Pecunia non olet: autoverzekering voor tieners stervensduur

Auteur: , 97 Reacties
alto

Yes je hebt je rijbewijs! Maar dan...

Man man man, wat een feest als je eindelijk dat roze pasje in handen hebt. Eindelijk mag je helemaal autonoom ’s heeren wegen betreden in een heilige koe. Probleem is alleen: zeker in Nederland is het best wel een duur grapje om zo’n ding voor de deur te hebben staan. Misschien heb je in je tienerjaren genoeg vakken gevuld om een dikke Golf IV GTI te kopen. Maar dat is pas het begin. Benzinekosten, onderhoud en vooral de maandelijks terugkerende wegenbelasting hakken er al flink in. Daarbij komt dan ook nog je verzekering.

Voor jonge bestuurders is die laatste post extra duur. De verklaring hiervoor is dat uit statistieken nog altijd blijkt dat jonge bestuurders vaker brokken maken dan hun wat oudere medeweggebruikers. Gevolg is dat een beginnend bestuurder van 18 volgens geld.nl al snel een kleine twee ruggen per jaar moet betalen aan het verzekeren van zijn/haar auto. De cijfers zijn gebaseerd op de fictieve aanvragen van twee 18-jarigen uit Tubbergen respectievelijk Tilburg om een WA-verzekering af te sluiten op een Golf uit 2008 respectievelijk een Clio uit 2007. Het blijkt dat een 18-jarige zo’n 200 procent meer moet betalen dan een 25-jarige, zelfs als die 25-jarige ook nul schadevrije jaren heeft.

Opvallend is ook dat sommige verzekeraars de auto van een 18-jarige überhaupt niet willen verzekeren. Geinig is daarbij wel dat ze niet allemaal keihard de leeftijd van de primaire bestuurder opgeven als reden hiervoor. Zo geeft Lancyr bij de Golf uit 2008 aan dat de cataloguswaarde van de auto te hoog is. Verschillende verzekeraars waaronder ING zeggen zowel bij de Clio als de Golf dat de auto’s te zwaar wegen (meer dan 899 kilo). Het is duidelijk: ze willen jullie 18-jarigen het liefst in de auto boven dit artikel zien. Stelletje haters.

Mocht je jong zijn en wat willen zit er dus niks anders op dan door de neus betalen. Of heb jij de mazzel dat je indien noodzakelijk gebruik kan maken van de dikke SUV van paps en mams?



