Breaking: Audi onderhandelt over aankoop Alfa Romeo

Auteur: , 271 Reacties

Gaat de droom van Ferdinand Piëch dan eindelijk in vervulling? En moet Sergio Marchionne eindelijk één van zijn kroonjuwelen verkopen om zijn Amerikaanse droom te kunnen verwezenlijken? De geruchten zwellen in elk geval fors aan.

Audi A7 Sportback vs Alfa Romeo GT

Het management van Volkswagen, met Ferdinand Piëch voorop, roept al jaren dat ze héél graag Alfa Romeo zouden willen reddenovernemen van Fiat. Sergio Marchionne wilde daar echter niet op in gaan. Alfa Romeo is weliswaar een zorgenkindje, maar die gekke Italianen bleven er hardnekkig in geloven.

Zojuist bereikt ons echter het bericht dat het management van Audi zou onderhandelen met Fiat over een eventuele overname van Alfa Romeo. Om de deal iets aantrekkelijker te maken voor de Italianen zou Audi ook meteen de fabriek in Pomigliano d’Arco overnemen. In die fabriek werden in het verleden veel Alfa Romeo’s gebouwd en loopt tegenwoordig de Fiat Panda van de band.

Zo’n deal zou er voor zorgen dat Fiat op een (relatief) gemakkelijke manier van een fabriek en een heleboel personeel ‘verlost’ is. Feit is namelijk dat Fiat in Italië nog steeds veel te veel fabrieken heeft. Sluiten is geen optie, want dan is er ruzie met de vakbonden.

Naast het kopen van Alfa Romeo + Pomigliano d’Arco is het ook nog een optie dat Audi er vandoor gaat met toeleverancier Magnetti Marelli. Dit is de optie die de voorkeur heeft van Sergio Marchionne. Feit is dat Fiat dringend geld nodig heeft, onder andere om de overname van Chrysler af te ronden.

Opvallend is dat Volkswagen CEO Martin Winterkorn zo’n 2 weken geleden zich het volgende liet ontglippen:

“We are currently well positioned with 12 brands, but there are always opportunities that one cannot pass up,”

Als Audi daadwerkelijk Alfa Romeo kan overnemen van Fiat dan zal dat naar alle waarschijnlijk gedaan worden door Lamborghini. De overige Italiaanse avonturen van Audi/Volkswagen (Ducati & Italdesign-Giugiaro) zijn namelijk ook ondergebracht bij Lamborghini Holding S.p.A., wat op zijn beurt weer een volle dochter is van AUDI AG.

Indien Audi inderdaad Alfa Romeo en de fabriek in Pomigliano d’Arco zal overnemen, dan zal de productie van de Fiat Panda naar alle waarschijnlijkheid verhuizen naar Tychy (Polen). In Pomigliano d’Arco zal Audi dan weer, net zoals vroeger, Alfa Romeo’s gaan produceren.

Qua timing zou er geen beter moment denkbaar zijn om Alfa Romeo te verkopen (of over te nemen). De huidige modellen van Alfa Romeo (Giulietta & MiTo) lopen richting het einde van hun levensduur en kunnen dus vrij snel door Volkswagen vervangen worden. Alles wat verder in de pijplijn zit bij Alfa Romeo is redelijk (verre) toekomstmuziek. Volkswagen zal dus niet opgezadeld worden met een hoop modellen die gebaseerd zijn op Fiat techniek, en ze kunnen gelijk hun eigen visie op het merk loslaten.

De Alfa Romeo 4C laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing, want dat is met een oplage van slechts 2.500 auto’s per jaar een niche modelletje. (via: wardsauto.com)

Foto via Autojunk



271 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Waar gaan ze die plaatsen binnen hun portfolio? Ze hebben nu al moeite bij VW om de merken uit elkaar te houden…
@ronin1130: als echt budget-merk alla Dacia, en dus nog onder skoda.
@melkkoe: ze hebben de nieuwere modellen Skoda bewust een iets mindere afwerking gegeven, vooral in het interieur, omdat ze klaarblijkelijk te hard aan de VW’s kwamen knabbelen!
En ze hebben Seat ook nog, wat ze toch presenteren als die zuiderse passie (euh…). Dus wat gaan ze doen met Alfa?
@ronin1130: Ze hebben zo’n moeite omdat alles dat op het MQB platform is gebouwd, ook als twee druppels water op elkaar lijkt. Ik denk echter dat Alfa een mooie premium extensie is voor VAG.
Tsja, wat moet je daarvan zeggen…
Vroeger was dit vloeken in de kerk, maar nu is het denk ik de enige mogelijkheid om in de toekomst nog Alfa’s rond te zien rijden.
@Hubert: Jij bent niet goed wijs. Alfa kan beter vergaan dan het in VAG z’n vadsige handen verdwijnt.
@imba: Inderdaad, ik zie Alfa Romeo liever langzaam verdwijnen dan dat het ooit in handen komt van VAG!!!!
@slipstreamer: Dan zullen jullie de afgelopen jaren wel erg tevreden zojn geweest met de situatie.
@slipstreamer: Ik zie VAG liever alfa komen om het langzaam uit te wringen… soort tweede seat… heerlijk dit machtsvertoon. Daaaag alfisti!
@911GT2: Jij maakt vrienden…
@Vanquish: Haatkevertjes gonna hate…
@heidekonijn: Dat is waar haatzaaiers op uit zijn, het lukt ze vaak ook nog ;).
@imba: Sentimenteel gezeur; Audi doet het prima, Skoda doet het prima, VW doet het prima en zo kan ik nog wel even doorgaan. VAG concern is groot maar niet per definitie slecht voor een merk.
@TimoBac: Seat? VAG is geen garantie voor succes. En aangezien Alfa het nu al moeilijk heeft, wil het niet zeggen dat het makkelijk uit het dal kan komen dankzij VAG.

Akkoord, misschien meer kans dan met Fiat, maar toch…
@Esprit_de_Flandre: Oké, Seat kan je van me krijgen maar de rest van VAG group doet het gewoon goed; ga ze maar stuk voor stuk af! Het is gewoon onzin dat de ras pessimisten hier beginnen te huilen bij zulk nieuws. Wat was er gebeurt met Bentley, Lamborghini, Bugatti etc. als VAG niet was ingestapt?! Alfa is vergane glorie die zeker nog gered kan worden met de hulp van VAG of wie dan ook; en geloof me als ik zeg dat ik het prachtig zou vinden als Alfa weer groot kan worden!
@TimoBac: VAG doet het commercieel gezien erg goed en de laatste generaties zien er prima uit. MAAR! Alfa Romeo moet het hebben van passie, het hart sneller doen kloppen, uniek design. Ondanks dat VAG het verder prima doet kunnen ze nou net dit laatste niet losmaken. Dit proberen ze met Seat te doen maar het komt niet oprecht op en daar schuilt ook het geval in gevaar voor een Alfa Romeo onder VAG vlag. Ondanks dat het waarschijnlijk de redding van Alfa zal zijn is Alfa’s ziel te dode opgeschreven
@sketcher: Alfa moet het hebben van passie, maar ze hebben het er duidelijk niet van. Jammer maar helaas. Net als elk merk gaat Alfa het moeten hebben van modellen die mensen niet alleen willen kopen, maar ze écht ook kopen. En als dat dan met minder ‘passie’ is, tja…
@TimoBac: Ze doen het commercieel prima. Maar wat hebben wij er als consumenten aan om weer een merk te krijgen dat onderhuids precies hetzelfde is met een iets andere afstelling. Een Alfa is niet alleen een ander carosserietje, het merkt heeft totaal andere uitgangspunten. Wat mij betreft kunnen ze het beter opheffen dan weer een andere VAG kloon te maken.
@imba: Tja, ik bleef dat ook altijd roepen. Maar nu ben ik gaan denken: Italiaans houden kunnen ze het blijkbaar niet, aangezien er steeds meer Amerikaans spul in gaat komen door de overname van Chrysler. Wat heb ik dan liever? Amerikaanse bende of Duitse bende? Ik denk dat ik dan voor Duits ga.
Gadverdamme.
Neeeeeee niet Alfa!
Dat ze overgekocht worden en gered vind ik niet zo erg, maar ben bang dat we dan straks ook Alfa’s van het MQB platform krijgen.
@reistje: Maar je vindt het geen probleem dat ze nu op een slopel onderstel rijden?
@heidekonijn:
Met je tijd mee gaan trol, er worden al ff geen Alfa’s meer gemaakt op Opel basis.
OT: aub Sergio verkoop je ziel niet aan de Duivel….
@heidekonijn: Jawel dat is ook jammer, maar voor mij is er toch nog wel wat Alfa ziel.
@reistje: Nog wel wat ja, maar door de jaren heen is er zoveel water bij de wijn gedaan.. Voor mij is het gestopt bij de GT, de laatste in Arese ontworpen Alfa, met nog Alfa motoren -sommige toch.
@heidekonijn: welke Alfa staat er uberhaupt op een Opel onderstel? De 159 was een co-ontwikkeling met Saab, waar Saab uitgestapt is.
@Jimmie: De MiTo staat -volgens FGA zelf trouwens- op een corsa onderstel. De Guilietta lijkt verdacht veel op een Astra en heeft dezelfde velgsteek -i tegenstelling tot andere italiaanse autos, masr idd net als een saab- dezelfde diesels… Dus allebei of bijna allebei, kies zelf maar.
@heidekonijn:
Nope, de Corsa deelt zijn platform met de Punto. Evenals de diesels in de Corsa van Fiat zijn.
@jrk68: En de Punto en Mito zijn dat geen zusjes? Dus dat Corsa, Punto, Mito allemaal dezelfde technische basis hebben.
@mashell:
Klopt, hetgeen ik hem duidelijk probeerde te maken is dat zijn stelling niet klopte.
De Mito is geen Corsa. Je had eerst de Punto toen de Corsa en daarna de Alfa Punto, beterbekend als Mito. Hij haalde de kip en het ei doorelkaar zeg maar.
@mashell: Klopt. De huidige Alfa’s zijn feitelijk niet meer dan veredelde Fiat’s/ GM producten. Om het toch wat te onderscheiden van de Fiat’s heb je dan het zogenaamde “dna systeem”.

