
Je moet een tijdje aan de gang met je elektrische auto voordat ie zijn eerdere uitstoot heeft goed gemaakt.
Hoe zit het nou écht met de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s? Want ja, ze stoten tijdens het rijden niets uit, maar de productie van met name de accu kost flink wat energie – en dus CO2. De vraag is dan ook: hoeveel kilometer moet je eigenlijk rijden voordat een EV schoner is dan een traditionele auto met verbrandingsmotor? Daar breken wetenschappers hun hoofden over.
Wetenschappers van het Instituut voor Energie- en Milieuonderzoek in Heidelberg hebben uitgerekend dat er tussen de 20.000 en 40.000 kilometer nodig is om de hogere CO2-uitstoot bij batterijproductie goed te maken. Onderzoeker Hinrich Helms legt uit: ”We zien dat je dit na één tot twee jaar rijden meestal al hebt gecompenseerd.”
Tegelijkertijd nemen de accupakketten in formaat en capaciteit toe. In 2020 had de gemiddelde EV-accu een capaciteit van 50 kWh, inmiddels ligt dat rond de 68 kWh. Meer accucapaciteit betekent in principe meer uitstoot bij de productie, maar ook hier is het beeld niet zwart-wit. “Er wordt steeds meer gebruikgemaakt van hernieuwbare energie bij de productie, en de energiedichtheid stijgt,” aldus Helms. “Daardoor zijn minder grondstoffen nodig én neemt de actieradius toe.”
Klopt dat wel?
Toch blijven er uiteenlopende cijfers circuleren op het internet. Een studie van de Vereniging van Duitse Ingenieurs uit 2023 stelde dat de klimaatvoordelen van EV’s pas na zo’n 90.000 kilometer zichtbaar worden. Critici merkten echter op dat deze studie uitging van hoge waarden voor de uitstoot bij batterijproductie, wat het beeld flink vertekenend zou maken.
De Duitse automobielclub ADAC voegt zich in het kamp van de optimisten. Woordvoerder Katharina Lucà benadrukt: ”Elektrische auto’s hebben gedurende hun gehele levenscyclus – van productie tot afvalverwerking – een klimaatvoordeel ten opzichte van verbrandingsmotoren.”
Dus, elektrische auto’s zijn niet vanaf dag één de heilige graal van duurzaamheid, maar na zo’n 20.000 tot 40.000 kilometer begint de klimaatwinst. Zo zie je dat de ontwikkelingen snel gaan. Een jaar of zes geleden verdedigden onderzoekers dat je meer dan een half miljoen kilometers moet rijden voor de EV minder schadelijk is voor Moedertje Natuur dan een auto met plofmotor.
Foto: Porsche Taycan Turbo GT Weissach Package gespot door @defriezencrew
Via MDR





Naarmate de ontwikkelingen in batterijtechnologie vorderen zal dit getal verder omlaag gaan.
Wat je in geen enkel vergelijk terug ziet is het gewicht van een EV en het asfalt wat hierdoor veel sneller dient te worden vervangen. (Het is dan ook niet uit te leggen dat je voor een EV geen MRB betaalt). Tevens wordt er gerekend met WLTP gegevens die, zeker in de winter, 30 tot 50% te rooskleurig zijn. Over het verbruik bij gebruik van een aanhanger of caravan maar te zwijgen. EV’s zijn bij echt gebruik gewoon schrot, ze rijden echter fantastisch! Ik rijdt zelf een EV, ben dus geen tegenstander, wel realistisch.
Bandendruk verdeelt anders de last redelijk gelijkwaardig, de grootste slijters zijn de vrachtwagens (met veel hogere bandendruk), is niet voor niks dat het vaak de rechter rijstrook is die vernieuwd moet worden.
WLTP is ook optimisch voor benzine/diesel, en de extra uitstoot tijdens de winter van een EV is in absolute termen lager dan die van een benzine/diesel. Sorry.
Wil je realistisch zijn, als de curve al kruist bij 20-40k, hoeveel groter is de uitstoot niet van fossiele wagens bij 200k km?? Je moet bij aankoop de hele leeftijd meerekenen….
Dus wees realistisch en consequent, ga over naar BEV als je nog steeds fossiel rijdt. LFP als je extra lief wilt zijn.
De extra slijtage door EV’s van de wegen is totaal verwaarloosbaar op het geheel.
Het overgrote deel van de onderhoudskosten en bouwkosten (want zwaardere constructies) van de hoofdwegen komt door vrachtwagens. En dat terwijl vrachtwagens in verhouding nauwelijks wegenbelasting betalen.
