Peter Sauber verkoopt team en vertrekt uit de Formule 1

Auteur: , 37 Reacties

Het einde van een tijdperk? Ja en nee.

Het heeft weliswaar nog niet de statuur van een McLaren of Williams, maar heel veel doet het Formule 1-team van Sauber daar qua naamsbekendheid niet voor onder. In de afgelopen jaren zijn heel wat teams gekomen én weer vertrokken, maar Sauber is sinds 1993 een vaste waarde in de Formule 1.

Peter Sauber begon in de jaren ’70 met een renstal en werkte zich via allerlei raceklasses op tot de Formule 1. De bekendste niet-F1-races reed het team met de Sauber-Mercedes C9 en C11’s in het Wereldkampioenschap voor Sport Prototypes. Onder andere Michael Schumacher zat achter het stuur van misschien wel de fraaiste racewagens ooit.

In 1995 sluit Sauber een megadeal met Dietrich Mateschitz, die van Red Bull inderdaad. Deze koopt een meerderheidsbelang in het team, dat vervolgens tien jaar lang met de rode stier rond rijdt. Peter Sauber heeft een oog voor talent en zet onder andere een piepjonge Kimi Raikkonen voor het eerst in een Formule 1-wagen. Tot ergernis van Red Bull overigens, dat liever ziet dat Enrique Bernoldi een stoeltje krijgt. Sauber zal gelijk krijgen als in 2007 Raikkonen wereldkampioen wordt. Red Bull heeft tegen die tijd al Jagaur Grand Prix en Minardi gekocht en omgedoopt in respectievelijk Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso.

Van 2006 tot en met 2009 is Sauber het fabrieksteam van BMW, al voert het team die naam ook nog in 2010. Tegen die tijd is Peter Sauber echter al weer de grote baas, die het deel van BMW terugkoopt. De jaren die volgen als onafhankelijk team zijn moeizaam (ook voor Giedo van der Garde) en dat heeft Peter Sauber ertoe bewogen wederom zijn deel van het bedrijf te verkopen.

Ditmaal blijft hij echter niet aan als teambaas, maar zal hij de sport verlaten. Nieuwe eigenaar is Longbow Finance. Zij hebben niet alleen het team gekocht, maar ook de naam van het team. Sauber F1 zal dus niet direct uit de Formule 1 verdwijnen. Wat de consequenties voor de lange termijn zullen zijn, is nog niet duidelijk, maar voorlopig lijkt het team weer even over voldoende liquide middelen te beschikken. Nu maar hopen dat zich dat gaat uitbetalen in iets betere resultaten op de baan…



37 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Een team als Sauber gun je het om door te gaan, imho niet minder sympathiek dan het Jordan team van welleer…

Plus de sport heeft gewoon teams nodig, een team wat kapot zou gaan en verdwijnt is vrijwel niemand bij gebaat. Toen Sauber begon had je nota bene meer teams en rijders als startplaatsen…
@griffendahl: Nu niet meer! Het team is afgegleden van de trost en passie van een man met een gigantisch diepe liefde en zo mogelijk nog groter respect voor de sport, (zoals we ook Eddie Jordan, Jackie Stewart en Frank Williams kennen) tot een team waarvan de teambaas niks meer is dan een afgestudeerde jurist en nu dus in handen is van een investeringsmaatschappij. Einde liefde.
@moodyblues: ” een team waarvan de teambaas niks meer is dan een afgestudeerde jurist”. Binnen de F1 is de studie die je gedaan hebt niet zo heel erg belangrijk:

Frank Williams was een groenteboer voordat hij zijn F1 team begon.
Claire Williams, hoewel opgegroeid als dochter van de eigenaar van een F1 team, heeft een diploma politicologie.
Monisha Kaltenborn is van huis uit jurist.
Maurizio Arrivabene is een marketingjongen, die zijn grootste successen kende als marketing en communicatiedirecteur bij sigarettenboer Philip Morris.
Toto Wolff was voordat hij de F1 binnenkwam niets meer of minder dan een amateurracer en investeerder.
Norbert Haug (voorganger van Toto Wolff en tevens algemeen motorsportdirecteur van Mercedes) was een journalist.
Christian Horner is op zijn 25e in het teammanagement gerold en heeft ook niet echt een opleiding gevolgd om in de autosport aan de slag te gaan.

De enige die echt een opleiding heeft gevolgd om in een leidinggevende functie binnen de autosport te volgen heeft gedaan is Franz Tost van Toro Rosso. Op enkele ingenieurs na zijn het vrijwel allemaal mensen die geen technische opleiding hebben genoten en “per toeval” in de F1 terecht zijn gekomen.
@Edge: De nadruk ligt niet op de opleiding, maar het feit dat ze 0,0 feeling of een band bij de sport heeft. Het is alsof je een rechter ineens coach van ManU maakt, dat klopt gewoon niet. Aan een opleiding hecht ik sowieso geen waarde, maar dat is een ander verhaal.
@Edge: Dat bedoelt moodyblues ook; geen opleiding is nog altijd beter dan een opleiding tot jurist en een carriere bij een hedge-fonds … de enige liefde daar is die in de portomonnee …
@Edge: zo lust ik er nog wel een, Frank Williams groenteboer? Misschien dat hij een keer zijn oom heeft geholpen in de lokale groentewinkel, de beste man is al vanaf zijn 17e levensjaar bezig met de racerij.
Ik ben wel benieuwd hoe LongBow Finance,
Geld wil gaan maken met team Sauber.