Maar dit mag je niet zeggen van de Alfisti. De mythe rond Alfa moet in stand gehouden worden. Het wijzen op de problemen van huidige Alfa’s en Alfa Romeo als concern mag niet. Ze hebben alleen niet door met dat ze met het idealiseren van het huidige Alfa ook de ondergang van Alfa betekent. Het is zelfs zo erg dat het blijkbaar onderdeel van VAG gaat worden. Nee, daar moet je blij van worden….
@Rick-dos: Meh, als ik zo op de Alfa fora lees snappen de meesten het plaatje wel. Erg veel zijn al een tijd op een ander merk overgestapt. Genre ‘ik ga eens een fijne alfa break kope.. oh, wacht, bestaat niet meer.’ Het zijn eerder fanboys en af en toe een zwakbegaafde die blijft beweren dat een mito een volbloed is. Geloof trouwens dat een punto abarth ook zo’n dna knop heeft?
@heidekonijn: Ik kom nooit op Alfa fora en doe mijn indrukken op aan wat hier voorbijkomt. Maar dat geeft blijkbaar dus een vertekend beeld. ;)

Nou ja, je weet inmiddels wel mijn mening over Alfa. Het blijft zonde. Het is eigenlijk nog een wonder dat het nog bestaat met het modellen-pallet wat ze hebben. Ik hoop dat er alsnog een andere koper komt. Want niet meer dan een veredelde VAG product wil je Alfa toch ook niet aandoen?
@Rick-dos: Willen niet nee, maar de economische realiteit is wat ze is. BMW toont dat Alfa -mits de afwezigheid van zakkenvullers als Prodi en consoorten in vroegere tijden- zelfbedruipend had kunnen zijn. Stel je voor wat voor merknaam ze zouden hebben als ze vanaf de vroege jaren 70 hadden door kunnen zetten..

Afin, als ik kijk wat Marchionne met Lancia heeft gedaan.. Alles, maar dan ook alles, is beter dan dat. Zelfs een Audi-Alfa.
@Jimmie: überhaupt is geen Nederlands dat is een germanisme!!!!
@pimmp: En dan?????
@Esprit_de_Flandre: LOL, also, mir kommt die Lust auf Deutsch zu reden :-)
1 april flauwheid?
@fit4fun: 28 maart flauwheid.
Misschien is het ook beter dat VAG Alfa Romeo overneemt.
Fiat lijkt er ook niet echt naar om te kijken.
Neem Lancia als voorbeeld, daar is ook heen redden meer aan.
@awesome: iets met knuppel en hoenderhok trouwens.
@awesome: Ferrari en Lamborghini bij elkaar, dan krijg je wat jij zegt.
Straks dus eindelijk auto’s vol passie en emotie bij VW.
@rotarypowah: marketing werkt goed voor je. 1 euro voor de vloekenpot.
@betonstaal: welke marketing?
Als ze Alfa alleen financieel ondersteunen en niet hun eigen rommel erin stoppen zie ik het wel zitten. Maar helaas. Ik zie de Alfa’s 159 tsi al rijden. Bah
@berlinetta: aangezien Alfa Romeo geen ‘eigen’ kennis heeft (alles is van Fiat) zullen ze het wel moeten doen met Volkswagen techniek.

De optie om Alfa Romeo zijn eigen zaken te laten ontwikkelen (met geld van VW) voor alleen Alfa Romeo is financieel gezien niet haalbaar lijkt mij.
@robbie:
Gelukkig hebben we de foto’s uit de goede oude tijd nog.
Als hier een vorm van waarheid in zit dan wordt het R.I.P. Alfa.
Eindelijk, enige redding voor Alfa.
@lexlfa: Sarcasme kent grenzen.
Audi=luxe, Volkswagen=gewone auto, skoda=cheap, Seat=sportief, nu nog een mooie auto=alfa
En waarom niet lambo is toch ook al VAG?
@luckylennart: Die genoemde merken van je bestaan niet. Er is alleen VAG.
@imba: klets geen onzin
@luckylennart: In ontkenning blijkbaar. Je zou echt beter moeten weten.
@imba: snap niet wat je gebruikt hebt! maar kennelijk zie jij een VAG logo ipv een VWlogo op een Volkswagen staan
@luckylennart: Ja… inderdaad.
Als daarmee Lancia weer net als vroeger weer een eigen modellen krijgt en meer variatie vind ik het oke, Zou niet weten wat mijn Lybra zou moeten opvolgen.
NEEEEEEEEE! Niet na Ducati ook Alfa naar de haaien!
@j00rs: sorry, maar de panigale is een van de meest geniale motoren van de laatste jaren. Met uitzondering van de s1000rr/hp4 wellicht
@coenijn: Dat zal best, maar die was al klaar voordat Audi de zaak overnam.
Het gaat gewoon om het principe dat zulke mooie merken met zo veel emotie worden overgenomen door de grootste emotieloze eenheidsworst producent die er is.
@j00rs: Rij jij dan met een VAG-Ducati?
Als het geen 1 april grap is, waar auto blog in het verleden altijd al goed in was ben ik niet direct enthousiast. Ik heb t niet zo op VW en hun McDonald’s cultuur. Officieel was Seat in het VW portfolio de sportieve voor de kleine beurs tak, misschien dat voor die verlieslijdende tak nu het doek gaat vallen. T zijn speculaties.
“en ze kunnen gelijk hun eigen visie op het merk loslaten” Liever niet als je het mij vraagt.
ja hoor en meer nieuws op 1 april…
A7, wat een gave wagen
met dank aan iedereen die de laatste 3 jaar geen Alfa Romeo heeft gekocht ..
@lincoln: idd. iedereen schreeuwt hier moord en brand, maar ondertussen laten al deze mensen Alfa Romeo keihard vallen.

Dan rest er voor Alfa Romeo net als vele voorgaande automerken nog maar een uitweg: VAG
@melkkoe:
Onzin.
Je draait het nu om. Als Alfa mooie auto’s zou maken en regelmatig met nieuwe modellen komt, dan gaat de verkoop vanzelf omhoog.
Ik ken niemand in mijn directe omgeving die na de 156 nog een nieuwe Alfa heeft gekocht. En te bedenken dat er al vanaf de jaren 50 fanatieke alfaliefhebbers in de familie hebben.
@lincoln: Dat heeft het spa management aan zichzelf te danken. Niet direct de koper.
@lincoln: Ik heb een nieuwe Alfa gekocht maar ben wel blij als Audi van Alfa weer een volwaardig merk zou kunnen maken. FGA heeft daar kennelijk geen zin in of de mogelijkheden hebben ze niet. Audi ( VAG ) heeft dat duidelijk wel.
@ferry832:

whahahahaha .. dat wilde ik horen .. DIKKE VETTE +1 ..

krokodillentranen zijn tenslotte voor “zonde-schreeuwers” en luitjes met valse affecties ..
die had je bij TVR ..
die had je bij Saab ..
en nu bij Alfa ..
@lincoln: Inderdaad sentimenten passen niet meer in deze wereld. Alfa ( en de andere merken die je noemt ) hebben een prachtige geschiedenis maar daar is geen geld meer mee te verdienen. Op naar een nieuwe toekomst en ik blijf Alfa gewoon trouw als ze door VAG worden opgekocht.

