• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pirelli wil afscheid nemen van de regenband

Auteur: Michel, gepost 9 augustus 2023 om 19:03 – 27 Reacties

pirelli regenband

Het lijkt erop dat Pirelli er over denkt om helemaal af te stappen van full-wets. De Formule 1 coureurs willen hem toch niet.

De mannen van de koningsklasse klagen al langer over band met de blauwe wang. Daarom kwam Pirelli enthousiast met een nieuwe regenband vanaf de Grand-Prix van Monaco. Voorafgaand aan de introductie werd er uitgebreid getest, maar toch wil niemand aan het nieuwe rubber.

Heeeeeeeeel natte baan

De full-wets doen het namelijk alleen op een wel heel erg natte baan. En als er zoveel water op de baan staat dat de nieuwe blauwe Pirelli regenband eronder kan, wordt er meestal helemaal niet meer gereden door de Formule 1.

Dus alle tests ten spijt, de band blijkt nutteloos. Dat werd Pirelli ook pijnlijk duidelijk tijdens de sprintrace op Spa-Franchorchamps. Alle coureurs wilden zo snel mogelijk over naar intermediates. Toen de safety car naar binnen ging was de baan al niet meer nat genoeg voor de nieuwe regenband.

pirelli regenband

Andere nieuwe band

Nou was dat Pirelli ook opgevallen. Dus zegt het bandenmerk tegen het Duitse Auto Motor und Sport dat ze wellicht een helemaal nieuwe band willen introduceren. Een super-intermediate.

Deze nieuwe “superband” moet dan in natte omstandigheden zowel de intermediates als de full-wets vervangen. Het beste van de twee compounds zou dan gecombineerd moeten worden.

Alleskunner

Het idee is dat die nieuwe band meer water aan kan dan de huidige intermediates. De full-wets zijn dan niet meer nodig, want als er zoveel water op de baan staat dat die eronder moeten, wordt er in verband met de veiligheid toch niet meer gereden.

Pirelli moet het nog wel even voorleggen aan de teams en voor het seizoen van 2024 zal de band er dus niet zijn. De hele ontwikkeling en het testen van de band moet nog beginnen namelijk. We zijn benieuwd!

Ook interessant!

  • Chinese controle over Formule 1-bandenleverancier Pirelli voorkomen
    Maatregelen om Chinese controle over F1 banden Pirelli te voorkomen
  • Formule 1 krijgt harder rubber vanaf Silverstone
  • Formule 1 toegangskaarten
    Formule 1 gooit prijzen toegangskaarten enorm omhoog
  • bizar: Ferrari F40 op jacht geparkeerd in Monaco
    Bizar: Ferrari F40 op jacht geparkeerd in Monaco

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, monaco, pirelli

Vorig bericht: « Ondernemers blijven stug stinkende dieselbusjes kopen
Volgend bericht: Deze Tesla Cybertruck is wel direct leverbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. De Meester zegt

    9 augustus 2023 om 19:10

    “Het idee is dat die nieuwe band meer water aan kan”
    >
    aankan

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      9 augustus 2023 om 19:17

      Dat mag allebei https://woordenlijst.org/#/?q=aankunnen

      Login om te reageren
  2. MM93 zegt

    9 augustus 2023 om 20:42

    Omdat ze niet meer durven te rijden als het heel nat is.

    Login om te reageren
  3. vopo zegt

    9 augustus 2023 om 20:55

    Het is inderdaad niet dat ze geen regenbanden willen. Ze willen alleen deze slechte regenbanden liever niet.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    9 augustus 2023 om 21:26

    4 seizoenenband dus

    Login om te reageren
  5. Frankypanky zegt

    9 augustus 2023 om 21:30

    Hoezo is de regenband van Pirelli slecht? Gezien hoelang die SC bleef rondrijden?
    De baan was zowat droog gereden, dan is de blauwe band idd overboden. Maar zeg niet dat het een slechte band is.

    Het is eerder dat de F1 blijkbaar geen wet-races mee wilt rijden…

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 augustus 2023 om 09:53

      Inderdaad. De band is prima. De auto’s zijn het probleem. Die creëren zoveel spray, die niet alleen van de band afkomstig is, dat alleen Max Verstappen op zijn gebruikelijke plek 1 fatsoenlijk kan rijden in dat soort omstandigheden. Iedereen vanaf plek 2 naar plek 20 ziet alleen maar een gigantische grijze waas voor de ogen. Dan wordt het te gevaarlijk om te racen en krijgen we de situatie zoals in Spa, waarin ze als de regen minder wordt de auto’s op gematigde snelheden een paar rondjes met de full-wets achter de safety car laten rijden om het water van de racelijn te verwijderen en iedereen zodra het kan naar intermediates wisselt. De full-wet is geen slechte band, het is een overbodige band.

      Login om te reageren
  6. schuimbekje3 zegt

    9 augustus 2023 om 21:56

    tja, of je voert de ban op traction control, awd en abs af, zodat de koningsklasse weer de plek wordt waar dingen uitgevonden worden… en ze ook inregen kunnen rijden en remmen… vooral remmen.

    want wat heeft de f1 de afgelopen jaren gebracht? de hybride technologie kwam van de prius (of porsche mixte van 1899, dus niet echt vooruutstrevende techniek, en mercedes heeft los zittende sturen uitgevonden, daar was tesla eerder mee, en ferrari heeft sjoemelsoftware uitgevonden en daar was VW al eerder mee…

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 augustus 2023 om 09:56

      Het probleem is de spray die ontstaat achter de auto’s. De auto’s hebben bredere banden dan voorheen waardoor de banden al meer water de lucht in gooien. Vervolgens komt daar nog de het ground effect overheen, waardoor dat water ook veel hoger de lucht in wordt gegooid. Het resultaat? Auto’s die prima in die omstandigheden kunnen rijden, maar dat niet veilig kunnen doen omdat de coureur zo goed als blind is.

