• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Personeel gijzelt Goodyear-directie

Auteur: carmiggelt, gepost 6 januari 2014 om 17:48 – 49 Reacties

Gijzeling bij bandenboer Goodyear


Medewerkers van bandenboer Goodyear zijn het spuugzat.

Er werken zo’n 1200 mensen in de bandenfabriek in het Franse Amiens en ze dreigen allemaal hun baan te verliezen. Als ontslagvergoeding krijgen de medewerkers 100.000 euro p.p. Maar dat vinden ze te weinig.

Bij een bespreking over de vergoeding eerder vandaag sloeg de vlam in de pan. Om een hogere ontslagvergoeding af te dwingen, besloot een deel van de medewerkers twee managers op te sluiten in hun kamer. De fabriek is gebarricadeerd met autobanden.

Het is al jaren hommeles. Het Amerikaanse bandenmerk probeert de hekken van de fabriek al vijf jaar definitief te sluiten, maar dankzij protesten en bureaucratie is dat niet bepaald gelukt.

Fotocredit: @cntmadridinform

Ook interessant!

  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Opgelet: vanaf volgende maand nieuw bandenlabel
  • Wat is er speciaal aan SUV- en 4x4-banden?
  • 5 verschillen tussen banden voor EV's en 'normale' auto's

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, goodyear

Vorig bericht: « Video: Het Geluid van 2013
Volgend bericht: Übernerd Mark Zuckerberg rijdt een Golf GTI »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    6 januari 2014 om 17:53

    Lees het artiekel nog eens over. Er kloppen een paar dingen niet.

    Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    6 januari 2014 om 17:55

    Duur grapje, een afkoopsom van 120 mio!
    Kunnen ze de bende; Goodyear France, niet gewoon falliet laten gaan?
    Sorry jongen, geen poen. Zie maar wat je met de overgebleven banden doet.

    Login om te reageren
  3. motoragent zegt

    6 januari 2014 om 17:56

    Waarom verbaasd het mij niet dat het hier over Franse werknemers gaat?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      6 januari 2014 om 17:59

      @motoragent: Omdat Franse nou eenmaal niets fatsoenlijks kunnen doen.

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        6 januari 2014 om 18:00

        @robert110: Mij ook niet. Wat een stel ongelofelijke idioten wonen er in dat land.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 januari 2014 om 21:56

        @robert110: dat is niet waar. Ze zijn heel goed in staken!

        Login om te reageren
    • bollegek zegt

      6 januari 2014 om 18:25

      @motoragent: daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      6 januari 2014 om 18:52

      @motoragent: nog steeds dat extreem socialistische in het bloed daar. :)

      Login om te reageren
  4. dave zegt

    6 januari 2014 om 18:00

    100.000euro :/

    Login om te reageren
  5. bluesbrother zegt

    6 januari 2014 om 18:01

    Wederom goeie PR voor de Franse industrie.
    als bedrijf ga je toch wel 3 keer nadenken voordat je daar een bedrijf/vestiging opent.

    Login om te reageren
  6. jackass266 zegt

    6 januari 2014 om 18:01

    PARDON!!!! €100.000 ontslag vergoeding niet genoeg?!

    Wat willen ze dan? Setje winterbanden erbij?

    Login om te reageren
    • bollegek zegt

      6 januari 2014 om 18:26

      @jackass266: als ik nu een ton zou krijgen zou nota bene zelf mijn baan opzeggen en een andere zoeken… hahaha

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      6 januari 2014 om 18:30

      @jackass266: Inclusief 3 jaar loonbelasting.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      8 januari 2014 om 12:52

      @jackass266: Even nuancering: Als de media spreekt van “100.000 euro ontslagvergoeding”, telt dat niet voor iedereen. Mensen die er vijf jaar werken krijgen dan veel minder (terecht natuurlijk). En ik vraag me af wat er overblijft na belastingen. Er is niemand in heel die fabriek die daar met 100.000 naar huis gaat, behalve misschien de manager die de poort achter zich dichttrekt.

