
Natuurlijk. Ook gij Schiphol.
In de strijd tegen klimaatverandering of is het meer de strijd om de groene kiezer, voeren luchthaven Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer een zero-emissie zone in. Dat klinkt heel spannend, maar het komt er zeker niet op neer dat de uitstoot van de luchthaven Schiphol wezenlijk naar beneden gaat.
Waar is de zero-emissie zone Schiphol
Per 1 januari 2026 voert Schiphol samen met de gemeente Haarlemmermeer een zero-emissie zone in. De exacte regels zijn uiteraard weer net zo vloeibaar en onduidelijk als bij andere ZE-zones: het geheel hangt van uitzonderingen aan elkaar. Zelf het goede voorbeeld geven, dat is voor veel gemeentes ook wel lastig.
Op hun website heeft Schiphol het over stadslogistiek. En eerlijk is eerlijk: natuurlijk wil iedereen een schonere stad. Alleen Schiphol is geen stad. Een stad is namelijk een grote plaats met een hoge bevolkings- en bebouwingsdichtheid. Gebouwen zijn er genoeg op Schiphol, maar echt dicht bebouwd is het hele terrein van Schiphol nou ook weer niet. En bewoners zijn er natuurlijk helemaal niet op luchthaven Schiphol, dus dit heeft NIETS met stadslogistiek te maken. Leuk geprobeerd Schiphol.
Waarom gaat Schiphol dit doen?
De luchthaven Schiphol heeft de ambitie de meest duurzame en hoogwaardige luchthaven te worden. In 2030 moet de luchthaven Schiphol uitstootvrij en afvalvrij zijn. Uiteraard laten ze het vliegverkeer voor het gemak maar even buiten beschouwing….
Het wordt NOG erger: ook de eigen vloot/ de voertuigen die dedicated op Schiphol rondrijden zijn nog niet allemaal emissievrij. Er rijdt nogal wat rond op de luchthaven: bagagetrekkers, schaarliften, laadplatforms, hotelshuttles, push-back trekkers. Schiphol schrijft er zelf over: “Voertuigen op fossiele brandstof worden in de komende jaren langzaam uitgefaseerd”. Zelf het goede voorbeeld geven, lukt niet alleen de gemeente Amsterdam niet, ook de luchthaven Schiphol vindt dat maar moeilijk.
De CO2- en stikstof-uitstoot van Schiphol
Dit wordt direct ingewikkeld, maar het gaat voor dit betoog overigens NIETS uitmaken. Schiphol goochelt er namelijk lekker op los met cijfers. Volgens Greenpeace/ CE Delft was in 2023 de CO2-uitstoot van de luchthaven zo’n 10.488 kiloton (dik 10 megaton dus).
Er is blijkbaar zoiets als een Emissieautoriteit en deze instantie kwam in 2025 tot een uitstoot van 2,6 megaton CO2 per jaar. Dat scheelt dus alvast een factor vier, maar dat verschil wordt zo irrelevant, heel erg irrelevant zelfs. Onthoud maar: dik 2 miljoen ton.
Sinds een paar jaar maken we ons ook druk om uitstoot van stikstof(oxide). Deze NOx-uitstoot van de luchthaven Schiphol is 3,48 kiloton per jaar. Dit gaat overigens alleen over de ‘Landing and Take-Off’-fase tot 900 meter hoogte. Vanuit de gemeente Haarlemmermeer geredeneerd is dat nog niet zo gek, de rest van het land moet het allemaal maar slikken.
Wat bespaart de zero-emissie zone Schiphol eigenlijk
Ik quote de luchthaven Schiphol zelf dan maar even:
“De verwachting is dat we met deze maatregel in de logistieke straten van Schiphol jaarlijks tot 2,0 kton CO2 en 4500 kg stikstof besparen.”
Dat lijkt heel wat, maar het is NIETS. De CO2-uitstoot van Schiphol is in een conservatieve berekening 2,6 MEGAton. De ZE-zone bespaart maximaal 2,0 KILOton. Met de invoering van de ZE-zone bespaart Schiphol dus 0,77% op de CO2-uitstoot. Dit is nog met de erg gunstige cijfers, als je de cijfers van Greenpeace aanhoudt is het maar 0,19%.
De uitstoot van stikstof gaat nog minder hard naar beneden: het is 4.500 kg versus 3.480.000 kg. In procenten uitgedrukt, realiseert luchthaven Schiphol hier 0,12% reductie.
WAT. EEN. FARCE.
Je zou nog kunnen denken dat iedere besparing op uitstoot wel iets oplevert. Bedenk dat de kosten die Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en alle betrokken ondernemers maken. Voor werkelijk NUL impact. Luchthaven Schiphol stinkt in 2030 nog even hard naar kerosine en er zal ook zeker niet minder gevlogen worden.