Het clubje zelf is bijzonder klein lijkt het:

“Founded in 1963, Longbow Finance S.A. is a small organization in the security brokers and dealers industry located in Lutry, Switzerland. It has 15 full-time employees and generates an estimated $307,984 in annual revenue.”

Dus het lijkt alsof ze weinig slag of draagkracht hebben om het Sauber F1 team te leiden.
@martinus: idd heb het bedrijf ook gegoogled. En kwam op een site dat hun vermogen op 1 miljoen zet. Daar kun je geen team van Leiden.

Vaag verhaal ik hoop dat het lukt zou jammer zijn als ze uiteindelijk verdwijnen.
@martinus: Het schijnt zo te zijn dat Longbow Finance onderdeel is van Tetra Laval, wat weer onderdeel is van Tetra Pak. En laat die laatste (de familie Rausing tenminste, eigenaar van Tetra Pak) nu een van de ‘geheime’ sponsoren zijn van Ericsson.
@motoragent: Daarnaast is Raymond J. Bär bij het project betrokken. Hij is onder andere een van de leden van de Swiss Bankers Association en is een de kleinzoon van Julius Bär, wiens gelijknamige bedrijf ook bij de Formule E betrokken is in de vorm van sponsoring.
@motoragent: Aha! er zit dus een luchtje aan..
@clarkson: Nee, dat is geen luchtje, dat is risico beheer.
Kort door de bocht: Longbow ‘mag’ failliet door deze deal (als het mislukt), maar de eigenaren/investeerders van alles wat erboven zit, wil eventuele verliezen niet bekostigen met andere investerings onderdelen.
@gregorius: Risicobeheer; dat zeiden de ING en ABN-AMRO ook in 2008 …
@motoragent: ha leuk!
@martinus: Zwitserland, misschien nog een bankgeheimpje of 3?
Hopelijk zorgt nieuw geld voor een betere auto en resultaten
Voor hoeveel geld heeft Peter Sauber het verkocht? Gewoon nieuwsgierig…
@straatzakelijk: ik denk een paar milka repen..
@straatzakelijk: Eddie Jordan verkocht destijds zijn F1 renstal (dat nu bekend is als Force India) voor 60 miljoen dollar.
@bassx: Over dat soort bedragen hebben we het dus. Bedankt.
@straatzakelijk:
De vraag is of de huidige eigenaren van Sauber dit in contanten krijgen of in andere investeringen (waar je niet zo snel even geld van kan maken).
Ook is het de vraag of er ergens in de deal eerst nog wat andere mensen afgekocht moeten worden (investeringen of leningen).
Je kan dus niet zomaar zeggen dat Peter Sauber ook zoveel heeft gecashed als het bedrag dat binnen een paar dagen genoemd gaat worden.
Zonde voor de historie maar snap die man wel. Het team heeft de laatste tijd eigenlijk al niks meer gepresteerd
Zonde maar een begrijpelijke stap van een teameigenaar die altijd het beste voor zijn personeel voor ogen heeft gehad. Jammer dat mevrouw Kaltenborn er een zooitje van heeft gemaakt
Zo en nu Kaltenborn eruit kopen. Nog nooit zo’n incapabel persoon gezien, manmanman…
Jammer, vond het wel een sympathiek team.

Die gallery is overigens om te smullen. Daar heb je goed je best op gedaan @Dizono.
@berlinetta: ik doe altijd mijn best ;)
@Dizono: Behalve op “Guido van der Garde”, ik geloof dat ie Giedo heet…?

Maar de gallery is top!
scherp, aangepast!
Vreemd dat Kaltenborn blijft, of zou dit tijdelijk zijn?
@rvvm: Je kunt zeggen wat je wil, maar dankzij haar inspanningen en de daaruit voorkomende (niet altijd even koosjere) deals heeft Sauber wel telkens (net) het hoofd boven water kunnen houden.
Toch jammer. Is helaas niet anders.
Met andere woorden over niet al te lange tijd mogen we afscheid nemen van nog een F1 team, want investeringsmaatschappijen in F1 teams heeft het in het verleden altijd goed gedaan….
Nu Kaltenborn een harde schop onder d’r dikke reet geven, een nieuwe teambaas aantrekken en gas geven!
In 1995 was Redbull al in de F1? Wat gaat de tijd toch snel..
Die C9, hnnnnnnggh
Gelukkig dat het team gered is, ondanks de vreemde houding en een rottig overkomen in de media zit Kaltenborn er nog.
Ze heeft achter de schermen het team weten te behouden, maar is toch erg slecht geweest voor het imago en de goodwill in het F1-wereldje.
@noudjuh: spyker op zijn kop.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).