Peugeot onthult 508 met 400 pk

Auteur: , 54 Reacties

Cijfers waar we blij van worden.

Eind dit jaar komt de Peugeot 508 als hybride op de markt, met een 180 pk (HYBRID) of 225 pk (HYBRID4) setup. Op basis van deze aandrijflijn heeft Peugeot Sport een gepeperde variant van de 508 gebouwd. Deze auto beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève.

Het gaat helaas nog om een concept, maar Peugeot laat meteen weten dat we zeker geëlektrificeerde auto’s met performance waarden voor serieproductie mogen gaan verwachten. In het geval van de ‘Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED’ bestaat de aandrijflijn uit een PureTech 200, een 110 pk sterke elektromotor op de vooras en een 200 pk sterke elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 400 pk en 500 Nm koppel.

Dit maakt van de zakelijke 508 een rappe auto om je vingers bij af te likken. De Peugeot sprint in 4,3 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Om het geweld in goede orde tot stilstand te brengen koos Peugeot voor geventileerde schijven van 380 mm op de voorwielen. De auto staat op Pilot Sport 4S 245/35 R20 banden van Michelin. Een zeer sportieve band die je op alles behalve een 508 zou verwachten.

Het is niet alleen performance. De auto is ook praktisch. Het concept kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden. In de Sport-modus kan maximaal 190 km/u volledig elektrisch worden gereden. Op aerodynamisch gebied heeft Peugeot de 508 lekker dik aangekleed, waardoor de auto eenvoudig is te onderscheiden van de reguliere varianten. De speciale kleur Gris Selenium en de 20-inch velgen dragen hier zeker aan bij.

Helaas is er niets gezegd over een productieplan voor deze 508. Volgens Peugeot is dit concept een voorbode van wat er gaat komen. Het klinkt in elk geval hoopvol.

UPDATE: video!



54 reacties

Heel lekker, eindelijk écht lekker vermogen.

De 508 vind ik sws een erg goed geslaagd model
@allesmetturbo: Gaat niet gebeuren.
205, 206 en de 406 coupe gehad en waren allemaal fijne auto’s, daarna overgestapt om het hard bergafwaarts ging maar met deze cijfers en looks toch wel weer gaaf als die er ooit komt!
Nu nog met een mooie 6 cilinder dan is hij af.
@dickie: Die tijd is voorbij! Reken jij ook alles nog terug naar guldens? ;)
@reactief: ik weet het maar vind het nog steeds maar niks, en ja soms reken ik inderdaad nog wel eens terug.
@reactief: waarom niet? Een mooie 1.8L V6?
@406_v6: Je kan de helft daarvan krijgen.
@fanboy: doe er dan maar 2 aub
“In het geval van de ‘Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED’ bestaat de aandrijflijn uit een PureTech 200, een 110 pk sterke elektromotor op de vooras en een 200 pk sterke elektromotor op de achteras.”
Klopt dit wel? Lijkt mij meer dat het een 200 pk sterke verbrandingsmotor voorin heeft liggen met een 110 pk sterke elektromotor op de achteras maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Wel een bijzonder mooie auto. Heb hem nu een paar keer zien rijden en kijk steeds even om. Lang geleden dat ik dat gedaan heb bij een Peugeot.
@viezefreddyw: Ik lees het als zijnde een Puretech motor (wat geloof ik dus een kleine benzine motor is, geen V6 ofzo) en dan dus nog die twee elektromotoren. Die moeten dan wel 110 en 200pk zijn, want anders gaat het natuurlijk nooit in 4 seconden naar de 100.
@viezefreddyw: Jep het klopt, zo staat het bijna letterlijk in het persbericht. Drie motoren in totaal (1 verbrandingsmotor, twee elektromotoren, waarvan eentje op de voor en eentje op de achteras) die de auto ook van vierwielaandrijving voorzien, wat de snelle sprint verklaart.
@rubenpriest: Ik mis de scherpte blijkbaar ook een beetje op deze vroege donderdagochtend. Weet je ook welk verbrandingsmotortje er in komt te liggen?
@viezefreddyw: Ik gok een 1.6 turbomotor, maar Peugeot heeft geen verdere technische info bekendgemaakt.
@rubenpriest: De 110pk elektromotor die de vooras gaat aandrijven zal waarschijnlijk de verbrandingsmotor helpen. Lees: Zit ergens aan de versnellingsbak gekoppeld.
@viezefreddyw: EB2DTS: 1,2 liter 3-cilinder PureTech benzine turbo.
@viezefreddyw: Ik las op een andere site ook dat hij twee elektro motoren heeft, zoals hier staat 110pk op de vooras en 200pk op de achteras. En dan inclusief de Puretech 400pk.

