
Afgelopen weekend werd de heuvelklim van Pikes Peak verreden en hoe hard Rhys Millen het ook probeerde, het record bleef in handen van “Monster” Tajima.
Rhys Millen had moeite met het vinden van tractie en had daarnaast flinke tractieproblemen. De Hyundai PM580 was daardoor niet in staat om de hoogste trede van het podium te behalen. Met een tijd van 11:06:208 werd Millen derde op bijna een minuut afstand van de winnaar, Tajima. Deze realiseerde een tijd van 10:11:490 en was daarmee bijna een halve minuut sneller boven dan de nummer twee, Paul Dallenbach (10:39:534).
Voor Millen was er nog meer slecht nieuws want het record dat hij zette met de Genesis Coupe in de 2WD Time Attack klasse werd met ruim een halve minuut verbeterd door Jeff Zwart in een Porsche 911 GT3 Cup. Het nieuwe record staat nu op 11:31:095. Werk aan de winkel dus voor Millen, better luck next year!
Het niet vinden van tractie valt toch onder tractieproblemen?
haha lekker voor ‘m
‘Rhys Millen had moeite met het vinden van tractie en had daarnaast flinke tractieproblemen.’
Zo, dat was dan dubbel lastig!
Ik denk dat moeilijkheden met het vinden van tractie en tractieproblemen hetzelfde is niet?
waar reed Tajima dan in? wel jammer voor Millen, maar ja :P
Jammer dat Tajima weer niet onder de 10 min grens is gekomen, maar nog steeds een nette tijd. Die gozer wint wel altijd Pikes Peak heb ik het idee.
En hij had nog zo vertrouwen in die auto. :roll:
.
Maar een derde plek is zo slecht nog niet. :)
Heeft hij wel nog een tractatie gekregen?
Helaas voor Miller, maar omdat zijn vader een koning was daar wil nog niet zeggen dat hij dat ook is. Tractieproblemen :S Gast de helft is zand…
@Vraag naar Tajima
Dat is dat apparaat van Suzuki :) -> http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/25/suzuki-wint-86e-pikes-peak-international-hill-climb
En dan zijn er nog mensen die durven twijfelen aan de kwaliteiten van een 911. Dit 2WD record werd gereden van een (inmiddels oude) 997 GT3 Cup, niet een of andere racewagen à la Hyundai Genesis die niets meer gemeen heeft met de originele wagen, maar een wagen die dicht bij de wegversies (zeker tegen de GT3) aanleunt…
Combineer dit met betrouwbaarheid, gebruiksgemak en een geheel eigen karakter en je hebt nog steeds de beste sportwagen op de markt.
@StijnB: knap dat je hier meteen een heel Porsche PR verhaal van maakt… ik zou bijna denken dat je een fanboy bent.
@StijnB: en hoeveel porsches moet je van de maand nog verkopen van je baas ?
@StijnB: en hoeveel porsches moet je van de maaand nog verkopen van je baas?
haha, dat zuigt voor hem, maar wel goed geprobeert teminste :)
Zon Suzuki met Gigantische voorspoiler rij je niet zomaar voorbij natuurlijk.
“Rhys Millen had moeite met het vinden van tractie en had daarnaast flinke tractieproblemen.”
En daarnaast lukte het niet goed om tractie te vinden?
En ik was niet de enige die het opmerkte… Btw, er gaat niets boven die Suzuki Escudo Pikes Peak uit GT4
oh? de 2wd is niet onderverdeeld in FWD en RWD?
je zou toch zeggen dat je met rwd in het voordeel bent hier qua…eh…tractie (sorry)
@ Markus
Niet echt een PR-verhaal, eerder een visie. Aangezien Porsche hier toch altijd zo negatief wordt afgeschilderd moet je soms al wat weerwerk bieden.
Als we toch stigmatiseren, mag ik ook gokken tot welke categorie jij behoort?
http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
Need i say more?
Hier is de onboard video in de 997 GT3 Cup in HD:
http://www.youtube.com/watch?v=q5djWO2oCSo&fmt=22
Zo’n 2WD GT3 porsche die het goed doet op een rally doet me heel hard denken aan dat filmpje met Francois Dellecour en Chris Harris met een GT3 in Z-Frankrijk. Ook hij zei dat porsche weer rally’s moest gaan doen…
@MDA:
Meesterlijk filmpje was dat ja. Vind het nog steeds jammer dat ze geen forward facing onboard beelden hebben gemaakt.
Sinds ik Rod Millen twee keer met een gepimpte Toyota op het Goodwood Festival of Speed tegen de heuvel op heb zien brullen ben ik een grote fan van de Millen family. Het was absoluut verbijsterend om te zien hoe die vent tekeer ging. Die mensen gaan er volledig voor en wat mij betreft hadden ze het record mogen pakken.
heel duidelijk waarom dat RWD record verbroken is. kijk naar hoe Zwart rijd en Millen vorig jaar. Millen doet niets anders dan driften etc zwart rijd gewoon asfalt gedeeltes erg clean.
@KimiNL: helemaal mee eens. Die auto van Millen is denk ik veel meer voor onverhard afgesteld, en vandaar dat ie overal drift met zijn veel te groot vermogen. De auto van Zwart is zenuwachtiger op het onverhard maar maakt dat ruimschoots goed op het verhard.
Dat driften ziet er geweldig uit, maar in de racerij/rally is het uit angst geboren. Driften is een stuk veiliger dan nose-first. Strakke lijnen takes balls en echte kunde, getuige ook de tijd.
Wil ik ook wel een keer doen.Met een Porsche Turbo, stukje veiliger voor mij door de 4wd. (zelfkennis!!) DRive happy
@ilovesuv ik wel op een quad. 50cc lijkt me wel genoeg. en een kalender ipv een stopwatch.
De Cayman heeft een betere wegligging dan de 911.
Dikkere motoren in een Cayman begint Porsche niet aan; stel je voor dat je overal Caymans ziet rondscheuren op circuits ipv de 911…Zou zonde zijn van de 911 die nu als melkkoe fungeert voor Porsche.
eigenlijk best bewonderenswaardig dat zo’n vlakdak kever zo allround inzetbaar is. en snel op de straat, snel op een circuit en snel op gravel/asfalt van pikes peak. dat ik dat nog eens zou schrijven als doorgewinterde ferrari fan!
maar die Tajima is echt en klasse op zich.
@ Ganryu
Vergelijk de prestaties (ook op circuit) van de Carrera GT (übermiddenmotor) dan maar eens met die van een 911 die ongeveer dezelfde pk’s heeft…
@ bpc
Iets minder dan dat jij reacties moet dubbelposten…