• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Parkeertarief stijgt in één nacht met 2.043 procent…

Auteur: Michel, gepost 26 november 2025 om 19:20 – 16 Reacties

parkeertarief amsterdam

En dat was geen foutje!

Oke, ik geef meteen toe: het gaat niet om de parkeerplek op de foto. Die was al onbetaalbaar. Maar het gaat wel om onze hoofdstad Amsterdam. Daar hebben ze namelijk net zo’n grote hekel aan auto’s als Sander Schimmelpenninck aan Wierd Duk.

Nou kunnen we inmiddels een apart blog vullen met artikelen over Amsterdam en hun aversie tegen de automobiel, maar dit is ook wel weer een mooi geval. Het gaat om het verhaal van Jan van der Dussen, opgetekend door kwaliteitskrant De Telegraaf.

Jan woont in Laren, maar werkt als schipper op sloepen in Amsterdam. Hij moet op de gekste tijdstippen op komen draven en dus is hij aangewezen op zijn auto. Een treinstation is er niet in Laren en de bus rijdt maar beperkt.

Vaste parkeerplek 22 keer zo duur

Harde werker Jan rijdt voor dag en dauw naar Amsterdam-Oost en parkeert dan bij de sportvelden aan de Kruislaan. Een dagje parkeren kost hem 1,40 euro. Dan loopt hij tien minuutjes naar de metro en is hij zo in het centrum.

Tot vorige week dan! Hij moest een boot ophalen bij het Scheepvaartmuseum en parkeert zoals altijd op zijn vaste parkeerplek. Maar niks 1,40 euro afrekenen; nee 30 euro! Voor een parkeerplek waar eigenlijk toch al niemand kwam en je nog niet dood gevonden wil worden (al is het juist zo’n plek waar je in de praktijk wél dood gevonden wordt…)

Bizar parkeertarief Amsterdam

Dat de binnenstad onbetaalbaar is, is nog tot daar aan toe. Maar deze gribusplek ligt lichtjaren buiten het centrum en er staat nu helemaal niemand meer. Met deze tarieven is de parkeerplaats eigenlijk uit de markt geprijsd.

Jan vindt dat als je in Amsterdam werkt je ook een fatsoenlijke parkeerplek moet kunnen vinden voor een normaal tarief. Verhuizen naar Amsterdam zit er natuurlijk ook voor een normaal verdienend mens ook niet in. En maar afvragen waarom ze in Amsterdam een tekort aan leraren en verplegend personeel hebben…

Progressief

De T. doet uiteraard ook aan wederhoor, dus even uitleg vragen bij de Stopera. Wat blijkt? De gemeente heeft een progressieve signatuur en vertaalt dat door naar “progressieve parkeertarieven” bij sportparken en begraafplaatsen. Die plekken hadden jarenlang zeer goedkope tarieven en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het parkeertarief in Amsterdam moet overal t*ringhoog zijn.

Je parkeert je auto maar in een P+R van een naburige gemeente want in heel 020 wordt dit progressieve parkeerbeleid doorgevoerd op alle plekken waar je nu nog voor een prikkie je auto kunt parkeren. Jan van der Dussen heeft dus dikke vette pech, of hij moet maar sloepen gaan varen dichter bij huis.

Ook interessant!

  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam.
  • Amsterdam gaat tóch niet voor slimme stoplichten, teveel nadelen
  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
    Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
  • Gespot - Perfecte '2 car garage' in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, geld, parkeren

Vorig bericht: « We gingen langs bij de Tesla Diner en dit viel op
Volgend bericht: Hypocrisie ten top: ZERO-Emissie zone op LUCHTHAVEN Schiphol »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    26 november 2025 om 19:33

    Het kan wél !

    Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    26 november 2025 om 20:04

    De Amsterdammers blijven op die groene drammers stemmen. Dan krijg je kleingeestige ambtenaren in onze hoofdstad.

    Login om te reageren
  3. isleofman zegt

    26 november 2025 om 20:09

    Prachtige stad maar wat een kut stad. Blij dat ik er niet meer werk. En voor die paar uitjes per jaar accepteer ik de bizarre prijzen.

    Login om te reageren
  4. Jansen zegt

    26 november 2025 om 20:39

    Maandagavond even een uurtje op straat geparkeerd en hup je bent een tientje verder.

    Login om te reageren
  5. xlr8rcarbon zegt

    26 november 2025 om 22:21

    Top man, hopelijk maken ze het dagtarief nog 8x zo hoog. Dan hoef ik tenminste niet naast die armlastige autoblog reaguurders met 15 jaar oude gepimpte import golfjes en Audi’s te parkeren. Ik vind belasting een zegen en ik hoop dat ik zoveel mogelijk belasting mag betalen de komende jaren. Worden we allemaal beter van :-)

    Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    26 november 2025 om 22:23

    Gwn niet betalen en slijptol in me waggi voor wielklem. 🖕🏾

    Login om te reageren
  7. Hawkeye72 zegt

    26 november 2025 om 22:33

    Hoe kan het bestuur van die stad en dit land zo blind zijn?