Ga er ook vanuit dat VAG een ander plan met Alfa heeft dan dat ze met Seat of Skoda hebben. Ik ga uit van de ultieme concurrent voor BMW. Kan Audi zich op Mercedes richten en Alfa op BMW.
@ferry832: Ander plan met Alfa? ….Wat ben jij toch een naïef ventje als je dat werkelijk gelooft.
@imba: Naïef ventje ? Ik ben 42 en heb denk ik een stuk meer ervaring met auto`s dan jij. Bovendien weet jij wat VAG met Alfa dan wil. Logisch nadenken en het hele verhaal al volgen sinds de eerste tekenen van een eventuele overname wijzen op de zaken die ik schreef. VAG heeft niks aan Alfa als ze een zelfde soort bouwen als Skoda, Seat of Volkswagen. Met Alfa willen ze hogerop, richting BMW.
@ferry832: ja ja maar moet eerst in achterwiel aandrijving gaan verdiepen om in de buurt van BMW te komen……
@adii: Porsche is van VAG toch ? Heeft die niet toevallig platforms met achterwiel aandrijving ?

Zeg nu niet dat Alfa die niet krijgt want waarom delen ze dan wel onderdelen platforms met VW en Audi.
@ferry832: ja dat wist ik Ferry …. maar hoe lang bestaat die panamera van je Ferry … Dat zij ik toch ervaring en verdiepen in achterwiel aandrijving doe je toch niet in een paar jaren met een model. BMW doet dat vanaf het begin dombo
@adii: Ja, als je zo gaat beginnen. Alfa doet dat ook al vanaf het begin. Nou jij weer. Bovendien ben ik niet gediend van het woord Dombo. Volgens mij moet je hier met respect met elkaar omgaan. Lees anders even de huisregels door.
@ferry832: Waarom Porsche. Een A4/A6 Quattro platform heeft ook aandrijving naar de achterwielen dus de tunnel etc. ligt er al. Kwestie van 2 aandrijfassen ‘vergeten’ en je kan aan de slag. Maar inderdaad, een verkorte versie van de Panamera of zoiets zou ook prima kunnen werken.
@ferry832: ja klopt ….ferry…. maar met een motorblok op de achterwiel …..hahahaha….same shit different day……motorblok op je aandrijfas ……………………
@adii: Wist niet dat de Panamera het motorblok achterin had liggen ????
@ferry832: Alles valt op zijn plaats. Eerst haalt men Alfa baas Luca di Meo binnen, die haalt Walter da Silva en Egger binnen en regelt de aankoop van het historische fabrieksterrein van Arese. Dan wordt Ital Design binnengehaalt. Dat is bijna alles samenstellen om een nieuw Alfa Romeo op te richten op de oude plaats met een deel van de oude ploeg. Perfect. Dat wil dus zeggen dat men hier dus al een tijd aan het werken is met ex-Alfa mensen. Mogelijk staat er dus al een Audi-Alfa rwd chassis klaar om mee te gaan BMW en Mercedes jagen. Best case scenario.
@heidekonijn: Helemaal mee eens. De kaarten lijken geschud en hopelijk is de deal snel rond.
@heidekonijn: En toen ging je wekker….. Wakker worden!
@notsobig: Kan zijn – daarom typte ik ook ‘best case scenario’. In het slechtste geval worden het ipv gerebadgede Opels en Chryslers nu gerebadgede VW’s, en zijn we weer terug bij af. Maar dat zou nogal dom zijn van VAG gezien de huidige toestand duidelijk maakt dat die aanpakt niet werkt. Ik denk niet dat ze zitten te wachten op een tweede SEAT. Maar je weet nooit.
@ferry832: Een nieuwe toekomst waarin alleen het logo van Alfa kunstmatig in leven gehouden wordt… Echt een feestje waard dus, NOT!
@notsobig: Wat is dat anders dan nu dan ? Buiten het feit dat VAG meer mogelijkheden heeft met Dealers en investeringen zie ik geen verschil met het huidige FGA. Hoe ze omgaan met Alfa bedoel ik dan.

Wij hebben een Fiat Grande Punto gehad en nu een nieuwe Mito. Ik merk niet echt veel verschil in eigenschappen en verder worden veel andere onderdelen ook uitgewisseld.
@ferry832: 4C, 8C, het Gloria concept in de toekomst wellicht?
http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-gloria-concept-staat-er-toch-57575

Zou mooi zijn als er in de toekomst meer echte Alfa’s komen… Onder VAG zie ik dat echt niet gebeuren! Onder Fiat misschien wel, kijk maar naar bovenstaande voorbeelden…
@notsobig: Ja maar met alle respect. Weet je hoeveel conceps Alfa de laatste jaren heeft laten zien. Bijna het drievoudige van hun daadwerkelijke assortiment. Ze lopen ons op te geilen en laten het dan afweten. Ik vind het al onvoorstelbaar dat de 4 c is doorgegaan. Dat gezegd hebbende, wie weet krijgen we een bericht dat de 4 c toch niet in productie gaat. Ik geloof het pas als die in de showroom staat.
@ferry832: Klopt, maar dat neemt niet weg dat er onder Fiat een mogelijkheid bestaat dat Alfa echt Alfa kan blijven bestaan, hoe klein de mogelijkheid ook is. Onder VAG gewoon niet, dan is het gewoon zeker dat alleen het logo nog blijft bestaan…

Bovendien gun ik het vag ook gewoon niet, die hebben in mijn ogen al veel te veel merken verziekt!
@lincoln: Kan er niets aan doen, de oudere modellen waren dan ook mooier.
Mijn alfa historie 33,75,155 3x een 156.
NIeuwe alfa’s kunnen mij niet bekoren meer, op de 8c en 4c na dan, maar die kan deze pauper niet betalen :)
@bofkont: Ik heb een 2000, Giulia Super en een 33 gehad. Karakteristieke auto’s maar beroerd slecht in elkaar geschroefd. Als VAG er in slaagt het oude karakter terug te brengen en dat te koppelen aan Duitse kwaliteiscontrole, dan heeft Alfa een toekomst.
@oxymoron: Zit wat in, als ze in Italië maar over het design de baas blijven, niks zo saai als een doorsnee VAG, op enkele dikke audi’s na dan.
Degelijk interieur kunnen ze wel bouwen die duitsers.
@lincoln: Even afgezien dat het met moeite een Alfa te noemen is, staat hier een Giulietta in de garage. Want wat moet je anders?
Hopelijk wordt het nu terug beter.
@lincoln: Daar is een reden voor. Ze zijn lelijk en slecht!
@911GT2: Zielenpiet. Iedere keer als het over een Italiaan gaat reageer je behoorlijk negatief. Gefrustreerd misschien ? Te vaak van de weg geduwd door een Alfa ? Jaloers omdat bepaalde mensen voor een onderscheidend merk kiezen i.p.v. onderscheidend denken te zijn met een ander kleurtje of accessoire ? Mensen die niet kiezen voor het standaard geijkte vind je waarschijnlijk maar niks. Zolang het maar een veilige keuze is en risicoloos dan is het goed toch ? Skoda, VW helemaal top ?
@ferry832:
Hij mag geen fatsoenlijke auto huren van zijn baas….
@jrk68: gelukkig mag ik kopen (wij huren niet) wat ik wil dus maak je daar niet druk over.
Al moet ik toegeven dat er eigenlijk helemaal geen leuke auto’s meer zijn tegenwoordig tot 45k die ook nog eens zakelijk zijn. De auto als lustobject bestaat alleen nog maar in exoten en klassiekers.
@ferry832: Italianen moeten pasta en pizza maken. Verder kunnen ze niets. Geen auto’s, geen treinen niks… Zijn net Nederlanders. Alleen kunnen wij ook niet eens fatsoenlijk koken. Dus wat dat betreft staan ze 1-0 voor op ons…
@911GT2: Totale onzin. Had de Italiaanse auto industrie niet bestaan dan had het een stuk saaier geweest. Tevens heeft de Italiaanse auto industrie diverse uitvindingen gedaan waar jouw auto nu misschien wel van profiteert.

Probleem is dat ze verkeerde prioriteiten hebben, niet zo zakelijk zijn als de Duitsers, te maken hebben met een andere arbeidsmentaliteit en er veel verwarrende of corrupte belangen spelen. Dat is wat mij betreft de oorzaak van de slechte staat van de gehele Italiaanse industrie.

