Hard rijden in het buitenland wordt lastiger?

Auteur: , 31 Reacties

Vanaf 1 november kun je van de meeste Europese landen een boete voor verkeersovertredingen verwachten. Of zo is de bedoeling.

Zo behandel je flitspalen in België.

Nederland is al sinds 1994 lid van het Eucaris-netwerk (European Car and Drving License System), waarmee het RDW, het CJIB en de politie toegang zouden moeten hebben tot de naam- en adresgegevens van overtreders. In de praktijk kwam het erop neer dat alleen Duitsland, Zwitserland en België gegevens van verkeersovertreders uitwisselden. Hier gaat nu verandering in komen. Bega je een verkeersovertreding in een van de lidstaten, dan zou er binnen no time een boete op je deurmat kunnen vallen.

Andersom werkt het net zo goed. De 750.000 buitenlanders die jaarlijks op de Nederlandse wegen worden geflitst, zullen moeten gaan dokken. Polen, Fransen en Engelsen – tien procent van de buitenlandse snelheidsovertreders – zouden nog voor het eind van het jaar hun boete thuisgestuurd moeten krijgen. Het RDW krijgt volgens Europese afspraken ook inzage in de kentekenregisters van andere lidstaten. Van wetsongelijkheid is er dus geen sprake meer. Zo zou je zeggen.

Het plan om verkeersovertredingen op een Europese schaal aan te pakken ligt er al sinds 2007. Het heeft dus zes jaar geduurd voordat de kentekenregisters in het Eucaris-netwerk werden gekoppeld. Zes jaar aan loze dreigementen, dus lijkt de kans niet zo groot dat de “jacht op de hardrijders” een daverend succes zal worden.

Er zijn namelijk een aantal praktische problemen op te noemen. Sommige kentekens, zoals het Bulgaarse en (nieuwe) Belgische, lijken veel op elkaar, waardoor er het lastig wordt om de juiste auto en automobilist te vinden. Daarnaast blijft het de vraag of de agenten wel de tijd en de zin hebben in het extra papierwerk voor een kleine boete. Een buitenlander staande houden en direct laten betalen is sneller en gemakkelijker.

Landen en gebieden waar je je, voor de zekerheid, toch maar even netjes aan de regels moet houden zijn:

Oostenrijk
België
Bulgarije
Cyprus
Tsjechië
Denemarken
Estland
Duitsland
Finland
Frankrijk
Gibraltar
Griekenland
Guernsey
Hongarije
IJsland
Isle of Man
Italië
Jersey
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Noorwegen
Polen
Portugal
Ierland
Roemenië
Slowakije
Slovenië
Spanje
Zweden
Zwitserland
Noord Ierland
Verenigd Koninkrijk

Welke prijzen je kunt verwachten lees je HIER. Tot die tijd kunnen we in ieder geval in België nog met een gerust hart het gaspedaal intrappen. Wel de flikken te snel af zijn! (Via NU.nl)



31 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Er staat 2 keer Zwitserland in het lijstje :D
@newguy92:

Plaatsje Zwitserland in Nederland en Zwitserland als land Zwitserland.
@newguy92: in Zwitserland moet je dubbel zo goed opletten met die enorme boetebedragen daar :)
@newguy92: Eén daarvan had natuurlijk Oostenrijk moeten zijn. Stom dat ik dit nu pas zie… Dank!
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
Oostenrijk niet dus. Moooi.
@thomaz:
Pas maar op, daar laseren ze nogal graag. Je wordt gewoon staande gehouden en je moet contant afrekenen.
@thomaz: wie gaat er nou vrijwillig naar Oostenrijk?
@ropbp: Nou ben ik heel benieuwd wat jij tegen hebt op een van de mooiste en meest bezochte vakantielanden.
@SJ: Prachtig land inderdaad!
@thomaz: Helaas, door een foutje stond Oostenrijk niet in de lijst. Deze is er nu wel aan toegevoegd. Geen rare fratsen uithalen daar! ;)
In de afgelopen 4 jaar 2 keer een bon uit Duitsland op de mat gekregen.
Netjes met de foto’s en het vriendelijke verzoek om mijn verhaal terplaatse te komen doen. Geen boete bedragen vermeld dus maar gewoon genegeerd.
Zij snappen toch ook wel dat ik niet naar Hannover of het voormalig Oost Duitsland ga rijden om mijn verhaal te doen. Resultaat, ik heb er nooit meer wat van gehoord.
@jrk68: Ter plaatse? Dat heb ik nog nooit gehad, zelfs niet toen ik 54 te snel ging. De Fragenbogen is altijd schriftelijk. Ik kan me opgepakt worden in Duitsland niet veroorloven dus speel ik dat dure spel maar telkens mee.
@mashell:
Yep, kompleet met tijdstip en adres waar ik me moest melden.
Misschien dat er per deelstaat anders gehandeld wordt, dat durf ik niet te zeggen. Het ligt niet aan autobahn of D wegen,
Bij Hannover was het bij wegwerkzaamheden op de autobahn en in Oostduitsland was een vaste kast na een tunneltje op een D weg.
De RDW geeft dus wel de adresgegevens van je door maar de plattepet komt niet bij je langs om de boetes te innen.
Nu ging het niet om grote overschreidingen <10km/u, misschien dat dat ook nog van invloed is. Ik ben telang uit duitsland weg om de wetgeving op de voet te volgen.
Isle of man? Daar kan je toch niet geflitst worden?
@ferrari94tr: Voor zover ik weet zijn daar geen snelheidsbeperkingen idd.
@SJ: Op de buitenwegen ja! maar in de bebouwde kom is het gewoon 30 MPH dus ja je kan er op de bon worden geslingerd!
Misschien nog een kleine anekdote…
“Het verhaal achter de nieuwe, donkerrode kentekenplaten in België”

Er waren eens de Vlamingen die voorstander waren van zwarte letters met een gele achtergrond. De reden was heel simpel: die combinatie zou het meest zichtbaar zijn wanneer er geflitst wordt.

Maar dat was buiten de Walen gerekend! Geel en zwart zijn de twee Vlaamse kleuren… en dat vonden de Walen uiteraard niet kunnen. Daarom wilden zij toch de rode letters behouden met een witte achtergrond.

Wat volgde was een typisch voorbeeld van het Belgische compromis: het midden tussen zwart en rood is… Donkerrood.
Hard rijden wordt hier heus niet lastiger door… hooguit duurder.
Ach ja, Europa brengt ons alleen maar voordelen. Als je ze in het Haagse nog wilt geloven.
@rufctr01: strikt gezien geldt nu dat wij in Nederland meer buitenlanders moeten flitsen dan dat wij in het buitenland gepakt worden.. Dan maken we winst :-)
Wat is het toch heerlijk om met een Russisch kenteken door Europa te rijden. Nog nooit een boete ontvangen op mijn adres in Rusland. Wel een paar contant betaald.
@e550: en dan ook nog met een in Nederland gejatte en daar omgekatte Mercedes zeker ;-)
de weg luxemburg – luik is toch wel een super mooie om te rijden. mits het niet te druk is.
Ja oke alle landen van europa dus… YOLO
Hoezo lastiger? Toch gewoon dat rechtse pedaal op de bodem, en je versnellingsbak in “Top Gear”?
Dit vind ik nu echt kut. Als we dan naar het appartement gaan in frankrijk was het vroeger gewoon doorrijden. Werd elke reis minimaal 2x geflitst daar. Altijd in Nederland en belgie Flitsapp aan, luxemburg ben je zo doorheen en in frankrijk lekker cruise op 150. Stukken waar je dan 110 of zelfs maar 90 mocht paste je wel je snelheid wat aan om niemand in gevaar te brengen.
Marokko staat er niet bij!
Goed om te weten als ik deze zomer naar Roemenië rij…
vorige week toch echt post van de Belgische Politie binnen gehad! Van een snelheidsovertreding van zo’n half jaar geleden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).