97 reacties

slightly off topic maar wat ik in zijn algemeenheid niet snap aan die gehele geld-zwendel rond de automobilist is dat iedereen haast gedwongen word in een ouder klein koekblikje rond te rijden. Lijkt me niet bepaald bevordelijk voor de luchtkwaliteit en de veiligheid. Zo’n koekblikje stoot immers gewoon meer uit want oudere techniek en bij de eerste de beste beukenhaag is de bestuurder op slag dood.
@dakarbemo:
In België hebben we een erg jong wagenpark door de vele firmawagens en wordt die moderne techniek telkens als als groot ecologisch voordeel aangehaald. Echter, die nieuwe techniek wordt vooral verkocht met een lompe SUV als jasje eroverheen, waardoor het voordeel al meteen teniet wordt gedaan.
@stijnb: Was elke firmawagen maar een Polo of een Fiesta met een driecilinder.
@stijnb: Denk niet dat als de geldsoepwinkel wat soepeler is dat volledig verschuiving naar SUV zal zijn. Overigens denk ik nog steeds dat een moderne wagen hoe inefficient de vorm ook qua uitstoot echt wel schoner is als een 20 jaar oude alto oid. Om t veiligheidsaspect nog compleet te negeren
@dakarbemo: de productie van een nieuwe auto levert vele malen meer CO2-uitstoot op dan langer blijven rijden in een wat oudere en viezere auto.
@henk_he: gaat nadrukkelijk om locatie van de uitstoot. Natuurlijk komt een deel van de bij fabricage uitgestoten gassen ook “overal” terecht maar dan moeten we ook meenemen hoeveel uitstoot het rijdend houden van oudere auto’s veroorzaakt etc. oh en dus het veiligheids aspect
@henk_he: cijfers? Heb er namelijk genoeg die dat tegenspreken.
@jochempie:
Je kunt het vrij gemakkelijk zelf berekenen aan de hand van equivalente CO2 impact. Daar bestaan hele tabellen voor voor alle denkbare materialen en productieprocessen, inclusief alternatieven uit gerecyclede bron (hetgeen zeker niet 0 impact is). Dan is het een kwestie van een grove schatting maken en optellen, en je hebt een vrij betrouwbaar idee. Na het zelf eens vrij serieus gedaan te hebben met data die we op de TU Delft als studenten aan moeten houden, dan blijkt al vrij snel dat productie wel degelijke en grote rol speelt. Vooral de elektronische componenten en aluminium hebben een gigantische impact. Het omslagpunt nieuw/oud hangt sterk af van welke auto je door welke wilt vervangen, hoeveel kilometers je per jaar rijdt, wat je aanhoudt als te verwachte levensduur van de nieuwe auto (en resterende technische levensduur van de oude), etc. Het is vrij gecompliceerd en vrijwel altijd appels met peren vergelijken. De simpelste conclusie is toch wel: autorijden is altijd vervuilend. Een benzineauto met katalysator van 30 jaar oud is net zo ongevaarlijk voor de gezondheid als een nieuwe (soms zelfs minder gevaarlijk omdat moderne directe injectie soms roet uitstoot), diesel is eigenlijk altijd heel dubieus, nieuw en oud beiden op hun eigen manier (zware roet en stank vs. fijnstof). Eindconclusie, rij liever geen diesel maar rij vooral wat je zelf binnen je budget het leukst vindt.
Belachelijk. Iedereen weet dat 18-jarigen de meest kundige en verantwoordelijke bestuurders op de weg zijn. Dit is gewoon puur graaien, heeft niets met de hoge kostenposten te maken die bij rijdende tieners komen kijken!
@Jochempie: nee natuurlijk niet. Maar je moet iemand wel een eerlijke kans geven om te starten met rijden. Als je 200% meer betaald ga je in een mega oud gevaarlijk ding rijden wat mijns inziens gevaarlijker is als een nieuwere auto met minder verzekeringsgeld. Hoeveel zou hiermee worden gefraudeerd…
@rutger97: Wie betaalt er voor die eerlijke kans, dan? Als deze doelgroep 200% zoveel geld kost aan schade-afhandeling als wanneer ze 25 zijn, snap ik wel dat daar een rekening bij komt kijken.
@jochempie: beide hebben jullie gelijk. Kijk naar de UK als voorbeeld, daar werd verzekering ook weer enorm duur, en veel gefraudeerd/overzekerd gereden waardoor de verzekering nog duurder werd en nog meer gefraudeerd/onverzekerd gereden. Je komt op een gegeven moment in een spiraal terecht waar niemand iets aan heeft.
Ik betaal als een 21 jarige met 3 schadevrije jaren voor een Mitsubishi Colt uit 2005 ook een mooie 40 euro per maand…
@thenotorious: ik heb als 21 jarige geprobeerd om een verzekering af te sluiten voor mijn volgende auto, aangezien ik weet wat het zal worden maar nog niet de juiste ben tegengekomen (bwm 325/328 e46). Slechts 3 maatschappijen willen mij verzekeren voor een gemiddeld bedrag van 125€ per maand.
@peug206:

Het enige wat ik je kan adviseren; doe het niet.

Dit is misschien een rare plek om een mooie auto af te raden.

Ik kan natuurlijk niet in je situatie kijken.

Maar…

Voor jongeren liggen de inkomens nog vrij laag.

Er zijn zoveel leukere dingen om je geld aan te verbrassen als je jong dan hele hoge vaste lasten voor een auto.

@radeox: weet ik, echter ik heb een weekendbaantje, en hoop deze zomer af te studeren als fysiotherapeut. En tot die tijd zal ik hem sowieso schorsen aangezien de peugeot veel goedkoper is. Want deze staat nog op mijn ouders. Echter ik moet hem na de vakantie op eigen naam zetten, wat bijna hetzelfde zou kosten als een iets oudere BMW (ivm auto broertje). Enige wat dan nog duurder is is de wegenbelasting en onderdelen.Wat ik dan compenseer met of veel minder km’s (momenteel 20.000 ) of een hoger salaris (heb redelijke kans op part time contract bij mn stagebedrijf)
@peug206:

Ik bedoelde het niet om je af te vallen hoor.

