• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?

Auteur: Author, gepost 19 februari 2016 om 18:59 – 76 Reacties

Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?Afbeelding Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?

Sauber Mercedes C9: de mooiste racer ooit?
Volstrekt subjectief natuurlijk, maar een interessante auto is het absoluut.

Het van oorsprong Zwitserse Sauber is (semi-)recentelijk vooral in het nieuws geweest vanwege het welbekende #Giedogate, met dank aan Eucalypta Monisha Kaltenborn. Het team stond in 1993 al aan de start van Formule 1-races maar wist nooit écht potten te breken. Hoe anders was dat in de sportwagenracerij…

Deze Sauber C9 was namelijk wél een succes. De racer met z’n aalgladde koets zag in 1987 het levenslicht en zou maar liefst drie maal deelnemen aan Le Mans. De laatste keer, in 1989 dus, was de C9 bovendien de winnaar van de race der races. Achter het stuur zaten Jochen Mass, Manuel Reuter en Stanley Dickens. Om dit even in het juiste tijdsbeeld te plaatsen: een jaar daarvoor was Jan Lammers nog de grote winnaar met zijn Jaguar XJR-9.

Sauber C9

Goed om te weten: de C9 behaalde tijdens trainingen een snelheid van maar liefst 398 km/u op het Mulsanne Straight. Geen kattenpis. Dergelijke snelheden waren dan ook de reden dat het beroemde rechte stuk later zou onderbroken met twee chicanes.

Onder de kap van de C9 die in 1989 in de rondte knalde lag de Mercedes M119, een twinturbo V8 met een inhoud van 5 liter. Zonder restrictors was deze krachtbron goed voor zo’n 720 pk en 810 Nm. Naast deze V8 had de 1989-versie nog een troef achter de hand. In 1988 genereerde de body namelijk zoveel downforce, dat de achterbanden onder de druk bezweken en uit elkaar klapten. De hoeveelheid vleugel kon het jaar erop dus wel een tandje minder en dat was weer gunstig voor de luchtweerstand.

De C9 zou worden opgevolgd door de C11, waarin niemand minder dan Michael Schumacher voor het eerst kennismaakte met serieuze hoeveelheden pk’s onder z’n rechtervoet. Hieronder tref je een verzameling fraaie plaatjes van de strakke Sauber Mercedes C9.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

c9, le-mans, Mercedes, sauber

Vorig bericht: « De Volvo V90, dit gaat ‘ie kosten!
Volgend bericht: Koop dan: de Testarossa van de Wolf of Wallstreet »

Lees Interacties

Reacties

  1. baap zegt

    19 februari 2016 om 19:01

    De 787B vind ik persoonlijk mooier.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      19 februari 2016 om 20:51

      @baap: ik vind hem misschien niet de mooiste. Maar wel veruit de mooiste klank!!

      Login om te reageren
      • baap zegt

        19 februari 2016 om 22:34

        @phdg: Er is niks wat mooier klinkt als een rotatiemotor. Het roggelende onregelmatige bij stationair toerental tot oorverdovende, zuivere, geniale perfectie bij zeer hoge toerentallen. Genius…

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          20 februari 2016 om 12:52

          @baap: Ferrari 3.0 V12 F1 begin jaren 90 vind ik nog klap mooier maar dat is ook subjectief natuurlijk.

          Login om te reageren
          • baap zegt

            20 februari 2016 om 15:37

            @skinnybmw: Ik kan alleen maar beamen dat dat ook een tot perfectie behorend geluid is. Magistraal.

            Login om te reageren
    • nicolette zegt

      19 februari 2016 om 22:24

      @baap: Mazda??

      Login om te reageren
      • baap zegt

        19 februari 2016 om 22:32

        @nicolette: Klopt helemaal ;)

        Login om te reageren
        • nicolette zegt

          19 februari 2016 om 23:17

          @baap: Ok Thanx,ik kan die ook wel,supergaaf,ik hou heel erg van lage brede autoos

          Login om te reageren
  2. americanmuslecarlover zegt

    19 februari 2016 om 19:03

    Ik vind van niet, de mooiste vind ik toch wel de Lamborghini Sesto Elemento.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 februari 2016 om 19:34

      @americanmuslecarlover: Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine! Een racer is een auto die gebouwd is om te racen en dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Dat is de Sesto Elemento niet, dat is eigenlijk gewoon een hele dure trackday car.

