
Je moet diep in de buidel tasten voor deze BMW 1M Coupé en dan heb je een perfecte uitvoering, op één detail na.
Een BMW M volgde vanaf een bepaald moment in de jaren ’90 een vast patroon. Het moet de ultieme uiting zijn van Freude am Fahren dankzij een krachtige motor, uitmuntend chassis en goede balans. En volgens velen is dat met modellen als de M3 en M5 goed gelukt. Het recept was ook vast: M pakte een standaard BMW, voegde daar hun verbeteringen aan toe in het chassis en de vering, gaf de auto waar nodig een dieet en paste de motor aan. Dat laatste resulteerde vaak in een dusdanig opgepepte motor dat de motorcode veranderde van M of N naar S. Dus een 540i had een ‘M62’-motor, wat voor de E39 M5 de ‘S62’ werd. Met een halve liter extra slagvolume en 400 pk.
De standaard doorbreken
Toen de BMW 1 Serie iets meer gemeengoed werd in de line-up, werd bedacht dat een gefocuste ‘M’-versie daarvan ook wel zou kunnen werken. Vandaar dat BMW een speciale 1 Serie presenteerde die onder de M3 paste. De BMW 1 Series M Coupé (E82) was een bijzonder ding, want in veel opzichten heeft hij alle ingrediënten om een fiasco te worden.

Allereerst, die naam. “1 Series M Coupé”, omdat de namenlogica van deze auto anders de ‘M1’ zou maken. En BMW wilde niet dat het gezien werd als een opvolger van deze voor de racerij bedoelde supercar uit de jaren ’70. Dus 1 Serie met de toevoeging van M Coupé, wat doet denken aan hoe BMW de Z3 Coupé noemde in M-vorm, wat overigens in de volksmond uitgroeide tot ‘1M Coupé’. Het uiterlijk van de 1M was ook bijzonder: om de M-upgrades te laten passen, moest de al ietwat cartooneske coupé nog verder verbreed worden. Je kon maar kiezen uit drie standaardkleuren: wit, zwart en Valencia Orange.

En dan is er nog de techniek van de BMW 1M Coupé. Voor het eerst in lange tijd was dit een M-product zonder speciale motor met S-code. Het was ‘gewoon’ de N54B30 zoals je die vond in vrijwel alles waar ’35i’ op stond bij BMW, iets opgevoerd tot 340 pk. Maar als je die specs wilde, kon je ook net als collega Machiel een BMW Z4 sDrive35is kopen. Het enige dat uniek was voor de 1M was de bak: de DCT werd vervangen door een simpele handbak. De rest van het chassis was ook niet uniek voor de 1M: veel onderdelen werden geleend van de M3. Lang verhaal kort: eigenlijk klopte de 1M Coupé op papier voor geen meter. Vandaar dat BMW hem maar beperkt in productie nam: initieel in oplage van 2.700 stuks, maar er zijn uiteindelijk 6.339 stuks gebouwd. Alsnog zeldzaam spul.

Beste M?
Het recept mag dan op papier voor geen meter kloppen: op asfalt komt de BMW 1M Coupé zeker tot zijn recht. Sterker nog: in de tijd van de meest brute BMW M3 met V8 was de 1M een heerlijke junior voor M. Iets lichter, korte wielbasis, handbak met een toch erg leuke motor voorin: het doet op vele manieren denken aan de hoogtijdagen van de BMW M3. Het levert op dat de 1M vrij snel de boeken in ging als toekomstige klassieker. En dat valt 14 jaar na dato te merken.

(Bijna) perfecte BMW 1M Coupé op Marktplaats
Op Marktplaats vinden we namelijk een BMW 1M Coupé die bewijst dat je erbij had moeten zijn in de prijzendip. Eentje uitgevoerd zoals ’t heurt, in Valencia Orange met verder geen gekke modificaties. Slechts één smetje, je hoort het vaker: zwarte velgen. Het zijn nog wel de Styling 359M-velgen die de 1M leent van de BMW M3 Competition, wat zonder meer een briljant design is. Maar in het zwart oogt het net even iets minder fijn. Goed, daar kan je nog wat aan doen.