Om dat nu iedere keer zo af te zeiken ( vaak ook nog zonder enige kennis van Italiaanse auto`s ) komt op mij erg gefrustreerd over. Ik hou niet van de auto`s waar jij in rijdt of van houdt maar ik zal ze verder niet afzeiken. Je kan beter respect tonen voor andermans mening of eigendom.
@911GT2: Italianen zijn op vele vlakken -in de techniek- minstens net zo goed als de duitsers… onder meer in de machinebouw. Duitsers zijn op het gebied van auto’s verder, maar dat neemt niet weg dat véél technische innovatie afkomstig is uit Italië.
ik heb ook wensen en ga vaak op pad om te onderhandelen …..

”Volkswagen zal dus niet opgezadeld worden met een hoop modellen die gebaseerd zijn op Fiat techniek ”
Nou , wie wil met mij de weddenschap aan wie de meest degelijke techniek fabriceerd ( gebaseerd op feiten ..) ? Mijn inzet : fiat .
@tweede_woning: ik geef geen waardeoordeel over de techniek van Fiat (of Audi/VW). Die opmerking is puur vanuit een ‘praktisch’ oogpunt.

Als Audi/VW wil je liever geen auto’s (Alfa’s in dit geval) bouwen/verkopen die gebaseerd zijn op techniek van een ander bedrijf (Fiat in dit geval). Ze moeten daar hoge royalty’s voor betalen en hebben weinig ‘vrijheid’.

Je zag dat bijvoorbeeld bij Saab. Ondanks dat ze ‘vrij’ waren van GM zaten ze er nog voor jaren aan vast. Ook bij Volvo zie je dat bijvoorbeeld. Dat merk zit ook nog (deels) vast aan Ford.

Het kost vele jaren om je daar ‘los’ van te maken. Niet omdat die techniek slecht zou zijn, maar omdat je liever je eigen keuzes maakt.

Als bedrijf X iets overneemt van bedrijf Y dan willen ze zo snel mogelijk hun eigen technieken en methoden toe kunnen passen.
@robbie: ik voel aan je verhaal dat jij weer heel blij bent met deze nieuwe soap ;) Helemaal in je straatje toch?
@Svenska_Aeroplan_AB: het zijn leuke cases om je in vast te bijten ;)
Arme VAG monteurs. Krijgen ze ineens diesels die het gewoon altijd doen :)
@E34M5Touring: hahahaha +1
@E34M5Touring: prachtig :) !!
@E34M5Touring: Ik hoor dat vooral de aandelen van oliefirmas omlaagduiken bij het nieuws. Hoeveel kannen heb ik wel niet in die golf moeten nagieten. Long-life heette dat dan nog.
@heidekonijn: 1l op 4000km. Nee meneer, dat valt nog prima binnen de toleranties……
@E34M5Touring: Inderdaad! Hat naar de VW hotline gebeld voor technische vragen : ‘u rijdt toch niet meer dan 3000 toeren’?
Opgehangen, auto verkocht. Nooit meer teruggekeken.
@heidekonijn: Ja echt een aanfluiting dat spul. Ken geen Bora waar het niet aan alle kanten dr uit liep of verbrandde. Man wat een meuk is dat.
wellicht is verkopen van fabrieken wel aan de orde, Alfa wegdoen is bijna zelfmoord voor Fiat.
@w0o0dy: want? Wat voegt Alfa (behalve emotie) dan toe?
@robbie: wat is dat emotie? Iets met huilende vrouwen enzo?
@betonstaal:

yep .. 80% van de autoblog populatie bestaat uit huilende vrouwen ..
@lincoln: vandaar al dat gezeik.
@robbie: toekomst met fatsoenlijke marges Ipv veel geld stoppen in modellen die (onderaan de streep) niets bijdragen behalve volume. Topmodel dat techniek deelt met Maserati en Chrysler en dus veel volume met een redelijke marge op 1platform DAAR verdien je het als merk. Niet op Panda’s van 9,5 mille inclusief alles… Wat heeft de groep nog over in het segment waar marges goed zijn, volumes aardig en opties gelijk staan aan kerstbonus? Niets want Chrysler is brood op de plank, Lancia is dood en voor alle markten waar serieus geld te verdienen valt heeft men geen merk…. zonder Alfa Romeo.
@w0o0dy: zo’n cashcow zal een opvolger van de 166 ondanks gespreide ontwikkelingskosten niet worden. Het zal misschien redelijk verkopen, maar geen honderdduizenden auto’s.

Wellicht doet Fiat er wel verstandiger aan om Maserati verder te downgraden. Masearati als premium tegenhanger van Audi, BMW & Mercedes zal waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren zijn dan Alfa weer op te bouwen.

Ik ben het met je eens dat Fiat liever geen afscheid zal nemen van Alfa, maar ik heb zo’n vermoeden dat het aanbod om ook een fabriek + arbeiders over te nemen heel aantrekkelijk klinkt.

Fiat heeft geld nodig en ik begrijp dat ze liever Magneti Marelli verkopen dan Alfa Romeo, maar is Fiat wel in staat om eisen te stellen? Dat is een beetje de vraag.
@robbie: je kunt altijd naar de beurs of techniek licenties delen tegen een lump-sum of onroerend goed verkopen etc… met de winsten van Chrysler op zak is een aandeel Fiat meer waard… met de resultaten van Ferrari en Maserati en De verwachtingen op dat vlak is ook daardoor er wel ruimte voor een emissie ook al staat het aandeel op zich laag.
@robbie:

Audi neemt Panda-fabriek over.
Fiat verhuist Panda naar Polen.
Audi zet Alfa’s in de plaats.
Goed, fabriek + werknemers gered, zonder kosten/stakingen voor Fiat.

Wat gebeurt er dan met de fabriek waar nu de Alfa’s worden gemaakt?
Ach, als ze Alfa dan weer terug de racerij in brengen, ben ik voor.
@lemans96: http://www.youtube.com/watch?v=oZPDu41ZeLc
@E34M5Touring: B-r-i-l-j-a-n-t-e beelden ! Thnx voor de link.
Ik ben zowieso een groot fan van dit soort hillclimbs. Als je ziet wat daar wel niet allemaal rijdt, Delta S4’s, SportQuattros met 770pk, BMW’s met Juddblokken, ex-DTM’rs, purposebuild, high downforce proto’s… Daar wil ik graag nog ‘ns een weekendbezoekje aan brengen.
@lemans96: probeer deze eens. Vanaf het midden vh filmpje is de techniek warm en mogen we toeren in :-) Ferrari’s lijken plots achteruit te rijden. http://m.youtube.com/#/watch?v=oZPDu41ZeLc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DoZPDu41ZeLc

Stel je voor, een vijfde Le Mans overwinning als imagebuilder?
@heidekonijn: Als ik jou link aanklik, krijg ik een lijstje met diverse filmpjes. Welke bedoel je ?

Hier een ander magnifiek Alfa monster, de 164 Procar met 3,5L V10…

http://www.youtube.com/watch?v=b0cVFIk0_EE
@lemans96: Woop sorry, zal met de youtube app te maken hebben. Zoek in youtube eens op ‘ Paul Brown in Alfa Romeo T33 ‘.
@heidekonijn: Ah yes, dat filmpje ken ik. Magistraal mooi geluid. Inderdaad hoe je in het begin denkt van: ‘Mwah, schiet niet echt op, zo’n ouwetje, tot dat ie ‘m open gooit als ie warm is… Ik heb zo’n T33/12 nog op Le Mans Classic zien rijden. Machtig. Ook voor de andere 33 varianten ben je daar aan ’t goeie adres. Een aanrader om ‘ns naar toe te gaan. ;-)
@lemans96: Precies wat ik dacht toen ik het zag. Moest hardop lachen toen hij ‘m opendraaide. Le Mans Classic nog niet geweest. Staat op het lijstje ;-)
@heidekonijn: Ja te gaaf hè. Maar misschien nog deze aanrader, wat eerder, dichterbij, goedkoper maar zeker niet minder de moeite waard:
http://www.spa-classic.com/

Wat foto’s om een idee te krijgen wat daar zo al te zien is:

http://www.sportscardigest.com/spa-classic-2012-report-and-photos/ (foto’s onderaan)

;-)
@lemans96: Die zaterdag ziet er knap uit. Datum in agenda – bedankt voor de tip :-)
@heidekonijn: Check. Is ook erg cool dat ze dan tot in de nacht door gaan. Al die ex-Le Mans racers in het donker. Ik kijk er in ieder geval al naar uit. ;-)
geweldig nieuws Duitsers en Italianen
@speed: Duitsers willen niets liever dan italiaan zijn.
@betonstaal: Met het facisme ?
@speed: ow wat goed, iemand die zijn klassiekers kent.
Alfa is de samenwerking aangegaan met mazda voor een spider en volgend jaar komt de achterwielaangedreven 169 op basis van de nieuwe Maserati Ghibli .
De VS en Azie is de target alsmede Rusland waar afspraken gaande zijn.

