
Deze primeur liet lang op zich wachten.
Het is alweer 2 jaar geleden dat Ferrari de SF90 XX onthulde, maar gek genoeg moest de eerste nog gespot worden in Nederland. Terwijl er toch al 7 exemplaren op kenteken staan, de eerste al sinds november. Maar deze autos hebben zich nog niet laten zien in het wild.
De primeur gaat nu naar een Ferrari SF90 XX Spider op Duits kenteken, die @europeancarshots tegenkwam in Oud-Loosdrecht. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, gaat het ook nog eens om de zeldzame Le Mans Edition.
De livery van deze auto is namelijk niet geïnspireerd op McDonalds, maar op de Ferrari 449P die in 2023 Le Mans won. En dit is geen stickersetje, maar alles wat je ziet is lak. Het WEC-logo op de neus is zelfs met de hand geschilderd. Hoeveel exemplaren van deze special edition gebouwd zijn is niet bekend, maar de Le Mans Edition werd enkel aangeboden aan een select groepje klanten.

Los van de Le Mans-livery is dit sowieso een topspot. De letters XX waren tot nu toe voorbehouden tot pure circuit auto’s, maar de SF90 XX Stradale is een straatlegaal circuitspeeltje. Met 1.030 pk is dit een serieus kanon.
Waar de F80 een V6 heeft, ligt er in deze auto nog gewoon een V8. Die is verantwoordelijk voor 797 pk, de resterende pk’s zijn elektrisch. De XX heeft overigens maar 30 pk meer dan de normale SF90, het verschil zit ‘m vooral in de aerodynamica en het onderstel.

Van de SF90 XX worden in totaal 1.398 exemplaren gebouwd, waarvan 599 Spiders. De prijzen van de exemplaren op Nederlands kenteken lopen uiteen van €867.617 tot €1.197.876. Dat is een forse meerprijs ten opzichte van de reguliere SF90. Die heb je namelijk al vanaf €450.000. We zouden bijna zeggen: dat zijn 30 hele dure pk’s, maar dat is een beetje flauw.
De Spot van de Week is in ieder geval voor @europeancarshots. Heb je ook wat bijzonders gespot? Upload dan je foto’s op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot volgende week in deze rubriek! Daarnaast maak je kans op een Autoblog-strandlaken door je vakantiespots te uploaden. Vermeld in de beschrijving #vakantiespot2025 om mee te doen aan deze winactie!
Bekijk alle foto’s van deze SF90 XX op Autoblog Spots!





Dat ‘handgeschilderd’ is trouwens de grootste BS die er is. Ze gebruiken een soort stickertechniek, en iedere keer met andere openingen / afdekkingen voor 1 kleur, mijn 6 jarige neefje speelt met dit soort dingen – het is geen coachline die daadwerkelijk met de hand wordt gezet. Verder is de SF90 in waarde gekelderd, mss dat dit speciale model wat waarde behoudt, maar het instapmodel schrijft on-Ferrari hard af
Klopt, ze gebruiken stencils om het logo aan te brengen. Het is is inderdaad geen handwerk zoals een coachline dat is, maar ik vind het wel gaaf dat ze zo’n logo nog steeds met “de hand” spuiten als je net zo goed een sticker kan plakken. Met genoeg blanke lak erover zie je het verschil toch niet.
Op Harry’s Garage werd gesproken over meer dan 1,5 ton afschrijving in een jaar.
Dan denk je wel 2x na voor je een nieuwe besteld.
Als er een mensenhand aan de kwast/het verf pistool zit is het met de hand geschilderd. Niet noodzakelijk uit de losse hand. Niet bijzonder omdat elke schadehersteller dat ook doet maar hierover mekkeren is ook niet nodig natuurlijk.
Vind het anders maar lelijke uitvoering zo. Auto is veelste druk. Doe mij maar een klassiek ogende Ferrari. Zonder tuners bumper uitlaten sticker/ schilder werk.
In dat geval kan je hem uitvoeren hoe je hem wilt maar blijft een druk duk ding. Ik kan hem wel waarderen. Goed uitgevoerd zo!!