s (op een totaal van 375 exemplaren) schijnen naar één klant te gaan. Opmerkelijk.




87 reacties

Eerst zien, door middel van een officiële video, dan geloven (het record)
Een rondje Top Gear track dat 10 seconden sneller is dan het huidige record!!! Dat lijkt me sterk
@fiestafeest: Ach, als de banden semi-slicks zijn is dat wel mogelijk. Dit apparaat heeft waarschijnlijk waanzinnig veel downforce.
@fiestafeest: Ik denk dat het ze wel lukt. Ze zitten in de buurt, dus ze zullen er ongetwijfeld veel getest hebben. Dan is de setup zo geregeld.
Wat moet je in vredesnaam met 3 P1’s?
@Flapkees:

Hetzelfde als iemand die 3 Ferrari’s heeft.



















Ik zou het niet weten.
@heidi: Maar dan neem je toch 3 verschillende? Of 1 cabrio en 1 niet?
@Flapkees: Patsen.
@Flapkees: 24/7 knallen met je vrienden!
@Flapkees: misschien iemand met 2 zonen
Wil een LaFerrari vs P1 zien op de Nordschleife, NU!
@balkanlul: JA!!!
@balkanlul: Dolgraag, maar vooralsnog onwaarschijnlijk. Ferrari wil niet onder doen, zelfde geldt voor McLaren. Lekker een patstelling houden, is voor beide kampen beter voor de verkoopcijfers denk ik.
@balkanlul: Ach, alles kan.
Theekan, koffiekan, balkan :)
Bij Ferrari zijn het dan ook een stelletje arrogante flapuiten. Ik geloof best dat McLaren dit waar kan maken, dat deden ze met de F1, dat deden ze met de MP4-12C en dat zullen ze vast met deze P1 ook wel doen. Vind dit trouwens ook gelijk de meest interessante auto op Genève.
@ej20g: Bij de F1 kregen ze wel hulp van BMW. Maar ik ben ook benieuwd ja.
@berlinetta: dat is waar, maar dat neemt niet weg dat de F1 een extreem goede auto was en eigenlijk nog steeds is. Het feit dat BMW buiten de motor en toebehoren weinig te maken had met de F1 maakt het nog indrukwekkender.
@ej20g: en laat nu net die motor een absoluut pareltje zijn.
@hollow: dat is waar.
@ej20g:
BMW heeft hun wel flink moeten helpen. Ten eerste door meer vermogen te leveren dan werd gevraagd, zo konden McLaren het gewicht dat hoger uitviel compenseren. En daarenboven bij het uitlaatsysteem waar BMW evenveel ontwikkelingsbudget heeft ingestoken als in de gehele motor gewoon om het gewicht binnen de perken te houden (wat McLaren elders niet deed)…
@StijnB: Het blok zelf was te zwaar volgens de eisen van Murray. Alleen doordat het blok ook +70pk boven de specs zat maakte het niet uit. Hij had weinig keus, alleen BMW kreeg dat blok met die specs voor mekaar. De rest brandde de vingers er niet aan.
@StijnB: dat klopt. Maar ik zei ook dat BMW naast de motor en toebehoren, dus ook het uitlaatsteem, weinig te maken had met de F1. Dat ze bij BMW hun best deden om toch aan de eisen van Murray te voldoen staat daarbuiten.
@berlinetta: de v12 in de F1 was ver een opgevoerde BMW-motor. (zelfde basis V12 als in de 850)
@betonstaal:
Nee, je bent in de war met de S70/1 motor die in een studiemodel op basis an de 850CSi (de M8) is gebruikt. Dat was een opgevoerde versie van de standaard M70 V12. Die werd als onvoldoende geschikt beschouwd (te groot, te zwaar, te weinig toeren, geen dry sump, niet geschikt als dragend onderdeel van het chassis) door Gordon Murray. Derhalve is BMW terug naar de tekentafel gegaan en heeft een volledige nieuwe motor ontwikkield voor de McLaren F1, de S70/2. De achitectuur mag op het eerste oog overeenkomsten hebben, er is geen onderdeel gelijk en de maten zijn ook anders (kleiner).
@ej20g: maar ferrari bouwt dan ook erg goede auto’s. Alle respect voor de mac F1 (en dat is veel), maar dat was qua handling nou ook niet het summum.
@Forza: natuurlijk bouwen ze goede auto’s. Maar dat doet Porsche ook en die zijn lang niet zo artogant als Ferrari. Dat is mijn punt. De F1 was inderdaad geen auto met perfecte wegligging maar wel een auto met een uniek weggedrag en in handen van een goede coureur bovengemiddeld snel.
@ej20g: noem dan is wat jij zo arrogant vindt aan ferrari. ik zie je probleem namelijk niet.
@lambo4all: De ruimte op dit blog is te kort om dat allemaal op te noemen…
@lambo4all: ik heb het niet in deze video gezien maar in een interview werd aan het hoofd ontwikkeling van Ferrari gevraagd of de LaFerrari de P1 in het stom zou doen bijten, waarop geantwoord werd dat dat niet eens een twijfel was. Dit geintje halen ze al jaren uit en is al net zo lang bekend. Ik vind dat persoonlijk extreem arrogant omdat zowel Ferrari als McLaren nog geen idee hebben hoe de twee wagens tegenover elkaar staan. Claims neerleggen, oké. Een beetje uitdagen, oké. Maar keihard beweren dat jouw auto beter is zonder harde bewijzen is gewoon pure arrogantie. Dat hoor je McLaren ook niet zeggen over hun P1 en dat hoor je Porsche net zo min zeggen over hun 918 Spyder.
@ej20g:
McLaren was degene die bij de introductie van de MP4 riep dat hij van een andere orde was dan de gevestigde supercars in die prijsklasse, qua acceleratie meer vergelijkbaar met de Veyron en zoveel beter dan de 458.
Over arrogantie gesproken, zet ze op gelijkwaardig rubber en vergelijk 2 klanten auto’s i.p.v. geprepareerde fabrieksauto’s en de 458 en MP4 zijn gewoon vergelijkbaar:
http://tinypic.com/r/2mcuej6/6
@Forza:
De GTR met zijn bakken downforce al veel meer. En vergelijk de F1 eens met zijn concurrenten uit die tijd, F50, XJ220 en EB110…
@ej20g: De meest interessante auto van de show was voor mij de Lambo Veneno, op de 2e plaats deze McLaren P1.
Stiekem vind ik dat de eerste door de fabriek aan rowan atkinson moet gaan!
@lamdi: daar zullen die 3 wel heengaan, dan kan die er 2 crashen ;)
Dit zijn gewaagde uitspraken! Wat als je het niet waar kunt maken? Dan word je et lachertje van de hypercar industrie.
@rufctr01:

de ultrahypercarspeciaalextraplus industrie ..
@sir_smokelot: “- Een rondje Top Gear track dat 10 seconden sneller is dan het huidige record (@ 3:45)”
Sinds wanneer is het topgear-circuit zo lang?
@vale46: grapje of begrijp je het echt niet dat het om de tijd uit de video gaat?
@RRenault: Ahh, oeps :p
Ik was zo ver nog niet, daarbij, wel verwarrend hoor, een tijd achter een circuit zetten.
@vale46: No worries, zat ook al te kijken. Logisch is anders…
Heb er maar even iets voor gezet.
@vale46: Kijk is naar 3:45 in het filmpje zou ik zeggen.
Ja en een Nurburgring statistiek is echt het meest nutteloze statistiek wat ooit bestaan heeft, vertelt je werkelijk niets over de auto, en Top Gear record is alleen leuk als je die dikke ziet van it did it in 1:43.. i’m lying it’s the new lap record holder
@salberts93: & waarom dan wel? (graag een beetje fundamenteren, anders heb je weinig aan een blog)
Waarom denk je dat er zo veel fabrikanten testen met personenwagens? Niet omdat de nieuwe 320 van BMW een nieuw ronderecord neer gaat zetten, maar omdat het zo veeleisend is aan een auto, dat je meteen kan voelen of hij goed is, en als hij fout zit, wat er fout aan is.