Verder is het juiste woord voor deze BMW 1M Coupé ‘maagdelijk’. Hij heeft namelijk maar 37.208 km achter de kiezen. Dat levert wel een dilemma op: houd je hem zo maagdelijk omdat die prijzen wellicht nog gaan stijgen, of wil je genieten van één van de beste M-producten van de afgelopen 20 jaar? Lastig.

Kopen
Want het is al geen goedkoop geintje zoals de BMW 1M Coupé nu op Marktplaats wordt aangeboden: de verkoper wil er 64.950 euro voor zien. Het voordeel dat de 1M de goedkope broer was van de M3 vervalt daarmee ook, want voor de helft van dat geld koop je een hele nette E92. Zou jij het doen? Dan mag je terecht op Marktplaats.
Meer lezen? Dit zijn alle BMW 1 Series op een rij!





het zal ongetwijfeld super rijden, maar mijn god wat is die 1 serie toch lelijk en als coupe nog erger.
Ja knap zijn ze niet en toch zie ik ze graag.. ook rijden ze inderdaad super goed. Heb zelf de 130i gehad en dat was echt een fijne bak! Wel erg saai wat je dan ook weer niet verwacht.
Ik heb wel eens een stukje in een 118i gereden van deze generatie vond het niks bijzonders
Je kan klagen over die zwarte wielen maar die zijn te vervangen. Niks staat je dan in de weg om deze aan de Autoblog garage toe te voegen.
En zwarte wielen…. Deze auto heeft ook zwarte spiegelkappen, een zwart spoilertje en zwarte raamomlijsting. Er is niks zilver of donkergrijs aan deze auto dus mijn mening is dat deze zwarte wielen in dit geval prima kunnen.
Smaak is altijd persoonlijk natuurlijk :) ik heb gewoon niets met BMW :) hoeveel van dit soort wagens worden er nieuw nog verkocht per jaar?
Geen? Da’s ook meteen de reden dat ze hun waarde houden. Zelfde verhaal met de Alfa Romeo 4C…
Ziet er nog steeds uit als dat hoed autootje van mazda. Maar dan ietsie dikker.
In de praktijk bleek het blok van de 1M Coupé vaak ergens rond de 370 peekaa te leveren, BMW wilde ‘m op papier kennelijk niet al te dicht in de buurt van de 420 peekaa van de toenmalige M3 in de markt zetten.
Vind deze kleur overigens afgrijselijk. Ben ooit wel eens naar een witte met zilvergrijze velgen met maar een paar duizend kilometer op de klok gaan kijken. Die kostte toen hetzelfde als deze nu. Maar iemand anders was doortastender dan yours truly, dus de wagen was al verkocht.
De zwarte velgen zijn dan nog het minste probleem. Veel moeilijker aan te passen (maar wel noodzakelijk om er wat moois van te maken):
-shadowline -> oogt als een budgetmodelletje met al die zwarte raamomlijstingen.
-zwart interieur-> wat een droefenis al dat zwart. Het ziet er niet alleen goedkoop uit, maar in de zomer wordt je helemaal ongelukkig van dat hete leer. En in de winter is het een ongezellige sombere boedeling. Alleen voor mensen die graag in een vieze auto zitten is het voordeel dat je al die smerigheid minder snel ziet dan op een mooi licht interieur.
Een behoorlijke dikke haar dus wat mij betreft..
Die zwarte velgen passen prima bij het geheel met alle zwarte elementen, zilver of wat voor kleur velgen dan ook maakt er een vlag op een modderschuit van.
Velgen naar de spuitert (of poedercoatert), want zwart is nooit, maar dan ook nooit een goeie optie voor velgens en dan rijden met dat ding. Speculeren doe je maar met aandelen of crypto’s. BMW verkocht er geen trailer bij, dus dit ding hoort gewoon te rijden!
Ga ik toch liever voor een vroeg jaartal M140i in Valencia Oranje, met 8-traps automaat en 5 deuren, maar bovenal ook de onverwoestbare B58 motor !
Geweldig bommetje die in het echt een stuk beter tot z’n recht komt dan op de foto. En rijdt geweldig speels, zeker vergeleken met moderne auto’s.