Maar 4 jaar terug reed ik een oude Suzuki swift (nu nog steeds maar een Lancia Y), en een paar vrienden van mij reden wel een vrij dure auto.

Toentertijd dacht ik dat ik dat ook wel zou willen.

Maar sinds ik zag hoeveel extra geld ik kon/kan uitgeven in het weekend, besef ik me dat dat (voor mij) veel meer waard is dan die mooie auto.


@radeox: dat is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen. Ik ga liever een avondje met vrienden thuis om tafel dan in de discotheek waar het 20x zo duur is ;)
@peug206:

Klopt, heb je gelijk in.

Eigenlijk zijn de meeste niet essentiële uitgaven rationeel zonde.

Maar als je het leven weg-rationaliseert is de levensvreugde er ook snel af.
@peug206: totaal off topic maar pers. advies bespaar nog ff op die wagen. Zeker Fysio is lastig om nu echt werk in te vinden. Zie veel afgestudeerden nu 3 jaar later nog 20 uur per week werken wegens gebrek aan fulltime kansen aka 1000 sollicitanten per fulltime functie waar dan weer geld wie meer ervaring heeft meteen uitgekozen word. IT sucks maar soms is even slim zijn wel fijn dat je later met minder worries kan genieten van je blitse bezit :)
@dakarbemo: jup, echter ik woon zowel in de buurt van duitsland waar wel vraag is, als ook kans om bij mn stagebedrijf aan het werk te kunnen. En als dat niet lukt dan is er nog altijd de mogelijkheid om de 206 te houden. Ik ben nog zoekende, en heb tot halverwege september, dus het is ook niet zo dat er gelijk 1 staat ;)
@thenotorious: ik vind helemaal, hartstikke mooi.
@thenotorious: Ik als 19 jarige met 1 schadevrij jaar voor mijn VW Golf van 2015 een minder mooie €265,-…
@simonferrari: kan je bijna zelfs nog beter een private lease auto nemen. Betaal je ongeveer 140 extra maar daar zit alles wel in. Wat een geld, 265 euro per maand? 8 tussenpersonen bij de verzekering genomen? Kijk eens bij centraal beheer, ik heb geen banden met ze maar het scheelde mij toendertijd al 60 euro pm op WA verzekering( 850 T-5R op 19e levensjaar)
@room850: Heb ik overwogen, echter krijg je bij Private Lease een BKR. Niet erg verstandig voor de toekomst ;) Daarnaast is het dan geen ‘bezit’
Ik rij als 18 jarige een zware, dure auto (Corolla uit 2006, 1150 kg) en betaal zo’n 90 euro per maand WA+ via de dealer. Belachelijk dat sommige verzekeraar het dubbele (ja dat lees je goed) durven te vragen! Ik krijg gelukkig wat hulp van mijn ouweheer, maar bij degenen die dit niet hebben is het vrijwel onhaalbaar, en met ons fijne studenten-OV met overvolle treinen en vertraging is de auto een genot om af en toe in te zitten.
@janjaspar28: gisteravond werd ik weer lekker met m’n neus op de feiten gedrukt met dat overvolle studenten-ov. Maar een auto kan er voorlopig nog even niet vanaf. Nu kan ik straks wel de schadevrije jaren van m’n brommertje overzetten naar de auto en 25 ben ik tegen die tijd ook wel, als het goed is scheelt dat in ieder geval in de verzekering belachelijk veel.
@janjaspar28: Voor jouw omstandigheden zeker een net tarief. De termen zwaar en duur begrijp ik alleen niet helemaal. Ik dacht namelijk aan een Range Rover Vogue of zo, die uit 2006 wegen rond de 2600 kilo😋
Flink wat jaren geleden kreeg ik op mijn 27ste bijna niet eens een Civic Type-R verzekerd: de verhouding vermogen-gewicht was te hoog. Ondanks dat ik flink wat schadevrije jaren had. Ik moest er bij flink wat maatschappijen mee leuren voordat het ergens werd geaccepteerd voor een normaal bedrag.
Kan iemand mij uitleggen waarom jongeren solidair moeten zijn met ouderen (zorgverzekering), terwijl dit wederzijds dus niet het geval is met autoverzekeringen? Iedereen is namelijk jong geweest en iedereen is met 0 schadevrije jaren begonnen.
De 18-20 jarigen moeten gewoon leren prioriteiten te stellen. Er zijn voldoende jongeren die wél een auto kunnen rijden, maar gaan bijvoorbeeld niet op kamers. Of ze zitten niet 4 dagen in de week in de kroeg, gaan niet elk jaar hun persoonlijke ik vinden in Azië of weet ik veel wat.
Het leven is keuzes maken, en als je van mening bent dat je ook alles moet kunnen doen dan ga je een zwaar leven tegemoet.
@woody259:

Oeps, ik heb iets fout gedaan. Mijn reactie is in elk geval niet aan jou persoonlijk gericht.
@woody259: omdat gezondheid een eerste levensbehoefte is en een auro niet denk ik zo. Tevens is de laarste 2 jaar mijn auto premie omhoog gegaan terwijl ik geen schade gereden heb. Verzekering om uitleg gevraagd en volgens hen komt dat doordat er in het algemeen meer schade wordt gereden. Dat ik daar verder niks mee te maken heb doet daar niets aan af helaas.
@tmenges: toch is het een terecht punt van woody dat (basis) zorgpremies niet gedifferentieerd worden op leeftijd en autoverzekering premies wel. Heb net even gegoogled en zodra het gaat om premiedifferentiatie bij de zorgverzekering naar leeftijd wordt er gesproken over leeftijdsdiscriminatie terwijl dit bij de autoverzekering duidelijk geen bezwaar vormt. Dit terwijl de zorgbehoevendheid van ouderen t.o.v. jongeren zeker evenveel is als de ongelukken van jongeren t.o.v. ouderen.
@tmenges: Er zijn ook echt delen van nederland waar een auto een eerste levensbehoefte is. Waar jongeren al vanaf hun 14e gaan sparen voor het rijbewijs en een auto omdat je zonder dat afhankelijk bent van ouders (met auto) en anders niet weg komt. Vervoer is een onbetwiste eerste levensbehoefte, en als er geen ov is en fietsen of lopen niet te doen (boodschappen doen met je kinderen op de fiets bijv) heb je gewoon een auto nodig.
@woody259: Omdat de mensen die de regeltjes bedenken oud zijn.
23, 4 schadevrije jaren en rijd een 90 pk honda uit 2002. Betaal 47 euro p/m (wa). Al 4 jaar op rij betaal ik datzelfde bedrag, ook verschillende auto’s gehad maar altijd die 50 euro per maand.