      Login om te reageren
      • americanmuslecarlover zegt

        19 februari 2016 om 19:39

        @Edge: Ik hoef geen wasmachine hoor. :P

        Login om te reageren
        • nicolette zegt

          19 februari 2016 om 22:25

          @americanmuslecarlover: ik wil Pijpen voor wasmachine

          Login om te reageren
          • norge zegt

            19 februari 2016 om 22:36

            @nicolette: kan geregeld worden…

            Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      19 februari 2016 om 19:38

      @americanmuslecarlover: Ja, een appel met een peer vergelijken kan dus niet he. De Sesto Elemento is geen raceauto. Een Sesto Elemento heeft aan geen enkele race deelgenomen. Het is een auto waarmee je niet de openbare weg op mag maar alleen op een circuit mag uitlaten, maar het heeft geen racegeschiedenis.

      Login om te reageren
      • americanmuslecarlover zegt

        19 februari 2016 om 19:39

        @viezefreddyw: Oke. Ik heb geen verstand van dit soort auto’s. Maar goed…

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          19 februari 2016 om 19:55

          @americanmuslecarlover: Maakt niet uit, kan gebeuren. Zo maakte ik gister nog de fout door te denken dat de slurf dat omhoog loopt langs het dakraam bij een Land Rover een uitlaat was…. Zo leren we elke dag een beetje bij.

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            19 februari 2016 om 19:58

            @viezefreddyw: en heeft die functie dan ;) ik dacht dat het slechts een uiting van het mannelijk equivalent is.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              19 februari 2016 om 20:26

              @jpoers: Ik ben er gister dus achter gekomen dat het de luchtinlaat is, zodat je motor geen water binnenkrijgt als je daar doorheen gaat.

              Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            20 februari 2016 om 00:40

            @viezefreddyw: Dan ben je er een dag eerder dan ik achter gekomen…

            Login om te reageren
      • ronin1130 zegt

        19 februari 2016 om 20:48

        @viezefreddyw: de Sesto Elemento heeft toch de De Leon geracet in Need for Speed…

        Login om te reageren
        • robinthecarguy zegt

          20 februari 2016 om 01:45

          @ronin1130: films tellen niet denk ik

          Login om te reageren
  3. casperfcb zegt

    19 februari 2016 om 19:08

    Was de snelste op de ring in Forza 4! Wat een machine!

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      19 februari 2016 om 19:15

      @casperfcb: zit deze op forza 4? Want dan ga ik m heel gauw even opstarten

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        19 februari 2016 om 19:30

        @sr20det: Elke relevante auto zit in Forza 4 ;-). Zelfs een Ford Transit, Kia Cee’d en Audi RS2 :-D

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          19 februari 2016 om 19:43

          @gtwillem: Alfa 159??

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            19 februari 2016 om 19:50

            @henkhupelschoten: Ik heb even voor je gekeken, en nee, geen Alfa 159. Wel een Alfa Romeo Brera. En twee verschillende RX-8’en (Mazdaspeed en R3)

            Login om te reageren
            • henkhupelschoten zegt

              19 februari 2016 om 20:31

              @gtwillem: Brera doet zeker niet onder de 159! Ook de spider variant?

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                19 februari 2016 om 20:39

                @henkhupelschoten: uit mijn hoofd:
                Spider ’91
                Giulietta QV ’11
                155 Q4 ’93
                8C Competizione ’08
                Montreal ’71
                Mito QV ’08
                Brera V6 Indipendent ’09
                GTV 6 ’86

                En ik vergeet er vast nog wel een paar :-D

        • sr20det zegt

          19 februari 2016 om 20:30

          @gtwillem: geloof me Willem, ik heb dat spel helemaal dood gespeeld, (ik heb letterlijk een keer een nieuwe moeten kopen) maar dat was in de periode dat ik racers nog niet zo gaaf vind als dat ik nu doe.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            19 februari 2016 om 20:35

            @sr20det: Ik ben zelf niet echt van de computerspelletjes. Nooit geweest. Op een paar racegames na. Altijd een groot Gran Turismo fanaat geweest, maar waar GT4 briljant was, was GT5 teleurstellend. En GT6 ook. Forza daarentegen werd telkens beter. En Forza 4 is nog altijd eigenlijk de leukste, want je kan in werkelijk elke denkbare auto rijden. Misschien niet superrealistisch, maar het ziet er goed uit en het geluid klinkt behoorlijk authentiek. En de enige game in zijn soort met Porsches!

            Login om te reageren
            • sr20det zegt

              19 februari 2016 om 23:01

              @gtwillem: ben ik helemaal met je eens! En poh wat kun je heerlijk driften in forza!

              Login om te reageren
      • casperfcb zegt

        19 februari 2016 om 22:41

        @sr20det: Jaa, maar wel DLC kost je een paar stuivers geloof ik

        Login om te reageren
  4. hoonigan247 zegt

    19 februari 2016 om 19:08

    Porsche 917 of de 956

    Login om te reageren
  5. koeckenbacker zegt

    19 februari 2016 om 19:09

    Werkelijk schitterende wagen! Maar om het de mooiste ooit te noem? Er zijn zoveel andere keuzes. Persoonlijk vind ik die bentley van 2003 (ik weet het typenummer even niet..) toch ook wel ernstig mooi.