Zie ook http://www.autoedizione.nl/marchionne-introductie-tweede-nieuwe-alfa-romeo-duurt-niet-lang/
@tweede_woning: die deal met Mazda zal ongetwijfeld nog ontbonden kunnen worden en die auto komt op zijn vroegst pas in 2015, als het niet wordt uitgesteld tot 2016. Daarnaast zal ook dat een niche modelletje zijn.

Over de opvolger van de 166 is al helemaal geen duidelijkheid. Sowieso zal er eerst een volumemodel moeten komen (Giulia). Ook kan Maserati prima wat extra Ghibli’s bouwen om het gemis van Alfa Romeo op te vangen.
@robbie: wat heb ik nu uitgelegd wat de plannen zijn.. ? Weet je het weer beter … Autoblog heeft slechts een wens , de automotive slaat zijn handjes weer eens stuk op de burelen ( niet om jullie hoor :) .

En de techniek , je geeft het zelf al aan , daar ligt het probleem , de implementatie .Onbetaalbaar , zelfs voor VAG en onwenselijk voor Fiat .
@tweede_woning: dit is juist hét uitgelezen moment om Alfa Romeo, zonder al te veel problemen, over te nemen.

Stel even dat VAG de boelt overneemt, dan zal (ongeveer) het volgende scenario van toepassing zijn:

Giulietta & MiTo
Deze modellen zullen door Fiat voor Alfa/VAG gebouwd blijven worden totdat ze aan het einde van hun cyclus zijn. Daarna worden ze vervangen door 100% VAG opvolgers. MiTo zal rond 2015 vervangen moeten worden en de Giulietta rond 2016/2017. Dat is een overbrugbare periode en geeft VAG genoeg tijd om intern opvolger te ontwikkelen met techniek die ze al in huis hebben.

4C
Is, zoals gezegd, een nichemodel. VAG zal het waarschijnlijk leuk vinden om deze als opvulling af te nemen van Maserati. Mocht Fiat dat niet willen (wat ik me kan voorstellen) dan kan deze auto altijd zonder al teveel problemen als Abarth op de markt gebracht worden.

Alfa MX-5
Deze auto staat in de planning voor 2015/2016. Deal zou uiteraard nog geannuleerd/afgekocht kunnen worden. Of Fiat komt met een Abarth/Fiat/Lancia MX-5 ipv een Alfa Romeo MX-5. De kans dat Audi dit contract overneemt lijkt mij redelijk klein.

Giulia/159-opvolger
Wanneer komt deze auto? Wie het weet mag het zeggen. Eind 2014? Ergens in 2015? De eerste deadline van 2012 is iig al lang overschreven. Naar alle waarschijnlijkheid gewoon gebaseerd op het Compact U.S. Wide (CUSW) platform en een zustermodel van de Chrysler 200/Dodge Avenger/Lancia ??? Als Audi de boel overneemt zal dit model niet als Alfa op de markt komen. Het lijkt mij logisch dat VW op basis van de Passat/A4 zelfs iets ontwikkelt. Zal een paar jaar kosten, maar dan zitten ze iig niet 7 jaar vast aan Fiat techniek.

166-opvolger
Deze variant van de Ghibli staat ergens voor 2015/2016 in de planning en kan dus nog wel geschrapt worden. Veel specifiek ontwikkelingswerk voor Alfa zal er nog niet gedaan zijn.

SUV’s
Alle SUV’s waar over wordt gesproken zijn varianten van Fiat’s en/of Jeep’s. Niks specifiek voor Alfa. Dus geen verloren geld.


Het zal Volkswagen ongetwijfeld een jaar of 2/3 kosten om met nieuwe modellen op de markt te komen, maar Fiat heeft ook nog de nodige tijd nodig.
@robbie:
Je steekt wel veel tijd in deze morbide 1april grap….
@jrk68: Tja, we zullen zien.
@jrk68: Ach, die tekst was allang voorbereid met een twaalfkoppig team van grapjassen…
@tweede_woning: Fiat is blut dus nood breekt wet ik vind porsche techniek beter voor alfa.
@speed: Riiight…. Jij geloof ook dat Pasen en Pinksteren nog wel een keer op één dag gaan vallen?
@lemans96: jij verraad hem wel op 2 dagen
@speed: En daar hebben we aflevering 32 in de serie: ‘onzinnige opmerkingen’.

Ga zo door. XD
Marchionne….told ya…he sucks
@Megakix: yup, ik hoorde ook al niet bij de coltrui fans… Heleboel mensen riepen dat hij een soort Messias was. Helaas, ontmaskert vooralsnog!
@Megakix: Aman. Wat er ook van is als het bericht klopt zijn we daar vanaf. Arm Maserati en Lancia.
De enige oplossing om van Alfa weer een volwaardig merk te maken. Als Audi zijn pijlen goed richt kan Alfa de directe concurrent van BMW worden. Audi kan zich meer richten op Mercedes en Alfa op BMW. Volgens mij was dat het plan van Piech.

Alfa weer terug in de racerij en eindelijk het volledige potentieel gebruiken van het merk. Er is geen ander merk met zo`n geweldige historie en met geld ook een geweldige toekomst.
@ferry832: Maar Audi staat nu al heel goed tegenover BMW. Ook BMW zelf ontwikkeld zich minder naar sportief en meer naar technisch hoogwaardig. Dus gewoon Audi tegenover BMW laten staan, Seat op natuurlijke wijze naar Dacia prijzen laten afzinken en Alfa inzetten als het (semi) sportieve alternatief voor VW (dat wat Seat niet kon worden).
Ach, ze willen in ieder geval kunnen roepen dat ze, buiten Lambo en Porsche om, in ieder geval 1 degelijk merk in huis hebben.
@rufctr01: Want de VAG maakt natuurlijk express slechte auto’s?
@ravi: mwa expres, onkunde wil ik niet expres noemen. Kunnen ze bij VAG ook niks aan doen:p Maar feit is wel dat Fiat en Alfa veel revolutionare techniek hebben ontwikkeld, die door hele autobranche overgenomen wordt. Denk o.a. aan multijet diesels en multiair technologie
@The_Gent: Onkunde is inderdaad soms van toepassing;) Ik ben niet zo’n fan van alfa, heb van 2006-2007 de 159 station gehad. Krachtig bakkie maar wat een motorproblemen had dat ding zeg, om gek van te worden. Heb m dus ook gelijk weggedaan. In 2008 de Q7 aangeschaft; mn eerste VAG! Toch nooit motorproblemen gehad in 2 jaar tijd, wat volgens sommige mensen een ‘geluk’ is;)
@ravi: in die 159 lag zeker een GM motor ;)
@robbie: Potverdorie wat zijn die slecht zeg….
@ravi: inderdaad een geluk. Een goede vriendin van mij wil haar Audi wel in een rivier duwen. Een 2 jaar oude A4, alleen maar ellende. Van de week weigerde het raam aan de bestuurders kant omhoog te komen. Mechanisme kapot.
@rufctr01: Erg frappant, zelf Q7 gehad en nu s6; nooit mechanische/motor problemen gehad. Heel vreemd, het lijkt mij dat de bouwkwaliteit van alle audi’s hetzelfde is, logisch natuurlijk.
@ravi: wat ben ik blij dat je dit zegt!!!! Lees dan dit maar even goed door:

http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen

Dus inderdaad, alle Audi’s zijn dan niet heel best. Ik geef je het voordeel van de twijfel…de meeste Audi’s zijn niet heel goed!
@rufctr01: Denk eraan dat een 1.4 en 1.6 anders zijn dan het blok in de s6/ Q7. Ken meerdere mensen met Q7/Q5 die bv nooit problemen hebben gehad. Ik ook nooit. De Duitsers zijn gewoon goed in techniek. Ik heb heel veel ervaring met audi omdat mijn pa die vroeger al reed. Wij hebben nooit schade gehad en ik ben nu 29; In 20+ jaar tijd nog nooit problemen gehad, dat zegt meer dan de test uit jouw bron. Zolang het blok van mij wagen nog mooi zuiver klinkt, volop acceleren gezond klinkt én alle elektronica goed werkt is er niks mis mee.
@ravi: Helaas voor jou, heb ik deze ervaring totaal niet met italiaanse auto’s dus deel deze mening niet. Mijn hele familie rijdt italiaans, ikzelf inmiddels de 3e italiaan, waarvan de 2e Alfa. Die 159 had waarschijnlijk een GM motor:p