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        10 augustus 2023 om 13:25

        ik hoorde v an de drivers dat de spray maar 1 deel was, en daar hebben ze die rode lampen voor uutgevonden op de achterkannt. het probleem was datze door de spray pas later wat zagen en noodremmen op regenbanden simpelweg 4 blokkerende bandjes en veel schade op levert. wannneer je abs, tc enz hebt, kun je gewoon remmen als je dan bijna achter op iemand zou dreigen te knallen, of iig uitwijken…

        Login om te reageren
  7. Robert zegt

    9 augustus 2023 om 22:19

    Pak gewoon de Pirelli Cinturato All Season band.

    Login om te reageren
    • rismo zegt

      9 augustus 2023 om 23:49

      Precies, volgens de review is dat het allerbeste van het allerbeste, en jij en ik kunnen ze ook gewoon monteren :-)
      Perfect voor de marketing, De All Season F1 band – Straat editie.

      Login om te reageren
  8. Richmond zegt

    9 augustus 2023 om 23:45

    Russel heeft voorgesteld om de auto’s een paar ronden zonder sc te laten rijden, om zo de baan op te drogen en daarna met de sc weer iedereen bij elkaar te krijgen voor de start.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    10 augustus 2023 om 07:45

    Ik wil ook minder regen!

    Login om te reageren
  10. pietertje123 zegt

    10 augustus 2023 om 08:28

    Probleem is die band niet, maar wat ie zo goed doet: water wegwerken, en dat sproeit achter de auto omhoog, vormt zo een probleem met het zicht van de achterligger.

    Doe iets aan dat zicht en ze kunnen lekker verder crossen door de plassen. Band met spatbord of zo, verzin maar wat geks.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 augustus 2023 om 09:00

      Er wordt wel nagedacht en zelfs getest met spatborden die bij regen over een achterwiel kan worden geplaatst:
      https://the-race.com/formula-1/f1-evaluating-wheel-arches-as-option-for-wet-races/

      Of dit echt bijdraagt een een vermindering van de spray waag ik overigens te betwijfelen. Van ’t weekend nog in de stromende regen op de snelweg gereden – drama zicht op de stukken zonder ZOAB-asfalt. en al het verkeer daar is voorzien van spatborden.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 augustus 2023 om 11:41

        Ik ook, in Duitsland. Je ziet echt niks.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      10 augustus 2023 om 09:14

      Dat hebben ze al getest maar was totaal geen succes, dat idee is al weer in de ijskast gezet.

      Login om te reageren
  11. HZW zegt

    10 augustus 2023 om 08:56

    De sportive straat banden van Pirelli blinken ook niet uit in de regen, de meeste Pirelli banden zijn zeer middelmatig in de regen, wet grip boven de 90% heeft geen één band.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      10 augustus 2023 om 09:10

      P.S. je mag al blij zijn als je er een paar kan vinden van boven de 80% wet grip, maar de meesten zitten tussen de 60-80% in, wat zeer middelmatig is.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    10 augustus 2023 om 09:01

    Of we doen wat aan de spray zodat er op een zeiknatte baan alsnog voldoende zicht is. Lijkt mij voor de kijker veel leuker.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      10 augustus 2023 om 09:12

      Dat wordt een moeilijk verhaal, de spray wordt veroorzaakt door de onderkant van de auto, en de grote diffuser achterop, en de achterspoiler doet de rest.

      Login om te reageren
  13. Thieuke zegt

    10 augustus 2023 om 09:14

    Als het zo hard regent dat full-wets nodig zijn moet je je afvragen of het überhaubt verantwoord is om de baan op te gaan. Dan vind ik dit best een goede keuze van Pirelli, en het scheelt ook kosten in de ontwikkeling, dus win-win wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      10 augustus 2023 om 10:38

      er zijn vast genoeg getalenteerde mannen die voor dat geld wél gewoon de baan op durven

      Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    10 augustus 2023 om 09:48

    Ik schreef het gister nog: toen in de sprintrace in Spa: als ze zolang de race niet starten voordat de baan met Inters moet, neem dan die band gewoon niet mee!

    Als ze bij de FIA nou eerst gewoon even vaststellen op welke circuits er wel en welke niet gereden worden als het full-wet-nat is; dan weten we dat van te voren.
    Als men het niet meer van 2023 vindt dat men op de full-wet kan racen; (jammer), maar prima. Afschaffen die handel en weer door.
    Maar we hebben nu al 3 keer gezeur gehad dat het te nat is voor de raceleiding om te starten terwijl het prima leek te kunnen (waarvan dus 2x dit jaar); da’s gewoon jammer voor de fans. Wees gewoon duidelijk.

    Dus ja, als Pirelli gewoon 1 natte band meeneemt; die er een beetje tussenin zit: prima.

    Login om te reageren
  15. birdcage zegt

    10 augustus 2023 om 13:12

    Is het circuit van Spa-Francorchamps voorzien van ZOAB?

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      10 augustus 2023 om 14:06

      is in de jaren ’80 geprobeerd, er vielen toen gaten in het wegdek.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North