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      19 februari 2016 om 19:11

      @koeckenbacker: speed 8 that is!

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        19 februari 2016 om 19:30

        @koeckenbacker: EXP Speed 8 zelfs!

        Login om te reageren
  6. jorden zegt

    19 februari 2016 om 19:10

    Mooiste racer ooit???? Nou een Ferrari 250 GTO is ook een racer toch?

    Login om te reageren
  7. jawi94 zegt

    19 februari 2016 om 19:12

    M119 is ook een pareltje wat een sound! Kunnen ze nu nog wat van leren leve de 500E

    Login om te reageren
  8. e36thuglife zegt

    19 februari 2016 om 19:12

    Volges mij zijn die achter lichten van een kever

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      19 februari 2016 om 19:14

      @e36thuglife: en die lucht happers van een lambo countach

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 februari 2016 om 19:43

        @e36thuglife: Nee, dat zijn ze niet. Dit type luchthapper heet een NACA (voorloper van NASA) duct, vernoemd naar het bedrijf dat dit type luchthapper in 1945 ontwikkelde. Het is veelgebruikt in de racerij (o.a. op de Lotus 72 F1 wagen en deze C11) en ook straatlegale wagens als de Ferrari F40 en Lamborghini Espada hadden NACA ducts Het is dus niet specifiek een trademark van de Countach

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      19 februari 2016 om 19:42

      @e36thuglife: Die er toen nog niet was….

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        19 februari 2016 om 20:32

        @toniominestrone:

        De Countach was er nog niet in 1989?
        En de Kever ook niet?

        Login om te reageren
  9. audiisthebest zegt

    19 februari 2016 om 19:14

    De Mazda 787B vind ik persoonlijk mooier

    Login om te reageren
  10. davelepeef zegt

    19 februari 2016 om 19:15

    T is zeker een plaatje!! Mooi clean ontwerp! Ooit een Tamiya model hiervan gebouwd, sindsdien beetje n soft spot voor ‘m :)

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    19 februari 2016 om 19:18

    Ik hou meer van oude racers.. Maar deze Acura is wel echt angstaanjagend mooi. http://automotivestandpoint.com/wp-content/uploads/2015/11/2006-Acura-ALMS-race-car-concept-Specification-1024×768.jpg

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 februari 2016 om 19:19

      @w0o0dy: let wel.. Dit Is 1 foto, maar dat apparaat is van bijna elke kant spectaculair

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 februari 2016 om 19:49

      @w0o0dy: https://www.google.nl/search?q=2006+Acura+alms+racer&source=lnms&prmd=isvn&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwidyP-8voTLAhVCRQ8KHUHDC3oQ_AUIBygB&biw=360&bih=462

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 februari 2016 om 20:29

      @w0o0dy: hmm looks like I’m alone on this one… (p.s. Best wel minpuntje dat de plaatjes niet meer standaard zichtbaar zijn maar alleen maar een link)

      Login om te reageren
  12. Edge zegt

    19 februari 2016 om 19:31

    Het is zonder twijfel één van de mooiste racewagens ooit ja. Ik vind het moeilijk te bepalen welke nou echt de mooiste is, maar deze past zeker in het rijtje 787B, 917, GT60, 250 GTO en al dat soort legendarische racers.

    Login om te reageren
  13. duderuud zegt

    19 februari 2016 om 19:32

    Deze racer zit ook in Assetto Corsa. Snelste auto van het spel. Wel een bitch om hard mee te gaan…

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    19 februari 2016 om 19:35

    De mooiste Le Mans racer voor mij is nog altijd deze:

    http://www.motortrend.com/uploads/sites/5/2012/08/Chrysler-Viper-GTS-R-at-1998-Le-Mans-2.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C660%3A412&crop=660%3A412%3B%2A%2C%2A

    De kleuren, de lange neus, het geluid, de gele lampen: alles is helemaal goed.

    Op nummer 2 de Aston Martin DBR9 en de Corvette C6-R. Niet alleen erg fraaie autoi’s, maar de strijd tussen beide was episch.

    Login om te reageren
    • nicolette zegt

      19 februari 2016 om 23:20

      @gtwillem: idd die DB9R,ik heb er een 1:18 model van,in het groen met zoon band langs de grille,en de Corvette ook van Autoart

      Login om te reageren
  15. lagrand zegt

    19 februari 2016 om 19:38

    Mclaren f1 long-tail met FINA livery is gewoon een stuk mooier hoor

    Login om te reageren
    • eifler19 zegt

      19 februari 2016 om 19:48

      @lagrand: mee eens! Met een prachtig Bmw blok erin.