Zo’n dikke hybride klinkt erg lekker! Maar zo dik aangekleed staat de 508 ook erg goed moet ik zeggen. Ben benieuwd of ze hem ook echt zo veel vermogen gaan geven.
@reactief: een 90 pk PureTech blok? Hadden ze net zo goed achterwege kunnen laten dan. 310 pk uit twee elektromotoren is al meer dan riant.
@720s: Zoals ik het lees is het een 200pk Puretech blok. Je kan, zoals vaak, de optelsom niet zomaar maken met elektro en verbrandingsmotoren, daarom is het systeemvermogen ‘maar’ 400pk.
Maar wie weet heb ik het fout? Het is wel relatief veel ‘verlies’ namelijk.
@viezefreddyw: en hij kan 50 km volledig elektrisch rijden, behalve natuurlijk wanneer je de sportknop indrukt want iedereen weet dat je door sneller te rijden een veel groter bereik hebt met elektrische auto’s… 🤔
@viezefreddyw: 200 + 110 = 310, ik mis dan nog 90pk ergens, of reken ik dan verkeerd?
@ghost: Je mist de verbrandingsmotor.
@viezefreddyw: ach zo. Goeiemorgen!
@ghost: Lol :-)
@viezefreddyw: Hoewel er momenteel nog geen specifieke details bekend zijn over de aandrijflijn van deze toekomstige 508 R, is de verwachting dat de bolide twee elektrische motoren krijgt i.c.m. een door Peugeot Sport opgevoerde 1.6 PureTech-benzinemotor. Bij elkaar moet dit ongeveer 350 pk opleveren.
https://www.autoblog.nl/nieuws/peugeot-bevestigt-komst-krachtige-508-r-116057
508 R = nu nog de ‘Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED’
350 pk = nu 400 pk
@t16: The experts at PEUGEOT SPORT took the all-new 508 Hybrid as a starting point and enhanced its design, performance and efficiency. With an advanced PureTech 200 engine and 110bhp electric motor driving the front wheels and a separate 150kW (200bhp) electric motor powering the rear wheels, the four-wheel drive 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED can accelerate from 0-62mph in 4.3 seconds and hit a mechanically limited top speed of 155 mph.
http://www.peugeotpress.co.uk/releases/1724
@t16: The EB is a family of Inline-three gasoline engines. EB is also known commercially as PureTech engine:

EB0 — 1.0 L (988.9 cc) Euro 5 50 kW
EB2 — 1.2 L (1,199.9 cc) Euro 6 61 kW
EB2DT — 1.2 L (1,199.9 cc) turbo Euro 6 81 kW
EB2DTS — 1.2 L (1,199.9 cc) turbo Euro 6 96 kW
96 kW = 130,5 pk
130 + 110 + 200 = 440 pk, komt aardig overeen met de geclaimd 400 pk systeem output.
@t16: International Engine of the Year
met GPF, dus extra schoon.

Today, the Turbo PureTech 3-cylinder petrol engine (110 hp and 130 hp) was named International Engine of the Year in the 1-litre to 1.4-litre category, for the 4th year in a row, by the panel of the 20th International Engine of the Year Awards in Stuttgart.