      Kortom, het statement “ze krijgen 100.000” is onbetrouwbaar en dient regelrecht genegeerd te worden…

      Login om te reageren
  7. oskaar7 zegt

    6 januari 2014 om 18:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. donotfeed zegt

    6 januari 2014 om 18:03

    Weer eens wat anders dan in viervoud een staking aanvragen waar je eigenlijk al voor betaald hebt.

    Login om te reageren
  9. daandaan zegt

    6 januari 2014 om 18:06

    Acties zoals deze moeten ze zo snel mogelijk aan banden leggen!

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      6 januari 2014 om 21:39

      @daandaan: goeie woordspeling! :)

      Login om te reageren
  10. darkpluisje zegt

    6 januari 2014 om 18:10

    Wauw 100.000 pp, is dat geen typfout? Met zon bedrag moet je toch echt niet klagen, lijkt me dat als je in een bandenfabriek werkt dat een jaarsalaris of 3 is..

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      6 januari 2014 om 19:07

      @darkpluisje: als het nou 10,000 was dan snap ik het, maar 100,000 ik denk dat ze daar idd 3 jaar voor moeten werken.

      Login om te reageren
  11. matje140 zegt

    6 januari 2014 om 18:18

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. azenomei zegt

    6 januari 2014 om 18:21

    En nu krijgen ze niets meer. Jammer joh.

    Login om te reageren
  13. kraakensmaak zegt

    6 januari 2014 om 18:24

    Ik ga ook solliciteren bij Goodyear denk ik…

    Login om te reageren
  14. arjontje zegt

    6 januari 2014 om 18:33

    Ik neem aan dat die 100.000 een gemiddeld bedrag is?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      6 januari 2014 om 19:17

      @arjontje: Dan nog is dat schandalig veel geld!

      Login om te reageren
  15. hans75 zegt

    6 januari 2014 om 18:40

    die band op de foto..lijkt me meer een firestone..

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      6 januari 2014 om 18:55

      @hans75: hahah, droogkloot :)

      Login om te reageren
  16. c-ad zegt

    6 januari 2014 om 18:48

    Wordt de boel toch mooi ff aan banden gelegd.

    Login om te reageren
  17. vale46 zegt

    6 januari 2014 om 19:22

    €100.000 (4 miljoen oude Belgische franken) of een héél dik aangeklede Mercedes CLS, daarvoor wil ik gerust een andere baan gaan zoeken hoor!!!!
    Hoe haal je het in je hoofd om dan nog de directie op te sluiten?
    Er is dringend een wet nodig die stakers wat meer in bedwang houdt!

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      6 januari 2014 om 21:22

      @vale46: de vraag is of je voordat je geld op is een al wel een nieuwe baan gevonden hebt, ik denk dat de medewerkers het daarom niet genoeg vinden.

      Login om te reageren
      • luittinke zegt

        6 januari 2014 om 21:56

        @matje140: Zolang je WILT werken is er werk. En ja, dat houdt soms in dat je iets onder je scholingsniveau aan de slag moet. Dat is dan maar even niet anders.
        Je geeft daarmee een signaal af naar werkgevers dat je een goede werklust hebt en bereid bent om best (tijdelijk) iets in te teren.
        Laat k t zo zeggen; Ik zou die €100.000,- pakken en een andere baan zoeken. Dat red ik gemakkelijk voordat dat op is. En zo niet, dan is er iets drastisch mis met je uitgaven patroon.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 januari 2014 om 22:01

          @luittinke: dat is natuurlijk blaat. Er is niet altijd werk, dat is gewoon niet waar. Er is zelfs altijd stelselmatig te weinig werk voor iedereen. En zonder iemand te willen beledigen, veel stappen naar beneden qua niveau kan je als productiemedewerker meestal ook niet meer maken. Als je in gebied woont waar niet veel industrie is (omdat het bon ton is om je bedrijf in of nabij de grote stad te vestigen) maar je gezin daar wel gebonden is, dan het gewoon erg moeilijk zijn iets nieuws te vinden.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          8 januari 2014 om 13:01

          @luittinke: Dus volgens jou gaat het als volgt:

          – de fabriek sluit
          – ik ga naar huis
          – de volgende dag staat er 100.000 op mijn zichtrekening…

          Zou leuk zijn, maar jammer genoeg werkt het zo niet. Niet jouw schuld, de media stelt het altijd zo simplistisch voor. “Media” is namelijk ook een industrie, en die gaan hun vriendjes in andere industrieën natuurlijk niet al te zwaar aanvallen…

          Login om te reageren
      • vale46 zegt

        7 januari 2014 om 09:45

        @matje140:
        @mashell:
        @luittinke:

        Geen werk? Durven jullie dat luidop zeggen????
        Ja er is misschien een tekort, maar als je alle Roemenen, Polen, Bulgaren en andere mensen van buitenlandse origine in hun land laat, dan is er bijna een tekort aan werkgelegenheid!