      Login om te reageren
  16. reobnednab zegt

    19 februari 2016 om 19:38

    Ietwat OT maar tóch…
    http://youtu.be/SFN_Gp1eHN0

    Login om te reageren
  17. mmot05 zegt

    19 februari 2016 om 19:44

    Honda RA300 met zijn wondermooie dreadlocks.
    http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/images/detail/ra300/img02L.jpg

    Login om te reageren
  18. lambo4all zegt

    19 februari 2016 om 19:45

    ik ben toch meer fan van de C11, ziet er nog beter uit in mijn ogen.

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    19 februari 2016 om 19:57

    Mooiste recente racer, ja.
    Maar de bentley speed 8 kan ik ook wel pruimen.
    Dan zijn er nog de porsche 904 en 906, mclaren M6,…
    En dan in the gouden jaren was iedere wagen een kunstwerk.
    De mercedes w196 spant dan wel de kroon naar mijn mening.

    Login om te reageren
  20. PeugeotGTI zegt

    19 februari 2016 om 20:23

    In de categorie Le Mans groep C, ja. De 300 SLR Uehlenhaut vind ik misschien nog wel mooier. Beide klinken overigens geweldig en hebben beide belangrijke races gewonnen.

    Login om te reageren
  21. trolle zegt

    19 februari 2016 om 20:30

    Deze is inderdaad zeker een schoonheid. Maar de Nissan r92cp is toch wel mijn favoriet

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      20 februari 2016 om 01:48

      @trolle: http://farm4.static.flickr.com/3089/2305942711_273ee6ef8b.jpg deze dus

      Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    19 februari 2016 om 20:36

    De Mazda Furai is nooit een echte racer geworden (al was de basis de groep c racer) maar oh wat een beest! http://3.bp.blogspot.com/-q1JGAAuYTOU/TfBiZE2N6iI/AAAAAAAAAOg/OIY9C-BUhXQ/s1600/Mazda-Furai-Concept%255B1%255D.jpg

    Login om te reageren
  23. niekie1999 zegt

    19 februari 2016 om 20:52

    De prachtige Aston-Martin dbr9, slanker en langer dan de v8 vantage gte. Een prachtige raceauto vooral in de kleuren van modena motorsport…

    Login om te reageren
    • nicolette zegt

      19 februari 2016 om 23:22

      @niekie1999: Die heb ik Ook in Model de Modena en deze https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1w67L7oTLAhVBFg8KHfz1DbUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fsa2.personal-investment.ru%2Faston-martin-dbrs9.php&psig=AFQjCNFbYKgunAcMCR0oJM7cwEsapyKj0g&ust=1456006898005740

      Login om te reageren
  24. Rick-dos zegt

    19 februari 2016 om 20:59

    De Mercedes was inderdaad een mooie auto maar voor mij blijft de door Ross Brawn ontworpen en door Tom Walkinshaw ontwikkelde Jaguar XJR-14 het mooist…

    Login om te reageren
  25. ghost zegt

    19 februari 2016 om 21:25

    398 km/u! Waarschijnlijk ook de 400 nog wel aangetikt, serieuze waardes in die tijd maar ook vandaag de dag nog altijd absurd!!

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    19 februari 2016 om 21:27

    Ook erg fraai de Lancia lc2 group c racer https://i.ytimg.com/vi/hHQWyJpwiTw/maxresdefault.jpg

    Login om te reageren
  27. jippie zegt

    19 februari 2016 om 22:01

    Ik vind eigenlijk de ’87 Kouros Mercedes nog mooier. Die rook ook zo lekker ;-)

    Login om te reageren
  28. posthumus zegt

    19 februari 2016 om 22:54

    Tja… Alle Le Mans-monsters uit die periode hebben in mijn ogen iets mythisch. Een 962 of XJR-9LM is ook prachtig.

    Maar de mooiste moet toch de 159 zijn (maar dan de Alfetta tipo 159 ;-))


    Login om te reageren
  29. allesmetturbo zegt

    19 februari 2016 om 23:32

    Neh

    Login om te reageren
  30. robinthecarguy zegt

    20 februari 2016 om 01:47

    Ik vind de mooiste toch echt een Mclaren F1 GTR maar dat is mijn keuze.

    Login om te reageren
  31. clarkson zegt

    20 februari 2016 om 08:18

    De mooiste racer van mercedes misschien? Maar de ferrari p4 is toch mooier hoor.

    Login om te reageren
  32. mrrallycross zegt

    20 februari 2016 om 10:39

    Hij is inderdaad niet lelijk

    Login om te reageren
  33. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2016 om 16:02

    Niet lelijk, maar om het nou de mooiste te noemen……

    Login om te reageren
  34. Davidov zegt

    22 juni 2016 om 03:08

    Heerlijke raceauto! Na de Mazda 787B mijn favoriet denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North