Payback! Alfa Romeo gaat Duitse voetbalclub sponsoren

Auteur: , 64 Reacties

Je moet het die Italianen nageven. Humor hebben ze.

Dit is nog maar een impressie

Alfa Romeo ligt nog altijd op de operatietafel van Fiat-baas Sergio Marchionne. Er komen dit jaar facelifts aan voor het complete gamma, bestaande uit de Mito en de Giulietta, en er wordt gewerkt aan een D-Segmenter die de positief beladen naam Giulia krijgt. Daarboven moet op termijn een supersedan komen die verwant is aan de Maserati Ghibli.

Of dit gaat lukken hangt af van de investeringen die mijnheer Marchionne gaat doen. En of de vermeende onderhandelingen met Audi überhaupt waar zijn en ergens op zullen uitdraaien. Ondertussen is Fiat in Duitsland doodleuk aan het trollen geslagen. Met dank aan een sponsordeal met de Bundesligavoetbalclub Eintracht Frankfurt pronkt het Alfa Romeo-logo straks op de prominent op de shirts van de voetballers, zo meldt Horizont.net. Muhaha, eet dat, VW en Audi.

Het kon ook haast niet anders dat Alfa Romeo ooit zou reageren op de sponsordeal die Audi jaren geleden met AC Milan sloot, toch wel een bitchslap in het gezicht van Alfisti. Het zal dan ook niet toevallig zijn dat Eintracht Frankfur precies dezelfde clubkleuren heeft. Vooralsnog hebben we de deal nog niet kunnen ontrafelen als een 1 aprilgrap. Fiat zou voor een periode van drie jaar sponsor geworden zijn.

Hieronder zie je de topman van Fiat Duitsland de deal beklinken met een bobo van Eintracht Frankfurt. Er zou een bedrag van 20 miljoen gemoeid zijn. Een fiks bedrag voor naamsbekendheid in het hol van de leeuw. Mooi toch?

Payback! Alfa Romeo gaat Duitse voetbalclub sponsoren



64 reacties

Hier word ik vrolijk van, Alfa sponsort club uit mijn geboorte stad…
Als ze VFB Wolfsburg hadden gesponsort was dat mijn ultieme trol momentje geweest.
Dit maakt vandaag ook een Goede vrijdag.
@jrk68: nu kunnen ze Wolfsburg in de pan hakken, gotta love that. (maar ik hou het op een 1april grapje).
@w0o0dy:
Deze overeenkomst is afgelopen maandag al getekend. Het gaat daarbij om de duitse importeur van de Fiat groep. De huidige Krombacher shirts zijn inmiddels in de uitverkoop gegooit.
Het kan dan nog steeds een 1 april grap zijn al lijkt mij dit plausibel, itt tot die vermeende overname van Alfa door Audi.
@jrk68: Dat zal nooit gebeuren. VFL Wolfsburg is namelijk eigendom van Volkswagen. Volkswagen is ook niet voor niets hoofsponsor en ze spelen ook niet voor niets in de Volkswagen Arena. Alfa dat Wolfsburg sponsort zie ik pas gebeuren als VW geen eigenaar van de club meer is.
@Edge: je bedoelt als Alfa VW heeft overgenomen?
@ropbp: Nee, zelfs dan niet. Wolfsburg is toch de thuishaven van Volkswagen. Als het geld toch al van de VAG-groep afkomstig is, kunnen ze dan ook wel aan dat soort dingen vasthouden.
@Edge: Dus extra leuk als zoals @w0o0dy al zei, zou het dan extra leuk zijn als Eintracht Frankfurt met Alfa op hun shirt in de Volkswagen Arena winnen van VFL Wolfsburg!
Ik had een coltrui als outfit verwacht.
yoepieeeee .. voetbal ..

the gateway to subsidie ..
Die Duitse spelers hebben geluk, mogen ze eindelijk een mooie auto van de baas rijden, afkomen met die 4C, beter dan al die saaie Audi,s!
Eigenlijk een farce dat Alfa zich nog een autofabrikant noemt met alleen twee modellen in het gamma, en dan ook nog eens twee modellen die niets om over naar huis te schrijven zijn.
@Rick-dos: (kuch) 4C.
@Carreza: Moeten nog geleverd worden en met een oplage van 2500 p/j is dat ook niets om over naar huis te schrijven.
@Rick-dos: 2500 exemplaren is inderdaad bitter weinig voor een volumefabrikant. Maar de 4C is nog maar het begin. Er staat nog heel wat op de planning en die plannen maken wel degelijk kans op slagen:
– Een Spider samen met Mazda (goedkoop + samenwerking tussen twee fabrikanten die weten wat een fijn sturende wagen is)
– Opvolger Alfa 166: het platform is er al bijna in de vorm van de Maserati Ghibli.
– Alfa SUV: platformen genoeg om uit te kiezen bij Jeep.