Als mn ouders m zouden verzekeren was het 12 euro de maand….
@transaxleman: mooi bedrag! Ik betaal als 26 jarige met 0 schade vrije jaren, 46€ de maand voor een 2011 panda. Wat een verschil doet leeftijd, ongelooflijk!!
Dat probleem had ik op mijn 20ste. Even lekker een Lancer Evo WA verzekeren voor €150,-. Dure grap toen.
@kennone: ik heb een czt en een evo 8 en ik ben samen aan verzekeringen 117 kwijt. Je betaald echt veelste veel!
Dikke tip: Koop een (goedkope) motorfiets, verzeker die WA en bouw daar lekker schadevrije jaren mee op. Toen ik mijn auto kocht had ik al lekker 4 schadevrije jaren die ik kon meenemen naar de autoverzekering.
Neemt niet weg dat je voor oude barrels zoals ik heb, ook WA, altijd nog veel te veel premie betaald omdat de cataloguswaarde ooit heel hoog was…. Als ik nu een fonkelnieuwe A segmenter zou kopen, zou mijn premie aanzienlijk dalen terwijl ze in het geval van een aanrijding het veelvoudige zouden moeten uitkeren….
@trustmeiamanengineer: ik heb dat met m’n brommer. Ik moet dan wel bij m’n huidige verzekeraar blijven. Maar toch al zo’n 7/8 schadevrije jaren nu, dus dat schiet aardig op.
Wie van de reageerders hier heeft eigenlijk een (verzekerd) ongeluk gemaakt op zijn 18e tot 20e? Daar ben ik best benieuwd naar. Een klein onderzoekje ofzoiets.
@dare2think: Twee keer de auto van m’n pa kort gereden..telt dat ook?
@dare2think: ik ben 20. Heb 1x bijna achterop iemand gezeten. Vervolgens rijd hij achteruit met zn bus bij mij naar binnen. Verzekeringsgezeik gehad over de vraag of ik echt stil stond of niet. Uiteindelijk heb ik alles vergoed gekregen. Maar eigenlijk gingen ze ervanuit dat ik als jonge bestuurder wel zou liegen.
@dare2think: ik, achteruit, terwijl de ander zonder verlichting in het donker achteruit uitparkeerde. Maar probeer dat eens te bewijzen zonder getuigen… uiteindelijk maar 400€ gelapt zonder te melden aangezien ik eigen schade toch niet terugkreeg… (wat ook slechts een klein deukje was maar dan nog.) Wordt er nog pissed om.
@dare2think: niet zelf, wel twee maal iemand achterop gehad. Eén keer een scooter achterop mijn eigen auto, geen schade voor mij dus geen verzekeringswerk. Had de auto toen net 2 maanden in bezit dus was wel even pissig.

Tweede keer (recent, dus als 22-jarige) een auto met 30-35 achterop gehad, verzekeringswerk, auto van mijn grootouders.

Voor de rest wel een aantal near misses gehad, echter durf ik wel te stellen dat ik het nog nooit zelf veroorzaakt hebt.
@dare2think: ja hoor. Fietser op mijn motorkap gehad. Hij was bezopen (op een zondag uurtje of 14:00), reed aan de linker kant van de weg, met mij in de richting mee, op een verhoogd fietspad en gooide m zonder om te kijken op de weg om naar de andere kant te komen. Maar ja, NL, dus de schuld van de bestuurder. Was 18 of 19.
@dare2think: de auto van mn pa aan de zijkant in elkaar gehad, niet mijn schuld overigens maar toch..
@dare2think: Ik ben 20, heb 1,5 jaar mn rijbewijs en iets meer dan een jaar mn eigen 206 GTi, al iets van 17.000 kilometer afgelegd en nog helemaal niks aangetikt *klopt af*.
Scheelt misschien wel dat ik in het platteland woon, nabij Zeeland, dus veel N wegen en rustige dorpen.