Deze indirecte subsidie is niet alleen duur voor alle belastingbetalers (dus ook voor degene die niet veel producten kopen), maar zorgt ook voor een enorme milieubelasting omdat veel schonere alternatieven zoals vervoer per spoor bijna volledig de markt zijn uitgedrukt.
Auto’s met gewichten tussen de 2 en 3 ton veroorzaken vrijwel geen slijtage aan het asfalt. Dat doen vrachtwagens met gewichten tussen de 30 en 40 ton. Zoek voor de grap eens op wat die aan wegenbelasting betalen.
Volvo heeft dit onderzoek in 2020 gedaan voor hun eigen XC40 model. Omdat zij precies weten wat de uitstoot is hoef je geen aannames te maken.
De productie van de XC40 Recharge resulteert in ongeveer 70% meer CO₂-uitstoot dan de productie van de benzinevariant
Op basis van de gegevens in 2020 was dit:
• Windenergie: ongeveer 47.000 km
• EU28-gemiddelde elektriciteitsmix: ongeveer 84.000 km
• Wereldwijde gemiddelde elektriciteitsmix: ongeveer 146.000 km
Bron: volvocars website.
Het hele verhaal over windenergie if electrisiteitsmix heeft niks te makrn met de kilometrage. Om benzine te kunnen maken is ook stroom benodigd. Of ik nou stroom gebruik om benzine te maken uit aardolie of een accu dr mee oplaad. Dat is om te even. Sterker nog om een auto 100 km op benzine te laten rijde. Is geniddeld meer stroom benodigd voor de productie van de benzine dan het laten rijden van een ev 100 km elektrisch.
Het kijken naar stroom is niet interesant.
Windenergie is ook problematisch op vlak van fijnstof en de wieken waarvoor geen oplossing is als die op het einde van hun leven komen. In de VS bergaven ze die en bij windmolenparken op zee gooien ze die gewoon de zee in.
Fijstof is ook mooi overdreven probleem vergeleken wat er constant uit de fossiele uitlaten komt…
Benzine en diesel is vandaag probleem, niet pas over 25 jaar. Laten we eerst de problemen van vandaag oplossen.
Op 5 jaar is er al veel verandert. Oa. China heeft meer duurzame energie geïnstalleerd dan de rest van de ganse wereld tesamen in die tijd. Meeste mensen beseffen dit niet terwijl China veeeel produceerd voor ons…
Grappig zo’n onderzoek, maar is daarin meegenomen wanneer een EV zeg maar end of life is? Wat daarvan de footprint is? En wat dat per land is?
Als voorbeeld is het per land anders hoe men zo’n EV ontmantelt en wat men hergebruikt… dan is de footprint per land ook heel anders.
Stel men hergebruikt (ik heb het niet over recycling) in Duitsland de batterij en in Nederland niet dan is de footprint voor de EV in Nederland stukken hoger.
Voor de volledigheid in Nederland hergebruikt men tussen de 60,4%, met 87,9% (2024) of meer van de batterij en recycled men de batterijen die niet hergebruikt worden om de waardevolle grondstoffen terug te winnen.
Grappig dit antwoord.
Het maakt natuurlijk ook veel uit wat ze doen met ICE auto’s.
Flikkeren ze de oude olie gewoon in de natuur?
Hergebruiken ze de metalen en kunststoffen?
“Na een jaar rijden is de elektrische auto al schoner dan een brandstofauto.”
Zelfde strekking, andere kop.
Net als wat je wilt bereiken. Er is ook “aangetoond” dat een Hummer beter voor het milieu is dan de eerste Prius.
Met cijfers kun je pseudo wetenschappelijk over doen komen dat je gelijk hebt.
My 2 cents; met een EV ben je nu gemiddeld al veel schoner uit als je de hele levenscyclus meeneemt. Met meer duurzame energie en duurzamere accutechnogie en productie wordt dit verschil alleen maar groter.
Nu nog normale auto’s maken ipv al die debiele hoge busjes, dat zal pas effect hebben.
dan moet de het koperspubliek zeggen dat ze willen en dat doen ze niet want ze wilen juist allemaal in debiele hoge busjes blijven rijden
ID7 Variant is heel populair in Zweden….
Geweldig en wordt er in de berekeningen ook rekening gehouden met de stikstof van de banden die een EV vreet als een gek???
We houden elkaar alleen maar de voor gek!!!!
De aarde veranderd al miljoenen jaren en daar heeft de mens GEEN invloed op!