En de Giulietta is best een fijn sturende wagen hoor…
@Carreza:

en probeer dan die 2500 stuks maar eens te slijten ..
@lincoln: oh makkelijk hoor, je verscheept ze naar alle Alfa Romeo dealers die ze dan ergens achteraan in de stock zetten tussen 500 bolhoedjes.

En POEF, weer een 4C “verkocht”.
@Carreza: Weet je wat het is, Carreza. Dit soort verhalen doen nou al het sinds 2000, zo niet eerder, de ronde. Nooit is er wat van geworden. Telkens hoorde je weer dat Alfa een neiuwe start zou maken. Dat was met de GT, de Brera, de 8C en nu weer de 4c. Maar ipv dat ze vol gas vooruit gaan, gaan ze juist keihard achteruit met wel het dieptepunt Alfa heden ten dagen.

Ik ken de verhalen die je hier schrijft maar gelet op de resultaten uit het verleden zou ik ook die verhalen met een grote korrel zout nemen.
@Rick-dos: Nou ja, ik kijk gewoon naar de kaarten die vandaag op tafel liggen en zie in ieder geval wel een aantal mogelijkheden om zonder zware investeringen wat extra modellen in het gamma op te nemen.

We zullen zien of ze leren van het verleden…
@Carreza: Denk niet dat het alleen iets is van wat modellen opnemen in het programma. Er zijn ook structurele problemen die eerst opgelost dienen te worden, denk aan dealernetwerk en imago bijvoorbeeld. Denk dat ze daar eerst een strategie op moeten verzinnen voordat ze modellen gaan toevoegen. Anders kun je aan je theewater aanvoelen dat het weer geen succes gaat worden.
@Rick-dos: Het gaat om netto winst, je kan wel 1 miljoen auto’s produceren, maar wanneer le onder aan de streep niet zo veel over houd, wat dan…?
@stirling:

nooit boekhouder worden .. gewoon nooit doen ..
@stirling: De problemen met Alfa zijn zo groot en op zoveel vlakken dat het punt dat jij aansnijdt op dit moment niet in de verste verte aan de orde is.
@Rick-dos: Hoeveel modellen heeft Lamborghini?
@stirling: Is dat een volumemerk dan?
@Rick-dos:
Kom op Rick, je wil toch niet met droge ogen beweren dat Alfa nog een volume merk is.
@jrk68: Precies mijn punt. Het is de facto helemaal niks meer.
@Rick-dos:
Yep, het is nu een niche merk geworden, jammer dat er in de niches die zij bedienen geen droog brood te verdienen is.
@jrk68: Come on, jrk. Ga jij nu met droge ogen beweren dat Alfa een niche merk is?
@Rick-dos:
Tegen wil en dank kan ik niet anders concluderen dat ze dat nu geworden zijn.
Ik had het ook liever anders gezien. Als ik nu naar hun gamma kijk zie ik een sportieve Punto, een sportieve Bravo en een Lotus achtige.
Maar ff eerlijk, op de 156 na hebben ze hier nooit grote aantallen weggezet.
Toch zou ik het betreuren als ze terziele gaan maar dat had ik ook met Saab.
Dat terwijl ik Saab’s niet eens fijn vond rijden, die hadden ook iets “eigens”. Hoe vaag dat ook is.
@jrk68: Dat ze op de 156 en 159 na geen “grote” aantallen hebben kunnen wegzetten is omdat ze na de 75, 33 en ga zo maar verder een gigantisch imago probleem hadden en hebben. Iedereen kent wel de verhalen de “olie bij de bougies” verhalen en electronica in die auto’s waren ook van een bedroevend niveau. Dat werd vaak genoeg als “de romantiek van het bezitten van een Alfa” afgedaan. De alfisti trapten daar wel in maar bij het grotere publiek heeft ze dat opgebroken.