Een rondetijd zegt niks over zijn gedrag op de weg, maar een goeie rondetijd wil wel zeggen dat je een heel snelle auto hebt.
@vale46: de nurburgring is gewoon een cliche geworden er zijn zat plekken in de wereld met bochten en mij best als ze die van de nurburgring kiezen maar wat kan het mij rotten hoe snel ie er rond gaat snelheid is ook niet alles, het gaat erom hoe je auto aanvoelt en of die ook daarbij nog een beetje veert en dat heeft niks te maken met of een auto in minder dan 7 minuten zo’n uitmelkcircuit afrijd
@salberts93:
Daarvoor is de Norschleife net zo goed, je wagen moet nog relatief comfortabel zijn om niet door de oneffenheden in de weg uit balans te worden gebracht. Een modern circuit met biljartvlak asfalt zou net onzinnig zijn voor roadcars…
@StijnB: er zijn stukken asfalt in de wereld, best bizar, wegen noemen we die, daar kan je ook auto’s testen
@salberts93:
Het spijtige is alleen dat je op “wegen” temaken hebt met verkeersregels omtrent maximumsnelheden en overig verkeer.
Daar heb je op de ring op speciale dagen geen last van en bovendien spreken tijden op de ring meer tot de verbeelding dan bv een dal naar top tijd op de Stelvio….
@salberts93: waar, met al die andere slomo’s er op?
@salberts93: Op die wegen kan je een sportwagen niet (legaal) testen op zijn kunnen, it’s that simple!
@salberts93: Stukken asfalt in de wereld, dat is zeker waar, maar er is geen circuit die zoveel verschillende aspecten van een auto eist. De auto moet enigszins zacht geveerd zijn omdat het zo hobbelig is, maar ook dusdanig hard om er een beetje fatsoenlijk mee door de bocht te komen. De constante variatie aan bochten geeft ook een mogelijkheid om constant door te testen met verschillende bochten etc. Als je een circuit hebt van 4km heb je na 4km alweer hetzelfde stuk. Bovendien is een normaal circuit ultravlak, heb je niks aan in een roadcar, want die moet ook hobbels en dergelijke verwerken. Tevens is de carousel ook een prachtige test voor je schokbrekers.
@salberts93: Natuurlijk zijn er nog andere lappen vergelijkbaar asfalt! Maar er zijn geen lappen asfalt waar je meer kan vergelijken t.o.v. andere auto’s dan bij de Nurburgring.
Het is een soort benchmark geworden, en het is van uit de racerij bekend dat een auto die snel is op de Nurburgring ook snel kan zijn op andere circuits. Dus het is een goeie benchmark wat mij betreft, ook voor sportwagens, die nauwer met de racerij verbonden zijn, maar ook voor gewone wagens, omdat het circuit, en dan zeker de ‘ring zeer veeleisend is.
Op zulke circuits proberen fabrikanten hun auto gewoon kapot te rijden, zo kennen ze het snelste hun zwakke punten op vlak van motor-ophaning-bak-etc..
Maar ze gaan in de winter ook op een ijsmeer testen ergens in zweden bij -30°, ook om te zien wat er eerst kapot gaat & het zelfde in warme landen voor de hitte.

Nurburgring is geen maatstaf zoals de topsnelheid eentje is, die kan je wiskundig vastleggen.
Maar het is een goed instrument om een maatstaf te benaderen. Net zoals je geen waarde op het begrip “kwaliteit” kan plakken, maar je kan het wel benaderen.
@salberts93: Wat vale46 typt.. De Ring bevat alle soorten bochten/stukken die je nodig hebt om juist heel veel te kunnen zeggen over de kwaliteiten van een auto.
Wat is het toch een ongelooflijk indrukwekkende auto! Dat ding maakt gehakt van de LaFerrari en de Veneno.
@kapiteinaudi: Van de Lambo Veneno niet qua design althans, de Veneno is voor mij zonder twijfel de meest absurde, extreme, brute en indrukwekkendste supercar ooit gebouwd. Vanuit elke hoek indrukwekkend. Voor deze auto moeten ze een nieuwe klasse bedenken deze auto kun je niet in dezelfde rijtje zetten met de overige supercars.
Voor de McLaren P1 heb ik overigens ook veel respect, mooier dan de LaFerrari.
Als ik een top 3 zou moeten maken van mijn favo supercars zouden die Veneno en de P1 er wel inzitten denk ik.
@agera: 100 % gelijk heb je. De Veneno is inderdaad de meest indrukwekkende en mooiste van de bende. De P1 is anders ook wel heel mooi en indrukwekkend, zeker met die mega spoiler. Qua prestaties is de P1 natuurlijk wel de meest indrukwekkende. De LaFerrari is een grote teleurstelling voor mij, ik had er echt veel van verwacht.
Moest ik kiezen: Lambo > McLaren > Ferrari
@agera: Je hebt 100% gelijk. De Veneno is qua design echt een topper, mooier dan de andere twee. Maar qua prestaties is het toch de McLaren die wint. De Ferrari is voor mij echt een teleurstelling, ik verwachtte er echt veel meer van.
Moest ik kiezen: Lambo > McLaren > Ferrari
@kapiteinaudi: Hier sluit ik mij bij aan, de Veneno is bruter maar de P1 zal betere prestaties hebben. Kortom,

