• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Piechjes en Porschejes zijn weer oké met elkaar

Auteur: jaapiyo, gepost 23 oktober 2016 om 16:16 – 11 Reacties

Porsche


Het is wat met die erfgenamen van Dr.-Ing.Ferdinand Porsche.

Het leven is niet altijd makkelijk als je erfgenaam bent van een miljardenconcern. Lekker in de luwte pak je elke maand je dividend en de dagelijkse beslommeringen laat je liever over aan de grootste schreeuwlelijk van de familie.

Helaas voor de erfgenamen overspeelde die laatste, Ferdinand Piech, vorig jaar zijn hand. Hij zei –achteraf gezien waarschijnlijk terecht– het vertrouwen op in toenmalig CEO Martin Winterkorn, maar kreeg te weinig steun bij de andere bonzen van het bedrijf. Hierdoor werd hij zelf gedwongen het veld te ruimen. Zijn broer Hans-Michel nam zijn plaats in de raad van toezicht over.

Het incident leidde echter tot wrevel tussen de Porsche-tak en de Piech-tak van de familie. Ferdinand kreeg twee kinderen, Ferry en Louisa. Ferry zette de Porsche naam voort en Louisa trouwde met een advocaat genaamd Piech. Samen zijn de twee takken nog steeds goed voor 52 procent van de aandelen van het VAG-concern en door een recente verandering hebben maar liefst 34 familieleden het recht om hun stem uit te brengen over belangrijke issues in het concern.

Investeerders waren echter bang dat de nieuwe verhoudingen na de aftocht van Ferdinand Piech tot strubbelingen en versplintering konden leiden binnen de familie. Daardoor zou dan weer instabiliteit kunnen ontstaan in deze voor Volkswagen toch al zo bange dagen. De twee belangrijkste representanten van de Porsche en Piech tak, Wolfgang Porsche en Hans-Michel Piech, hebben nu echter de koppen bij elkaar gestoken om Volkswagen weer op de rit te krijgen. Moet natuurlijk ook wel, anders droogt dat dividend toch echt een keer op.

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ferdinand-piech, Ferdinand-Porsche, martin-winterkorn, Volkswagen, wolfgang-porsche

Vorig bericht: « De auto-industrie haat Donald Trump
Volgend bericht: Man op Markplaats is helemaal klaar met zijn Audi A3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. huracan zegt

    23 oktober 2016 om 16:29

    Komt toch wel goed

    Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    23 oktober 2016 om 16:55

    Lijkt me toch we dat ze dit netjes kunnen oplossen onderling, ze hebben tenslotte eenzelfde belang en dat is neem ik aan nog altijd de voortleven van het familiebedrijf (wat het oorspronkelijk was dan)

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      23 oktober 2016 om 18:42

      @granlusso: Het*

      Login om te reageren
  3. pinut187 zegt

    23 oktober 2016 om 17:31

    Je verzint het niet..

    Login om te reageren
  4. menbren zegt

    23 oktober 2016 om 17:35

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      23 oktober 2016 om 18:40

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    23 oktober 2016 om 19:22

    Er is altijd rivaliteit geweest tussen de Porsches en de Piėchs,
    Simpelweg omdat de Porsches met Porsche werden geassocieerd en de Piėchs niet.
    Ferry Porsche, zoon van, was een creatieve geest die o.a. verantwoordelijk is geweest voor het ontwerp van de 911.
    Neef Piëch was misschien daarom juist extra gemotiveerd om ZIJN stempel op het conern te drukken.
    Piëch is Mr Audi, hij heeft de strategie van Audi uitgestippeld, ruim dertig jaar geleden, wat zich naadloos tussen Daimler en BMW wist te positioneren en was de man die toestemming gaf voor Quattro (zie @Willeme over de S1)
    Piëch heeft Porsche eigenlijk op de kaart gezet door de 917 er door te drukken (deels betaald door VW) en Porsche EINDELIJK wereldkampioen in de koningsklasse te maken; voor mij is de 917 dan ook Porsche’s meest belangrijke auto geweest, de 917 gaf de 911 verkopen vooral in de VS een boost en Porsche deed eindelijk mee met merken als Jaguar en Ferrari ipv de hoek waar MG, Triumph en Alfa zaten.
    Vergeet niet dat Porsche een kleine kwetsbare fabrikant was, met slechts 2 typen: de 911 & de 912. Piėch drukte de VoPo er door bij Volkswagen , de latere 914.
    Geen prettig mens naar het schijnt, zijn eigen kinderen moeten hem niet maar wel een visionair een goede techneut maar wel DE man waar het huidig VAG het meest aan te danken heeft.

    Login om te reageren
    • alfablog zegt

      24 oktober 2016 om 00:33

      @desjonnies: mooie toevoeging!

      Login om te reageren
  6. alfablog zegt

    23 oktober 2016 om 21:04

    Is de vopo een hint op wopo, wolfgang porsche?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 oktober 2016 om 21:35

      @alfablog:
      VOlkswagenPOrsche de afkorting is echter beter bekend voor VOlksPOlizei, de gehate Oost Duitse politie

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        23 oktober 2016 om 22:17

        @desjonnies: ich weiß.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North