• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Piëch nu helemaal klaar met VW, verkoopt al zijn aandelen

Auteur: Dizono, gepost 27 maart 2017 om 07:58 – 27 Reacties

Ferdinand Piech


Na vele decennia is het ’tijdperk Ferdinand Piëch’ dan toch echt voorbij.

Ferdinand Piëch, nazaat van de Porsche-familie, de man die Porsche voor het eerst liet winnen op Le Mans, Audi zijn slogan Voorsprong door Techniek bezorgde en als CEO VAG naar grote hoogte deed stijgen. Van 2002 tot april 2015 was hij voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, totdat hij ruzie kreeg met Martin Winterkorn en terugtrad. Overigens gaan er geruchten dat het neef Wolfgang Porsche was die uiteindelijk de grootste druk op Piëch uitoefende om zijn functie neer te leggen.

Toch was Piëch nooit helemaal weg bij Volkswagen. Hij was dan wel voorzitter van VAG af, hij had nog altijd een voting stake van 15 procent in Porsche Automobil Holding SE, dat op haar beurt weer voor meer dan 50 procent zeggenschap heeft over Volkswagen AG. Nog altijd bezocht hij trouw elke directievergadering en zodoende kon hij nog altijd iets van invloed uitoefenen.

Invloed uitoefenen deed hij ook door uitspraken in de pers. Uitspraken waar de andere leden van de Porsche-clan niet zo blij mee waren. Zo verklaarde hij dat de top van Volkswagen AG eerder op de hoogte was van dieselgate dan ze zelf beweerden. Hij zou ze namelijk al in februari 2015 hebben gewaarschuwd middels een conversatie met Winterkorn. Zelf heeft de voormalige CEO van Volkswagen, samen met andere topmannen, volgehouden pas in september 2015 van het gesjoemel op de hoogte te zijn gebracht. Volgens boze tongen is dieselgate dan ook reden van de breuk tussen de Piëch en Winterkorn.

Of er nu weer druk vanuit de familie is of dat het Piëch’s eigen beslissing is, is niet duidelijk, maar zijn aandeel van 15 procent in Porsche SE doet hij van de hand. Door een contractuele constructie hebben de overige 33 leden van de Piëch- en Porsche-familie overigens het eerste recht op het kopen van deze aandelen en dat zullen ze zonder twijfel ook doen. Daarmee komt er wel een einde aan wat wel het levenswerk van Ferdinand Piech genoemd mag worden, de man zal binnenkort op geen enkele manier meer verbonden zijn aan het mede door hem grootgemaakte concern. (via ANE)

Foto: Martin Winterkorn (l), Ferdinand Piëch (r) en diens vrouw Ursula Piëch, die hij ‘stal’ van zijn neef Gerd Porsche.

Ook interessant!

  • Overname Alfa door VW
    Overname Alfa door VW was dichterbij dan we dachten
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ferdinand-piech, martin-winterkorn, Porsche, vag, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Gallery: straatauto’s met een 2017 F1-livery
Volgend bericht: Welk Brits sportwagenmerk kocht dit circuit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. amgone77 zegt

    27 maart 2017 om 08:34

    ‘De man zal op geen enkele manier verbonden zijn aan het mede door hem grootgemaakte concern.’ Als een aantal van zijn familieleden de genoemde aandelen kopen kan hij nog steeds via hen invloed oefenen. Macht uitoefenen zal altijd indirect kunnen.

    Login om te reageren
  2. 2wheeler zegt

    27 maart 2017 om 08:47

    Waarom je die vrouw zou willen stelen is mij een raadsel maar soit.

    Ot: bye felicia!

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      27 maart 2017 om 09:20

      @2wheeler: iets met lakens en zuigen misschien?

      Login om te reageren
    • snorrie zegt

      27 maart 2017 om 09:24

      @2wheeler: Misschien was ‘ie van plan een andere body op het onderstel te plaatsen.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      27 maart 2017 om 09:26

      @2wheeler: Je kent haar begrijp ik?

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        27 maart 2017 om 09:34

        @stfu: Nee hoor! Hoezo?

        Login om te reageren
        • stfu zegt

          27 maart 2017 om 14:34

          @2wheeler: waarom zeg je dat dan?

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            27 maart 2017 om 14:55

            @stfu: Doet de foto het niet bij jou?