1-De Lambo Veneno
2-McLaren P1
3-LaFerrari
@kapiteinaudi: je weet nog niet eens wat de preciese specs van de auto’s zijn en tot nu toe is de Ferrari in het voordeel.
@berlinetta: Klopt, op papier wint de Ferrari zeker en vast maar in het echt kan dat toch anders zijn. Ik ben er zeker van dat de P1 het haalt van de Ferrari. Bij McLaren zijn ze gewoon meester in het maken van de ultieme racemachine. Kijk maar eens naar de MP4-12C, die staat gewoon even op plaats twee op de TopGear Test Track.
@kapiteinaudi: ik denk eerder dat het andersom zal zijn. De P1 zal de snelste zijn maar de Ferrari zal de leukste om te rijden zijn. Hetzelfde als bij de MP4 en de 458. Kijk die aflevering van Fift Gear nog maar eens: de MP4 is beter maar veel te klinisch. Ben benieuwd of McLaren dat heeft opgelost nu.
@berlinetta: Daar zou je inderdaad gelijk in kunnen hebben.
Meer McLaren P1 vanuit filmpjes graag, want wat is die auto toch indrukwekkend meer dan op plaatjes. Geel met zwarte velgen is overigens ook een heerlijke combo. De P1 maakt op mij in ieder geval meer indruk dan de LaFerrari.
integralechubasco
ojee unique pirelli tires….

als die italianen maar niet onder een hoedje gaan spelen…

is pure maffia jonge…
Gedurfde uitspraken, met in de wetenschap dat er een Hypercars van Ferrari, Lamborghini en Porsche in aantocht zijn.
Van de Porsche zou hij eventueel kunnen winnen, of wij de Lamborghini ooit op de vernoemde circuits zullen zien is de vraag, maar of hij zo maar gehakt maakt van de LaFerrari, betwijfel ik, maar het kan wel als McLaren het waar maakt.
Ik geloof wel heilig in de P1, ondanks zijn mindere schoonheid, is hij uitermate bijzonder en daardoor ook uitermate geschikt, om met eventueel alles de vloer aan te vegen. Het zou kunnen en dan is ie onsterfelijk goed, net als de F1 was en uiteindelijk is gebleken, tot de Veyron.
Hoop doet wensen uit laten komen, eindelijk weer een echt hypercar tijdperk.
Met dank aan Pagani, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Porsche, Koenigsegg en Gumpert, wat een feest.
@Orichy: Wordt er dan een super super supercar gebouwd de Lambo Veneno komt er hoogstwaarschijnlijk geen rijtest van jammer genoeg, wat baal ik daarvan. Klein hoop is dat Topgear het misschien wel lukt want zij reden als enige de Reventon als ik mij niet vergis. Deze Lambo die de Aventador gewoontjes doet overkomen moet gewoon worden gefilmd!
@agera: De Venono is precies hetzelfde als de Reventon. Gebaseerd op een bestaand model met een ander jasje en iets meer power. En daar vragen ze een belachelijke prijs voor. Uitmelken to the max. De Venono kan zich denk ik niet meten met de rest.
@berlinetta: helemaal gelijk. Daarom dat ze er ook maar 3 van maken. Bij de Reventon hebben ze hun hand wat overspeeld. 3 zotte sheiks kan je nog wel vinden. 10 of 20 wordt wat lastiger.
@berlinetta: Het gaat mij ook niet om de prestaties van de Veneno. Maar om de looks, design, het extreme, brute en noem maar op op dat gebied eet de Veneno de LaFerrari op.