Stikstof van de banden? Er komt geen stikstof vrij van de banden.
Inderdaad dat heet fijnstof. Maar voor de klimaat ontkenners bestaan alle dingen die ze niet kunnen zien niet, dus zijn CO2, stikstof en fijnstof gewoon hetzelfde.
Hoe heeft de mens geen invloed op het klimaat. Leg mij dat eens uit. Want uiteindelijk bestaan er broeikasgassen. Zonder broeikasgassen was het gemiddeld -20°C ofzo op aarde. Dat zijn feiten. En mens en dier stoot broeikasgassen uit.
Hoe groot is de atmosfeer van de aarde? In een bol met atmosferische luchtdruk is die 2000km in diameter. Ongeveer de lengte van Zweden.
Hoeveel mensen zijn er op de wereld? Acht miljard. Pakweg 450x de bevolking van Nederland, en 800x Zweden. En iedere mens kan een apparaat besturen die 1000x meer vermogen heeft dan hun beentjes.
Kan de mens de atmosfeer beïnvloeden? Antwoord JA. Heeft de mens dat gedaan? Als je wat inspanning doet, kan je daar het antwoord makkelijk op vinden, maar geen garantie dat het antwoord jou past… Past mij ook niet, had ook liever een dikke V8 gereden, gelukkig heb ik nu nog meer fun…
De enige gek hier ben jij, misschien toch een bandje teveel gegeten. De mens beïnvloedt het klimaat wel degelijk. Het is duidelijk te zien dat de aarde enorm opwarmt sinds de industriële revolutie. De natuurlijke momenten van verkoeling waren hooguit genoeg om de boel stabiel te houden.
niet gehinderd door kennis? De banden van een EV slijten meer, maar niet heel veel meer. in CO2 uitstoot is dat totaal te verwaarlozen. En dat de mens geen effect heeft op de aarde?? Die informatie heb je van Truth Social geplukt??
EV’s vreten pas banden als de chauffeur dat mogelijk maakt.
Banden hebben niets met stikstof te maken.
De aarde veranderd niet zo heel snel. Het klimaat daarentegen veranderd sinds de industriële revolutie in recordtempo vergeleken met eerdere klimaatveranderingen die eeuwen vergden. De oorzaak van de snelle verandering is dat de mensheid voor het eerst op grote schaal kolen, olie en gas ging verstoken.
Leuk dat die wetenschappers de grens op 20.000 tot 40.000 km leggen, maar die kijken dus alleen naar de milieuschade van de productie van de accu’s. Niet naar de milieuschade van het recyclen van die dingen, wat toch ook meegenomen moet worden.
In 2020 rapporteerde Polestar dat een Polestar 2 pas na 80.000 km schoner was dan een Volvo XC40.
Er is ook wel eens een professor geweest die de grens op 700.000 km legde…
https://www.autoblog.nl/nieuws/na-700-000-kilometer-is-ev-groener-dan-benzineauto-121628
De milieuschade van de olieindustrie hoor je nooit iemand over.
men denkt dat olie van feëenstof gemaakt wordt uit het land van shrek
@richmond 90% heeft geen enkel benul dat er een totale industrie voorafgaat voordat dat men met de slang in de auto hangt bij een tankstation.
Pas op met wat je zegt. Mohammad bin Salman al-Saoed heeft mensen on minder dan een Schrek vergelijking laten omleggen…
“Er is ook wel eens een professor geweest die de grens op 700.000 km legde…”
Er is ook een minister van volksgezondheid die niet gelooft in vaccins. Je hebt altijd afwijkingen, daarom kijken we naar de breed gedragen wetenschappelijke concensus en niet naar wat 1 bepaald iemand om welke reden dan ook zegt.
Die professor van jou heeft zijn onderzoek ingetrokken want zijn cijfers waren totale bullshit.
daar kijken veel van deze onderzoeken ook naar, dan komt de EV nóg gunstiger uit de bus omdat er meer hergebruik en recycling mogelijk is in vergelijking met een ICE.
Mooi dan kunnen we het prius vs hummer verhaal ook meteen in de container gooien.
Precies. We moeten gewoon meer gaan lopen.
Vergeet de kindslaven uit Afrika niet
LFP FTW
Volkswagen gaat ernaar overgaan.
Die kinderen die de grondstoffen voor uw gsm en al uw oplaadbare apparatuur delven?