Lekker kort en bondig. Ik wilde het lezen, maar ik kon de strekking niet makkelijk vinden, dus ik ben afgehaakt.
Je wil veel teveel tegelijk zeggen waardoor de bootschap verloren gaat.
Bootschap… Schiphol… Leuke woordspeling.
?!? Begrijpend lezen gehad op school?
De boodschap met een d lijkt me behoorlijk duidelijk. Schiphol wil zgn. schoon lijken, maar dit heeft 0,0001% zin als de vliegtuigen zelf buiten beschouwing blijven.
Die kerosine snuiven, dat klopt, parkeer maar eens op lang-parkeren nabij de Buitenveldertbaan, wat een stank.
Ik snap echt wel wat Wouter wil zeggen inhoudelijk zitten we dus gewoon in hetzelfde schuitje.
Mijn punt gaat alleen over hoe het is opgeschreven. Als lezer wil je de feiten eerst even boven water krijgen: wat is de maatregel, voor wie, vanaf wanneer, welk gebied, welke uitzonderingen? Nu raakt dat door alle cynische zijpaadjes een beetje tussen wal en schip.
Gooi dan gewoon het roer om, eerst kort en helder de feiten, dán alle zeilen bijzetten met je mening. Dan dekt de vlag ook écht de lading en hoeft achteraf niemand bakzeil te halen over ‘begrijpend lezen’. Zo komt de bootschap pas echt goed aan.
Bootschap??
ik denk dat hij voortaan met de boot naar Schiphol wil komen.
Geweldig initiatief ! Nog een beetje vliegtaks er boven op en iedereen vertrekt straks vanuit Brussel, Düsseldorf of Weeze. Nederland is dan zero emission. (op papier tenminste)
Mogen we dan ook weer 120-130 rijden overdag? Of is dat teveel van het goede?
Maar het is inderdaad wel hypocriet…
Dus ik wil vliegen (binnen Europa) en moet me “vliegschamen”. Oké , schaamrood op mijn kaken maar mag ik mijn euro-6 auto nou wel of niet op P1 zetten voor enkele dagen ? En nu mijn serieuze mening : wat een d*m g*z**k ! Stel me dan zo’n vergadertafel voor waar men tegen elkaar zit aan te neuzelen. En op zeker moment ! Eureka, hier trapt het gepeupel (ook huidig politiek Den Haag) in !
Hi-larisch!
Bedankt voor t voorrekenen, onderschrijft wat mijn neus al concludeerde; de kerosine dampen lijken me een groter probleem.
Wat prachtig dit.
Dan kunnen ze straks ook toeslagen vragen voor t parkeren van brandstof motoren, bovenop de idiote parkeer tarieven. Prachtig.
Nog wel een belangrijk detail: “De zero-emissie zone (ZE-zone) geldt niet voor personenauto’s, deze kunnen de zone gewoon in- en uitrijden.”
Wat zal Jetten blij en trots zijn.
weer zo’n lul verhaal…VVD is de grootste partij in de gemeente Haarlemmermeer….
En wie denk je zijn grootaandeelhouders van Schiphol?
“In de strijd tegen klimaatverandering of is het meer de strijd om de groene kiezer, voeren luchthaven Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer een zero-emissie zone in”
Klinkt dus meer als een project dat al LANG voor de verkiezingen is opgestart in samenwerking met de gemeente….denk je nu echt dat Jetten die op dit moment alleen nog maar de grootste partij uit de TK2025 verkiezingen heeft. Maar nog lang geen regering heeft, ineens eventjes invloed heeft op wat Schiphol doet?! Kortom lulverhaal dus!
Ik zie niet zo vaak artikelen van Wouter zelf meer (helaas, vind ze meestal erg goed). Dit moet blijkbaar hoog zitten.
Maar als er straks elektrische vliegtuigen aan komen vliegen is Schiphol er helemaal klaar voor…
Het is natuurlijk onzin. Als Schiphol echt een positieve milieu impact wil hebben zonder teveel aan relevantie te verliezen dan moeten ze durven pijnlijke keuzes te maken: krimp, geen korte vluchten, geen overstappers, weinig vracht. Gewoon de luchthaven van Nederland zijn voor mensen die van ver naar Nederland vliegen en vanuit Nederland naar ver vertrekken.
Lekker kortzichtig weer.
“Laten we Utrecht Centraal maar inkrimpen naar 3 sporen. Gewoon het treinstation van Utrecht voor mensen die van ver naar Utrecht reizen en vanuit Utrecht naar ver vertrekken.”
Ofwel; Schiphol is een knooppunt voor vele internationale reizigers, en als die niet in Nederland kunnen overstappen, dan doen ze dat wel ergens anders. (Waterbed-effect, weetjewel) Dat leidt gegarandeerd tot nog meer uitstoot, maar dan in Brussel, Frankfurt, Parijs en Londen.