Ook van de McLaren P1 heb ik hoge verwachtingen, is zeer mooi en zal weer ziekelijk snel worden. De Ferrari valt mij gewoon tegen ivm de P1. Tijd zal wel uitwijzen welke beter rijd en sneller is.
Ik zou deze dan toch in het zwart nemen ivm de zwarte details op de voorkant, zodat die er minder uit springen.
onder de 7 minuten mag ook wel, de agera R staat nu op nummer 1 met 6:47.36
Je bedoelt de Pagani Zonda R. En dat is geen straatlegale auto. Appels en peren.
@sir_smokalot: Denk dat dit wel een betrouwbare site is? kijk ik altijd op.. http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html
Die Mr. Ron Dennis is niet iemand die dergelijke uitspraken doet om ff te bluffen.
De P1 heeft èn het reuzenkoppel van een electromotor onderin èn het voordeel van het reuzenkoppel van twee turbo’s. De concurrentie heeft besloten om atmosferische motoren te gebruiken. Dat gaat ze nekken op acceleratie van uit lage snelheden. Daarbij, die Lambo Venono is meer een poserwagon dan een serieuze concurrent voor de Mac, de Porsche en de Ferrari. Daarbij is ie véél te duur voor wat ie(waarschijnlijk) kan…
Kortzichtige man die Ron Dennis: “I can say with all belief, this is gonna be the fastest car in the world, and that includes what’s gone before today, and what will come after”.
@johann3s: die kortzinnigheid is misschien wel de reden dat zijn auto’s zo verschrikkelijk goed zijn. Dat het voor altijd de snelste auto ter wereld zal blijven is misschien niet helemaal waar, maar deze P1 zal wel voor altijd behoren tot de top. De F1 is inmiddels een goede 21 jaar oud en behoort nog steeds tot de snelste auto’s ter wereld. Als deze P1 dezelfde houdbaarheidsdatum heeft als de F1 zal zijn claim dus niet helemaal ongegrond zijn.
@ej20g: Behalve dat de man achter de McLaren F1, Gordon Murray helemaal niets te maken heeft met deze P1, en laat dat nu net de reden zijn dat die McLaren F1 zo goed was…De tijd zal het uitwijzen of deze ook potten zal breken.
@SimonMc: misschien ook wel ja. Even niet bij stilgestaan. De tijd zal het inderdaad uitwijzen maar feit blijft dat McLaren een naam heeft om hoog te houden.
@SimonMc: Één voordeel heeft McLaren nu wel, zonder Gordon Murray, het heeft 21 jaar technisch “know-how” in huis. Dat is nu in hun voordeel en het heeft hen veel gebracht, waar de kwaliteiten zijn en de technische ervaring is, daar zou nog iets heel moois uit voort kunnen komen.
De P1 zal het te leveren bewijs daarvan moeten worden, of hij dat daadwerkelijk doet, zal de tijd uit wijzen.
Maar vast staat, dat dit nu al een icoon is, hij is bijzonder, misschien technisch minder bijzonder dan de F1 in zijn tijd, maar dat komt, doordat de overige sportwagenfabrikanten ook niet stil zitten en gezeten hebben.
Forget it met de <7 min op de ring en keep on dreaming
Waarschijnlijk doen ze dan een Paganietje, alhoewel, ze waren Pagani voor, door tijdens één van de eerste promotie videos van de MP4-12C in een dragrace versus de concurrentie versneden slicks te gebruiken, met een giga voorsprong bij de start tot gevolg.

Dennis blies toen ook hoog van de toren: de MP4 zou een totaal andere klasse zijn dan de concurrentie (Ferrari, Lamborghini, Porsche), qua rechtuitsnelheid meer Bugatti territorium, zo waren zijn woorden. Inmiddels weten we ook beter (redelijk vergelijkbaar met de 458 op vergelijkbaar rubber en beide klanten auto’s…).
Macready, Gtr had ook versneden slicks( octaan 110 en nog wat zaken ) en beweerde sneller dan Porsche te zijn op de Ring zonder officiele tijdswaarneming.Uiteindelijk waren ze ruim 6 seconden langzamer dan Porsche.
Wat gaat ie eigenlijk kosten? Zal wel behoorlijk goedkoper zijn dan een 2e hands f1
@undifined1:
Ik dacht zo’n 900K pounds in UK
Ron had zijn praatje wel wat beter mogen voorbereiden, wat een gehakkel.
Valt sowieso beetje in het niets vergeleken bij DeFerrari, als is het maar de ondersteunende info filmpjes die niet half zo mooi zijn als Ferrari
Lol… er is ooit een Renault F1 over het circuit gejaagd bij TopGear… die deed het in 59 seconden. De Pagani Huayra heeft het onlangs geflikt in 1:13-ish als ik het goed voorheb… dus een P1 zou amper 4 seconden trager zijn dan een F1-wagen…
Een Pagani Zonda R, specifiek gebouwd om laptijden te vreten doet de Nordschleife in 6:47… een P1 duikt volgens mij echt niet onder de 7 minuten.

Je kan sterke uitspraken doen en je kan dit verkondigen…
Al blijft de McLaren F1 ver bovenaan mijn top 25 toppen, vind ik de P1 toch eerlijk gezegd stiekem wel heel erg mooi :D

Komt deze maand binnen op plaats 8 :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).