        Mensen willen gewoon niet meer werken omdat ze (in Belgie) zo veel geld krijgen om niks te doen & er geen goed systeem is om ze terug aan het werken te krijgen (na X jaar geen geld meer als je geen werk vind bijvoorbeeld, dat zou pas werken)

        & zoals de anderen zeggen, als je €2000 per maand gebruikt, dan kan je fucking 50 maanden leven van dat geld!! Dat is meer dan 4 jaar leven op de kosten van je ex-werkgever.
        Als er dan nog iemand durft zeggen dat je ontslagvergoeding te laag was…

        Werk is er altijd, soms onder je niveau, maar ondertussen krijg je wel geld & doe je iets voor de maatschappij (ipv te profiteren van een “opvangnet”)

        Login om te reageren
        • chipmunk zegt

          7 januari 2014 om 12:32

          @vale46: is die 100.000 euro belastingvrij?

          Zitten mensen thuis in een uitkering omdat ze niet willen?
          (er bestaat ook nog iets als vrijwilligerswerk en dan doe je ook op die manier iets voor een maatschappij terug)

          Een gijzeling zal ik niet goedpraten, maar hoe ziet de toekomst eruit voor die werknemers?

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            7 januari 2014 om 13:06

            @chipmunk: geen idee, laat het dan nog 75.000 zijn, nog steeds 3 jaar op kosten van de werkgever.

            De minderheid doet vrijwilligerswerk spijtig genoeg… & vrijwilligerswerk gaat de rekeningen niet (helemaal) betalen natuurlijk.

            Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er heel wat mensen zijn die niet werkwillig zijn.
            Het werk dat mijn vader aanbied word regelmatig afgewezen omdat het verschil met een leefloon te klein is. Terwijl seizoenarbeid iets is wat iedereen kan & perfect geschikt is als tijdelijke Job.

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              7 januari 2014 om 13:31

              @vale46:
              Heeft hij dan geen plaats voor 1200 man? Uit Amiens bijvoorbeeld?

              Login om te reageren
              • vale46 zegt

                7 januari 2014 om 13:45

                @9000cse: mochten in onze streek alle seizoenarbeiders uit vreemde landen weg blijven, plaats met overvloed. Zo erg is het probleem…

            • chipmunk zegt

              7 januari 2014 om 13:41

              @vale46: ik denk in alle eerlijkheid dat je er na belastingen geen 50000 euro aan overhoud. Kan natuurlijk meer zijn. En ja daar zou je twee jaar van kunnen leven, maar waar moet je dan naartoe? Rekeningen zullen ook betaald moeten worden. En seizoensarbeid is leuk, maar daarna zal je terug een uitkering in moeten op basis van je laatste loon. Wat zou kunnen inhouden dat je er dan serieus nog verder op achteruit gaat. En dat is een afweging die ik wel zou maken.
              Bovendien kijken ze te zeer naar gemaakte kosten bij uitkeringsinstanties. Mensen die graag een andere kant op willen, waar zij goed bij kunnen helpen worden ‘gedwongen’ om toch weer in hetzelfde vakgebied door te gaan. En dan vindt men het gek dat er bij een X aantal mensen sprake is van een vicieuze cirkel. Uiteindelijk kosten die mensen de maatschappij dus meer geld.

              Login om te reageren
              • vale46 zegt

                7 januari 2014 om 13:54

                @chipmunk: jij hebt een typische mentaliteit ( niet kwaad bedoeld)
                Je zegt “…waar moet je dan naartoe”
                Het is de bedoeling dat je vanaf dag 1 op zoek gaat naar werk, niet in het laatste half jaar van de uitkering/vergoeding/opzegpremie. Als je echt wil werken, dan heb je werk. Interim, seizoenarbeid, maar ook vast werk als je je echt wil inzetten.

