Peugeot 308 GT: eindelijk wat meer pk’s in je gezinswagen

Auteur: , 36 Reacties

Hartstikke leuk, zo'n Peugeot 308 SW om de kinderen mee naar school te brengen, maar het racebeest in jezelf wordt er niet echt vrolijk van. Hoog tijd voor de 308 GT dus.

Het goede nieuws: Peugeot komt met een hatchback én een station in GT-uitvoering, dus ook voor wat aansprekendere prestaties ben je binnenkort aan het juiste adres bij de Fransen. Zij presenteren de snellere uitvoering van de 308 tijdens de Autosalon in Parijs, maar hebben nu alvast de eerste plaatjes vrijgegeven.

De 308 GT’s zijn leverbaar met twee motoren. De 2.0-liter viercilinder BlueHDI diesel is goed voor 180 pk, maar voor wat meer pit zul je toch echt de benzinevariant moeten nemen. De 1.6-liter THP-motor levert dankzij een twin-scroll turbo namelijk liefst 204 pk (standaard slechts 125 pk) en daarmee moet je toch lekker kunnen doorrijden. Daarnaast beloven de Fransen dat-ie ook sportiever klinkt.

Gelukkig blijft het verder niet bij wat GT-badges. Peugeot heeft ook het onderstel van de normale 308 onder handen genomen, zodat de 308 GT sportiever moet aanvoelen. Om ‘m dat ook te laten uitstralen ligt de auto voor 7mm en achter 10mm dichter op de weg. Daarnaast krijgt de GT grotere remschrijven en 18-inch lichtmetalen velgen, voorzien van Michelin-rubber.

De 308 GT beleeft zijn officiële debuut op de Autosalon in Parijs en is vanaf eind oktober te bestellen bij de dealer.



36 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
utr1984 via Android app
Lekker kleurtje. Jammer dat heel NL rondrijdt in ecoversies met bijpassende looks.
@utr1984: Dat maakt hem anderzijds natuurlijk ook wel heel erg ‘wolf in schaapskleren’ :)
@utr1984:
Ach, als je hem daarop moet diskwalificeren, er rijden hier meer Slowmotion Golfjes rond dan 308’s.
Doe mij dan maar zo’n mooie 308 in schaapskleren.
@tupperware: Ik kan hem nu niet echt meer een wolf in schaapskleren noemen.
Dan lees je zo’n en dan hoop je dat ze bij PSA een nieuwe 2.0 of een lekkere 6 cylinder hebben ontwikkeld en deze als eerst in een 308 stoppen.
Maar nee. Het was dus geen nieuws.
Ze stoppen gewoon bestaande motoren in de huidige line-up (die hadden er natuurlijk gelijk al in moeten zitten). En die 1.6 turbo; is deze anders dan het blok dat in de JCW Countryman etc ligt?
Ik heb dat ding gereden: en het is een hoop nepperij en nog meer ‘net-niet’. Zal wel niet veel anders zijn in de 308.
PS. Krijgen we nu ook een artikel dat ze dezelfde 1.6smaak ook in de 508sw doen?
Ehm… Peugeot product managers…. breng aub ook een 3-deurs 308 hatchback op de markt en bouw ‘m dan ook weer als “S16” o.i.d. incl. mechanische sper.
Liever een octavia RS, ziet er wat serieuzer uit.
@knipperlichtje: Net zoals een zwart pak er serieuzer uitziet dan een kleurig shirt op een spijkerbroek.
Toch, toen ik vanochtend voor de kast stond, heb ik maar niet voor het zwarte pak gekozen.
Die auto is vanochtend gepresenteerd maar @gregorius heeft al met dat ‘ding’ gereden.
Knap hoor.Testrijder ofzo?
@sydney: ja, ben testrijder voor PSA!
Maar even serieus. Als je de Mini Countryman & Paceman met de 308 sw vergelijkt; dan zouden de Mini versies toch strakker op de weg moeten liggen en leuker horen te rijden? Nou, dat ding was een ramp, zelfs met de 4×4 erop.
Dus nu laat Peugeot de 308 ook even 7mm dichterbij het asfalt liggen en maken ze het onderstel ‘sportief’. Misschien zal het, tegen de verwachtingen in, echt een leuk onderstel worden; maar dat zal wel niet toch? Op de SW versie? Je weet maar nooit.
In de Mini vind ik t blok een echt onding. Ik vond de 1.4 TSI van VAG zelfs lekkerder rijden (en dat is ook zo’n >100pk/L blokje). In de mini moest je echt flink die toeren in voordat t een beetje wilde gaan: het geluid leek wel op wat een playstation uit je tv-speakers gooit: te luid met een lelijke klank. Dit lijken me precies de 2 dingen die de 308 niet kan gebruiken. Een type diesel past een stuk beter bij zo’n Fransoos-familie bak: t moet laag lekker oppakken en vol in de toeren jagen: lijkt me niet. En vroeger klonken die 2.0 benzine ‘snelle versies’ in de kleine Peugeot best lekker. Dus die 180pk HDi lijkt me dan de versie om naar uit te kijken voor als je iets harder door wil kunnen rijden met je compromis-hok.
@gregorius: JCW countryman weegt ook ruim 1,4 ton…. 308SW 1.6 THP155 Allure (weet het niet dezelfde motor) weegt 1175 kg.
@406_v6: @CasperH schijnt fan van dit soort auto’s te zijn. Misschien dat ie de 308 GT benzine meekrijgt voor een testje? Dan zullen we het echte oordeel krijgen
@406_v6: effe opgezocht op het Franse zeperfs.com: de 308 non-SW die je noemt is gewogen 1384kg, SW zal iets van 1430kg zijn. Wat extra GT uitrusting + ~50kg = ~1480kg.
De Countryman JCW is gewogen 1525kg.
Allemaal EU gewicht (rijklaar getankt met chauffeur 68+7kg).

