
Zo klein als hierboven zal hij niet worden, gelukkig.
“Moeten jullie écht over elke tweet van Elon Musk schrijven, Autoblog?” Absoluut niet, maar zo af en toe zit er iets tussen dat we maar lastig kunnen negeren. Dit is vooral te danken aan het feit dat Elon, in tegenstelling tot de topfiguren van vele andere grote bedrijven, vrijwel altijd daad bij woord voegt. Een admirabel aspect van zijn karakter, dat is zeker.
In de nieuwste episode van Elon Tweet Beloftes, worden we verrast met een nieuw soort Tesla model dat de Zuid-Afrikaan in de nabije toekomst op de markt wil brengen. “Breng eerst alle andere zaken eens op orde,” horen we jullie zeggen. Een terechte opmerking, maar als we één ding over Elon weten is dat hij graag droomt. Dat hij diezelfde dromen veelal realiseert is alleen maar fijn voor de mensheid.
Enfin, gisteren haakte Elon zoals gebruikelijk in op een vraag van een volger. Echter, Musk negeert de vraag compleet en maakt van de kans gebruik om nieuwe plannen van Tesla te delen. Op de vraag of Tesla en Radio Flyer, een Amerikaans producent van kleine auto’s en fietsen voor kinderen, nog met een miniatuurmodel van de Model X komen gaan, begint hij over iets totaal anders. Lees mee.
Je kunt Musk’s woorden gemakkelijk afwuiven als een domme roep naar publiciteit, maar kijken we naar de geschiedenis, dan kunnen we stellen dat Elon vrijwel nooit grappen heeft gemaakt over potentiële producten. Tenzij het om een Easter Egg gaat, heeft Musk zich nagenoeg altijd aan zijn woord gehouden.
Wat we precies van het autootje, waarin volgens Musk één volwassen persoon moet kunnen passen, mogen verwachten is uiteraard nog niet duidelijk. Musk bewaarde eventuele details die er mogelijk over het project bestaan tot zichzelf. Wijzelf rekenen op een ernstig compacte Tesla, die waarschijnlijk doorkan als scoot- of brommobiel voor in de steden.
Met dank aan Frank voor de tip!
Beeld: Linus Tech
Een spoort Tesla Twizzy, maar dan anders? Ik denk niet dat veel mensen geld stuk willen slaan op een auto waar slechts één persoon in past tenzij deze heel erg goedkoop is.
@lekbak: motoren zijn ook niet goedkoop. Voor (woon-)werkverkeer zie ik wel een toekomst voor één persoons auto’s. Helemaal als ze (zonder personen aan boord) autonoom kunnen rijden zodat je per rit betaald.
@flutterby: Moet toch minimum 2 persoons zijn, en bestaat al 20 jaar. De smart.
@luxaeterna: ja echte verkooptopper en barst van de autonome functies..
@flutterby: Je hebt al een prima woon-werk motor voor 10k. Daar zie ik tesla geen auto voor leveren.
@lekbak: volgens mij zijn ze eerst nog van plan om een crossover, vrachtwagen, pickup en een “compact car” te leveren. Dus deze mini Tesla zal nog even op zich laten wachten
@lekbak: ik denk van wel
@lekbak: we moeten mischien denken richting een lichte vracht auto á la citroen berlingo? Een laad ruimte achterin voor je goederen 1 bestuurder en meer dan voldoende plaats onderin voor de batterijen. Maar een dergelijke constructie bied genoeg mogelijkheid voor 1 passagier. Dus een kleine stads autotje met beperkte snelheid/rijbereik voor een dure prijs volgens mij. Met een voorschot van enkele duizenden euros, en een levertijd van 3 jaar als de productie op gang komt.
Hebben ze al sedert 2006, de Roadster is goed voor +/- 1,5 adults.
Amerikaans formaat, of Europees?
Een krappe Amerikaanse 1 zitter zal zich toch richting een ruime familie wagen gaan hier
@duckmefaddy:
Europa hoeft niet meer onder te doen voor de VS op vlak van formaat hoor. Een Amerikaan uit de jaren 60 is een lichte compacte wagen als je die naast een moderne XC90,GLC, Q7,… zet.
@shiva: maar tegenover een Ford Expedition moet je in Europa al een met een product van Scania aankomen.
@shiva: Alleen al die opgehoogde Ford F-250 trucks… VS zeker nog (al helemaal gemiddeld gezien) grotere auto’s.
@shiva: Ja, maar die modellen die je noemt zijn dan ook zo groot geworden om de US-markt te veroveren. En met succes…
Overname Uniti?
Innovatie is er bij tesla ook eruit waarschijnlijk. Dan gaan fabrikanten rare dingen ontwerpen, zoals een bmw x6 en mercedes glc.
@eirmakk: Zo zie ik het niet. In elk segment probeert Tesla te laten zien dat elektrisch rijden een goede optie is (en aantrekkelijk). Dan kun je toch ook een hele compacte stadsauto maken? Al helemaal logisch als je ziet hoe veel Tesla investeert in autonoom rijden. Tesla staat voor elektrisch rijden én autonoom (in een deelplatform).
Dat heeft Gazelle toch allang…
Ja prima allemaal, maar kan ik mijn Tesla branded vlammenwerpers en surfplanken dan nog meenemen?
mensen die een elektrische auto kopen hebben toch geen vrienden, dus ideaal. Echte mannen kunnen vrouwen blijven scoren met hun dikke Porsche of BMW met ronkende motor
@Jantje_555: Dus jij bent geen echte man? Geen dikke BMW of Porsche met ronkende motor? Misschien is zo een Tesla dan toch wel iets voor jou.
@jantje_555: als je een gebrek aan mannelijkheid wil compenseren is een ronkende Amerikaanse V8 pickup truck de allerbeste oplossing heb ik op Autojunk geleerd.
Tesla komt dus gewoon met een opvolger van de Sinclair C5.
@mashell: Dat zou pas leuk zijn. Wordt een flop natuurlijk, maar wel leuk…
Als je ziet hoeveel forenzen er elke dag in hun eentje in de auto zitten is dit natuurlijk een prima idee om minder uit te stoten en tevens het file probleem aan te passen.
Hij heeft dit eigenlijk al laten doorschemeren bij de laatste earning call van Q2.. dus vrij serieus.