Groupe PSA has filed 210 patents for its family of 3-cylinder petrol engines. The new generation PureTech engine offers improved performance, fuel consumption and efficiency, with specific benefits including:
• a 4% improvement in fuel consumption on average compared with the previous generation;
• improved engine response time thanks to an optimised turbocharger (20% faster increase in torque from 1500 rpm);
• a 75% reduction in particulate emissions through the use of a gasoline particulate filter (GPF), meeting the Real Driving Emissions (RDE) conformity factor of 1.5 set by EU regulations for 2020, three years in advance;
• a more compact structure, to adapt to the new Common Modular Platform (CMP) dedicated to small city cars, core sedans and compact SUVs.
.
https://media.groupe-psa.com/en/groupe-psa%E2%80%99s-turbo-puretech-petrol-engine-named-international-engine-year#prettyPhoto
mjammie…

Het was al een geweldig mooie auto nu ook nog zeer snel.

leuk Audi’s BMW’s en Benzen jagen

nu maar hopen dat deze er wel komt.

Kan niet wachten op een testvideo csn Wouter en Caspar
Wat is ie mooi hé!
Dus voor 50km heb je 400pk. Erna sterft het af naar 90pk. Heftige sportauto!
@jajeroenja: Hybride, dus veel langer dan die 50km een gecombineerd vermogen van 400pk.

En volledig elektrisch heeft hij voor 50km zo’n 310pk.

En mocht de accu helemaal leeg zijn, wat niet zo snel gebeurd, heeft hij 200pk.
@jajeroenja: Dat werkt anders. De elektromotoren werken altijd samen. Tuurlijk lopen die dingen leeg als je continu elektrisch blijft rijden maar over het algemeen werken de motoren samen waardoor je continu de 400 pk tot je beschikking hebt.
peugeot en elektrisch hahahah dat wil ik mee maken !
Had leuker geweest als ie 508pk had! 😜
@tonino: dat wordt het uitzwaaimodel
Ik word er niet warm van. Ben benieuwd wat er overblijft als de accu’s leeg zijn. Of zou het vermogen gelijk blijven?
Beetje kleurloos uitgevoerd zo. Dat kan veel leuker.
@mashell: je kan vast een ander kleurtje kiezen straks
Fantastische auto, maar vooralsnog is het een concept dus word ik er niet echt warm van. Ik begin pas te juichen zodra er daadwerkelijk een productiemodel komt.

Wel valt mijn mond weer open van dat interieur. Ik vind het echt schitterend. Echt heel fraai vormgegeven. En ik weet dat niet iedereen fan is van dat kleine stuurtje, maar ik heb inmiddels flink wat km’s gemaakt met een 308 SW en ik vond het geen enkel probleem.
IK wou dat Michelin er eens toe besloot om de Pilot Sport 4S ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan in 18″ varianten op de markt te brengen…
Mooie bak. Nu maar eens zien of ie het productieproces daadwerkelijk gaat halen
Echt een inch te groot…
@phaeton: “That’s what she said”, kan dat nog anno 2019?
Man wat een wezenloos gave auto, niet normaal. Kijken we even mee VW hoe je een middenklasse sedan (of hatchback whatever) wél gaaf kan maken??
Zou er dan toch nog een vervolg op die legendarische “Taxi” films komen?
Mooie auto geworden zo’n PEUGEOT! Zag er LAATST NOG eentje rijden en het is een van DE WEINIGE auto’s die redelijk op de concept lijkt. Goed werk VAN PEUGEOT!

Ben alleen GEEN FAN van die nieuwe LEDSTRIPS IN DE DAGRIJVERLICHTING die ze bij de nieuwe 208 gebruiken. SOMS GA je net ff te ver met JE DESIGN!
@gulli: of met je capslock
@winkeb: ik denk dat je DE GRAP niet snapt
@gulli: is hij wel FULL OPTIONS!!1!1!!1!!! ?
Waanzinnig gave auto! Laat maar komen!
Nu nog een v6…
Lekkere cijfers…
Ben benieuwd naar het gewicht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).