            Even zonder geinen, je had toch wel door dat het een grapje was he? Of voelde je oprecht de behoefte om de ridder te paard te spelen voor deze dame?

            Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 maart 2017 om 09:50

      @2wheeler: Misschien is sinds kort een feeder? Hij heeft in ieder geval genoeg geld om er een paar varkensworsten per dag in te draaien

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 maart 2017 om 09:52

      @2wheeler: Bovendien is hij ook geen schoonheid, maar he, dat betekent veel goed voor z’n dochter.

      Min keer min is plus he ;)

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        27 maart 2017 om 10:36

        @granlusso: haha! Nu ben ik nieuwsgierig..

        Login om te reageren
  3. solksagen zegt

    27 maart 2017 om 08:49

    Ongetwijfeld, want € 1,1 miljard gedeeld door 33 familieleden is maar € 33.333.333,33 p/p.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    27 maart 2017 om 09:46

    Ik ben alweer een beetje kwijt hoe Porsche en VAG met elkaar verbonden zijn, waar hangt de Porsche autofabrikant in dit hele verhaal?

    Login om te reageren
    • audi18 zegt

      27 maart 2017 om 13:20

      @pomoek: Volgens is het zo dat Porsche voor zo’n 50 procent eigenaar is van VAG en VAG ook zoiets van Porsche. Niet helemaal zeker overigens, misschien kan iemand het nog beter uitleggen?

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        27 maart 2017 om 13:45

        @audi18: Porsche is voor de volle 100% eigendom van de VAG

        Login om te reageren
        • acizane80 zegt

          27 maart 2017 om 15:16

          @lekkaah: als porsche volle eigendom van vag is, hoe komt het dan dat een porsche aandeelhouder zeggenschap heeft over vag?

          Login om te reageren
          • ghostnl zegt

            27 maart 2017 om 17:59

            @acizane80 & @audi18 : Het automerk Porsche is net als de andere automerken onderdeel en eigendom van de Volkswagen Group (VAG). Een beursgenoteerd bedrijf. Echter is maar iets van 10% free float, wat inhoud dat jij en ik maar maximaal 10% van de aandelen kunnen kopen op de beurs. 52.2% van de aandelen van VAG is in handen van Porsche SE, dat moet je gewoon zien als een Holdingsmaatschappij van de familie Porsche & Piech wat los staat van het automerk Porsche.

            Login om te reageren
            • acizane80 zegt

              27 maart 2017 om 18:03

              @ghostnl: dank u voor de verduidelijking.

              Login om te reageren
        • phaeton zegt

          27 maart 2017 om 15:52

          @lekkaah: Je hebt VW en VAG. Dat zijn twee verschillende dingen.

          Login om te reageren
  5. autobeer zegt

    27 maart 2017 om 10:25

    Deze hele soap stemt toch altijd weer droevig, ik heb zeer groot respect voor het succes van de man, en vertrouwde zijn verhalen als één van de weinige rondom dieselgate. Hoe die bedrijfscultuur haar voorvader zo onteert zal ik nooit begrijpen.

    Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    27 maart 2017 om 10:46

    Ferdinand Piëch toch wel een grote baas in de auto wereld. Jammer dat het zo moet eindigen.

    Login om te reageren
  7. LaLancia zegt

    27 maart 2017 om 10:59

    Tijd zal ’t leren of dit positief uitpakt voor VW of niet. Ik heb zo m’n twijfels.

    Login om te reageren
  8. ruud1954 zegt

    27 maart 2017 om 11:36

    Tja, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen wat hij nu wel of niet weet van Dieselgate.
    In elk geval zijn de aandelen nog maar de helft waard ten opzichte van 2 jaar geleden. Maar ja, dan kan hij nog maar een boot van 100 miljoen kopen in plaats van 200 miljoen… Het is hem overigens gegund hoor.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 maart 2017 om 15:53

      @ruud1954: Zijn die aandelen niet door de helft gegaan? Of was dat al eerder?

      Login om te reageren
      • ruud1954 zegt

        27 maart 2017 om 20:09

        @phaeton: Begin 2015 rond de 250 en nu ongeveer 140. Dus dat was al eerder.

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    27 maart 2017 om 15:54

    Zal de man VAG blijven rijden?

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    28 maart 2017 om 10:23

    Waren zeker aan het zakken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North