@dare2think: op oudjaarsdag bocht uit parkeervak iets te strak genomen klein beetje lakschade aan achterdeur en achterbumper. gelukkig all risk verzekert want het grapje was toch 1500 euro.
En zelfs voor zo’n Alto als op het plaatje betaal je belachelijk veel, als 18 jarige. Lijkt me dan ook niet gek dat iedere slimme jongere hem op naam van de ouders zet. En tuurlijk, zo hoort het niet, maar komop heey probeer je rond de 1000 euro een wagentje te kopen vragen ze gewoon 100+ per maand voor WA…
@volvonerdy70: Altootje doet al gauw €75 p/m voor een 18-jarige.Als je het mij vraagt belachelijk voor een autootje van dik 20 jaar oud, circa 710 kilo en met 54 pk.
@ej20g:
Opzich maakt dat niet uit bij een WA verzekering. Ze vergoeden toch alleen de schade die bij de tegenpartij is ontstaan, dus of je dat met een Alto doet of een Ferrari, de verzekering moet hetzelfde uitbetalen. Het is alleen wel zo dat sommige auto’s uitnodigen om harder te rijden, dus zullen ze daar wat meer geld bovenop zetten.
@cvoc: dat klopt natuurlijk. Maar nog steeds vind ik €75 p/m WA voor een oude Alto simpelweg belachelijk. Dat is natuurlijk voor de verzekering zelf om zich in te dekken tegen de schades die jongeren aan anderen kunnen veroorzaken, maar ik kan er niet bij dat het zó duur moet zijn (in het geval van een mini karretje).
@cvoc: Toen ik 21 was heb ik moeten lullen om een w123 280E in de klassiekerverzekering te krijgen (wel echt als tweede auto) omdat die teveel vermogen had, maar een Suzuki baleno sport was geen probleem. Met die laatste was het gaspedaal bijna letterlijk een aan/uit knop. Veel gevaarlijker dan zo’n wiebelige sloep natuurlijk maar daar kijken ze niet naar.
Toen die w123 verzekerd was kon ik trouwens wel weer zo een 500 sec verzekeren…
Gelukkig nooit last mee gehad. 18j gelijk rijbewijs+auto op eigen naam. Je betaalt in het begin dan wel meer (al vond ik het niet bizar veel). Na een paar jaar loopt dat vanzelf terug. Had ook geen moeite om die auto verzekerd te krijgen. Eagle Talon 2.0l 16V met 150pk.
Hoe kan het dat ik als 23-jarige met 0 schadevrije jaren bij all secur 75 euro per maand kwijt ben aan een WA-verzekering voor een polo uit 1999 terwijl als ik nu een gloednieuwe VW Up! zou kopen ik WA maar 49 euro kwijt ben?
Het type auto op zich doet ook veel. Ik heb mijn Volvo 850 T-5R (2.0 T-5 op kenteken, scheel een paar euro) verzekerd voor ongeveer 55 euro WA. Dat is al 2 jaar hetzelfde eigenlijk. Daar staat tegenover dat een simpel Golfje 3 (GTI) nog steeds al gauw 70-125 euro WA kost voor jongeren van 18-23 jaar oud. Dan heb je het over een auto met minimaal ruim 100 pk en 400 kilo minder dan mijn auto. Gewoon omdat er Volkswagen (Golf) op staat.
@ej20g: Toen ik begon werd me gezegd door een verzekeraar dat sowieso termen als GTi, GSI etc er al voor zorgen dat je een auto soms niet verzekerd krijgt. Mijn Talon (een GS) had ik zo verzekerd. Een 3 GTI 8v (met minder vermogen bij hetzelfde gewicht) was me niet gelukt bij hun.
@E34M5Touring: klopt inderdaad. Een kennis overwoog een Corsa OPC te kopen en schrok van de premie. Is uiteindelijk een Leon 1.8 20VT uit 2003 geworden, geen Cupra of iets dergelijks en dus makkelijk te verzekeren. Ondertussen wel meer vermogen onder de kap dan een Cupra overigens.