                & bijna alle andere argumenten zijn er doordat de wet mensen niet genoeg aanspoort om te werken.
                Als je geen seizoenarbeid wil doen omdat je uitkering dan zakt, dan is dat de mensen straffen om te werken! Iets wat niet echt logisch is.

                Btw: ik zoek geen ruzie, ik wil gewoon mijn standpunt toelichten & aantonen dat er wat mis is.

              • 9000cse zegt

                7 januari 2014 om 14:39

                @vale46:
                Ik ben van mening, dat je er veel te nonchalant over spreekt. Amiens heeft een werkloosheidspercentage van ruim 18,5 %. Komen er 1200 werklozen bij, dan komt het uit op ruim 20,3 %. Dat zijn méér dan 12.500 inkomensverdieners tussen de 15 en 64 jaar. Zeg jij maar, dat het mensen zijn, die niet willen werken of, als ze dat wel willen, dat er dan werk is. M’n grootje!
                Deze mensen worstelen al vijf jaar met de dreiging hun werk te verliezen. En denk je nu echt, dat ze zo stom zijn om niet te kijken of ze niet elders werk zouden kunnen vinden? Het is er gewoon niet!
                En verder is er natuurlijk het motief van Goodyear: Winstmaximalisatie en shareholder value. Hierdoor word je als werknemer gedegradeerd tot een wegwerpartikel zonder zekerheden. Deze werknemers zijn zich daar terdege van bewust en grijpen daarom uit wanhoop naar dit middel. En wat verder vergeten wordt is, dat werknemers ook consumenten zijn, die hun bijdrage leveren aan ‘s-lands economie. Breek de werkgelegenheid verder af en je zult zien hoe de economie van een land uiteindelijk naar de verdommenis gaat.

            • chipmunk zegt

              7 januari 2014 om 13:43

              @vale46: en tuurlijk heb je gelijk vrijwilligerswerk zal nooit de gehele rekening betalen, maar stichtingen zijn er wel blij mee en door bezuinigingen is het ook bittere noodzaak.

              (paste niet meer in het vorige venster)

              Login om te reageren
        • luittinke zegt

          7 januari 2014 om 19:05

          @vale46: Eehm, k zeg toch nergens dat er geen werk is? Volgens mij kan ik je redelijk de hand schudden hoor.
          Sterker nog, het afgelopen half jaar heb ik het zelf aan de hand gehad. K moest noodgedwongen op zoek naar een andere baan. De fabriek waar ik werkte gaat op (korte) termijn sluiten.
          Bij elke sollicitatie en elk intakegesprek was mijn motto ‘Liever €50,- p/m minder, maar wel werk, dan thuis zitten en steun trekken’. Daar kreeg ik alleen maar positieve reacties op.

          Login om te reageren
  18. ruben1999 zegt

    6 januari 2014 om 19:32

    vroeger hadden ze zo’n goede band..

    Login om te reageren
  19. tstile zegt

    6 januari 2014 om 21:04

    Zelfde mentaliteit als Nedcar lijkt t wel, zo verdwijnen de banen wel ja

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      7 januari 2014 om 13:32

      @tstile:
      Ja joh, laten we ons allemaal als makke schapen overleveren aan op korte termijn successen gerichte overbetaalde en zichzelf met vette bonussen verrijkende managers.

      Login om te reageren
  20. mashell zegt

    6 januari 2014 om 22:04

    Het is tegenwoordig wel erg gemakkelijk en normaal geworden voor fabrikanten fabrieken hier en daar te sluiten (lees: te verplaatsen naar lage lonen landen). Daar mag best een wat hogere drempel voor opgeworpen worden.

    Login om te reageren
  21. JaxDryke zegt

    7 januari 2014 om 01:04

    €100.000 per persoon .. en dan zeiken dat je je baan verliest ?
    Seulement en France !! (Only in France)

    Login om te reageren
  22. gop1 zegt

    7 januari 2014 om 01:20

    Ik zou als bedrijf nooit maar dan ook nooit een vestiging in Frankrijk openen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North