Ik geloofde er al helemaal niet in, in die klimaat gekte. Maar hoe geloofwaardig wil je nu nog overkomen? Deze regel geeft aan dat het klimaatbeleid totale onzin is, sterker nog, het is gewoon een verdienmodel. Hetzelfde geldt voor alle toeslagen en parkeerbeleid. Als belastingen teveel gaan opvallen verzinnen we gewoon onzin waar ze iedereen voor laten betalen. En weet je wat nog het mooiste is, iedereen trapt erin. Wij Nederlanders zijn net schapen. Ze worden eerst bij elkaar gedreven, waarna ze worden afgeslacht (financieel dan). Medelijden?, Totaal niet, weer doen het immers zelf door het toe te laten🤷♂️😎
Wat geloof je niet aan die klimaatgekte?
2kiloton C02 komt uit 769230liter diesel (conversie van 2.6). Dan denk je goed gedaan, deel je dat door 365dagen dan besparen ze ca 2100liter diesel per dag. Met al dat zware materieel wat er rondrijd lijkt me dit niet heel lastig of ambitieus om te halen.
Als ze de dagelijkse opstroppingen door verkeerd afgestelde verkeerslichten al kunnen halveren valt er meer benzinne/uitstoot te besparen.
De gemeente Haarlemmermeer doet haar best om stappen te zetten richting de klimaatdoelen, en de zero-emissiezone geldt alleen voor vrachtverkeer en bestelauto’s. Dat voelt misschien hypocriet omdat vliegtuigen veel meer uitstoten, maar de regels voor vliegverkeer worden niet door de gemeente bepaald. Als we daar samen meer druk op zouden zetten, zou dat uiteindelijk veel meer effect hebben, en misschien ook een hoop zero-emissiezones schelen.
Hoezo hypocrisie? Het is weer een (heel) klein stapje de goede kant op.
Nu nog een mooi katapult systeem voor vliegtuigen, dat scheelt dan wel weer heel veel brandstof.
Soms weet ik niet of de mensen hier sarcasme prima toepassen of niet zo gek slim zijn. Maximum take-off weight van een doodnormale 737-800 gaat richting de 80.000kg. Flinke katapult dan.
Maar eens met Wouter, wat een onzin. Gelukkig wordt alles doorberekend in de prijs dus gaan de ticketprijzen en/of belastingen voor de burger weer omhoog. Want het idee daadwerkelijk betalen van zoiets doet de burger.
Gewoon kappen met die pretvluchtjes (geldt ook voor andere vliegvelden) en dan heb je al veel gewonnen.
Dus ik mag niet meer met mn gezin op vakantie?
Nee
Raakt het je persoonlijk of zo? Wat maakt het nou uit of ze dit doen? Laten we het zo zeggen ze doen tenminste iets en dit is een stap in velen stappen die zullen volgen. Je kan wel met dat gel l komen over ‘hypocrisie’ en ‘Farce’, maar dat is het totaal niet.
Dit gezeur is een beetje als mensen die tegen het rookverbod zijn. “Wij willen geen verandering laat ons lekker in de rookwalmen zitten en longkanker krijgen”.
Kortom, ik mag niet meer even met de niet elektrische auto iemand afzetten op Schiphol. Want dát is wat er achter zit… Pech voor Schiphol, ik weet een andere route om via de Handelskade en de taxibaan er alsnog te komen… Oja, iemand ophalen kan al jaren nier meer met de auto… Stel je voor zeg…
Wauw, wat goed dat je een sluiproute weet en je even hebt ingelezen. “De zero-emissie zone (ZE-zone) geldt niet voor personenauto’s, deze kunnen de zone gewoon in- en uitrijden.”
Alle beetjes helpen. Waarom hier zo zuur over doen?
Omdat het om stemmingmakerij gaat.
Als je iets maar lang genoeg herhaald, volgen de gelovigen van zelf. Voorbeelden genoeg.
Welkome verandering!ik werk op airside. Het gaat mij niet zozeer om de reductie, maar in de zomer hangt er zo’n dikke smoklaag onder de pier dat je je fiets er tegen aan kan zetten..
Alle diesel aangedreven vliegtuig trekkers en mulags zonder roetfilter. Hele verbetering dit!
Gewoon even subsidie tanken met een zinloos project. Boel rekensommen en dan moet er als resultaat uitkomen dat in dat gebied xyz minder uitstoot op een dag gemeten wordt. Laat nou net die dag 1 vliegtuig niet in die zone geparkeerd worden…
Zoiets als zonnepanelen in je kelder leggen omdat je op een installatie subsidie kreeg. Stond niet bij dat het ook wat moet opbrengen, gewoon factuur inleveren, BTW terugkrijgen, subsidie opstrijken en de panelen weer verkopen.