Tot op heden nergens problemen mee, zelfde geldt voor de rest van de familie. Q5 heeft in het begin nogal wat opstartprobleempjes gehad, nu prima auto. Q7 is inderdaad een van de weinige auto’s die wel de naam Audi mag dragen, daar deze wel redelijk betrouwbaar is. Zelf 2x een skoda fabia van 2jr oud gehad en bouwkwaliteit was echt dramatisch. 1e moest voor verstrijken leasetermijn al uit de lease, omdat deze de voorziene onderhoudskosten ruim overschreed. Inmiddels staat mijn 156 2.0TS op 176.000km en zit degelijker in elkaar dan 2 skoda’s bij elkaar.
Ik zie liever Alfa verdwijnen met de passie en emotie die het nog bezit, dan dat ze overgenomen door die vreselijk emotieloze vag meuk groep. Liever in volle glorie vergaan, dan verkocht worden aan een autogroep zonder ziel en verwantschap. Maak van seat lekker het sportieve premium merk.
@The_Gent: ” in volle glorie ” ??????????????????
@eklasse: ja snap dat ze bij mercedes niet weten wat glorie is, dat hebben duitsers niet namelijk
De nieuwe seat ontwerpen die klaar liggen, worden nog eens grondig verbouwt naar ontwerpen in Alfa stijl..
Seat gaat op de schop, en als part of the deal mag Fiat group van VAG de Seat merknaam overnemen en heeft Fiat ook een budget (licentie)merk.
Dus zometeen is Alfa van Lamborghini, die is weer van Audi wat op zijn beurt weer van FAG is.
Lekker duidelijk
WTF maakt het uit dat VAG het overneemt.. tis maar een automerk..
@dennisr: Nee, VAG is geen automerk en dat is nou juist het probleem .13 verschillende merken gebaseerd op 1 platform is niet bevordelijk voor de diversiteit op de weg.Alfa Romeo is dood net als Lancia en Volvo.Dat er nog auto’s met hun embleems rondrijden is alleen maar een aanfluiting .
@norge: Volvo heeft nog steeds zijn kernwaarden en thuisbasis, iets wat je van Alfa al enkele jaren niet meer kan zeggen.
Prima zet! Een merk dat uitstekend bij Audi past. Beide merken hebben namelijk een zeer sterk oog voor design! In het verleden trok Audi al designers Walter da Silva en Wolfgang Egger aan, die een belangrijke bijdrage hadden en hebben aan de huidige populariteit van Audi! Omgekeerd kan Alfa Romeo nu profiteren van Audi’s Vorsprung durch Technik! Dit wordt geweldig :-)
@audifreak: Volledig met je eens!
@audifreak: et enige wat klopt aan je verhaal zijn de namen van de designers. De rest is pure lulkoek, een Audigeil marketing sprookje.
@rufctr01: Lulkoek? Gelukkig denken 1,5 miljoen autokopers per jaar daar heel anders over..
@audifreak:
Gelukkig zijn het er maar 1,5 miljoen die geen verstand van auto’s hebben, anders zou ik mij ernstig zorgen maken over de intelligentie van de wereldbevolking….
@jrk68: +1000!!!!
@audifreak: leasen is niet hetzelfde als kopen… (het zijn n.l. 1,5 miljoen contracten…)
@audifreak: de audi techniek is niet heel geweldig!
Net nu ik dacht dat Alfa Romeo veel ging laten zien (4C, 159-opvolger, Spider,…) moet VAG zich weer bemoeien met de zaak.

Ik heb er een dubbel gevoel bij… Blij langs de ene kant omdat er eindelijk genoeg in Alfa Romeo kan geïnvesteerd worden, maar langs de andere kant is Alfa Romeo op en top Italiaans, en ik vind dat het gewoon bij Fiat thuishoort.
Ik snap niet waarom zoveel mensen tegen de overname zijn van AR door de VAG groep, het is quasi de enigste manier om alfa te rijden. VAG levert degelijke kwaliteitsauto’s en heeft heel wat know how. Wat is er mis met de VAG groep?
@Nv: Alles, kwaliteit is bagger om mee te beginnen…
@Nv: ‘Mis mee’ is misschien niet het goede woord. Maar Skoda’s, Bentleys en Lamborghini’s van voor de VAG-overname zijn toch echt een stuk eigenwijzer / bijzonderder dan na die tijd.
@Nv: Ik denk dat je zo heel wat anti vag zeikerds over je heen krijgt, sterkte. Ben het overgerens met je eens.
Ik heb al eens eerder een Zuid-Europese auto op Fiat-basis gereden, die na een overname door VAG was aangepast.
Op vreselijk onderstuur na was daar niet veel op aan te merken, eigenlijk.
Rara, wat reed ik?
@mout: Seat Ibiza 1
@norge: @audifreak:
Close – maar mis.
@mout: Hoe heette die Panda copie nou weer?
@norge: Die heb ik net genoemd..
@audifreak: Ohja ,dan was het Malaga /cordoba of zoiets.
@mout: Check!
@mout: Laatste poging: Seat Malaga? Die stamde ook nog min of meer van Fiat af..
@mout: Seat Marbella ;)
VAG heeft al een zorgenkind met Seat. Gaan ze nu Alfa erbij nemen? Nu kunnen ze hun chasis van Golf/A3/… nog meer gaan uitbreiden.
Ook mag VAG de Gallardo vervangen. 2004 is wel heel lang, zelfs voor een Lambo.
Let wel, ik vind de Gallardo een pracht van een wagen, maar mag wel vervangen worden.
@ericc: het zou mij niks verbazen als ze Seat de nek omdraaien zodat Alfa Romeo binnen is. Er zullen weinig tranen om gelaten worden. De fabrieken van Seat kunnen dan gebruikt worden door andere merken binnen de Volkswagen Group.

De meeste auto’s in het segment van de Gallardo gaan zo’n 10 jaar mee (inclusief een ingrijpende facelift). Ook bij Ferrari is dat zo.