Hou toch op, er zit 6 tot 10 gram kobalt in je telefoon. 13 kilo per auto accu . De kobalt die nodig is voor telefoons wordt grotendeels recycled of kon door professionele bedrijven worden gewonnen . Door het dwingerige gedrag van de milieu maffia en hun EV pushen konden normale ‘nette’ bedrijven niet meer aan de vraag voldoen, en ontpopte zich een wereld van illegale mijnen en kinderarbeid. Er was natuurlijk altijd al kinderarbeid in Afrika, maar de extreme explosieve groei daarvan in de laatste 15 jaar komt bijna alleen voor rekening van de EV auto industrie. Google het maar.
Welk professioneel bedrijf heeft dan de kobalt voor jouw telefoon gedolven?
Die waren al bezig voor uw smartfoon lang voordat we elektrisch gingen rijden. Toen maakte niemand zich daar druk om. Waarom ben je daar nu zo ineens meegaand mee?
Ik ben er niet meegaand in. Maar ik walg altijd van die elektra rijders die doen alsof ze de grootste wereldverbeteraars zijn omdat ze elektrisch rijden, maar dit soort bijkomende praktijken die nodig zijn voor elektrisch rijden niet erkennen. Verder wordt er een compleet continent gesloopt (Afrika) voor de winning van de kobalt, maar dat is ook ‘collateral damage’ en iemand anders zijn probleem. Zo hypocriet allemaal. Als je echt groen wil zijn pak je het OV. Maar niet dit schijnheilige ‘ik rij electrisch dus ik ben een wereldverbeteraar’ gedrag.
Ik ICE lekker door!
Ik weet niet met wat voor mensen jij omgaat hoor. Maar ik ken niemand met een ev die zich een wereldverbeteraard vind. Stel jezelf gewoon eens open voor deze mensen en ga gewoon eens in gesprek met ze. Ipv dit voorhenonen berld vast te houden.
Waar wordt afrika dan gesloopt? Afrika is een groot continent hoor.
Zonder kobalt geen benzine… Bij een EV is de exploitatie van Afrikaanse kinderen tenminste eenmalig. Verder zijn er ook zat EVs te krijgen zonder kobalt in de batterij.
Een PHEV is al helemaal het meest verschrikkelijke, heb je niet alleen de nadelen van een verbrandingsmotor, maar ook dure grondstoffen voor de electromotor en accu.
Plus je bent continu aan het laden én moet ook nog steeds tanken.
Gunnen jullie die arme kindertjes dan geen werkgelegenheid?
Die moeten toch ook eten?
De weg naar welvaart gaat via de school, niet via de mijnen. Je ziet overal in de geschiedenis dat de welvaart fors groeide met de invoering van de schoolplicht.
Volgens het Zweedse milieu instuut is de uitstoot van de productie van een accu 61 tot 106 kg per kWh. Dus stel je voor, de gemiddelde accu van 60kwh, doet dus in productie (dus van de mijn naar de loop band en transport) ongeveer 4.8 ton CO2 uitstoten als je het gemiddelde aantal cellen hebt. En de gemiddelde nieuwe benzine auto doet volgens het CBS en de RVO maar 1.17 ton CO2 uitstoten. Dus een gemiddelde elektrische auto rijd 4 jaar om te compenseren. En dat heb je dus ook die met 100kwh en heel veel cellen die gewoon een dikke 10 jaar nodig hebben. En ook een belangrijk punt. De meeste mijnen voor lithium en dat soort materiaal staan in Afrika en Azië. In Afrika wordt er lithium in meren en rivieren gedumpt waar lokale volken aan dood gaan omdat ze lithium gaan drinken. Ook bossen en grote natuurgebieden gaan dus dood. En in Azië en Afrika wordt ook veel gedaan aan mensen uitbuiting en heel veel levens risico en mensenrechtschending. Dus of je koopt een benzine auto, of een elektrische auto die gemaakt wordt door mensen die voor risico voor eigen leven en een salaris van 1 muntje per dag werken, en dan vervolgens op hun 30ste dood gaan omdat ze met extreem gevaarlijke stoffen werken.
Wist je al dat benzine gemaakt wordt uit aardolie?
Waarom vergeet je de olieindustrie mee te nemen in dit verhaal?
Je praat wel over co2 uitstoot door de auto. Maar vergeet voor t gemak even dat benzine niet uit zichzelf uit de slang komt bij een tankstation. Probeer het nu nog een keer en neem de oliewinning mee, dus ook alle benodigde componenten olieplatform, olietankers en tankwagens tbv transport brandstof naar tankstation maken onderhouden en slopen.
Zolang iedereen wat anders zegt blijf ik maar gewoon benzine rijden.