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      27 november 2025 om 08:08

      Dat is men (in Damsko) niet. Als je in Amsterdam woont wil je logischerwijs niet dat de stad wordt overspoeld met woon-werk verkeer en dagjesmensen met auto. Dus Amsterdammers stemmen massaal op partijen die daar beleid op voeren. Niet meer dan logisch. Ze hebben er simpelweg geen boodschap aan dat je ook verder dan de ring moet kijken om de bereikbaarheid via OV aansluiting te testen. Als je niet via je werkgever kan parkeren ben je gewoon de lul. Moet je ergens anders gaan werken.

      Login om te reageren
  8. 550maranello zegt

    26 november 2025 om 22:58

    Ha, ha “Progressieve”….parkeertarieven. Als er in Pjong Yang aan de Amstel maar de woordjes “progressief”, “duurzaam”, “inclusief”, wordt gebruikt is het goed.

    Login om te reageren
  9. citroen55 zegt

    27 november 2025 om 01:05

    Ja toch logisch, als er gevoetbald wordt, door de week meestal ‘s avonds, dus omhoog met die prijs en op zaterdag de hele dag. Overdag gedurende de week, dan wordt er begraven en iedereen wil dichtbij parkeren, dus omhoog die tarieven. Ik begrijp niet waarom iemand hier daar tegen protesteert, elke ondernemer zou dit toch ook zo doen? Of zijn jullie jaloers op de hoofdstad?

    Login om te reageren
  10. Estate_of_mind zegt

    27 november 2025 om 06:39

    Ja, of je rijdt even 10 minuten naar Hilversum of Naarden/Bussum en je pakt vanaf daar zo’n geel/blauwe tram naar hartje Amsterdam. Ik denk dat meneer er wel uitkomt. En voor alle mensen met een linksallergie: ik denk dat als jullie op een plek, net buiten een parkeerzone, zouden wonen, waar iedereen voor 1.40 zijn auto in de berm komt prakken, je bij de gemeente zou smeken of er misschien een flinke stijging kan komen. Steden van voor de auto, zijn niet gemaakt voor auto’s.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    27 november 2025 om 08:09

    Maar parkeren bij sportparken zou goedkoop moeten zijn want als gemeente wil je dat de burger gaat sporten en begrafenissen bezoeken wil je om menselijke redenen ook niet duur maken…
    Wat is dit voor vreemd rechts beleid (burgers hoog belasten, bedrijven laag belasten) in een verder zo voorbeeldig progressieve gemeente?

    Login om te reageren
  12. paulvtec zegt

    27 november 2025 om 09:19

    Man wat een pleurisstad. Vorige week sinds jaren weer een keer geweest. Bij een P+R in de Arena kan je al niet parkeren omdat voetbalclubje speelt. Ik zei tegen die parkeerwacht: Wie wil dat nog zien? Gelukkig hadden ze die dag nog verloren ook. Blijkbaar moet je dan weer 20 minuten rijden naar de RAI. Eindelijk je auto in een vak kunnen zetten en hopelijk slaan ze niet je ruit in om de boel leeg te halen. De rest van het volk wat er komt zet zijn auto in 2 vakken, simpelweg omdat al die vakken zijn gemaakt voor een Ford Escort uit de vorige eeuw. Dan met het openbaar vervoer naar het centrum, lekker op elkaar gepropt als sardientjes in de tram. Dan ben je eindelijk in dat centrum en het eerste wat je ruikt is wiet, zo stoned als een garnaal in de buitenlucht echt lekker. Dan het personeel in de winkels nog, wat een drama, alleen maar Engels spreken. Maar goed, niks gekocht en blij dat ik weer thuis was. Volgende keer lekker naar een normale stad en minder gek volk.

    Login om te reageren
  13. imaginenl zegt

    27 november 2025 om 10:29

    Ik denk dat we nog steeds moeten wennen aan het idee dat een stad voor mensen fijner is dan een stad voor auto’s. Desbetreffende parkeerplaats is trouwens in dit jaargetijde druk gebruikt door mensen die de Jaap Ede baan bezoeken. Het eerste metrostation is echt op flinke afstand dus ik denk dat meneer op de tram is gestapt.
    Ik zou P&R Sloterdijk adviseren. Daar kan je na 10:00 voor 6 euro staan (anders 13 euro) en dan de trein naar AMS CS nemen. Gewoon even je huiswerk doen voor je naar de stad gaat. Hoeven wij dit soort hijgerige nieuwsberichten niet meer te lezen.

    Login om te reageren
  14. octaan64 zegt

    27 november 2025 om 11:00

    Als het aantal te dure parkeeruren gaat afnemen, omdat bezoekers wegblijven dan zullen de abonnementskosten van inwoners ter compensatie ook enorm omhoog gaan. Ik spreek de Femke fans dan wel opnieuw.

    Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    27 november 2025 om 14:36

    In de goede oude tijd dat ik in Amsterdam woonde raden we iedereen aan om zn paspoort mee te nemen als je buiten de ring zou komen. Dat was toch geen Amsterdam? En nu moet je daar ook al betalen voor parkeren! Walchelijk.

    Maar ik snap zn probleem. De NS rijdt niet op gekke tijden. Vraag en aanbod is niet in balans in ver-oost. P&R plekken zijn niet ontworpen voor mensen die niet van krassen op auto’s houden of het liefst alle originele ramen hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North