360 Moden & F430 = 1 model en ook 10 jaar op de markt geweest.
Net als alle voorgangers daarvan. Ferrari heeft 1 chassis en na 5 jaar is er een ingrijpende facelift en is het ‘nieuw’ model. Bij de Gallardo was de facelift iets minder ingrijpend, maar het idee is hetzelfde.
@robbie: Of Seat wordt gewoon omgevormd tot budgetmerk à la Dacia.. zoiets stond namelijk ook nog op Piëch’s verlanglijstje..
@audifreak: Klinkt plausiebel. Eigenlijk is het dat vroeger ook altijd geweest.
@heidekonijn @audifreak: Maar gaan de Spanjardo’s daarmee akkoord gaan? Hun nationale trots degraderen…
@Esprit_de_Flandre: Zoals het tegenwoordig loopt, mogen ze in hun handjes klappen dat de tent niet dichtgaat lijkt me dan. Anderzijds : hoge werkloosheid > lage lonen > meer geschikt voor produceren van low-margin autootjes.
Ik hoop dat ze Alfa hoger gaan positioneren dan dat nu het geval is bij Fiat. Dn krijgen we misschien weer scheurijzers zoals vroegah.
Bij FiAT lijkt Alfa ook niet veel toekomst te hebben, maar ben bang dat de ziel er wel uitgaat als ze bij VAG terecht komen. Zoals bij Lamborghini ook is gebeurd… Maar wat er ook gebeurd, gelukkig heb ik nog een echte Busso V6 in de garage staan ;-)
Eerst lambo, en nu alfa?!
Geef Alfa maar aan Audi. Het merk is totaal verwaarloosd met alleen de Mito en de Giulietta. De 4C komt er dan wel aan maar dat is nou ook niet echt een auto die als volumemodel gaat dienen. Ik zeg overnemen die hap. Gewoon een beetje leentjebuur spelen bij VAG voor wat betrouwbare techniek, en naar Italië brengen om door Alfa te laten finetunen. Mooie carrosserie erop en klaar is kees.
En het concern VAG kan ook wel wat vloeiende designs gebruiken. Waar je ook gaat kijken binnen de VAG-groep, overal overheersen de rechte lijnen in het design. Oke, Bentley en Bugatti hebben wat rondere vormen maar dat zijn nou niet echt auto’s die de gemiddelde consument kan betalen. Gewoon die betrouwbare en goede techniek als basis nemen en daar een flinke dosis Italiaanse flair overheen gieten. Zo houden de Alfisti hun geliefde Alfa maar hoef je je geen zorgen te maken over betrouwbaarheid of verouderde techniek.
@Edge: …Dit is werkelijk het meest achterlijke, ondoordachte, foutieve gezwets wat ik ooit heb gehoord… Werkt jouw pa bij Pon?
@imba: Nee hoor, noch mn pa nog ik heb banden met Pon of een van de merken. Ik ben een Alfa-liefhebber die zijn merk niet graag ziet verdwijnen. En wat is er mis met Deutsche Gründlichkeit in combinatie met de Italiaanse passie en sportiviteit van Alfa Romeo? Begrijp met niet verkeerd, ik zit ook niet te wachten op een Passat met Alfa-badge. Ik zit gewoon te wachten op een bedrijf dat de ballen en middelen heeft om Alfa financieel en technologisch weer hoogstaand en vooraanstaand te maken. En of dat nou VAG/Audi is, Mercedes is, of een of andere investeringsmaatschappij maakt me niet uit. Kijk eens naar Jaguar/Landrover. Die doen het hartstikke goed onder Tata. Die Indiërs geven gewoon een flinke zak geld en laten die twee Britse merken hun identiteit behouden. Dát wil ik ook voor Alfa, en als Audi de partij is die dat wil doen hoor je mij niet klagen.
@Edge: Geloof me maar op m’n woord. VAG is echt de verkeerde partij hiervoor. Een alternatief zou ik niet direct weten.
En wat die ”Deutsche Gründlichkeit” wat vooral VAG betreft, hoort thuis in de steentijd.
@imba: Het klinkt anders best redelijk wat hij zegt!
Godnondejoekel. Weer een merk dat zometeen al zijn “Italiaans” kwijt raakt en alleen nog maar een Golf met een ander logo is.
En het ging nu net zo goed met de betrouwbaarheid :(
Grappige uitlatingen van alle Alfa aanbidders. Maar, als Alfa zoooo superieur is, en VAG zoooo slecht, hoe kan het dan, dat VAG Alfa kan of moet overnemen, en niet omgekeerd ? Ah juist, het is niet altijd de beste technologie dat het overleefd zeker he…
Anderzijds vraag ik me ook af wat VAG nu met die rommel moet.
@mp3cube: je bedoelt wat Alfa bij die rommel moet…
@Carreza: tja, waarschijnlijk zorgen dat hun winst wat naar beneden gaat zodat ze minder belasting moeten betalen :). zou het anders ook niet weten…
Als er één concern is wat onterecht opgehemeld wordt om zogenaamde kwaliteit dan is dat wel alle eentonige smakeloze meuk van vag.
Krijg je straks een Alfa die net zo identiteitsloos als bijv seat.
Laat Alfa nog liever doodbloeden dan dat het gaat behoren tot vag.
Liever Fiat techniek dan vw techniek.
Ach, als het geen dodelijk saai Duits witgoed op wielen wordt kan een flinke kapitaalinjectie geen kwaad. Geef dan ook meteen budget voor een fijne 4-cilinder twincam en een RWD platform, dan kan Alfa terug naar zijn roots.
Doet me denken aan al die spaaracties van de supermarkten. “Spaar ze allemaal!”
Alfa looks met VAG kwaliteit
ideal
@st33fie: VAG kwaliteit? Mooie contradictie heb je daar.
@st33fie: VAG en kwaliteit gaan niet samen. Haal die tiet van Winterkorn uit je mond aub.
Bullpoep.
Geen enkele Duitse auto gerelateerde site vermeld ook maar iets in deze richting.

Ruikt als een muffe 1 april grap.
@tweetyv6: Wat vroeg, maar zou nog goed kunnen. Had trouwens ook liever gelezen ‘Pirelli verkoopt lenstechnologiebedrijven om Alfa te kopen’ of ‘di Montezemolo verlaat Ferrari en neemt met groep investeerders Alfa over’… maar alles is beter dan Marchionne.
@tweetyv6: 1 april op 28 maart… wordt dit een soort van wekelijkse rubriek dan of wat?

Overigens zal je wel gelijk hebben. Robbie doet net iets te veel moeite.
@Carreza: alle bronnen staan gelinkt in het artikel. Trek je eigen conclusie zou ik zeggen.
@robbie: Klopt natuurlijk, dacht persoonlijk ook niet aan jou… maar het is nog verre van bevestigd lijkt me – tot nu toe zelfs redelijk stevig ontkend.
Vreemd eigenlijk. De geruchten gaan al jaren, en Sergio -cuckoo- Marchionne heeft sinds 2009 een investeringsstop in Alfa gestoken. Waarom zou hij dat doen als hij met het merk de wereld wil veroveren? Zei Piech niet iets van een paar jaar wachten? Dus of het is al lang in de maak en ze kunnen er zo langzamerhand wel mee naar buiten komen, of het is een 1 April grap.
@heidekonijn: dat het allemaal lang duurt is zeker waar, maar zo’n sluit je natuurlijk niet 123.

We weten een aantal zaken zeker. Zoals dat Volkswagen (serieuze) interesse heeft in Alfa Romeo. Ook weten we dat Fiat ergens enkele miljarden vandaan moet halen. Dat kunnen zo op enkele manieren doen, waarbij Alfa verkopen slechts 1 van de opties is.

Ook is het geen geheim dat de investeringen in Alfa Romeo zo goed als nul zijn de afgelopen tijd. Er zijn heel veel beloftes, maar ze worden niet waargemaakt. Gezien het huidige gamma zou dit een ideaal moment zijn om te verkopen.

Beide partijen cirkelen al een tijdje om elkaar heen en het is volgens mij een beetje de vraag geworden wie de langste adem heeft en de eisen kan stellen.

Als ik het zo moet inschatten is Volkswagen beter in staat om eisen te stellen dan Fiat. De Italianen hebben alleen maar harder geld nodig terwijl de Duitsers rustig kunnen wachten.
@robbie: Zou idd zo nog wel kunnen. Vraag me af er meerdere geinteresseerden zouden zijn. Tata..?
@heidekonijn: Tata lijkt me sterk. Die hebben namelijk niet de kennis in huis om Alfa opnieuw op te bouwen.

De koper moet een bedrijf zijn met eigen platformen en motoren.
Je komt dan uit bij de grote spelers.
@robbie: Kunnen er geen Jaguar-platforms gebruikt worden voor Alfa? Mits de nodige aanpassingen natuurlijk, zeker voor de kleintjes. Of gebruikt Jaguar platforms van een ander?
@Robbie @Esprit_de_Flandre: Zoiets. Een aangepast XF onderstel wordt gebruikt als A4/3reeks concurrent, met een afgeleide van de F-type voor een kleinere roadster. De vraag is of met het huidige JLR gamma men genoeg kritische massa / omzet heeft om ontwikkelingen van nieuwe onderstellen en motoren tegen af te schrijven. Mij lijkt dat ze een derde merk prima kunnen gebruiken : LR voor de SUVs, Jag voor de zware luxewagens, Alfa voor de middenklasse en misschien zelfs subcompacts op termijn.

Maar zal wel niet…
nnneeee,Audi is saai en alfa niet,hoop dat het niet doorgaat.
Ik als alfist zeg Dont touch alfa.
Gewoon ff autobild in de gaten houden :)
alle andere auto merken verrenig jullie! Dit moet stoppen! Laat we auto rijden leuk houden! Laat zien dat we niet allemaal in een saaie golf of passat willen rijden of een goedkope kopie daarvan.
Prima ontwikkeling, Alfa is immers zelf niet meer in staat te overleven.
Wat maakt t uit…. als t merk zijn karakter maar blijft houden!! en aangezien alfisti alles wat aan een alfa kapot gaat of niet werkt ‘karakter’ noemen zitten ze bij VAG prima op hun plaats
Mooi!
Na geloof ik niet in. En ook al zou het gebeuren, de komende paar jaren zal er alleen maar geld naar Italie vloeien. Als je weet hoe de verschillende merken binnen de VAG werken weet je ook dat je je geen zorgen hoeft te maken dat volgend jaar opeens alle Alfa’s op Golfjes gaan lijken. Er zullen dingen overgenomen worden, dat zeker. Er moeten ja kosten gespaard worden aangezien Alfa’s zoals het nu is geen nut heeft. Maar die veranderingen zullen grotendeels niet van buiten zichtbaar zijn aan de auto’s. Lijkt me dus ook geen probleem.
Lamborghini is toch ook van Audi die zijn alleen maar beter geworden. Ze kunnen Alfa zeker beter maken kwalitatief. het design, motor aandrijving gewoon Italiaans laten. Kijk bij Seat en Skoda moest echt alles aangepakt worden dat had niet veel emotie of goede kwaliteit.
Awel das goeie nieuws ! ,alfa design met duitse VAG kwaliteit en TDI motoren damnnnn voor mij nen Giulietta TDI met DSG bak :P
Zullen we dit maar niet doen. De Mito en Gullieta zijn al amper echte Alfa’s meer en met inbreng van VW gaat dat helemaal verdwijnen…
WEENT !!!!
DOEN!!!!!
Bij Fiat zijn ze te lam om wat fatsoenlijk met mooie merken als Alfa of Lancia te doen, Audi heeft vaak genoeg laten zien wat ze kunnen (kijk hoe Lambo en Bentley enz zijn opgeknapt!)
Fiat vergat zelfs een fatsoenlijke marketingactie te bedenken toech Alfa Romeo enige tijd geleden 100 werd !
Fiat kan alleen de 500 oneindig uitmelken; schoenmaker blijf dus maar bij je leest!