Verschil is niet zo groot…
@sydney: Ik weet het, het is nog vroeg.
Maar als je goed leest snap je dat hij in de Countryman gereden heeft en dat het blokje daarin hem niet bevalt ;)

@406_v6: Gelijk heb je. De tijd waarin Peugeot echt voor performance ging is helaas voorbij. Gelukkig heeft Peugeot in die tijd genoeg leuks in elkaar geschroefd waarmee ik mijn 205GTI kan upgraden :D.
@FlighTom: Ben zelf nog op zoek een goede 205 GTI Griffe (eentje die niet door sjonnies is verneu…) maar goede originele exemplaren zijn schaars.
Die hatchback; lekker dik ding!! Leuk hoor!!
Als je die 6e foto ziet, de zijkant dus is t net n golf..
Mooie auto! Die 180pk HDiF lijkt me wel een lekkere reisgenoot!
Als ik Peugeot was had ik ‘m 308 pk gegeven.
Doet u er mij maar eentje maar dan wel in kanarie geel of race rood AUB! :P
Dan koop je al een rasechte Peugeot ‘GT’, kom je met moeite in de buurt van de prestaties van een doordeweekse 320D.
@White_Lightning: Hmm kun je me even herinneren aan de prestaties van de 308 GT? Ik kan ze niet meer voor de geest halen eigenlijk…

Oh wacht, zijn ze nog niet vrijgegeven? Ooooh, wat praat je dan!
@Jochempie: Excuses, ik zie dat er ondertussen wel degelijk prestatiecijfers van de auto bekend zijn, alleen heeft AutoBlog die niet geplaatst. De benzineversie doet 0-100 in 7,5 seconden, de dieselversie doet 80-120 in 5,5 seconden. That’s it. De acceleratietijd van de benzineversie is gelijk aan die van de BMW 320D, maar dan waarschijnlijk voor 10000 euro minder.
@Jochempie: Dat verdien je snel terug door uitgespaarde onderhouds -en herstellingskosten (spreek uit eigen ervaring met beide merken). Hebben we dan nog niet van het extra rijplezier van de achterwielaandrijving.
We zijn ook fier op je dat je ook andere media dan autoblog.nl kon raadplegen.
@White_Lightning: Uiteindelijk vind ik een Peugeot met de aanduiding GT een stuk stoerder dan een BMW met de aanduiding GT ;)
Mooie auto! Zal wel lekker doorrijden die 200 pk
Hmm… Niets voor mij, maar voor iemand met kinderen en een caravan een uitstekende keuze! De Focus ST valt immers af, omdat je daar wegens de uitlaat geen trekhaak onder kunt monteren..
@Jochempie: serieus? Dat is kneus van Ford dan zeg… Diskwalificeer jezelf vooral bij voorbaat al door geen trekhaak te kunnen monteren… Op een station nb….
@baasbas: Exact. Ik wilde m’n vader die nu een 2009 mondeo 2.2 tdci wagon rijdt verleiden tot een Focus ST wagon, wegens minder kilometers die hij is gaan maken, maar ja, hij heeft regelmatig de fietsendrager of de bagagekar achter de auto hangen, dus het is gewoon geen optie.. Heel dom ja.
Ondertussen is er toch ook een 155pk 1.6 THP blok?
Voor een vent met serieuze handen blijft het stuur nog steeds te klein. Verder leveren de duitse merken volgens mij nog altijd betere prestaties met een lager verbruik. En ja, de prijs zal wel lager liggen, oke dat heb je dan. Als ik mijn geld aan een fransman moest uitgeven is het sowieso een RS-model, voor de rest pas ik.
@bogey:
Nu heb ik flinke kolenschoppen, maar de diameter van een stuur heet nog nooit problemen opgeleverd. Wat belangrijk is, is de dikte van het rad en dat zit bij Peugeot wel snor..
@tupperware: Maar dit stuurtje kun je met 1 hand volledig overbruggen. Ben er in het autosalon gaan inzitten omdat ze er zo veel reclame over maakten ‘verklein het stuur’. Maar ik vind dit geen pluspunt, integendeel!
Trop is teveel.
Concurrentje erbij voor de Skoda Octavia RS en de GT220 van Renault. Wordt nu ook spannend in het betaalbaar-maar-snel-pappa-segment. Ik hou de Audi S en RS en M´s van BMW maar buiten beschouwing. Dit zijn niet echt betaalbaar voor ons normale stervelingen.
Aardig leuk! 200pk in een doodgewone doch goed uitziende Peus 308! Zeker leuk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).