Cilinderinhoud doet ook veel. Mijn vorige 850 2.5 20V met 170 pk was 40 euro duurder dan de T-5R met op papier 211 pk. Die tweede is echter een 2.0, in de ogen van veel verzekeraars een enorm verschil.
@ej20g: Ja ik heb er inmiddels geen last meer van door opgebouwde schadevrije jaren korting maar toen ik begon betaalde ik 90,- ofzo voor die Eagle. Vond ik toen geen schokkend bedrag. Ik betaalde voor de Camaro all risk 140,- meen ik. En daar had ik ook geen enkel gezeik om hem verzekerd te krijgen.
auto op je ouders hun naam zetten, moet zoiezo als je een auto koopt voordat je 18 bent.

ben 240 per jaar kwijt voor all risk voor een 09 swift sport.
Wat iedereen lijkt te vergeten Is dat je je niet verzekerd voor je eigen auto, maar voor de schade die je aan anderen toebrengt. De waarde vd auto doet er dus niet toe en dus mag je ook voor een lichte auto gewoon betalen. Het maakt immers niet veel uit of je Met een alto tegen iemand anders aan tikt of met een golf bij het parkeren
@meneer: En toch baseren ze de premie oa op de nieuwwaarde van de auto. En allerlei statistieken die ze zelf in het systeem hebben trouwens. Het is in veel gevallen pure diefstal, maar er is genoeg concurrentie zegt men. Dus het mag.
Ik had het geluk dat ik als 19 jarige een auto van de zaak kreeg. Na 5 jaar stond er 376000 km op de teller. Was een huurauto( mijn baas was een rare). Toen ik daarna zelf een auto moest kopen( ik ging op fietsafstand wonen) , kon ik alle schadevrije jaren meenemen naar mijn eigen verzekering. Op mijn 24e had ik al de volledige korting op mijn verzekering. Ik heb toen een mooie ford mondeo 2,5 liter station gekocht .
Voor mijn BMW 520i betaal ik 200+ per maand.. alleen al verzekering..
Ik ben 21, heb hem nog op naam van mn ouders staan. Auto 206XS 1.6 16V (110pk) a 1000kg. Zelf verzekeren: 18 jaar onmogelijk, vanaf 20 jaar 80€ per maand bij goedkoopste. Op naam van mn ouders: 33€….
De simpele oplossing is inderdaad om die auto dan maar op naam van een van de ouders te zetten….
6,5 jaar geleden betaalde ik 40 Euro per maand voor mijn 155, dat was overigens als heel goedkoop. Nu met 6 schadevrije jaren betaal ik 25 Euro per maand. Nu zou ik met 18 jaar en 0 schadevrije jaren dik 80 Euro per maand moeten betalen. Scheelt flink inderdaad.
Iedereen met hoge bedragen voor oude kleine bakkies: Voor €200 lease je een Picanto met airco bij directlease naar zeggen zonder leeftijds/jongrijbewijs discriminatie.
@defl8: maar met een bkr registratie. Dus kan je niet lenen voor een huisje oid.
Inmiddels 32 jaar oud. Gelukkig nooit een eigen auto nodig gehad. Rijdt zo’n 8 jaar en zit op max no-claim. Betaal dus een knaak en een bosje konthaar voor mijn verzekering. Mijn geld ging op aan stappen… ieder zijn ding.
Dit is volgens mij altijd al zo geweest. Toen ik 18 was en mijn “sport” auto probeerde te verzekeren heb ik me ook scheel betaald. Je kan het ook niet doen en geen schadevrije jaren opsparen, dan betaal je met je 25e nog te veel.
All risk 35 in de maand, wel een oldtimer met kilometrage. Ze hebben een foutje gemaakt bij de verzekering en dachten dat dit mijn tweede auto was haha. Pa zei al dat ik nooit van mijn leven bij ze weg moest gaan. 10 wegenbelasting erbij en klaar
@hassani: bmw e21, 2 liter 6 cilinder. Eerste auto en die gaat voorlopig ook niet weg
@hassani: Realiseer je wel dat je nu geen kortingen opbouwt. Het is niet zaligmakend zo’n oldtimer verzekering want je wilt ooit ook weer een andere auto.
Mijn eerste auto (80 2.3 quattro) betaalde ik in ’99 130,- gulden per maand. Vond dat aardig wat geld als 18 jarige…
De 205 altijd op naam van mn ouders gehad voor 11 euro de maand WA. De 206 (1.4hdi) staat op mijn naam met 3 schadevrije jaren voor 5 tientjes de maand WA. Ik ben 26 en heb maximaal kilometrage verzekerd. Bij aegon viel ik van de een op de andere dag in een nieuwe risicogroep, waardoor mijn maandpremie toe nam tot maar liefst 89 euro. Ben direct overgestapt en betaal nu weer 5 tientjes. Wat ik nog steeds belachelijk veel vind.
Zit als 18 jarige niets anders op dan op naam van je ouders te zetten. Had ik toen ook: kon toen ik 18 was de 2 jaar oude 300C van m’n vader overnemen (hij is een bmw man en na dat korte Amerikaanse uitstapje rende hij weer snel terug naar z’n Beierse bolide) voor een vader-zoon prijs van €10.000 -natuurlijk een schijntje van wat dat ding waard was mrja-

Daarna eens even gaan uitzoeken wat dat me zou gaan kosten per maand, was maar 1 maatschappij die het aandurfde me WA te verzekeren voor -houd je vast- €573 per maand!

Je snapt natuurlijk wel dat de eerste 5 jaar die wagen gewoon op Mn pa’s naam bleef staan met mij als tweede bestuurder. Dan maar geen schadevrije jaren.