Audi; WELKOM!!!!!
en aub zsm een nwe 159; papa moet namelijk een nieuwe leasebak!!!
@alfamail: Ja dat met die cento anno viering is gewoon een blamage. Beslissing om te verkopen leek al gemaakt.
@heidekonijn: Toch heerlijk mogen eten op paleis het Loo tijdens Concours. Prima chefkok dr staan! Maar eerlijk is eerlijk, niet het feestje wat ze verdienden.
@E34M5Touring: Eigenlijk werd alles in de schoenen van de clubs geschoven à la “doen jullie maar”. Als je dan ziet hoe BMW en Mercedes het aanpakken. Pfoei. Mobile tradition vs het laten onderkomen van het Museo Storico. Typerend. Geen zorg om het verleden, geen visie voor de toekomst.
Eerst zien, dan geloven…

Waarom zou VAG een merk overnemen van een concurrent, die daardoor meer financiele armslag krijgt om zijn marktpositie te verstevigen?
@pjotr: Omdat VW ziet dat ze met dat extra merk meer geld kunnen gaan verdienen. Ze zien ook dat de concurrent zich met de Chrysler overname in de penari heeft gewerkt (het was pure grootheidswaanzin) en dat geld niet kan inzetten om een directe concurrent te worden.
@pjotr: VAG gaat niet sterker worden als Fiat omvalt, integendeel. Als een dergelijke grote speler onderuit gaat, gaat dat heel wat problemen geven…
Jammer dat het bij de Duitsers terecht komt.. maar goed nu zitten ze ook in een Amerikaans concern..?
en dan nog niet groter zijn dan Toyota….met zoveel merken….dit heet gewoon expansiedrift, zo graag mogelijk en snel mogelijk de grootste zijn…

nu nog de betrouwbaarheid de grootste in zijn…
Tsja ik heb een mito sportversie en ik ben niet erg blij met heel dat fiatgedoe. Je merkt wel dat de alfa’s toch nog heel wat anders zijn afgewerkt en ineengestoken dan die fiat’s maar de basis blijft hetzelfde. Net zoals er in de mito verschillende opel-onderdelen zijn gestoken die blijkbaar al jarenlang problemen gaven(de versnellingsbak m32). Begrijpen wie begrijpen kan… Ik vind het zelf als liefhebber van alfa geen slecht idee dat het word overgenomen door audi, zolang ze maar trouw blijven aan de origine/sportiviteit van het merk. Stel je voor , Italiaans design met Duitse degelijkheid , de perfecte wagen! Al mag ik eigenlijk niet klagen over mijn mito, veel mensen breken alfa af zonder er iets fatsoenlijks van te weten. In de autoindustrie is niets wat het lijkt , er zijn zo veel verschillende merken met dezelfde onderdelen dat je tegenwoordig niet meer echt weet wat je koopt.
alfa romeo wordt dus de zoveelste vag kloon. Zal waarschijnlijk net boven seat en skoda komen, maar onder volkswagen.
Ik snap niet waarom iemand dit erg zou vinden, dit is juist wat Alfa nodig heeft. Audi is trouwens de perfecte kandidaat, kijk maar wat ze met Lambo gedaan hebben. Daarnaast maakt Audi prachtige auto’s. Ik zeg doen!
@kapiteinaudi:
Jij snapt wel meer niet, het zij je vergeven.
Bij Lambo hebben ze de ziel eruit gerukt en er een handtasje van gemaakt. De (volledig terechte) vrees van Alfisti is dus dat hier hetzelfde gaat gebeuren.
Gelukkig gaat het hier om een goed voorbereide ietwat morbide 1 april grap….
@jrk68: Audi heeft alles behalve de ziel van Lambo eruit gerukt.
De Alfisti moeten niet zeuren, het merk is zo dood als wat. Het wordt eens tijd dat iemand met common sense terug wat leven in Alfa blaast. Niet dat ik iets tegen de FiatGroup heb, maar Alfa wordt een beetje verwaarloosd.
@kapiteinaudi:
Yep, ik zie Alfa dan ook liever een waardige zachte dood sterven dan dat het lijk verkracht wordt om vervolgens bij het oud vuil gezet te worden.
Dat jij mijn stelling over Lambo niet snapt is begrijpelijk, je was immers nog vloeibaar toen de laatste echte Lambo’s gemaakt werden….
@jrk68:
Volgens mij zit jij er behoorlijk naast. Want wat is nu de echt Lamborghini dan? De enorm brute auto’s waar iedereen het altijd over heeft? Als je kijkt naar de geschiedenis van Lambo dan zie je dat tot 1974 enorm mooie en sportieve GT’s werden gemaakt, daarna werd er echt een heel andere lijn ingezet. Ferruccio heeft echter in 1974 het stokje overgedragen, dus eigenlijk zijn de echte Lambo’s mooie GT’s. En niet wat er daarna werd gemaakt, daar is dan niet alleen VAG debet aan.

En wat betreft Audi en consorten, als zij Alfa echt een mooi merk vinden dan zullen zij hun uiterste best doen om het weer de glans van vroeger te geven. Kun je wel zeggen dat VAG een fout bedrijf is, over het algemeen weten zij wel succesvolle producten te creëren. En gelukkig is niet alles hetzelfde anders reden jullie allemaal in mijn auto.
Fantastisch hoe sommige hier reageren.

VAG is gewoon goed en veel aanbod, Alfa is minder (vrieger nog minder dan nu) en erg weinig aanbod, dus is dit prettig nieuws voor Alfa. Maar of Alfa bij VAG past… nee. Ik zou alfa gewoon lekker laten gaan, maar ja Audi wil dit. Dus…
Ik zou willen dat ik een dubbeltje kreeg voor iedere verschillende mening over de toekomst van Alfa Romeo…
Ik kan bij deze dit Story/Prive verhaal ontkrachten.VAG heeft weer een duim verhaal de lucht ingegooit en Autoblogger is weer het enige forum dat dit oppakt.!!!
Bij deze!! Alfa wordt niet verkocht.
Zijn we ook klaar met dit verhaal.
@alfaspeed: Vond het al een vreemd verhaal. Leuk om te weten.
integralechubasco
@alfaspeed:
Te triest voor woorden… @Ricardo kan je niet gewoon wat meer schrijven en sommige van je collega’s wat minder… :)
@integralechubasco: Verandering van spijs doet eten. ;)
integralechubasco
@ricardo: zeg dat eens tegen je collega(s)! :))
@alfaspeed: En wat is jouw bron precies?
@alfaspeed: is mij best.. Ze zouden toch niet passen op VAG meetings
Al die heisa, als de huidige strategie van Alfa Romeo goed genoeg was dan zou dit ook nooit gebeuren… Mooie wagens bouwen is enkel nog weggelegd voor exoten, de rest moet verkopen of verzuipen.
We hebben gelachen, wat een goede 1 april grap was dit…
hahaha,willen ze bij vag kijken hoe betrouwbare motoren gemaakt moeten worden,beter dan de tsi en de oliezuipende ahl motoren.
Een Alfa hoort door een Italiaan gebouwd en ontworpen te worden.
Het merk is de moeder van Ferrari, en een Duitser heeft zo weinig idee van wat een auto kan zijn.
Een grote schande , Duitsers zich met Italiaanse merken laten bemoeien.
je weet toch wel waarom VW deze strategie begion?
Om dat toen Giugiaro het merk redde met de golf 1, VW nooit meer een 1 model politiek wenste…net zoals bloedbroeder Porsche trouwens…daarom hebben ze Seat Skoda en andere shit gekocht.
Waar hebben we het over…VW en Skoda en Seat als automerk serieus nemen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).