Door het nu een “niche merk” te noemen doe je feitelijk niet anders dan wat er toen ook al verkeerd ging. Je romantiseert een probleem om maar niet het beestje bij z’n naam te hoeven noemen. Durf het gewoon te noemen voor wat het is: een fiasco.
@jrk68: En dat weet jij, je gaat uit van NL, jij kent de boekhouding van Alfa niet.
Ze verkopen ook alfa’s in andere landen.
Ach de geruchten, dat Audi het gaat overnemen, ik wens Audi veel succes, Sergio Marchionne verkoopt Alfa dan, voor de hoogste prijs, en lacht in zijn vuistje!
Vag wil graag de grootste zijn, ik denk, dat het hun ondergang wordt.
@stirling:
Dat hele verhaal van Audi en Alfa zie ik als een morbide 1 april grap.
Ik zou er van gruwen als daar ook maar iets van waarheid in zit.
Natuurlijk heb ik geen inzicht in de boekhouding van Alfa. Dat hoeft ook niet in dit geval.
Zowel Alfa en Lancia moeten het vooral van hun thuismarkt hebben en die ligt kompleet op zijn gat.
Je hoeft dus niet gestudeerd te hebben om te snappen dat het nooit lang goed kan gaan.
Merken die puur van Europa afhankelijk zijn hebben het allemaal erg moeilijk op dit moment. Kijk naar Opel en PSA.
@jrk68: Sergio Marchionne doet nu goede zaken met de VS, het is een slimme man, ik denk, dat het wel goed komt met Fiat.
Opel gaat het ook redden, ze zullen wat moeten inkrimpen, maar dat komt ook goed.
En PSA krimpt ook al in, maar blijft ook altijd bestaan.
Het grootste probleem, voor alle drie, is het personeel, wanneer je kleiner MOET worden, dan gaan er banen verloren.
Dat gaat lang duren (veel rechtzaken), maar ze gaan allen door.
VAG krijgt op lange termijn, ook deze problemen, want de aziaten rukken op!
Ze bieden auto’s aan met dezelfde kwaliteit, met een lagere prijs.
VAG kan, NU nog weg komen met hoge prijzen van o.a. de opties, maar dan niet meer.
@stirling:
Ik zeg ook alleen dat ze het moeilijk hebben.
Chrysler draait winst en ome Sergio kan het echt niet aan zijn thuisland verkopen om Alfa op de fles te laten gaan al staat het al wat jaren op sterkwater. Hij zal moeten investeren en daar zie ik helaas nog weinig van.
Ik behoor wel tot het kleine clubje liefhebbers hier die nog hoop hebben dat het ooit goed komt met Alfa. Het wordt ons echter niet makkelijk gemaakt.
@stirling: om Lincoln te citeren: jij moet geen boekhouder worden. En geen econoom, voorspeller o.i.d

-De zeepbel ligt nu juist in Azië. VAG heeft een goede lange termijn visie. “Redt” auto merken van de ondergang.
-Aziatische auto’s worden steeds duurder. Volk daar gaat zich ook minder nederig opstellen en wilt zich gaan meten aan de Europeaan / Amerikaan van 2005.
@stirling: natuurlijk is dat een 1 april grap. Bij VAG zitten ze al jaren met hun eigen Alfa (lees Seat) in hij maag. Dat merk wil ook maar niet lukken. Eerst kwamen ze met rest ontwerpen van Fiat’s (van GG van Ital Design) en vervolgens moest het een soort VAG-Alfa worden waarvoor ze zelfs Da Silva gekocht hebben. En nog steeds is het niets. Dus een tweede Alfa??????
@stirling: je hebt het over een “autofabrikant”, ik lees niets over een volumemerk in je reactie.
@stirling: Wist niet dat ik het moest specificeren voor je. Mijn excuses.
@Rick-dos: Ik kan toch niet lezen, wat jij denkt.
@stirling: Dacht dat logica je niet zou leiden tot een vergelijk tussen Lamborghini en Alfa maar goed ik had het verkeerd.