Maat van me wiens ouders niet wilde dat de wagen op hun naam kwam te staan is daardoor noodgedwongen in een Aygo gaan rijden.
@mopar: Ik had een Aygo best prima gevonden op m’n 18e.
@Jochempie: ik niet en ik denk met mij nog vele andere 18-jarigen. Niets mis met de Aygo maar is niet bepaald een auto waar je meteen aan denkt als je net je rijbewijs hebt.
@mopar: Ik dacht eigenlijk nog niet aan een eigen auto toen ik m’n rijbewijs had. Ik kon die van m’n ouders gebruiken zodra hij voor de deur stond.
@Jochempie: Dat ging voor mij helaas niet, een auto was echt nodig. Ging destijds nog naar school en vanaf mijn huis met het OV ruim 2.5 uur tegenover net een uurtje met de auto. 3 uur winst per dag vond ik het wel waard om een auto voor te hebben.
@mopar: Same, op mijn 17e een Mito QV aangeschaft, gloednieuw bij de dealer. De verzekering gelijk op ouders naam (65 euro vs 290 euro..). Uiteindelijk rijdt nogsteeds dezelfde persoon in de auto, prijzen slaan dus ook helemaal nergens op.
@slipstreamer: moet je alleen geen brokken maken want dan hang je als nog omdat jij hoofdbestuurder bent en niet zodanig verzekert bent. Kan je net zo goed onverzekerd rond tuffen
@dakarbemo: Ben inmiddels al 20, de mito wordt binnenkort 3 jaar oud. Eerst dacht ik inderdaad ook dat qua regelgeving zo in elkaar stak, echter kregen wij van de verzekering gewoon te horen dat dit geen probleem is, wij zitten bij centraal beheer. Ik vind het in ieder geval allemaal prima, bijna 300 euro per maand is schandalig.
@slipstreamer: hoop dat je dat zwart op wit hebt. Niet heel lang geleden was hier iemand die een gecertificeerd verzekerings agent(of whatever) is die in een lang gedetailleerd verhaal uit de doeken deed dat je niet verzekerd was als onverzekerde hoofdbestuurder. Verzekeringen zijn sowieso #graaien maar er zit wel ergens een rekenmodel in wat jeugdige bestuurders zwaarder “belast” op basis van claims die binnen komen.
@dakarbemo: Ik zal me er eens in verdiepen, is wel interessant (:
@slipstreamer: Ik zat destijds (en nu met Mn eigen auto nog steeds) bij Centraal Beheer en zolang jij als tweede bestuurder bent aangemerkt heb je niets te vrezen. Dat is wat mij verteld is tenminste.
@mopar: Precies hetzelfde heb ik mij ook laten vertellen, denk niet dat ik me zorgen hoef te maken hierom
@dakarbemo: ik ben als bestuurder van een auto verzekerd indien dit in de polis staat dat gezinsleden of anderen (met rijbewijs! ;) ) mogen rijden. Er zijn echter ook (lease) polissen die alleen toestaan dat de afnemer in de auto rijd of echtgenoot. Kinderen zijn hier dan NIET verzekerd. Vaak moet dit worden aangegeven en dus extra worden betaald.
Ik betaalde toen ik 29 was nog 1920 euro voor een WA-verzekering zonder ruitdekking, wel bij Rialto had toe -3 schadevrije jaren en betaalde 40% bovenop de standaardpremie.

Elf jaar verder heb ik 14 schadevrije jaren opgebouwd en betaal ik 30 euro p/m voor een WAplus verzekering en dat bevalt mij een stuk beter.
Als 21 jarige betaal ik €20 p/m voor een E30 325e, wel een oldtimerverzekering. Voor de winter betaal ik €90 voor een Z3 1.8! Schandalig veel vind ik zelf, gelukkig maar voor 3 maanden ;)
Ik heb als 22 jarige mijn e46 330i proberen te verzekeren. De was niet mogelijk omdat de auto meer dan 200 pk heeft… dus toen maar op mn ouders naam gezet. Hierdoor betaal ik 28 in de maand voor WA.
@bluedust: Bij mijn auto met precies 200 pk kreeg ik 8 keuzes bij independer. Heb je daar gekeken?
Bij independer kan je verzekeringen vergelijken. Kan je zo een paar tientjes per maand schelen. Zit nu bij centraal beheer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).