Een Peugeot e-208 die goedkoper dan 34.900 euro is, zit er nog even niet in.
De Peugeot e-208 is met 34.900 niet per se een dure elektrische auto, maar de concullega Opel Corsa-e doet het met 30.499 euro een stuk beter. Onderhuids heb je praktisch dezelfde auto, al kan de Fransoos met 340 WLTP-kilometer wel 10 km langer mee op een acculading. De Volkswagen ID.3 gaat misschien zelfs een betere deal zijn, met een verwachte prijs van zo’n 30.000 euro voor een radius van 330 kilometer. Wil je nóg minder uitgeven? Dan is iets als de Seat Mii Electric een idee. Kleiner – uiteraard – maar deze bolide kost dan ook maar 23.400 euro. Daarmee krijg je een actieradius van 260 WLTP-kilometer, dus qua bang for buck een betere deal dan de Peugeot.
Wil je nou een combinatie van die Mii Electric en de e-208? Meld je dan bij Peugeot. Met een heleboel vrienden. Tegen DrivingElectric zegt brand manager Anne-Lise Richards namelijk dat ze de e-208 goedkoper kunnen maken. Met de nadruk op kunnen. Want dat doen ze nu nog even niet.
Klanten zouden nu namelijk niet klagen over de aanschafprijs van de e-208. Dus is op dit moment ook geen vraag naar een goedkopere variant, volgens Peugeot. Althans, niet genoeg vraag om een extra productielijn te verantwoorden. Richards zegt echter wel dat zo’n goedkopere e-208 er in de toekomst misschien wel komt. Dan stoppen ze er gewoon een kleinere accu in, wat de kosten van de elektrische hatchback zal doen dalen.
De site heeft het over een e-208 met een actieradius van zo’n 241 kilometer en een prijs van 25.000 euro, al is het niet duidelijk of dit een fantasietje is van de site of een opmerking van Richards. Hiermee klinkt de budget-e-208 wel als een verleidelijk alternatief, zeker als je kijkt naar iets als de Mini Cooper SE die 34.900 euro kost en een range van 232 kilometer heeft. Zou je zo’n goedkopere e-208 overwegen? Lees dan eerst onze rijtest over de elektrische Peugeot.
mpc007 zegt
Pf, ze willen gewoon hun vette marge niet kwijt.
dirkv zegt
@maarten_zoutendijk: In deze tijden zijn autofabrikanten blij als ze hun auto’s kunnen slijten.
wimof zegt
Ze geven er ongetwijfeld een andere uitleg aan maar daar komt het 100% op neer.
wimof zegt
Of een E UP! in België, prijzen zijn er duizenden euro’s goedkoper 23.240€ voor de Style met 2 tone metaallak, 16″velgen , 4 afstandsbediende sleutels en zelfs de E-sound. Zonder rekening te houden met overheidspremies.
wouteraerox zegt
@wimof: Ja! Exact dat zou mijn keuze zijn. Lekker geluidloos rondtuffen in een E UP van 23K. Met kekke sloffen welteverstaan. Mede gezien de huidige situatie prefereer ik mijn benenwagen.
volvaudi zegt
Hier maken fabrikanten absoluut geen winst op. Ontwikkeling is zo onwijs duur dat ze ze liever niet maken maar wetgeving dwingt dit af
Rick-dos zegt
Er gaat een dag komen dat er een fabrikant op de markt komt die ook voor dit soort stadsautootjes met een range van 5 of 600 km gaat aanbieden en voor dezelfde prijs. Het is gewoon afwachten maar dat die komt staat voor mij buiten kijf.
Apprecieer dat je nu getuigen bent van een transitie die ons leven wezenlijk verandert. Over een jaar of 20 zal die generatie niet beter weten. Ik heb inmiddels al zoveel verschillende transities meegemaakt waarvan de jongere generaties geen weet van hebben. Ik heb het allemaal moeten doorstaan zodat jullie een beter leven hebben. Ik vind dat ik een standbeeld verdien…
flutterby zegt
@Rick-dos: aub niet, 600 km in een stadsauto klinkt als een marteling.
De gemiddelde automobilist heeft ruim voldoende aan 200-300 km en een fatsoenlijk laad infrastructuur. Grotere accu’s gaat enkel ten koste van de impact op het milieu.
Rick-dos zegt
@flutterby De grotere range is ook meer psychologisch dan dat het echt nodig is. Op de spaarzame momenten is het wel handig om te hebben.
Het is ook niet gezegd dat het met grotere accu’s moet. Kijk naar onze mobieltjes. Helemaal aan het begin moest je een rugzak met je meedragen om 1,5 uur te kunnen telefoneren. Tegenwoordig wordt een mobiel voor veel meer dan telefoneren gebruikt met een veel kleinere batterij en toch met een langere batterijduur.
jelmer zegt
Als de snellaad-innovatie in hetzelfde tempo door gaat dan zou dat wel eens de sleutel naar kleinere – niet meer dan je nodig hebt – accu’s kunnen zijn.
flutterby zegt
@Rick-dos: goed voorbeeld. Volgens mij wordt er al jaren geroepen dat de accu’s van smartphones groter moeten worden zodat ze meerdere dagen mee kunnen. De fabrikanten hebben hier niet tot nauwelijks op gereageerd en nu je de meeste telefoons binnen 30 minuten op 80% hebt hoor je er niemand meer over.
Zelf laad ik al jaren mijn telefoon als ik slaap, dus als de accu na 2 jaar nog een dag red is voor mij de accu goed genoeg.
schreute01 zegt
Een pak melk wordt ook goedkoper als je er minder melk in stopt.
Nieuwswaarde 0 dus.
mashell zegt
Het prijsverschil tussen halfvolle melk en volle melk valt anders vies tegen.
flutterby zegt
@mashell: halfvolle melk vereist ook een extra productiestap.
jupke zegt
Vroeger toen ik klein was had ik ook auto’s op batterijen.?
auto62 zegt
Maak van elke lantaarnpaal een laadpaal.
tjorque zegt
En dan 800km file op de snelweg naar zuid Frankrijk in de zomer want 20.000 ladende NL toeristen met kèrèvén op de pechstrook…
?
flutterby zegt
@tjorque: autotrein.
tjorque zegt
Vind ik zeer jammer dat dat niet meer bestaat!
flutterby zegt
@auto62: De nutsvoorziening van lantarenpalen is niet berekent om zelfs maar 3 auto’s te laden, dus alle kabels moeten worden vervangen.
cdlop01 zegt
WLTP gelieg moet een keer stoppen, in de praktijk halen deze wagens dit bij lange na niet bij een gemiddelde rijstijl, laat staan bij fors doorrijden zoals de meeste gewend zijn. Autovisie was niet onder de indruk van de e-208, eindeloos veel laden en zeer wisselende, beperkte, actieradius op een lange trip. Werkelijk bereik ruim 100km minder dan wltp opgave….. . Leuk als tweede stadsauto en meer ook niet dan is 35k veel teveel. Maar eerlijk is eerlijk, ik zou deze e-208 altijd verkiezen boven de duffe ID3 met zijn tupperware plastic interieur en standaard software problemen en slechte Pon service.
Voor 10k minder koop je straks ook een nieuwe Yaris die 1 op 33 haalt met 115pk, welke in de stad vrijwel steeds elektrisch rijdt, lijkt mij voorlopig voor velen de beste optie.
flutterby zegt
@cdlop01: Met een vmax van 100 haal ik de WLTP norm wel hoor.