Bedoelde dus een volumemerk.
@Rick-dos: alfa… Dat is heden ten dage toch het ‘AMG’ van fiat ? De punto AMG… En de bravo AMG ;)
@eklasse: Beetje oneerbiedig tov AMG. ;)
Mooi dat Fiat vast gaat meebetalen aan extra reclame voor het nieuwe submerk van Audi!
@audifreak: heb je geen schrik dat Alfa Romeo jouw merk gaat overschaduwen… want dat zullen ze doen.

Misschien het begin van het einde voor Audi… misschien doet VAG Audi wel van de hand aan… wat zou ik zeggen… FIAT?
@Carreza:

door shirtjes te leveren aan een zwkkie aanstellers met een balletje ??
@lincoln: Voor 20 miljoen, zijn dat een hoop shirtjes.
@audifreak: Dat is ook een reden waarom Ferrari, het zo goed doet.
Je koopt toch geen opgewaardeerde Audi, met het logo van een Lamborghini.
Zonde van je geld!
@stirling: Ik wil me niet in de strijd mengen, maar je weet hopelijk toch dat de R8 niets meer of minder dan een omgekatte Gallardo is? Dus niet zeggen dat een Lamborghini een Audi met andere badge is, want het is eerder andersom zo. Op dit moment dan, in de toekomst kan het best andersom gaan.
Vind het echt onbegrijpelijk. 20 miljoen lijkt me voor Alfa een aderlating en bovendien kunnen ze dat geld beter stoppen in een uitgebreider dealer netwerk of een nieuw model.

Wat heeft de functie van sponsering als je weinig te bieden hebt. Rare jongens die Italianen.
@ferry832: Pure marketing dit, wij hebben het er nu toch ook over?! Die 20 mil hebben ze alweer terugverdiend met deze aandacht.
@gekkenhuis:

de eigenschap van Alfistististi is dat ze meestal geen cent te makken hebben ..
@gekkenhuis: Zoveel mensen, kennen Autoblog, ook weer niet.
@ferry832: Mooi he, die verwarring, daar zijn de Italianen meester in!
@ferry832: uitgebreider dealer netwerk? Om twee modellen aan de man te brengen. De laatste puur alfa dealers staan nu al met hangende schouders in de etalage te kijken naar vergeelde posters van 155, 164 en 156’s. Nee, laat die premium fiats voorlopig maar gewoon bij een fiat dealer. En over 2 jaar bij een VAG Ital dealer: met lamborghini’s en ducati’s!
Ricardo, ik vermoed ook 1 april. De vrijdag er voor, kan geen toeval zijn.
@phaeton: van VAG! En 2 april wordt de overname bekend !
@eklasse: laten we het [email protected] hopen.
Net als je denkt dat die Marchionne niet gekker kan worden…

Investeringsstop, GM onderdelen, mini-oplage modellen, virtuele prototypes, geen autosport meer. Want geen geld.

En dan nu shirtjes voor de meest debiele en Alfa-ongerelateerde sport op AARDE.

Geen geld voor het museo storico, maar wel voor een clubje uit Frankfurt. Dat is geen gewone mentale afwijking meer, daar komen best wel zware drugs bij kijken.
@heidekonijn: Inderdaad als je die zaken bij elkaar optelt is het van de gekke om deze sponsering te doen. Ik snap het idee er ook niet achter. Net als de 4C overigens maar ja wie ben ik ?
@ferry832:
Als je zijn aannames voor waar neemt wel.
Het is echter de duitse importeur van de Fiat groep die Eintracht sponsert. Daar heeft Alfa Italië dus niks mee van doen. Hetzelfde dus als Opel Nederland de sponsor is van Feyenoord.
@jrk68: tja, als er één Marchionne hater in de wereld is…. jammer, maar kennelijk is het dan moeilijk om bij de feiten te blijven.
@w0o0dy: Leuk. Feiten. Welke waanideeen had ik fout en welke feiten had jij juist woody? Je mag beginnen in 2004 toen Marchionne aan het bewind kwam bij FGA. Go.
@ferry832: Het zal wel een aprilgrap zijn. Normaal gezien doorzie je zoiets meteen maar met Marchionne aan het stuur…
Lachen gieren brullen!
(of toch stiekum al de centjes van Audi uit aan het geven???)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).